Geld & Recht alle pijlers

Schulden overleiden moeder.

25-08-2018 16:50 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, vorig jaar is mijn moeder overleden.
Ik heb dus een paar maanden de schukd van mijn moeder betaald, en uiteindelijk kon ik dit niet meer. Ivm te wijnig geld.

Dus mijn vader had dat op zich genomen, plusminus 2,500€.
Niet schrikbarend veel.

Nou is het dus... hij wil dat ik het weer overneem, omdat hij dus gaat samenwonen met zijn “schatje” :sick: .

Maar ik krijg een bijstands uitkering van de gemeente! En kan nu zelfs bijna niet rondkomen!!!
Ik zit met mijn handen in het haar en weet dus NIET wat ik moet doen!

Mijn opa en oma hebben gezegt dat ik de gemeente moet inschakelen voor iemand die kan kijken of ik er misschien onder uit kan komen.
Maar kom ik dan niet in de problemen dat zometeen de gemeente zegt, dat ik maar lekker in de schuldhulp verlening moet gaan?
Ik wil niet zo leven hoor.

Ik ben trouwens 21, en heb eigdnlijk nooit op men eigen twee benen gestaan, altijd hulp gehad van mijn moeder.


HELP!!!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom werk je niet?
Waren je ouders getrouwd? Dan is de schuld van je moeder automatisch ook van je vader en zal hij moeten betalen. Als dat niet zo is ben jij en eventuele broers/zussen de erfgenaam van je moeder en had je deze bij haar overlijden moeten afwijzen.

Wanneer hij erfgenaam bent zou ik contact met de schuldeiser opnemen en je verhaal uitleggen en eventueel een betalingsregeling proberen te treffen.
Alle reacties Link kopieren
Afgezien van praktische tips, die je in dit topic zeker gaat krijgen, wil ik je even een knuffel geven. Wat lees ik een verdrietige toestanden in je bericht. Je moeder overleden, die altijd goed voor je zorgde, een financiële schuld in de erfenis en je vader die nu gaat samenwonen met zijn nieuwe vlam. Het is allemaal niet niks, dame, en ik hoop dat je lieve vrienden en familie hebt waar je je thuisvoelt en waar je je verhaal kwijt kunt. Veel sterkte en een virtuele knuffel!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Waarom betaal jij de schulden van je overleden moeder?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
25-08-2018 16:55
Waren je ouders getrouwd? Dan is de schuld van je moeder automatisch ook van je vader en zal hij moeten betalen. Als dat niet zo is ben jij en eventuele broers/zussen de erfgenaam van je moeder en had je deze bij haar overlijden moeten afwijzen.

Wanneer hij erfgenaam bent zou ik contact met de schuldeiser opnemen en je verhaal uitleggen en eventueel een betalingsregeling proberen te treffen.
Ze waren getrouwd, en een aantal jaren geleden (toen ik 18 werd) gescheiden omdat paps lief graag weer dingen wou doen zoals stappen en lol hebben.

De schuld staat jammer genoeg op haar eigen achterbaan, en die van mijn vader, daarom vind ik het zo moeilijk. Mijn moeders familie is ook niet rijk en zouden het ook niet over kunnen nemen.
En helaas ben ik enigs kind..
Regenwolk21 schreef:
25-08-2018 17:05
Ze waren getrouwd, en een aantal jaren geleden (toen ik 18 werd) gescheiden omdat paps lief graag weer dingen wou doen zoals stappen en lol hebben.

De schuld staat jammer genoeg op haar eigen achterbaan, en die van mijn vader, daarom vind ik het zo moeilijk. Mijn moeders familie is ook niet rijk en zouden het ook niet over kunnen nemen.
En helaas ben ik enigs kind..

Dus niet op jouw naam? Je hebt niks officieel op jouw naam laten zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet overnemen. Je kan het simpelweg niet betalen. Vervelend voor je vader, maar je moet ook voor jezelf zorgen.

Heel veel sterkte verder.
Alle reacties Link kopieren
Even van uitgaande dat je ouder getrouwd waren, dan is je vader de langstlevende en dan krijg jij pas je deel van de erfenis als je vader ook overlijdt normaal gesproken. Ik weet niet zo goed hoe dat werkt als de erfenis alleen uit schulden bestaat ,maar dat kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen. Er waren vast ook bezittingen.

Je vader is in elk geval de eerste die aangesproken moet worden voor de schulden, niet jij.

Ik zou voor advies langs het https://www.juridischloket.nl/ gaan.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
25-08-2018 16:58
Afgezien van praktische tips, die je in dit topic zeker gaat krijgen, wil ik je even een knuffel geven. Wat lees ik een verdrietige toestanden in je bericht. Je moeder overleden, die altijd goed voor je zorgde, een financiële schuld in de erfenis en je vader die nu gaat samenwonen met zijn nieuwe vlam. Het is allemaal niet niks, dame, en ik hoop dat je lieve vrienden en familie hebt waar je je thuisvoelt en waar je je verhaal kwijt kunt. Veel sterkte en een virtuele knuffel!
Bedankt voor je lieve bericht :heart:
Het is inderdaad moeilijk en psychisch
Valt het totaal niet mee met dagelijks paniek en huil aanvallen.
Gelukkig heb ik wel verschrikkelijk lieve familie leden die een arm vaak genoeg om mij heen slaan, en mij ook vaak troosten.

Maar ik kom er uiteindelijk erover hern met vallen en opstaan, hoe veel pijn ik ook zal krijgen ik ga door!
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
25-08-2018 17:07
Dus niet op jouw naam? Je hebt niks officieel op jouw naam laten zetten?
Nee niks op mijn naam, alles stond op de naam van mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Lening afsluiten
EN EEN BAAN ZOEKEN ofso
anoniem_370130 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 17:13
42.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je had de erfenis moeten weigeren. Jammer dat de notaris je daar niet op gewezen heeft. Ik zou de notaris aansprakelijk stellen dat hij je niet heeft voorgelicht dat jij de erfenis ook kon weigeren en dat hij daarom aansprakelijk is voor de schulden. De notaris heeft vast een bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
25-08-2018 17:07
Ik zou het niet overnemen. Je kan het simpelweg niet betalen. Vervelend voor je vader, maar je moet ook voor jezelf zorgen.

Heel veel sterkte verder.
Dat zegt mijn buurman en mijn opa en oma ook. Men buurman zegt zelfs dat als ik het zou overnemen, dat het hoogswaarschijnlijk mijn ondergang zal worden, en dat ik dan al mijn spullen kwijt kan raken.

En heel erg bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Jajijzegthet schreef:
25-08-2018 17:12
Lening afsluiten
Een bank gaat je nooit een lening geven als je in de bijstand zit.
Zo te lezen kan je best wel wat hulp gebruiken in de toekomst, ga naar de gemeente vraag of ze je kunnen begeleiden met zelfstandig wonen en omgaan met geld.
Googel op MEE in je woonplaats neem daar mee contact op! Ik wens je veel sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-08-2018 16:58
Waarom betaal jij de schulden van je overleden moeder?
Ik betaalde ze vorig jaar, omdat mijn moeder opeens in het ziekenhuis kwam, dus moest ik alle rekeningen gaan betalen, en na het overleiden dus ook.
Regenwolk21 schreef:
25-08-2018 17:10
Nee niks op mijn naam, alles stond op de naam van mijn moeder.

Weet je zeker dat jij dan verantwoordelijk bent voor de lening? Ik zou ergens advies gaan vragen :rose:
Regenwolk21 schreef:
25-08-2018 17:14
Ik betaalde ze vorig jaar, omdat mijn moeder opeens in het ziekenhuis kwam, dus moest ik alle rekeningen gaan betalen, en na het overleiden dus ook.
Dit heb ik al eens gelezen hier volgens mij.


En Je moet helemaal niks qua betalen voor je moeder.
Toen niet en nu niet.

Ook niet voor je vader. Nooit niet.
Jajijzegthet schreef:
25-08-2018 17:12
Lening afsluiten
EN EEN BAAN ZOEKEN ofso
Want?

Wie zegt dat ze deze schulden moet betalen?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 17:20
20.90% gewijzigd
Hoe heb je de erfenis geaccepteerd to?
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
25-08-2018 17:07
Even van uitgaande dat je ouder getrouwd waren, dan is je vader de langstlevende en dan krijg jij pas je deel van de erfenis als je vader ook overlijdt normaal gesproken. Ik weet niet zo goed hoe dat werkt als de erfenis alleen uit schulden bestaat ,maar dat kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen. Er waren vast ook bezittingen.

Je vader is in elk geval de eerste die aangesproken moet worden voor de schulden, niet jij.

Ik zou voor advies langs het https://www.juridischloket.nl/ gaan.
Ze waren getrouwd ja, en zijn enkele jaren geleden gaan scheiden. En verder weet ik het ook niet, het is zo ingewikkelt. Ik leefde samen met mijn moeder in huis, de bezittingen waren ook deels van mij (neem ik aan?).

Ik vind het zo moeilijk, dit is zo nieuw voor mij, heb ook nooit iets van de schulden gehoord of gezien totdat mijn moeder in het ziekenhuis kwam.
TanteBedelia schreef:
25-08-2018 17:17
Hoe heb je de erfenis geaccepteerd to?
Partner van TO's moeder is er nog toch? Kut.. gescheiden.

Dan is het een goede vraag idd.
To ga naar de gemeente en MEE voor deskundig hulp! Waar woon je nu?
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
25-08-2018 17:17
Hoe heb je de erfenis geaccepteerd to?
Dat is automatisch gegaan omdat ik toegang had tot de rekening van mijn moeder, en omdat ik anders de huur ook niet kon betalen. Ik wist niet dat het automatisch zou gaan, anders had ik het nooit gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven