Schulden overleiden moeder.
zaterdag 25 augustus 2018 om 16:50
Oke, vorig jaar is mijn moeder overleden.
Ik heb dus een paar maanden de schukd van mijn moeder betaald, en uiteindelijk kon ik dit niet meer. Ivm te wijnig geld.
Dus mijn vader had dat op zich genomen, plusminus 2,500€.
Niet schrikbarend veel.
Nou is het dus... hij wil dat ik het weer overneem, omdat hij dus gaat samenwonen met zijn “schatje”
.
Maar ik krijg een bijstands uitkering van de gemeente! En kan nu zelfs bijna niet rondkomen!!!
Ik zit met mijn handen in het haar en weet dus NIET wat ik moet doen!
Mijn opa en oma hebben gezegt dat ik de gemeente moet inschakelen voor iemand die kan kijken of ik er misschien onder uit kan komen.
Maar kom ik dan niet in de problemen dat zometeen de gemeente zegt, dat ik maar lekker in de schuldhulp verlening moet gaan?
Ik wil niet zo leven hoor.
Ik ben trouwens 21, en heb eigdnlijk nooit op men eigen twee benen gestaan, altijd hulp gehad van mijn moeder.
HELP!!!!
Ik heb dus een paar maanden de schukd van mijn moeder betaald, en uiteindelijk kon ik dit niet meer. Ivm te wijnig geld.
Dus mijn vader had dat op zich genomen, plusminus 2,500€.
Niet schrikbarend veel.
Nou is het dus... hij wil dat ik het weer overneem, omdat hij dus gaat samenwonen met zijn “schatje”
Maar ik krijg een bijstands uitkering van de gemeente! En kan nu zelfs bijna niet rondkomen!!!
Ik zit met mijn handen in het haar en weet dus NIET wat ik moet doen!
Mijn opa en oma hebben gezegt dat ik de gemeente moet inschakelen voor iemand die kan kijken of ik er misschien onder uit kan komen.
Maar kom ik dan niet in de problemen dat zometeen de gemeente zegt, dat ik maar lekker in de schuldhulp verlening moet gaan?
Ik wil niet zo leven hoor.
Ik ben trouwens 21, en heb eigdnlijk nooit op men eigen twee benen gestaan, altijd hulp gehad van mijn moeder.
HELP!!!!
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:23
Heb jammer genoeg geen notaris gehad naar mijn weten.sugarmiss schreef: ↑25-08-2018 17:12Je had de erfenis moeten weigeren. Jammer dat de notaris je daar niet op gewezen heeft. Ik zou de notaris aansprakelijk stellen dat hij je niet heeft voorgelicht dat jij de erfenis ook kon weigeren en dat hij daarom aansprakelijk is voor de schulden. De notaris heeft vast een bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering.
(Misschien wel via de uitvaart??)
Dat is mooi k*t.Regenwolk21 schreef: ↑25-08-2018 17:21Dat is automatisch gegaan omdat ik toegang had tot de rekening van mijn moeder, en omdat ik anders de huur ook niet kon betalen. Ik wist niet dat het automatisch zou gaan, anders had ik het nooit gedaan.
Misschien wat hulp bij financiele plaatje. Humanitas.
Ik denk dat jij helemaal geen schulden van je moeder ( voor en zelfs misschien niet na haar dood) moet betalen.
Zeker omdat je zegt dat de schuld toch ook nog ( ondanks scheiding) ook op je vaders naam staat.
En heb je een erfenis beneficiair aanvaard?
Ik denk dat jij helemaal geen schulden van je moeder ( voor en zelfs misschien niet na haar dood) moet betalen.
Zeker omdat je zegt dat de schuld toch ook nog ( ondanks scheiding) ook op je vaders naam staat.
Tuurlijk. Mooie reactie dit. Erg kort door de bocht.sugarmiss schreef: ↑25-08-2018 17:12Je had de erfenis moeten weigeren. Jammer dat de notaris je daar niet op gewezen heeft. Ik zou de notaris aansprakelijk stellen dat hij je niet heeft voorgelicht dat jij de erfenis ook kon weigeren en dat hij daarom aansprakelijk is voor de schulden. De notaris heeft vast een bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering.
Ten eerste gaat 3/4 van de erfgenamen helemaal niet langs een notaris.
Ten tweede als TO wel bij de notaris is geweest zal deze haar hebben gewezen op beneficiair aanvaarden of verwerpen wat beiden geld kost en TO heeft een bijstandsuitkering. Ik zeg niet dat TO het daarom niet gedaan heeft maar wij merken dat veel mensen emotioneel gezien geen afstand willen doen van een erfenis ookal is deze negatief of beneficiair aanvaarden en al helemaal als ze horen dat ze er voor moeten betalen.
Ten derde heeft ze zich direct als zuiver erfgenaam gedragen. Dan kan een notaris niets meer.
anoniem_99920 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 17:26
4.82% gewijzigd
Wie heeft de uitvaart betaald?Regenwolk21 schreef: ↑25-08-2018 17:23Heb jammer genoeg geen notaris gehad naar mijn weten.
(Misschien wel via de uitvaart??)
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:24
Dat zal ik maar even doen want op deze manier weet ik het gewoon niet meer. God wat heb ik het toch lekker.TanteBedelia schreef: ↑25-08-2018 17:13Zo te lezen kan je best wel wat hulp gebruiken in de toekomst, ga naar de gemeente vraag of ze je kunnen begeleiden met zelfstandig wonen en omgaan met geld.
Googel op MEE in je woonplaats neem daar mee contact op! Ik wens je veel sterkte![]()
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:25
Ze is enig erfgenaam dus ze zal wel moeten daar schulden die niet met de dood teniet gaan over gaan op de erfgenamen. Lief van de vader dat hij het “tijdelijk” heeft overgenomen maar ze waren al gescheiden dus hij heeft er principe niets mee te maken.
Dan kan ze beter bij hem geld lenen en het daarmee afbetalen.
anoniem_99920 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 17:27
7.31% gewijzigd
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:25
Het zal vallen of staan met het feit of je de erfenis officieel geaccepteerd hebt destijds. Als je dit gedaan hebt dan ben je verplicht om te betalen. Kennissen van mij hebben dit gehad in het verleden.
Ik zou dit nagaan en dan contact opnemen met het juridisch loket en om advies vragen.
Ik zou dit nagaan en dan contact opnemen met het juridisch loket en om advies vragen.
anoniem_6400a85f1cc15 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 17:26
1.57% gewijzigd
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:26
Zo simpel is het niet helemaal. Als ze de erfenis aanvaard heeft, is ze daarmee wel degelijk verantwoordelijk voor de schulden.Lucifer2018 schreef: ↑25-08-2018 17:16Dit heb ik al eens gelezen hier volgens mij.
En Je moet helemaal niks qua betalen voor je moeder.
Toen niet en nu niet.
Ook niet voor je vader. Nooit niet.
TO, ik denk dat je dit boven het hoofd gaat, en dat het vooral veel paniek veroorzaakt. Hoewel een schuld van 2500 euro voor jou onoverkomelijk lijkt, is het binnen de schuldenwereld niet zo enorm veel. De kans dat ze je daarvoor de schuldsanering in willen hebben lijkt me echt heel klein. Heb je een vorm van hulpverlening? Want het lijkt me wel goed als iemand samen met jou kijkt naar wat nou wel en niet precies jouw verplichtingen zijn, of alles wat op naam van je moeder stond nu goed is afgesloten/opgezegd en dat soort dingen. Woon je bijvoorbeeld in het huis van je moeder? Dan moet er gezorgd worden dat jouw naam op het huurcontract komt.
Als je nog geen hulp hebt, en je kent niemand die je daarmee kan helpen, neem dan contact op met maatschappelijk werk in jouw woonplaats. Die kunnen of zelf helpen, of je doorverwijzen naar iemand die dat kan.
En gecondoleerd met je moeder
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:26
Blijkbaar stond de schuld ook nog op zijn naam. Dat verdwijnt vaak niet na een scheiding ineens. Ik vraag me dus ook af als haar vader ook schuldenaar bleef of zij nu dit moet afbetalen.katrien1974 schreef: ↑25-08-2018 17:25Ze is enig erfgenaam dus ze zal wel moeten. Lief van de vader dat hij het “tijdelijk” heeft overgenomen maar ze waren al gescheiden dus hij heeft er principe niets mee te maken.
Dan kan ze beter bij hem geld lenen en het daarmee afbetalen.
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:27
Het geld van de overleidings verzekering is rechtstreeks van nationale nederlanden naar de uitvaart (verzorger, die naar je huis komt enz om het te regelen) en heb het dus niet in mijn bezit gehad.
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:29
Is het huurcontract wel overgezet op jouw naam door de woningbouw? Sta jij nu als hoofdhuurder bekend daar?
Sterkte met alles, ik hoop dat je snel hulp vindt en uit deze nare situatie komt.
Je vader is overigens ook maar slappeling dat hij het nu weer bij jou neerlegt terwijl hij van jouw situatie weet.
Sterkte met alles, ik hoop dat je snel hulp vindt en uit deze nare situatie komt.
Je vader is overigens ook maar slappeling dat hij het nu weer bij jou neerlegt terwijl hij van jouw situatie weet.
Ik doe mijn best
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:30
Dat lees ik nergens echt. Ze heeft het in de openingspost over de schuld van haar moeder en dat haar vader deze na haar overlijden op zich heeft genomen. Als de schuld van haar ouders samen is, erft TO het schuldenaarschap van haar moeder en is ze hoofdelijk aansprakelijk dus als papa dan niet betaalt moet zij het doenLucifer2018 schreef: ↑25-08-2018 17:26Blijkbaar stond de schuld ook nog op zijn naam. Dat verdwijnt vaak niet na een scheiding ineens. Ik vraag me dus ook af als haar vader ook schuldenaar bleef of zij nu dit moet afbetalen.
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:33
https://www.mee.nl/
https://www.humanitas.nl/
https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-no ... egeleiding
https://www.humanitas.nl/
https://www.regelhulp.nl/ik-heb-hulp-no ... egeleiding
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 25-08-2018 17:36
69.35% gewijzigd
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:37
Een bedrag aflossen van 2.500 euro is voor iemand met een normaal inkomen goed te doen in korte tijd, lijkt mij.viva-amber schreef: ↑25-08-2018 17:34Gewoon vasthouden aan nee, dan wacht je pa maar 6 maanden met samenwonen tot het is afgelost.
Ik doe mijn best
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:40
Door de schuld na het overlijden te betalen heb je je als een erfgenaam gedragen en daarmee de erfenis geaccepteerd. Ik zou juridische hulp gaan inschakelen om te kijken hoe je nu verder moet. Want als jij enig erfgenaam bent zijn de bezittingen van je moeder nu van jou. Misschien kun je die verkopen en zo de schuld afbetalen.
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:44
Het huur contract staat nog op mijn moeders naam omdat ze het niet op mijn naam ofzo kunnen zetten vanwegen “iets”. Maar ik mag hier wel blijven wonen thankgod!Senseo schreef: ↑25-08-2018 17:29Is het huurcontract wel overgezet op jouw naam door de woningbouw? Sta jij nu als hoofdhuurder bekend daar?
Ze willen wel sat ik een ander huis krijg maar dat duurt toch ontzettend lang net die wachtijden.
En ik begrijp het ook niet, hij herft uiteindelijk samen met zen vriendin meer dan 3,000€ denk wel veel meer.
En ik heb maar iets van 1,000€
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:45
Misschien moet ik hun maar even een schrijven geven, misschien kunnen ze me dan beter helpen. Of MEE maar daar heb ik erg nare ervaringen mee dat het juist nog erger werd.Lucifer2018 schreef: ↑25-08-2018 17:23Misschien wat hulp bij financiele plaatje. Humanitas.
zaterdag 25 augustus 2018 om 17:47
En het werd automatisch aanvaard omdat ik toegang had tot de rekening van mijn moeder, en de huur moest betalen.Lucifer2018 schreef: ↑25-08-2018 17:23Misschien wat hulp bij financiele plaatje. Humanitas.
Wel werd ik er op gewezen, en heeft een sociaal teamlid naar de rechtbank in haarlem gebeld van hoe en wat. Maar dan zou ik evengoeds hoogs waarschijnlijk in de problemen komen omdat ze anders mijn bezittingen konden innen...?