Napraattopic deel 101

27-07-2018 08:54 3048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
MarindaH schreef:
10-08-2018 11:47
Nee, je gaat ervan uit dat mensen dat geloven. Terwijl er natuurlijk heel veel redenen zijn om te geloven.
Ik ga helemaal nergens van uit. Ik schets wat godsbeelden die ik ken vanuit mijn omgeving en waar ik me soms van afvraag hoe geloof werkt.
En volgens mij hoef je om te geloven juist geen reden te hebben. Je gelooft. Punt.
Vriendelijk.
Athen1 schreef:
10-08-2018 11:05
Jolly,

Ik was verbaasd over je gekwetste reactie en onmiddellijke vertrek.

Ik vond dat je respectvol communiceerde. Vooral omdat je ervan uit ging dat je uitleg niet duidelijk genoeg was als iemand je niet begreep.
Het lijkt nu of je irritatie al groeide en als dat zo is vind ik het jammer dat je dat niet aangaf. Wij hebben nu niet de kans gehad om je daarin te begrijpen en daarin rekening te houden.

Ik ben het eens met Shifty. Het was een leuk topic met verschillende invalshoeken.
Het lijkt me niet te voorkomen dat er verschillende draadjes door elkaar lopen, maar het godsdienstige draadje mocht er ook zeker zijn. Dat er een avond wordt gereageerd op spirituele ervaringen betekent niet dat het topic niet meer over godsdienst gaat. Ik had overigens graag gehoord hoe een godsdienstige deze ervaringen plaatst!

Oh, en hoewel ik vind dat Impala wat blunt kan reageren, zie ik duidelijk dat haar bedoeling goed is. Niet eerlijk hoe alle "schuld" op haar wordt afgeschoven.
Je hele interpretatie van mijn reactie is volledig onjuist.

Richting Impala zat slechts frustratie naar mezelf. Mijn onvermogen.

Het gebrek aan respect heb ik expliciet benoemd, dus dat kan je weten. Ik ga daar verder niet hier op in, zo min als ik zin had in die discussie in het topic. Degenen die wel respect eisen voor hun visie maar dat niet kunnen opbrengen voor andere visies hebben mij uit dat topic doen gaan, naast de constatering dat ik niet in staat bleek de, respectvolle en open en geïnteresseerde vragen van Impala naar behoren te beantwoorden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
impala schreef:
10-08-2018 11:45
Deze reactie was ook niet aan jou gericht . Maar op mijn laatste vraag aan jou kreeg ik opeens ook geen normaal antwoord meer. Wat is er in godsnaam gebeurd? Waar kwam dat opeens vandaan? Ik dacht dat we een goed gesprek hadden.
Mijn oprechte excuses daarvoor, je verdiende dat niet. Het was een combinatie van de respectloze teksten van anderen en mijn frustratie over mijn onvermogen in jouw richting.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
karin6789 schreef:
10-08-2018 11:51
Wat zijn dan de redenen om te gaan geloven?
En kan dat een keus zijn?
Kan ik als atheist morgen toch besluiten om te gaan geloven en dan ineens: hoppa!, ik geloof?

Ik ben niet iedereen, dus ik ken niet alle redenen. Ik kan er wel een paar bedenken. Dat betekent niet dat ik ze allemaal moet snappen. Ik snap ook niet dat mensen heel standvastig kunnen zeggen 'er is niks'. Want die mensen weten denk ik net zoveel als ik.
Such fun!1
[quote=MarindaH post_id=28872502 time=1533896708 user_id=370086]
Ik ben niet iedereen, dus ik ken niet alle redenen. Ik kan er wel een paar bedenken.

Zou je die met mij willen delen?
JollyRider schreef:
10-08-2018 11:55

Het gebrek aan respect heb ik expliciet benoemd, dus dat kan je weten. Ik ga daar verder niet hier op in, zo min als ik zin had in die discussie in het topic. Degenen die wel respect eisen voor hun visie maar dat niet kunnen opbrengen voor andere visies hebben mij uit dat topic doen gaan, naast de constatering dat ik niet in staat bleek de, respectvolle en open en geïnteresseerde vragen van Impala naar behoren te beantwoorden.
Eigenlijk was alleen het eerste stukje in mijn reactie aan jou gericht, de rest was in zijn algemeenheid. Dat had ik erbij moeten zetten.

Ik heb geen hele interpretatie, ik kan mij slechts dingen afvragen, en volgens mij doe ik niet meer dan dat.

Ik weet niet wat je bedoelt met "dus dat kan je weten". Ik weet ook niet wie je met "degenen" bedoelt. Het geeft mij een onprettig gevoel, omdat ik mij dan afvraag of je mij ermee bedoelt. In dat geval hoop ik dat je mijn laatste reactie op jou dan nog wel hebt gelezen.
JollyRider schreef:
10-08-2018 11:55

Ben je toch weer in gesprek.
Onderstaand een bloemlezing uit slechts de eerste 10 pagina's van het topic. Dit indicatie voor degene die het topic niet gevolgd hebben, of als reflectie voor degene die het desbetreffende topic misschien bezien vanuit andere ervaringen met discussie over deze materie. Of voor degene die deze tendens in het topic gemist hebben:

Ik hoop dat anderen hier ook zo in kunnen staan.

ik geloofde gewoon niet in God. Dat vond ik soms ook jammer, dat ik gewoon niet kon geloven want ik zie wel dat gelovige mensen er ook steun uit halen.

ik begrijp dat iedereen op zoek is naar houvast en zingeving.

leuk om eens wat meer achtergrond te horen.

en daarom ben ik niet officieel van een geloof. Maar ik snap wel degelijk waarom mensen geloven en ik vind het pijnlijk als er schamper wordt gedaan

Aan de ene kant soms lijnrecht tegenover elkaar, aan de andere kant begrip voor en naar elkaar.

Dat mensen goede redenen hebben om een goed, welwillend mens te willen zijn. Zonder te geloven dat hen na de dood een straf of beloning te wachten staat.

Ik heb nog steeds een enorm respect voor het christendom, maar er ontbrak iets voor mij, een gevoel dat ik wel in de islam kon vinden.

Dit topic is nu net interessant vanwege de diversiteit aan geloven.

Ik geloof ook niet in een soort dag des oordeels, hemel en hel. Want ik geloof niet in 'n opperwezen/schepper.
Maar dan kun je er nog wel agnostische denkbeelden op na houden die open staan voor dat er wel 'iets' is.

Eclectisch is ook wel het woord als je mijn geloofsbeleving zou willen omschrijven

Mijn niet-gelovige familie bevat ongelooflijk veel familieleden die onbaatzuchtig goed voor andere mensen zijn, overigens. Zij doen dat alleen geïnspireerd door andere waarden.

Ik vind het raar dat je je dat soort dingen afvraagt als je niet in God gelooft. En trouwens ook als je wel in God gelooft.

Iedereen is uniek, zelfs als iedereen hetzelfde geloof beleed, zou de interactie per persoon verschillen.

Ik denk dat iedere niet-gelovige bepaalde normen en waarden overneemt die gelovigen hebben aangenomen als hun waarheid. Maar het is natuurlijk ieders waarheid

Je zou ook kunnen uitleggen hoe je je opmerking dan wel bedoelde, want ik kreeg ook de indruk uit je post dat je bedoelde dat goed doen en dergelijke nou typisch dingen zijn voor gelovigen. Maar zo bedoelde je het vast niet.

Voor mij is God synoniem met de natuur en bestaat er geen wereld boven het wereldlijke, voor de gelovigen staat God daarboven en bestaat er een wereld boven het wereldlijke. Misschien neem ik de wereld wel te letterlijk, maar hoe het ook zij, het zijn beide overtuigingen die niet bewezen kunnen worden.

gelukkig mag iedereen de wetenschap negeren en vast houden aan eigen dogmatieke overtuigingen

iedereen mag van mij lekker geloven wat ze willen. Het is een vrije wereld, ik vind alles best.

Ik snap je gedachtengang wel.

Er is al veel wijsheid en kennis opgedaan door zoveel mensen en ik denk dat een geloof een bron kan zijn van vooral het spirituele deel van die verzameling.

Dankjewel voor je antwoord

Ik probeerde juist aan te geven dat angst NIET de verklarende factor voor geloof is

Dat doen gaf mij rust .. waardoor ik de vrijheid vond mijn eigen weg te gaan.

Dat is mijn persoonlijke visie.

En verder is het natuurlijk ook fijn om te geloven dat het niet ophoudt na de dood.

Daar kan ik me wel in vinden.

Zo zie ik het ook.

Heerlijk pragmatisch.

Ik vind dit ontzettend mooi!

Oh, sorry, dan had ik jou verkeerd begrepen.

ik kan zelf geen antwoord geven op je vraag, sorry.

Leuk geprobeerd....

Daar heb je helemaal gelijk in

Leuk topic trouwens!

Jij vindt iets anders?

Dat is gewoon mijn manier van reageren, misschien heb jij ook wel snel erg lange tenen?

Ah ja, natuurlijk.

Leuk topic Jolly!

Antwoord op je vraag: ik heb geen geloof daarover :)

Waar ga je dan heen na je dood?

Leuk topic trouwens!

Jij komt terug als een extreem vruchtbare vrouw die uiteindelijk 21 kinderen en 237 kleinkinderen krijgt, denk ik ;)

Waar ga je, als atheist-denkende, heen als je bent overleden? Is er iets? Of helemaal afgelopen?

het enige wat je kan doen is bij leven een goed mens zijn, in de hoop dat als de de verkeerde religie hebt gekozen, je alsnog de hemel of het paradijs van 'die andere religie' in mag

Grof, absoluut, maar het helpt wel een beetje te relativeren, die alom aanwezige God.

Zo erg is het niet gelukkig

Het doet gelukkig geen pijn ;-D

Waar gaat PowerPoint naar toe als je je computer versnippert?

Dankje hang het boven mijn bed.

of begrijp ik je verkeerd?

Dat is in mijn ogen religie

Ik ben erg geïnteresseerd in deze dingen

Hoe werkt dat in de praktijk voor jou?

Ik geloof namelijk heus nog wel in God, ik heb alleen even een hekel aan hem.

mijn god zou liefde zijn als ik in haar zou geloven

Wat maar weer eens aangeeft hoe abstract het allemaal is. Interessant, dat wel.

Ik vind het ingewikkeld om te geloven

Waar het dan begon, tja. Geen idee.

Dat is een mooie theorie en wie weet is het wel echt gebeurd

Dat is toch mooi? Ik ben groot voorstander van geloof, ook al geloof ik zelf niet.

Het kan. Ik weet het niet.

Begrijpen doe ik het niet, omdat mijn menselijk referentiekader dat verhindert. Accepteren doe ik het wel.
Wat is je punt shifty?
Ik heb juist dat topic genegeerd, komen ze het hier nog een keertje doen :rofl:
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
10-08-2018 13:21
Hier weet je (bijna) zeker dat je wél een reactie krijgt.
SombraOnline schreef:
10-08-2018 13:21

Precies wat ik ook dacht :HA:
Er is een réden waarom ik bepaalde topics niet open.
Dit is napraat hè, hier wordt over topics nagepraat. :lightbulb:
Life is short. Eat dessert first.
Godbewaarme zeg.
Vriendelijk.
doornroosje9 schreef:
10-08-2018 13:40
Er is een verschil tussen napraten en een half topic quoten.
Vriendelijk.
shifty schreef:
10-08-2018 13:02
Onderstaand een bloemlezing uit slechts de eerste 10 pagina's van het topic. Dit indicatie voor degene die het topic niet gevolgd hebben, of als reflectie voor degene die het desbetreffende topic misschien bezien vanuit andere ervaringen met discussie over deze materie. Of voor degene die deze tendens in het topic gemist hebben:

ik geloofde gewoon niet in God. Dat vond ik soms ook jammer, dat ik gewoon niet kon geloven want ik zie wel dat gelovige mensen er ook steun uit halen.

en daarom ben ik niet officieel van een geloof. Maar ik snap wel degelijk waarom mensen geloven en ik vind het pijnlijk als er schamper wordt gedaan

Aan de ene kant soms lijnrecht tegenover elkaar, aan de andere kant begrip voor en naar elkaar.

Dat mensen goede redenen hebben om een goed, welwillend mens te willen zijn. Zonder te geloven dat hen na de dood een straf of beloning te wachten staat.

Ik heb nog steeds een enorm respect voor het christendom, maar er ontbrak iets voor mij, een gevoel dat ik wel in de islam kon vinden.

Ik geloof ook niet in een soort dag des oordeels, hemel en hel. Want ik geloof niet in 'n opperwezen/schepper.
Maar dan kun je er nog wel agnostische denkbeelden op na houden die open staan voor dat er wel 'iets' is.

Eclectisch is ook wel het woord als je mijn geloofsbeleving zou willen omschrijven

Mijn niet-gelovige familie bevat ongelooflijk veel familieleden die onbaatzuchtig goed voor andere mensen zijn, overigens. Zij doen dat alleen geïnspireerd door andere waarden.

Ik vind het raar dat je je dat soort dingen afvraagt als je niet in God gelooft. En trouwens ook als je wel in God gelooft.

Iedereen is uniek, zelfs als iedereen hetzelfde geloof beleed, zou de interactie per persoon verschillen.

Ik denk dat iedere niet-gelovige bepaalde normen en waarden overneemt die gelovigen hebben aangenomen als hun waarheid. Maar het is natuurlijk ieders waarheid

Je zou ook kunnen uitleggen hoe je je opmerking dan wel bedoelde, want ik kreeg ook de indruk uit je post dat je bedoelde dat goed doen en dergelijke nou typisch dingen zijn voor gelovigen. Maar zo bedoelde je het vast niet.

Voor mij is God synoniem met de natuur en bestaat er geen wereld boven het wereldlijke, voor de gelovigen staat God daarboven en bestaat er een wereld boven het wereldlijke. Misschien neem ik de wereld wel te letterlijk, maar hoe het ook zij, het zijn beide overtuigingen die niet bewezen kunnen worden.

gelukkig mag iedereen de wetenschap negeren en vast houden aan eigen dogmatieke overtuigingen

iedereen mag van mij lekker geloven wat ze willen. Het is een vrije wereld, ik vind alles best.

Er is al veel wijsheid en kennis opgedaan door zoveel mensen en ik denk dat een geloof een bron kan zijn van vooral het spirituele deel van die verzameling.

Ik probeerde juist aan te geven dat angst NIET de verklarende factor voor geloof is

En verder is het natuurlijk ook fijn om te geloven dat het niet ophoudt na de dood.

Zo zie ik het ook.

Heerlijk pragmatisch.

Leuk geprobeerd....

Leuk topic trouwens!

Jij vindt iets anders?

Dat is gewoon mijn manier van reageren, misschien heb jij ook wel snel erg lange tenen?

Ah ja, natuurlijk.

Leuk topic Jolly!

Leuk topic trouwens!

Jij komt terug als een extreem vruchtbare vrouw die uiteindelijk 21 kinderen en 237 kleinkinderen krijgt, denk ik ;)

Waar ga je, als atheist-denkende, heen als je bent overleden? Is er iets? Of helemaal afgelopen?

het enige wat je kan doen is bij leven een goed mens zijn, in de hoop dat als de de verkeerde religie hebt gekozen, je alsnog de hemel of het paradijs van 'die andere religie' in mag

Grof, absoluut, maar het helpt wel een beetje te relativeren, die alom aanwezige God.

Dat is toch mooi? Ik ben groot voorstander van geloof, ook al geloof ik zelf niet.

Begrijpen doe ik het niet, omdat mijn menselijk referentiekader dat verhindert. Accepteren doe ik het wel.
Koekoek.
Suzy.
doornroosje9 schreef:
Maar het topic wordt hier voortgezet begrijp ik. ;-D

Ik vind/vond het een heel goed topic trouwens en hoop dat het nog lang doorgaat. Het zit nu even op een zijspoor van paranormale belevingen, maar dat vind ik net zo goed interessant. Ook al geloof ik er zelf totaal niet in.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
doornroosje9 schreef:
Dit is geen napraten meer ;-D
¡Apagando las luces!
Het komt de leesbaarheid van t topic ook zo ten goede...
Vriendelijk.
doornroosje9 schreef:

Precies.
Een half topic quoten of de discussie hier weer starten is geen napraten.
shifty schreef:
10-08-2018 13:02

Zo zie ik het ook.

Heerlijk pragmatisch.

Leuk geprobeerd....

Leuk topic trouwens!

Jij vindt iets anders?

Ah ja, natuurlijk.

Leuk topic Jolly!

Leuk topic trouwens!

Wow!
Dit is, tot nu toe, jouw langste epistel hier op napraat!

Jij hebt wel vaker lange berichten hier waarin je intelligent wilt over komen.
Jammer genoeg staan er altijd heel wat taal- en spelfouten in je berichten.

Kijk eerst even je berichten na voordat je op enter klikt.
Tip! :biggrin:
Waarom dan nog een paar keer quoten? :proud:
Life is short. Eat dessert first.
Vesper- schreef:
10-08-2018 13:15
Wat is je punt shifty?

Excuus (aan allen) voor het neerplempen van een onleesbare lap tekst.
Dat was inderdaad niet handig/leesbaar/goed

Mijn bedoeling was om weer te geven hoe constructief en open de conversatie was en hoe constructief de dialoog gevoerd werd. Ik vond dat het topic echt wezenloos te kort werd gedaan door maar even kort door de bocht te stellen dat atheïsten met hun geldingsdrang het topic om zeep hielpen. Dat vond ik echt onzin.

Maar ik verloor me in alle mooie open zinnen in alleen al de eerste 10 pagina's.
m. Onnodig quoten.
Quoten van tekst moet een functie hebben: je maakt met een quote duidelijk op welk bericht je reageert. Het quoten van een hele openingspost is niet toegestaan: het is immers logisch dat je reageert op de openingspost. Een bericht van een andere gebruiker kopiëren naar een ander topic is niet toegestaan. Het verwijzen naar een bericht in een ander topic door het plaatsen van een link is wel toegestaan.
Vriendelijk.
Purdey161 schreef:
10-08-2018 14:08
Wow!
Dit is, tot nu toe, jouw langste epistel hier op napraat!

Jij hebt wel vaker lange berichten hier waarin je intelligent wilt over komen.
Jammer genoeg staan er altijd heel wat taal- en spelfouten in je berichten.

Kijk eerst even je berichten na voordat je op enter klikt.
Tip! :biggrin:

duh .. het zijn quotes .. op deze manier hoef ik niet eens mijn best te doen om intelligent over te komen. :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven