Geld & Recht alle pijlers

Schulden overleiden moeder.

25-08-2018 16:50 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, vorig jaar is mijn moeder overleden.
Ik heb dus een paar maanden de schukd van mijn moeder betaald, en uiteindelijk kon ik dit niet meer. Ivm te wijnig geld.

Dus mijn vader had dat op zich genomen, plusminus 2,500€.
Niet schrikbarend veel.

Nou is het dus... hij wil dat ik het weer overneem, omdat hij dus gaat samenwonen met zijn “schatje” :sick: .

Maar ik krijg een bijstands uitkering van de gemeente! En kan nu zelfs bijna niet rondkomen!!!
Ik zit met mijn handen in het haar en weet dus NIET wat ik moet doen!

Mijn opa en oma hebben gezegt dat ik de gemeente moet inschakelen voor iemand die kan kijken of ik er misschien onder uit kan komen.
Maar kom ik dan niet in de problemen dat zometeen de gemeente zegt, dat ik maar lekker in de schuldhulp verlening moet gaan?
Ik wil niet zo leven hoor.

Ik ben trouwens 21, en heb eigdnlijk nooit op men eigen twee benen gestaan, altijd hulp gehad van mijn moeder.

HELP!!!!
JonathanStrange schreef:
25-08-2018 21:09
Ik las net Haarlem (klopt dat, Regenwolk?), dus misschien zijn er hier mensen in die omgeving die voor TO wat raad hebben om aan te kloppen bij specifieke organisaties in Haarlem?
Oh Haarlem. Nee daar niet bekend. Maar daar zullen ze vast ook inloop hebben waar ze je kunnen helpen.
Not my circus, not my monkeys
Humanitas thuisadmin Haarlem-Zuid Kennermerland.
En asl ze jou niet kunnen helpen dat weten ze waar binnen de gemeente je wel terecht kan. Dat is onderdeel van hun werk. Weten waar je terecht kan ;-)

https://www.humanitas.nl/afdeling/zuid- ... nistratie/
Kan je iets duidelijker zijn over waarvan de schulden zijn (is het een schuldeiser of zijn er meer?) en of de schuld is aangegaan toen je moeder nog met je vader was getrouwd?

Als de schulden waren van de tijd dat je ouders nog getrouwd waren en zij in gemeenschap van goederen getrouwd waren is je vader ook verantwoordelijk. Ook als je moeder het geld alleen heeft opgemaakt.

Jij bent haar erfgenaam dus erf jij haar deel van de schuld. Als je ouders dus getrouwd (in gemeenschap van goederen) waren toen ze de schuld aangingen is je vader verantwoordelijk voor de helft en jij voor de helft omdat je de erfenis aanvaard hebt door je handelen.

Ga eens informeren bij de schuldeisers. Soms is er met hun te praten. Laat ze weten dat je momenteel leeft van een uitkering en dat dat op korte termijn zo blijft. Soms wil de schuldeiser de schuld verlagen en een afbetalingsregeling met je treffen.

Hoe kan het dat een deel van de inboedel is verdwenen? Zijn er dingen die je kan verkopen op Marktplaats?
Tornacense schreef:
25-08-2018 18:40
Ben ik de enige die het triest vindt dat een vader zijn kind zo'n financiële strop aandoet op haar 21ste?
Haar leven is nog niet goed en wel begonnen en ze begint al met 5-0-achterstand.

Terwijl hij toch minstens 19 jaar (9 maand zwangerschap + 18 jaar) gelukkig is geweest met opstartster haar moeder.
En die schulden waarschijnlijk niet allemaal van 't laatste jaar zullen geweest zijn.
+1
Fijne vader, tjonge.. Dat wil je toch niet voor je kind, die blijkbaar sowieso al niet in een makkelijke situatie zit.
Had je moeder een koophuis ?
Verkopen
sandy1974 schreef:
26-08-2018 10:18
Had je moeder een koophuis ?
Verkopen
Een huurhuis.
Staat in de reacties van TO.
Wat eten we vanavond?
Miss-Pippilotta schreef:
26-08-2018 09:31
+1
Fijne vader, tjonge.. Dat wil je toch niet voor je kind, dat blijkbaar sowieso al niet in een makkelijke situatie zit.
Je kunt ook de gemeente bellen en vragen naar het wijkteam. Zij zijn goed op de hoogte van de sociale kaart.
Tornacense schreef:
25-08-2018 18:40
Ben ik de enige die het triest vindt dat een vader zijn kind zo'n financiële strop aandoet op haar 21ste?
Haar leven is nog niet goed en wel begonnen en ze begint al met 5-0-achterstand.

Terwijl hij toch minstens 19 jaar (9 maand zwangerschap + 18 jaar) gelukkig is geweest met opstartster haar moeder.
En die schulden waarschijnlijk niet allemaal van 't laatste jaar zullen geweest zijn.

Ik zou aan je vader dus aangeven dat je geen cent hebt en dus op dit moment niets kan overnemen.
En dat hij de boel maar verder betaalt, ook al woont ie samen met zijn nieuwe partner (als hij dat nu in zijn ééntje kan, waarom zou hij dat niet kunnen als hij gaat samenwonen?). Of dat hij mag mee helpen zoeken naar een andere oplossing.

Als ze je daarnaast al kennen bij de gemeente zou ik de vraag ook daar neerleggen.
En eventueel zelfs juridische hulp (pro deo) inschakelen om te kijken of het allemaal wel wettelijk verloopt.

Veel hangt natuurlijk ook af van de hoogte van de schuld.
Voor 5.000 euro kan je misschien nog wel een rondje door de familie gaan om hier en daar wat geld te ronselen (elke cent minder zelf af te betalen is er één).
Voor 50.000 euro wordt dat al moeilijker.
Helemaal eens! En je vader moet zich diep schamen om jou met de schuld op te zadelen! En dus niet met hem informatie gaan inwinnen, contact opnemen met maatschappelijk werk, gemeente!

En sterkte met het verlies van je moeder💜
Och wat ontzettend verdrietig voor je Regenwolk :hug: , ik hoop zo dat je iemand vindt die jou heel goed helpt. Het maatschappelijk werk lijkt me een goede! Vraag eventueel aan je huisarts hoe je daar het beste mee in contact komt.
Ga in elk geval niet met je vader naar een financieel adviseur. Waarschijnlijk is hij zelf verantwoordelijk voor de schuld, of toch op zijn minst voor de helft. Zeg maar tegen hem dat je de afbetaling echt niet kan overnemen.

Fijn dat je goed contact met je opa en oma hebt. Zijn dat de ouders van je moeder?
Sterkte meisje, je bent nog zo jong en zo te lezen zijn er nog veel meer problemen en dat vind ik echt zo sneu voor je. Blijf hier schrijven, er zijn veel forummers die je echt goede tips kunnen geven.
Beter een half motto....
Ach wat een verdrietige situatie!!

Er zijn een aantal goede adviezen gegeven!
makreel schreef:
25-08-2018 16:58
Afgezien van praktische tips, die je in dit topic zeker gaat krijgen, wil ik je even een knuffel geven. Wat lees ik een verdrietige toestanden in je bericht. Je moeder overleden, die altijd goed voor je zorgde, een financiële schuld in de erfenis en je vader die nu gaat samenwonen met zijn nieuwe vlam. Het is allemaal niet niks, dame, en ik hoop dat je lieve vrienden en familie hebt waar je je thuisvoelt en waar je je verhaal kwijt kunt. Veel sterkte en een virtuele knuffel!

Wat lief van je!
Gecondoleerd! :hug:
Wellicht kunnen ze je verder helpen bij stem in de stad, zij bieden ook maatschappelijke hulp en hebben een schuldhulpmaatje.
Wat verdrietig allemaal regenwolk! Heb je al eens contact gehad met juridisch loket of sociaal raadslieden? Zoniet, dan zou ik daar eens aankloppen. Sterkte! :hug:
Je opa en oma; is dat van je moeders kant? En had je moeder nog broers of zussen?
Ik vind dat allefamilie aan je moeders kant wel een wakker mag worden en in actie mag komen. Bij wet zijn ze niks verplicht maar jeetje....
Ik vind dit zo sneu voor jou.
Waarom laat je jouw vader dit niet betalen? Hij was toch met haar getrouwd? Het zijn toch ook zijn schulden? Hij moet maar wat dingen verkopen, weet ik veel. Hoe kan je als ouder je kind opzadelen met je miserie, jezus... Sterkte en leg je er niet gelijk bij neer
En to, wat is je lijstje van vandaag wat je allemaal gaat ondernemen?
Probeer eens wat meer grip op je leven te krijgen. Ik vind het oprecht heel naar voor je dat je moeder er niet meer voor je is, maar je bent volwassen en moet nu door schade en schande wijs worden.
Maak een lijstje, pak eens alle papieren van je moeder erbij en krijg eens inzichtelijk hoeveel schuld er eigenlijk is. Bel de bedrijven die automatisch afschrijven van je rekening. Onderneem eens actie. Ik lees namelijk een hoop medelijden met jezelf maar nu moet je jezelf even bij je lurven pakken en aan de slag. Is moeilijk, maar wat zul je trots zijn op jezelf als je hier wijzer uitkomt!
Veel sterkte en succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven