Mis diagnose add, ptst, borderline ?
maandag 27 augustus 2018 om 16:20
Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb mij aangemeld omdat als ik forums probeer te vinden op google over diagnoses kom ik steeds hier terecht.
Over de jaren heen heb ik verschillende therapeuten gezien en heb ik verschillende behandelingen gedaan. Resultaat is dat mijn leven een stuk beter is dan jaren terug maar ook dat ik meerdere diagnoses heb gekregen. Nou twijfel ik zelf nogal aan wat ik nou precies heb. WANT dat zou me naar mijn idee verder helpen met de problemen die ik nu nog ervaar.
Rond mijn 16de is er duidelijk geworden dat ik een probleem had met mijn emoties.
Ik had ze vaker niet dan wel en wist ook niet wat hiermee aan moest als iemand anders huilde bv. Vreselijk ongemakkelijk werd ik daarvan. Diagnose was RATIONELE BORDERLINER. ( Uiteraard waren er veel meer symptomen waar ik last van had )
Later twijfelde ik hieraan omdat een rationele borderliner niet echt leek te bestaan?
Later werd er gezegd dat ik POSTTROUMATISCH STRES SYNDROOM zou hebben.
Nog later heb ik de diagnose ADD gekregen. Waarvoor ik ook medicatie heb.
Nog later kwam eruit dat ik ook bindingsangst zou hebben.
Ik ben altijd bezig om mijn leven beter te maken maar toch loop ik hier en daar vast.
Symptomen die ik heb komen in veel "stoornissen" voor. Iedereen herkend zichzelf wel in iets.
Zijn er mensen die dit herkennen? Twijfelen aan diagnoses en niet weten wat je nou echt hebt? Wat doen jullie dan? Ondertussen twijfel ik of extern hulp zoeken nog helpt aangezien er dan straks weer een diagnose bij komt
Over de jaren heen heb ik verschillende therapeuten gezien en heb ik verschillende behandelingen gedaan. Resultaat is dat mijn leven een stuk beter is dan jaren terug maar ook dat ik meerdere diagnoses heb gekregen. Nou twijfel ik zelf nogal aan wat ik nou precies heb. WANT dat zou me naar mijn idee verder helpen met de problemen die ik nu nog ervaar.
Rond mijn 16de is er duidelijk geworden dat ik een probleem had met mijn emoties.
Ik had ze vaker niet dan wel en wist ook niet wat hiermee aan moest als iemand anders huilde bv. Vreselijk ongemakkelijk werd ik daarvan. Diagnose was RATIONELE BORDERLINER. ( Uiteraard waren er veel meer symptomen waar ik last van had )
Later twijfelde ik hieraan omdat een rationele borderliner niet echt leek te bestaan?
Later werd er gezegd dat ik POSTTROUMATISCH STRES SYNDROOM zou hebben.
Nog later heb ik de diagnose ADD gekregen. Waarvoor ik ook medicatie heb.
Nog later kwam eruit dat ik ook bindingsangst zou hebben.
Ik ben altijd bezig om mijn leven beter te maken maar toch loop ik hier en daar vast.
Symptomen die ik heb komen in veel "stoornissen" voor. Iedereen herkend zichzelf wel in iets.
Zijn er mensen die dit herkennen? Twijfelen aan diagnoses en niet weten wat je nou echt hebt? Wat doen jullie dan? Ondertussen twijfel ik of extern hulp zoeken nog helpt aangezien er dan straks weer een diagnose bij komt
maandag 27 augustus 2018 om 17:12
Ik begrijp je wel. Heb een flinke geschiedenis in de GGZ achter de rug met verschillende diagnoses. Na intensieve behandelingen ging het beter maar bepaalde zaken bleven knagen en na verloop van tijd kon ik mijn klachten niet meer verklaren met de diagnoses die ik had. Ik heb opnieuw onderzoek laten doen en er bleek een andere diagnose te zijn. Een die veel meer verklaart en waarmee ik nu in korte tijd al veel meer stappen heb kunnen zetten dan in de jaren hiervoor.
Wil hiermee niet zeggen dat jouw diagnoses niet kloppen maar ik herken dus wel het gevoel van niet meer weten hoe en wat.
Is de hulp die je krijgt effectief?
Zo niet, dan zou je kunnen proberen om een nieuw, goed, diagnostisch traject aan te vragen om beter passende hulp te kunnen krijgen. Het risico is dan inderdaad een andere diagnose maar mijn ervaring is dus dat de diagnose echt wel verschil maakt in welke behandeling passend is.
Wil hiermee niet zeggen dat jouw diagnoses niet kloppen maar ik herken dus wel het gevoel van niet meer weten hoe en wat.
Zo niet, dan zou je kunnen proberen om een nieuw, goed, diagnostisch traject aan te vragen om beter passende hulp te kunnen krijgen. Het risico is dan inderdaad een andere diagnose maar mijn ervaring is dus dat de diagnose echt wel verschil maakt in welke behandeling passend is.
maandag 27 augustus 2018 om 18:08
maandag 27 augustus 2018 om 19:00
Je kan ook gewoon eens normaal doen en jezelf en de wereld daarmee verbazen.
Ik lees nergens in de OP waar jij nu problemen mee hebt, waar je tegen aanloopt. Ik lees alleen dat je veel stickers hebt gekregen en dat je er eventueel nog meer wil. Wanneer je nou gewoon eens even stopt met aandacht trekken en goolgle en je focust op huishouden, werken, sociale omgeving en hobby's dan valt het leven ondanks je etiketten misschien nog wel mee.
Want ik lees niets in je OP tav een oprechte hulp vraag.
Ik lees nergens in de OP waar jij nu problemen mee hebt, waar je tegen aanloopt. Ik lees alleen dat je veel stickers hebt gekregen en dat je er eventueel nog meer wil. Wanneer je nou gewoon eens even stopt met aandacht trekken en goolgle en je focust op huishouden, werken, sociale omgeving en hobby's dan valt het leven ondanks je etiketten misschien nog wel mee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 27 augustus 2018 om 19:50
Nou nou er zal echt wel sprake zijn van behoorlijke psychische klachten bij TO dus adviezen als ga werken en een hobby doen of doe normaal lijken me niet echt passend.
Op zich zou je meerdere diagnoses kunnen hebben die los staan van elkaar. Bij mij is borderline vastgesteld maar ik kon me daar niet echt in vinden. Toch de geboden behandeling (schematherapie) gaan volgen met vrij goed resultaat. Echter bleef ik nog tegen dingen aanlopen. Toen ik ging verhuizen kwam ik bij een andere ggz instelling terecht. Die gaven aan dat ze eerder borderline trekken zagen maar een stuk duidelijker een vermijdende persoonlijkheidsstoornis. Daar herkende ik mij ook meer in en die behandeling heeft mij het juiste zetje verder gegeven.
Maar daarnaast ben ik vrijwel helemaal stabiel van PTSS na EMDR en ben ik bekend met een angst en paniekstoornis. Neem daarbij bij nog depressiegevoeligheid en ja dan heb je een heel pakket.
Wat ik wil zeggen is dus dat het mogelijk is dat er meerdere diagnoses juist zijn. Het is soms zoeken naar de juiste balans van therapie, medicatie, werk en sociale contacten.
Op zich zou je meerdere diagnoses kunnen hebben die los staan van elkaar. Bij mij is borderline vastgesteld maar ik kon me daar niet echt in vinden. Toch de geboden behandeling (schematherapie) gaan volgen met vrij goed resultaat. Echter bleef ik nog tegen dingen aanlopen. Toen ik ging verhuizen kwam ik bij een andere ggz instelling terecht. Die gaven aan dat ze eerder borderline trekken zagen maar een stuk duidelijker een vermijdende persoonlijkheidsstoornis. Daar herkende ik mij ook meer in en die behandeling heeft mij het juiste zetje verder gegeven.
Maar daarnaast ben ik vrijwel helemaal stabiel van PTSS na EMDR en ben ik bekend met een angst en paniekstoornis. Neem daarbij bij nog depressiegevoeligheid en ja dan heb je een heel pakket.
Wat ik wil zeggen is dus dat het mogelijk is dat er meerdere diagnoses juist zijn. Het is soms zoeken naar de juiste balans van therapie, medicatie, werk en sociale contacten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
maandag 27 augustus 2018 om 19:53
Niet grappig. Ik reageer serieus op een topic waarna de TO flink afgebrand wordt.
Een stukje uitleg zou prettiger zijn.
maandag 27 augustus 2018 om 20:04
maandag 27 augustus 2018 om 20:15
Klopt maar het is vaak wel hard werken voor mensen met diagnoses in de persoonlijkheidsproblematiek. En iedere therapeut kijkt weer op een eigen manier waardoor diagnoses nog wel eens kunnen verschillen en die verwarring kunnen de meeste cliënten nou net niet gebruiken.
Ik snap de twijfels en onrust van TO dus wel.
Maar gezien de reacties van jou, viva-amber, en Lucifer2018 ben ik wel benieuwd naar de achtergrond van TO en of het dus zinvol is om serieus op dit topic in te gaan.
Ik snap de twijfels en onrust van TO dus wel.
Maar gezien de reacties van jou, viva-amber, en Lucifer2018 ben ik wel benieuwd naar de achtergrond van TO en of het dus zinvol is om serieus op dit topic in te gaan.
vrijdag 14 september 2018 om 15:07
Het is soms ook om moe van te worden kan ik beamen.
vrijdag 14 september 2018 om 15:13
Ja precies. Ik dacht na zo veel jaar therapie dat ik er wel zou zijn. Heb borderline training gehad, muziek therapie, EMDR. Er zijn bij mij ook problemen die terug blijven keren en het lijkt of ik ze maar niet onder controle krijg. Heb je dat nieuwe onderzoek bij het GGZ laten doen?multomap schreef: ↑27-08-2018 17:12Ik begrijp je wel. Heb een flinke geschiedenis in de GGZ achter de rug met verschillende diagnoses. Na intensieve behandelingen ging het beter maar bepaalde zaken bleven knagen en na verloop van tijd kon ik mijn klachten niet meer verklaren met de diagnoses die ik had. Ik heb opnieuw onderzoek laten doen en er bleek een andere diagnose te zijn. Een die veel meer verklaart en waarmee ik nu in korte tijd al veel meer stappen heb kunnen zetten dan in de jaren hiervoor.
Is het een totaal andere diagnose of was de misdiagnose wel begrijpbaar?
vrijdag 14 september 2018 om 15:16
Horen of anderen dit ook ervaren en hoe zij hiermee omgaan. Daar kan ik misschien voor mezelf dan weer wat mee
vrijdag 14 september 2018 om 15:21
Ik ben nieuw bij de vivaLucifer2018 schreef: ↑27-08-2018 18:08Je bent echt niet nieuw. Dit heb ik nu volgens mij zo vaak gelezen hier.
Een nieuwe nick helpt ehct niet voor andere antwoorden hoor.
Misschien meer op je klachten richten en daar gericht hulp voor zoeken en dan aan werken ipv constant bezig te zijn met het etiketje?
Het etiket maakt ook niet altijd uit alleen bv bij ADD heb je een neurologische probleem. Dan kan je je richten op je krachten en proberen die te verbeteren maar dat gaat je dan niet lukken. Dat kan erg frustrerend zijn. Dan is een etiket erg fijn. Je weet wat je wel kan veranderen en wat niet.
Ook is het toch handig te weten wat je etiket is als daarop medicatie wordt geschreven. Ik gebruik bv voor ADD medicatie. Ik vind het fijn om te weten dat je wel het juiste medicatie binnen krijgt.
vrijdag 14 september 2018 om 15:27
Als je een neurologisch probleem hebt kan je niet zeggen dat je even normaal moet doen. Vanaf kind hoorde ik niet anders. Doe nou gewoon normaal, het is een kwestie van prioriteiten stellen, waarom moet jij altijd alles anders doen etc. Soms is het niet zo makkelijk. Maar hobby's helpen zeker.viva-amber schreef: ↑27-08-2018 19:00Je kan ook gewoon eens normaal doen en jezelf en de wereld daarmee verbazen.
Het is meer een vraag hoe anderen hiermee omgaan.
vrijdag 14 september 2018 om 15:47
Ik heb ook zn therapie gedaan. Dacht dat het limehan hete ofzo? Is dat het zelfde? Ik had ook veel aan die training alleen was het t niet helemaal. Ik viel een beetje buiten de bood met het net echt tonen van emoties. Meerdere diagnoses die juist zijn. Ja daar zit natuurlijk ook wat in. Dat lijkt me bijna niet goed in kaart te krijgen. Heb je nu altijd therapie nodig? Ik heb ook nog naar die stoornissen gekeken inderdaad. Het ligt allemaal zo dicht bij elkaar.IBIopviva schreef: ↑27-08-2018 19:50Nou nou er zal echt wel sprake zijn van behoorlijke psychische klachten bij TO dus adviezen als ga werken en een hobby doen of doe normaal lijken me niet echt passend.
Best een pakketje inderdaad. Lukt het een beetje om daarmee om te gaan. EMDR heeft bij mij wel geholpen maar ik blijf wel wat gekke symptomen houden hier en daar die met die situatie te maken hadden. Heb jij dat ook?
Loop jij bij het GGZ of gewoon een praktijk?