Geld & Recht alle pijlers

Schulden overleiden moeder.

25-08-2018 16:50 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, vorig jaar is mijn moeder overleden.
Ik heb dus een paar maanden de schukd van mijn moeder betaald, en uiteindelijk kon ik dit niet meer. Ivm te wijnig geld.

Dus mijn vader had dat op zich genomen, plusminus 2,500€.
Niet schrikbarend veel.

Nou is het dus... hij wil dat ik het weer overneem, omdat hij dus gaat samenwonen met zijn “schatje” :sick: .

Maar ik krijg een bijstands uitkering van de gemeente! En kan nu zelfs bijna niet rondkomen!!!
Ik zit met mijn handen in het haar en weet dus NIET wat ik moet doen!

Mijn opa en oma hebben gezegt dat ik de gemeente moet inschakelen voor iemand die kan kijken of ik er misschien onder uit kan komen.
Maar kom ik dan niet in de problemen dat zometeen de gemeente zegt, dat ik maar lekker in de schuldhulp verlening moet gaan?
Ik wil niet zo leven hoor.

Ik ben trouwens 21, en heb eigdnlijk nooit op men eigen twee benen gestaan, altijd hulp gehad van mijn moeder.

HELP!!!!
Regenwolk21 schreef:
25-08-2018 17:44
Het huur contract staat nog op mijn moeders naam omdat ze het niet op mijn naam ofzo kunnen zetten vanwegen “iets”. Maar ik mag hier wel blijven wonen thankgod!
Ze willen wel sat ik een ander huis krijg maar dat duurt toch ontzettend lang net die wachtijden.

En ik begrijp het ook niet, hij herft uiteindelijk samen met zen vriendin meer dan 3,000€ denk wel veel meer.
En ik heb maar iets van 1,000€
TO je hebt echt hulp nodig bij dit alles!
Hier krijgen ze voorrang bij overlijden van een ouder voor een betaalbare jongere woning.
Die huur kan je niet alleen zo lang opbrengen.
Zoek deskundig hulp !!
Wow, wat verdrietig dat niemand gezegd heeft dat je de erfenis niet moet aanvaarden.

Tegen je vader zeggen dat het niet mogelijk is, dat je dit niet kan betalen.
Life is short. Eat dessert first.
Even een :hug: voor je Regenwolk
Sjaantje37 schreef:
25-08-2018 17:32
En vind het niet eens een rare vraag waarom TO van een bijstandsuitkering leeft.
Omdat het de mensen can de participatie wet bij mijn gemeenten vinden dat ik eerst psygische hulp moet hebben voordat ik ga werken.
Wacht al maanden voor hulp en heb virige maand gevraagt wanneer ik biu ei delijk geholpen word, en zeggen ze doodleuk dat ik nog 3maanden langer moet wachten.
TO, reageer eens op de vragen die gesteld zijn.
Hoe oud ben je en waarom zit je in de bijstand?
Wie heeft de uitvaart geregeld?
Heb je iets ondertekend van papieren die betrekking hebben op de erfenis?
Heeft de gemeente met je gesproken over de erfenis en wat zeggen zij?
Heb je zelf contact opgenomen met een notaris of heeft iemand die jij vertrouwt jou hierop gewezen dit wel te doen?

Een schuld erf je niet zomaar en die moet betaald worden, dit is afhankelijk aan wie betaald moet worden en/of er betalingsregeling mogelijk is.

De belangrijkste vraag is, waar woon je nu? In het huis van je moeder of op jezelf? Als je nog in het huis van je moeder woont, is het dan mogelijk om een goedkoper onderkomen te vinden waardoor je bijna geen vaste lasten hebt en meer overhoudt om de schulden te betalen. Verkoop de inboedel van je moeder zoveel mogelijk en los daarmee de schulden af.

Schulden van de belastingdienst of bank, zij leggen loonbeslag / beslag op uitkering om de schulden die aan hen betaald moeten worden, te innen. Moet je niet willen maar het is legaal.

Probeer zo snel mogelijk aan het werk te gaan, ook al is het loon niet meer dan de bijstandsuitkering. Als je schuldenvrij wilt worden moet je door de zure appel heen. De stichting MEE / Humanitas of Buro Sociale Raadslieden kunnen je hierbij helpen.

Wens je veel sterkte maar ook wijsheid toe.
doornroosje9 schreef:
25-08-2018 17:50
Wow, wat verdrietig dat niemand gezegd heeft dat je de erfenis niet moet aanvaarden.

Tegen je vader zeggen dat het niet mogelijk is, dat je dit niet kan betalen.
Dat hebben ze gezegt, maar pas nadat ik de huur heb betaald van mijn moeders geld..

En mijn vader had daar helaas een antword op. “Dan gaan we naar een finacieel adviseur!” Alsof die gaat zeggen dat ik het makkelijk kan betalen.
Kleppeboxx schreef:
25-08-2018 17:54
TO, reageer eens op de vragen die gesteld zijn.
Hoe oud ben je en waarom zit je in de bijstand?
Wie heeft de uitvaart geregeld?
Heb je iets ondertekend van papieren die betrekking hebben op de erfenis?
Heeft de gemeente met je gesproken over de erfenis en wat zeggen zij?
Heb je zelf contact opgenomen met een notaris of heeft iemand die jij vertrouwt jou hierop gewezen dit wel te doen?

Een schuld erf je niet zomaar en die moet betaald worden, dit is afhankelijk aan wie betaald moet worden en/of er betalingsregeling mogelijk is.

De belangrijkste vraag is, waar woon je nu? In het huis van je moeder of op jezelf? Als je nog in het huis van je moeder woont, is het dan mogelijk om een goedkoper onderkomen te vinden waardoor je bijna geen vaste lasten hebt en meer overhoudt om de schulden te betalen. Verkoop de inboedel van je moeder zoveel mogelijk en los daarmee de schulden af.

Schulden van de belastingdienst of bank, zij leggen loonbeslag / beslag op uitkering om de schulden die aan hen betaald moeten worden, te innen. Moet je niet willen maar het is legaal.

Probeer zo snel mogelijk aan het werk te gaan, ook al is het loon niet meer dan de bijstandsuitkering. Als je schuldenvrij wilt worden moet je door de zure appel heen. De stichting MEE / Humanitas of Buro Sociale Raadslieden kunnen je hierbij helpen.

Wens je veel sterkte maar ook wijsheid toe.
- ben 21 jaar.
- ik heb de uitvaart geregeld samen met de uitvaart verzorging.
- heb niks ondertekend.
- gemeente heeft niks met mij gesproken.
- en niemand heeft mij er op toegewezen om met een notaris contact te leggen.
- woon in het huis van mijn moeder, dit is toegestaan door de woningbouw, ben al in 10+ huizen ingeschreven maar hebben ern wachtijd can 3+ jaar, en zodra ik 23 ben krijg ik huurtoeslag.
- veel van de inboedel is al weg, heb alleen nog spullen die van mijzelf zijn.

En ik zal ze zeker om hulp vragen, dit heb ik zeker nodig.
Heel erg bedankt
thee schreef:
25-08-2018 17:51
Even een :hug: voor je Regenwolk
Dank je thee :heart:
Waar is die inboedel dan naartoe?
TanteBedelia schreef:
25-08-2018 17:48
TO je hebt echt hulp nodig bij dit alles!
Hier krijgen ze voorrang bij overlijden van een ouder voor een betaalbare jongere woning.
Die huur kan je niet alleen zo lang opbrengen.
Zoek deskundig hulp !!
Zal ik zeker doen, heb echt goede hulp nodig.
Heb ook al bij die woningen ingeschreven, maar een wachtijd van 3+ jaar
Regenwolk21 schreef:
25-08-2018 17:54
Dat hebben ze gezegt, maar pas nadat ik de huur heb betaald van mijn moeders geld..

En mijn vader had daar helaas een antword op. “Dan gaan we naar een finacieel adviseur!” Alsof die gaat zeggen dat ik het makkelijk kan betalen.
Dat ga je mooi niet doen. Niet met je vader iig. Zoek hulp hierbij en zoek uit wat je nog kan doen.
Life is short. Eat dessert first.
Zei je nu dat de schuld op naam van je moeder én vader stond, dateert het van voor de scheiding? In dat geval is het dan nu dus je vaders schuld.
Hoe dan ook, hier kom je niet uit, daar ben je op dit moment niet capabel genoeg voor. Bel de gemeente en vraag om een afspraak met een armoedeconsulent, die weet de weg wel voor je.
-jolijn- schreef:
25-08-2018 18:17
Zei je nu dat de schuld op naam van je moeder én vader stond, dateert het van voor de scheiding? In dat geval is het dan nu dus je vaders schuld.
Hoe dan ook, hier kom je niet uit, daar ben je op dit moment niet capabel genoeg voor. Bel de gemeente en vraag om een afspraak met een armoedeconsulent, die weet de weg wel voor je.
Dat las ik ook. Ik zou echt zonder hem hulp/advies/ financiele hulp gaan zoeken.
-jolijn- schreef:
25-08-2018 18:17
Daar heb ik nog nooit van gehoord van een armoedeconsulent, wel van maatschappelijk werk via de sociale zaken van gemeente.
Door het regelen van de uitvaart, in samenwerking met de uitvaartverzorging, heb je de erfenis geaccepteerd. De schuld die je moeder had is hierdoor overgedragen aan jou, ongeacht of deze schuld ontstaan is toen je ouders nog niet gescheiden waren.

De belangrijkste vraag is, waar is de schuld van?
Een bijstandsuitkering zul je niet krijgen want je bent nog geen 27 jaar. Ga je (nog) naar school of ben je werkloos?

In het uiterste geval zou jij jezelf persoonlijk failliet kunnen laten verklaren maar dit is niet aan te bevelen. Het kan negatief voor je uitpakken als er in de toekomst een krediet check wordt gedaan bij de aanvraag van een lening of hypotheek. Laat je goed voorlichten voor je deze weg zou willen bewandelen.
[/quote]
kleppeboxx wijzigde dit bericht op 25-08-2018 19:22
Reden: onlees
29.91% gewijzigd
Ben ik de enige die het triest vindt dat een vader zijn kind zo'n financiële strop aandoet op haar 21ste?
Haar leven is nog niet goed en wel begonnen en ze begint al met 5-0-achterstand.

Terwijl hij toch minstens 19 jaar (9 maand zwangerschap + 18 jaar) gelukkig is geweest met opstartster haar moeder.
En die schulden waarschijnlijk niet allemaal van 't laatste jaar zullen geweest zijn.

Ik zou aan je vader dus aangeven dat je geen cent hebt en dus op dit moment niets kan overnemen.
En dat hij de boel maar verder betaalt, ook al woont ie samen met zijn nieuwe partner (als hij dat nu in zijn ééntje kan, waarom zou hij dat niet kunnen als hij gaat samenwonen?). Of dat hij mag mee helpen zoeken naar een andere oplossing.

Als ze je daarnaast al kennen bij de gemeente zou ik de vraag ook daar neerleggen.
En eventueel zelfs juridische hulp (pro deo) inschakelen om te kijken of het allemaal wel wettelijk verloopt.

Veel hangt natuurlijk ook af van de hoogte van de schuld.
Voor 5.000 euro kan je misschien nog wel een rondje door de familie gaan om hier en daar wat geld te ronselen (elke cent minder zelf af te betalen is er één).
Voor 50.000 euro wordt dat al moeilijker.
Regenwolk21 schreef:
25-08-2018 17:10
Nee niks op mijn naam, alles stond op de naam van mijn moeder.
Maar als ze op naam van je moeder stonden en niet op naam van je vader en ze gescheiden zijn en je de erfenis niet verworpen hebt dan zijn de schulden nu helaas wel van jou omdat jij erfgenaam bent.
Regenwolk, mocht je toevallig in Breda wonen dan wil ik je graag helpen de juiste hulp binnen de gemeente te vinden/ krijgen.

Heel veel sterkte!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
TanteBedelia schreef:
25-08-2018 18:27
Daar heb ik nog nooit van gehoord van een armoedeconsulent, wel van maatschappelijk werk via de sociale zaken van gemeente.

JA DAT WOORD ZOCHT IK! Maatschappelijk werkster! Mijn opa en oma zeiden dat ik dat moet hebben.
Tornacense schreef:
25-08-2018 18:40
Ben ik de enige die het triest vindt dat een vader zijn kind zo'n financiële strop aandoet op haar 21ste?
Haar leven is nog niet goed en wel begonnen en ze begint al met 5-0-achterstand.

Terwijl hij toch minstens 19 jaar (9 maand zwangerschap + 18 jaar) gelukkig is geweest met opstartster haar moeder.
En die schulden waarschijnlijk niet allemaal van 't laatste jaar zullen geweest zijn.

Ik zou aan je vader dus aangeven dat je geen cent hebt en dus op dit moment niets kan overnemen.
En dat hij de boel maar verder betaalt, ook al woont ie samen met zijn nieuwe partner (als hij dat nu in zijn ééntje kan, waarom zou hij dat niet kunnen als hij gaat samenwonen?). Of dat hij mag mee helpen zoeken naar een andere oplossing.

Als ze je daarnaast al kennen bij de gemeente zou ik de vraag ook daar neerleggen.
En eventueel zelfs juridische hulp (pro deo) inschakelen om te kijken of het allemaal wel wettelijk verloopt.

Veel hangt natuurlijk ook af van de hoogte van de schuld.
Voor 5.000 euro kan je misschien nog wel een rondje door de familie gaan om hier en daar wat geld te ronselen (elke cent minder zelf af te betalen is er één).
Voor 50.000 euro wordt dat al moeilijker.
Tja en hij zei in het begin dat “ik een leven moet beginnen zonder schulden” en dan wilt hij dit doen, lekker snugger.

Ik denk dat zijn vriendin hier achter zit, dat die wil dat hij de schulden maar weer aan mij geeft. Terwijl ze samen veeeel meer geld te besteden hebben, en ik soms geen rooie cent kan missen.
Ik ben alleen bang wat hij gaat zeggen als ik niet mee wil werken...
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

De schulde is +/- 2,500€ kan misschien meer zijn, ik weet het niet. Maar hij lost het af per maand voor een klein bedragje, iets van 30€ denk ik.
Voor mij is 30€ vreselijk veel geld op dit moment, daarvan kan ik een week dingen van kopen on van te leven/eten.
De familie is jammer genoeg niet rijk, dus bij hun kan ik niet aankloppen voir hulp, wel voor wat etens geld denk ik bij men opa en oma als ik het echt niet kan missen.
wiezel schreef:
25-08-2018 19:20
Regenwolk, mocht je toevallig in Breda wonen dan wil ik je graag helpen de juiste hulp binnen de gemeente te vinden/ krijgen.

Heel veel sterkte!
Woon jammer genoeg niet in breda, maar vind het erg lief van je dat je mij hulp aanbied. :heart:
Wat een triest verhaal..
Je zou eens bij de huisarts kunnen informeren wie jou hiermee kan helpen.
Regenwolk21 schreef:
25-08-2018 20:43
Tja en hij zei in het begin dat “ik een leven moet beginnen zonder schulden” en dan wilt hij dit doen, lekker snugger.

Ik denk dat zijn vriendin hier achter zit, dat die wil dat hij de schulden maar weer aan mij geeft. Terwijl ze samen veeeel meer geld te besteden hebben, en ik soms geen rooie cent kan missen.
Ik ben alleen bang wat hij gaat zeggen als ik niet mee wil werken...
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

De schulde is +/- 2,500€ kan misschien meer zijn, ik weet het niet. Maar hij lost het af per maand voor een klein bedragje, iets van 30€ denk ik.
Voor mij is 30€ vreselijk veel geld op dit moment, daarvan kan ik een week dingen van kopen on van te leven/eten.
De familie is jammer genoeg niet rijk, dus bij hun kan ik niet aankloppen voir hulp, wel voor wat etens geld denk ik bij men opa en oma als ik het echt niet kan missen.
Nog een keertje dan.

Wiens schulden zijn het?

Staat je vaders naam op deze schuld al van voor de scheiding? Want dat tik je eerder toch ergens?
Ik las net Haarlem (klopt dat, Regenwolk?), dus misschien zijn er hier mensen in die omgeving die voor TO wat raad hebben om aan te kloppen bij specifieke organisaties in Haarlem?
Regenwolk21 schreef:
25-08-2018 20:44
Woon jammer genoeg niet in breda, maar vind het erg lief van je dat je mij hulp aanbied. :heart:
Als het in de omgeving Bergen op Zoom/Steenbergen/Roosendaal/Woensdrecht (Brabantse wal dus) is dan kan ik je helpen met bij de juiste mensen van de gemeente aan te kloppen.
Not my circus, not my monkeys

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven