Klierige borsten
maandag 20 augustus 2018 om 15:57
Ik moet morgen voor een borstonderzoek. Eigenlijk heb ik al zolang ik me kan herinneren erg ‘klierige’ borsten met veel al dan niet pijnlijke hobbels en bobbels, maar nu is het wel heel erg. De huisarts kon niet met zekerheid zeggen dat het goedaardig was.
Wat ik me afvraag, heeft een normale borst altijd een compleet gladde structuur, of voel je altijd wel bobbeltjes of andere onregelmatigheden? Bij mij wisselde het per periode, altijd wel bobbels maar steeds op een andere plek en andere afmetingen. Nu dus een aantal grote die er al maanden zitten, dus dat vind ik zelf ook geen fijn idee.
Wat ik me afvraag, heeft een normale borst altijd een compleet gladde structuur, of voel je altijd wel bobbeltjes of andere onregelmatigheden? Bij mij wisselde het per periode, altijd wel bobbels maar steeds op een andere plek en andere afmetingen. Nu dus een aantal grote die er al maanden zitten, dus dat vind ik zelf ook geen fijn idee.
maandag 20 augustus 2018 om 16:48
Ik vroeg me dat dus af, omdat het bij mij altijd bobbelig is geweest. Of er dan ook vrouwen zijn bij wie een borst gewoon net zo voelt als een spekkig bovenbeen.
maandag 20 augustus 2018 om 16:51
Ja en ik ben al ver boven de 40. Ligt aan de verhouding vet/klierMinkeDeWit schreef: ↑20-08-2018 16:17Grote bobbels bedoel je? Kennelijk is dat niet meer normaal als je boven de 40 bent.
maandag 20 augustus 2018 om 16:54
Ben je bij de huisarts geweest of ook voor verder onderzoek? Je huisarts kan dat natuurlijk eigenlijk niet zeggen. De kans is het grootst dat het goed is maar 1 op de 9 vrouwen krijgt borstkanker, en dat kan zomaar dat ene bobbeltje zijn dat je niet hebt gevoeld, of juist die grote die wel glad en beweeglijk is. Normaal zit ik er overigens niet zo mee, maar zo’n onderzoek vind ik dan toch ineens spannend, suf.
maandag 20 augustus 2018 om 17:22
.
Idem, mijn borst kreeg de classificatie ‘dense’ en ik ben ook ruim in de 40. Eén kwadrant was zowat egaal wit gekleurd op mammografie en is erg hard, dat leverde me een paar fijnenaaldbiopten op voor de zekerheid
maandag 20 augustus 2018 om 18:01
Bij mij is het allemaal even zacht. Ik voel niet echt hobbels of bobbels.MinkeDeWit schreef: ↑20-08-2018 16:48Ik vroeg me dat dus af, omdat het bij mij altijd bobbelig is geweest. Of er dan ook vrouwen zijn bij wie een borst gewoon net zo voelt als een spekkig bovenbeen.
maandag 20 augustus 2018 om 20:43
Ik heb verder geen onderzoek gehad. De huisarts zei dat het anders voelt bij een gezwel. Maar je hebt gelijk. Misschien toch ook nog eens een doorverwijzing vragen voor onderzoek.MinkeDeWit schreef: ↑20-08-2018 16:54Ben je bij de huisarts geweest of ook voor verder onderzoek? Je huisarts kan dat natuurlijk eigenlijk niet zeggen. De kans is het grootst dat het goed is maar 1 op de 9 vrouwen krijgt borstkanker, en dat kan zomaar dat ene bobbeltje zijn dat je niet hebt gevoeld, of juist die grote die wel glad en beweeglijk is. Normaal zit ik er overigens niet zo mee, maar zo’n onderzoek vind ik dan toch ineens spannend, suf.
maandag 20 augustus 2018 om 20:56
Ik heb regelmatig een knobbel, die ik dan ook laat bevoelen. Tip van mijn huisarts was om één cyclus te wachten, als het weer verdwijnt, is er niets aan de hand. (Tumoren worden niet kleiner).
Ze liet zich ontvallen dat ik veel klieren heb, daardoor schijnen je borsten minder te gaan hangen. Dat kan ik bevestigen. Ik ben dan boven de veertig, mijn borsten zijn nog 25.
Ze liet zich ontvallen dat ik veel klieren heb, daardoor schijnen je borsten minder te gaan hangen. Dat kan ik bevestigen. Ik ben dan boven de veertig, mijn borsten zijn nog 25.
maandag 20 augustus 2018 om 21:22
Ik heb/had borsten die altijd perfect glad en zacht aanvoelen, ondanks veel klierweefsel. Toch bleek ik wel borstkanker te hebben (ondanks dat mijn huisarts zei van niet toen ik met 1 piepklein bolletje bij hem kwam, helaas bleken zijn röntgen-ogen toch niet zo goed). Oftewel wat je voelt zegt heel weinig. Een mammografie en evt echo is echt het enige wat zekerheid kan geven, helaas.
maandag 20 augustus 2018 om 22:15
Ook hier klierige borsten maar helaas niet zo’ n positief verhaal. 3 jaar geleden knobbeltje gevoeld, huisarts, foto, echo. Was een cyste dus grote opluchting. Helaas een jaar later toch uitgegroeid tot borstkanker....dus laat het altijd onderzoeken en als je het niet vertrouwt: laat dan een punctie doen. Nu siliconenen dus nooit meer de angst voor bobbeltjes!
maandag 20 augustus 2018 om 22:24
Oh Jezus dat is heftig! Had je ook andere klachten dan?sophiax schreef: ↑20-08-2018 21:22Ik heb/had borsten die altijd perfect glad en zacht aanvoelen, ondanks veel klierweefsel. Toch bleek ik wel borstkanker te hebben (ondanks dat mijn huisarts zei van niet toen ik met 1 piepklein bolletje bij hem kwam, helaas bleken zijn röntgen-ogen toch niet zo goed). Oftewel wat je voelt zegt heel weinig. Een mammografie en evt echo is echt het enige wat zekerheid kan geven, helaas.