Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
maandag 27 augustus 2018 om 13:52
aaaaah,Frambozen schreef: ↑27-08-2018 09:27Ik heb hier ook met mijn oude dame hetzelfde gedaan een paar jaar geleden. Een kamer ingericht helemaal voor haar met alles wat ze nodig heeft, en die deur een briefje erop met dat ze deze kamer niet mochten betreden. Zo kan jij lekker verhuizen en kan je 's avonds haar alvast rond laten lopen met jou in de buurt. Of tussendoor even knuffelen als je pauze nodig hebt.
Rouge__ Yep heb haar een maand geleden moeten laten gaan.Ze was helemaal op. Vermagerd, 1 van haar nieren was verschrompeld en de ander helemaal vergroot daardoor. Ze sliep bijna alleen nog maar, en kwam nog maar sporadisch knuffelen. Het was mooi geweest en we hebben het fijn gehad samen.

Relax we're all crazy, it's not a competition

maandag 27 augustus 2018 om 13:55
Leuk, een kattentopic! Ik heb er twee, een oude man van 16 en een jochie van 1 jaar.
Ik heb meteen advies nodig: de oude man heeft een poos slecht gegeten, hij was veel afgevallen ook. Inmiddels eet hij weer normaal, maar hij blijft maar schooien om meer. Hij presteert het om eten van mijn bord te komen jatten als ik niet oppas. Dat gedrag is niks voor hem, hij heeft dus serieus honger denk ik zo.
Nou lust hij niet heel graag brokjes, en zachtvoer is niet heel erg gezond heb ik weleens gelezen. Ik geef hem nu wel extra zachtvoer trouwens, je moet toch iets.
Wat zouden jullie een hongerige kat geven dat goed vult, waar hij van aankomt en gezond is?
(De dierenarts heb ik natuurlijk al gebeld, maar hij hoeft nog niet terug op controle zolang hij niet verder afvalt of weer aan gaat komen).
Ik heb meteen advies nodig: de oude man heeft een poos slecht gegeten, hij was veel afgevallen ook. Inmiddels eet hij weer normaal, maar hij blijft maar schooien om meer. Hij presteert het om eten van mijn bord te komen jatten als ik niet oppas. Dat gedrag is niks voor hem, hij heeft dus serieus honger denk ik zo.
Nou lust hij niet heel graag brokjes, en zachtvoer is niet heel erg gezond heb ik weleens gelezen. Ik geef hem nu wel extra zachtvoer trouwens, je moet toch iets.
Wat zouden jullie een hongerige kat geven dat goed vult, waar hij van aankomt en gezond is?
(De dierenarts heb ik natuurlijk al gebeld, maar hij hoeft nog niet terug op controle zolang hij niet verder afvalt of weer aan gaat komen).
maandag 27 augustus 2018 om 14:18
Welk merk brokjes heb je geprobeerd? Daar zit namelijk ook veel verschil in. Mijn kittens eten heel veel en lusten ook heel veel, maar royal canin en hills gaan er qua brokken het beste in. En dan vooral Hills. Soms vullen we het bakje in de avond en dan is het in de ochtend alweer helemaal leeg. De oude kat van mijn moeder eet ook graag Hills,dus als je dat merk nog niet hebt geprobeerd, zou ik dat aanraden.*Kettricken* schreef: ↑27-08-2018 13:55Leuk, een kattentopic! Ik heb er twee, een oude man van 16 en een jochie van 1 jaar.

maandag 27 augustus 2018 om 15:13
Ik zou iets van carnibest proberen, evt een lepel gemengd met natvoer wat hij graag lust. Tijdens het koken of tussendoor stukjes rundvlees, kip of vis geven, nooit varkensvlees. Zachtvoer is op zich, naast brokjes, niet zo slecht als de meesten denken. Katten zijn van nature geneigd weinig te drinken en het vocht in natvoer is juist goed voor (oudere) katers ivm blaasgruis.
Verder heb je ook recovery natvoer, daar zitten oa extra calorieën in. Die heb je van Hills (Hills ad) maar ook van andere goedkopere merken via zooplus bv. Weet het merk zo niet uit mijn hoofd maar als je op recovery zoekt moet het lukken.
Aanvulling; je kan hem ook af en toe geiten of kittenmelk (begona of rc) geven ipv water.
Verder heb je ook recovery natvoer, daar zitten oa extra calorieën in. Die heb je van Hills (Hills ad) maar ook van andere goedkopere merken via zooplus bv. Weet het merk zo niet uit mijn hoofd maar als je op recovery zoekt moet het lukken.
Aanvulling; je kan hem ook af en toe geiten of kittenmelk (begona of rc) geven ipv water.
maandag 27 augustus 2018 om 16:40
Ik lees de laatste tijd juist dat zacht voer beter is dan brokjes. Zacht voer bestaat uit veel water dus daar mag je meer van geven. Ik heb een kat met blaasgruis gehad, die kreeg wel blaasgruisbrokjes en blaasgruisnatvoer maar dat natvoer was niet echt geweldig. Daarom heb ik hem zijn laatste jaren naast de blaasgruisbrokken gewoon zacht voer gegeven. En verder hield ik het in de gaten maar bij die combinatie heeft hij nooit blaasgruis meer gekregen.

maandag 27 augustus 2018 om 16:54

maandag 27 augustus 2018 om 17:25
Tja ik vind het ook altijd lastig qua voer; wanneer doe je het nu goed? Walt heeft het altijd gedaan op de goedkope brokken van de appie en het goedkope natvoer van de appie in de avond. (Ondertussen heb ik de fout gemaakt felix brokken te kopen dus nu wil hij die andere niet meer, maar dat kost ook geen drol).
Doe ik het goed? Ik ga gewoon af op zijn gezondheid. Altijd leuk om met Walt voor zijn jaarlijkse enting naar de dierenarts te gaan, hij krijgt altijd zoveel complimenten. Eerst: JEEE wat een grote kat: Oren goed, ogen helder, prachtige vacht, keurig op gewicht: Niks aan het handje wat ziet hij er goed uit!
Tja, dan ga ik niet anders voeren.
Harry was ondervoed maar is ook prima aangekomen en hersteld van supermarktvoeding voor kittens, eerst alleen natvoer, daarna brokken.
Natuurlijk is er iets wat het beste/beter is, maar aangezien het zo perfect gaat zie ik geen reden om daarnaar op zoek te gaan.
Doe ik het goed? Ik ga gewoon af op zijn gezondheid. Altijd leuk om met Walt voor zijn jaarlijkse enting naar de dierenarts te gaan, hij krijgt altijd zoveel complimenten. Eerst: JEEE wat een grote kat: Oren goed, ogen helder, prachtige vacht, keurig op gewicht: Niks aan het handje wat ziet hij er goed uit!
Tja, dan ga ik niet anders voeren.
Harry was ondervoed maar is ook prima aangekomen en hersteld van supermarktvoeding voor kittens, eerst alleen natvoer, daarna brokken.
Natuurlijk is er iets wat het beste/beter is, maar aangezien het zo perfect gaat zie ik geen reden om daarnaar op zoek te gaan.

maandag 27 augustus 2018 om 19:19
Leuk, ik sluit aan.
Nadat we vorig jaar onze 2 katten die we vanaf kittens hadden (2 maanden na elkaar) hebben moeten inslapen hebben we twee oudjes uit het asiel gehaald.
De ene is 11 de andere 9.
De oudste is een vuilnisbakkenras, de jongere is een american bobtail.
Ze zijn hier vooral om hun oude dag fijn te spenderen. Slapen en eten. Meer niet.
Nadat we vorig jaar onze 2 katten die we vanaf kittens hadden (2 maanden na elkaar) hebben moeten inslapen hebben we twee oudjes uit het asiel gehaald.
De ene is 11 de andere 9.
De oudste is een vuilnisbakkenras, de jongere is een american bobtail.
Ze zijn hier vooral om hun oude dag fijn te spenderen. Slapen en eten. Meer niet.
maandag 27 augustus 2018 om 20:39
Dank voor alle verhuizingstips! Helaas is apart op een kamer zetten in mijn nieuwe huis wat moeilijk haalbaar. Omdat ik zelf met een schouder blessure zit moet ik de verhuizers alle dozen al zoveel mogelijk op de juiste plaats neer laten zetten. Maar ik heb wel besloten haar morgen nadat de verhuizers in mijn nieuwe huis klaar zijn, alsnog meteen te gaan ophalen. Gelukkig is het niet zo ver weg. Dan zijn we iig weer samen en kan ze gaan wennen. We vinden het allebei spannend natuurlijk!
Mijn poes vindt de verhuizing overigens maar drie keer niks hoor. Al haar favoriete slaapplekjes verdwenen langzaam, en er was ook nergens meer rust in huis door het inpakken. Er werd luid en duidelijk geklaagd
.
Mijn poes vindt de verhuizing overigens maar drie keer niks hoor. Al haar favoriete slaapplekjes verdwenen langzaam, en er was ook nergens meer rust in huis door het inpakken. Er werd luid en duidelijk geklaagd

dinsdag 28 augustus 2018 om 07:28
Qua voer zou ik mijne ook liever wat hogere kwaliteit geven zoals Royal Canin of iets met een nog hoger eiwitgehalte. Maar dat eet hij dus gewoon niet. Het moet Purina one zijn. Maar goed daar zit geloof ik 38% eiwit in. In die natvoer zakjes zit 8-10%. Dus het lijkt me dat droogvoer beter is als je puur naar de voedingsstoffen kijkt. Mijne drinkt redelijk goed maar doe ook altijd wat water bij zijn natvoer.
Jaime is nu het weer omgeslagen is en de nachten niet zo zwoel meer zijn ineens weer een normale slaper, goddank.
Hij zeurt ook niet meer aan de deur ( overdag en s'avonds ook niet) en slaapt weer tot 8 uur!
Heb het afgelopen weekend alle dagen kunnen uitslapen tot 8 -9 uur. Ik ben er zo blij mee. Vandaag was het iets over zessen maar de onderburen maakten me wakker, niet de kat. Hou de slaapkamerdeur nu op een kier, zodat hij wel eventueel op de bak kan als dat moet. Hij gaat nog maar zelden hier binnen trouwens.
Hij is hartstikke lief en is wat vaker binnen nu. We spelen alleen s'avonds wat, verder heeft hij er weinig behoefte aan.
Spelen jullie elke dag met jullie katten? Denk dat het heel erg van de leeftijd afhangt. Mijne is al wat ouder natuurlijk en speelt op straat ook veel.
Ah wat jammer dat je kat zo slecht tegen de verhuizing kan dignity. Hoop dat het snel beter gaat.
Madre, wat een aparte kat, die bobtail. Had er nog nooit van gehoord maar ze zien er wel erg leuk uit! Weer eens wat anders!
Yellow, wat een poppies zeg! Ik ben helemaal gek op rode katten. Hier loopt ook zo'n snoepie in de straat. Ik heb echt een zwak voor grote rooie katers. Doen ze het goed samen?
Ik ben toch wel blij dat ik het bij een gehouden heb als ik zie hoe territoriaal mijne is op straat. Ik geloof er niks van dat hij goed was met andere katten.
Volgens mij zit mijne veel liever lekker alleen in huis zodat hij zijn vrouwtje voor zichzelf heeft. Die mensen van wie ik hem heb zeiden ook dat hij goed wat met honden maar toen ik hem op ging halen zat die keffer in de bench en de andere katten in andere kamers. Dus hoe hij met ze omging heb ik niet gezien. Mijn kat haat honden dus ik geloof nooit dat hij lief met die keffer om ging.
Maar ja ze zeiden ook dat hij op schoot kwam en dat doet hij na een jaar nog steeds niet. Hij is daar korter dan een jaar geweest dus daar geloof ik niks van. In dat drukke huishouden daar. No way.
Ik hou het dus maar lekker bij mijn ene, slaapt ook zo lekker rustig elke nacht. Als je er twee hebt gaan ze ravotten en houden ze je wakker als je pech hebt. Ik hoop dat ik mijne nog minstens tien jaar bij me kan houden. Ik ben helemaal verslingerd aan dat maffe beest.
Jaime is nu het weer omgeslagen is en de nachten niet zo zwoel meer zijn ineens weer een normale slaper, goddank.
Hij zeurt ook niet meer aan de deur ( overdag en s'avonds ook niet) en slaapt weer tot 8 uur!
Heb het afgelopen weekend alle dagen kunnen uitslapen tot 8 -9 uur. Ik ben er zo blij mee. Vandaag was het iets over zessen maar de onderburen maakten me wakker, niet de kat. Hou de slaapkamerdeur nu op een kier, zodat hij wel eventueel op de bak kan als dat moet. Hij gaat nog maar zelden hier binnen trouwens.
Hij is hartstikke lief en is wat vaker binnen nu. We spelen alleen s'avonds wat, verder heeft hij er weinig behoefte aan.
Spelen jullie elke dag met jullie katten? Denk dat het heel erg van de leeftijd afhangt. Mijne is al wat ouder natuurlijk en speelt op straat ook veel.
Ah wat jammer dat je kat zo slecht tegen de verhuizing kan dignity. Hoop dat het snel beter gaat.
Madre, wat een aparte kat, die bobtail. Had er nog nooit van gehoord maar ze zien er wel erg leuk uit! Weer eens wat anders!
Yellow, wat een poppies zeg! Ik ben helemaal gek op rode katten. Hier loopt ook zo'n snoepie in de straat. Ik heb echt een zwak voor grote rooie katers. Doen ze het goed samen?
Ik ben toch wel blij dat ik het bij een gehouden heb als ik zie hoe territoriaal mijne is op straat. Ik geloof er niks van dat hij goed was met andere katten.
Volgens mij zit mijne veel liever lekker alleen in huis zodat hij zijn vrouwtje voor zichzelf heeft. Die mensen van wie ik hem heb zeiden ook dat hij goed wat met honden maar toen ik hem op ging halen zat die keffer in de bench en de andere katten in andere kamers. Dus hoe hij met ze omging heb ik niet gezien. Mijn kat haat honden dus ik geloof nooit dat hij lief met die keffer om ging.
Maar ja ze zeiden ook dat hij op schoot kwam en dat doet hij na een jaar nog steeds niet. Hij is daar korter dan een jaar geweest dus daar geloof ik niks van. In dat drukke huishouden daar. No way.
Ik hou het dus maar lekker bij mijn ene, slaapt ook zo lekker rustig elke nacht. Als je er twee hebt gaan ze ravotten en houden ze je wakker als je pech hebt. Ik hoop dat ik mijne nog minstens tien jaar bij me kan houden. Ik ben helemaal verslingerd aan dat maffe beest.

dinsdag 28 augustus 2018 om 13:36
Jup, onze twee houden ons ook regelmatig wakker! Ze mogen dus niet meer mee de slaapkamer in. We hopen dat dat iets minder is als Harry volwassen is.
Al moet ik zeggen dat ik het heel leuk vind. Ik was boven aan het schilderen dus de katten moesten beneden blijven. Kom ik beneden liggen ze bij elkaar op de bank, voor het eerst! Hartverwarmend, ben zo blij dat het goed gaat met die twee.
Al moet ik zeggen dat ik het heel leuk vind. Ik was boven aan het schilderen dus de katten moesten beneden blijven. Kom ik beneden liggen ze bij elkaar op de bank, voor het eerst! Hartverwarmend, ben zo blij dat het goed gaat met die twee.

dinsdag 28 augustus 2018 om 22:14
Aha, een kattentopic, wat leuk!
Wij hebben er twee: een kater van 15 genaamd James (a.k.a. "de sul") en een poes van 6 (Truusje, oftewel "de koningin"). James kregen we als kitten van vrienden, en Truusje is een asielpoesje met gedragsproblemen, maar superlief. Binnenkatten.
Wat hebben we veel plezier van die twee! Ik heb m'n hele leven al katten gehad en zou niet zonder willen.
Ook ik heb gelijk maar een vraag: James is altijd mega agressief bij de dierenarts. Pure angst natuurlijk, maar ik vind het bijna genant (voor mij dan). Een eenvoudig onderzoekje moet al met een roesje, een prik geven lukt niet...
Zijn hier meer mensen van wie de kat zo agressief is bij de da?
Wij hebben er twee: een kater van 15 genaamd James (a.k.a. "de sul") en een poes van 6 (Truusje, oftewel "de koningin"). James kregen we als kitten van vrienden, en Truusje is een asielpoesje met gedragsproblemen, maar superlief. Binnenkatten.
Wat hebben we veel plezier van die twee! Ik heb m'n hele leven al katten gehad en zou niet zonder willen.
Ook ik heb gelijk maar een vraag: James is altijd mega agressief bij de dierenarts. Pure angst natuurlijk, maar ik vind het bijna genant (voor mij dan). Een eenvoudig onderzoekje moet al met een roesje, een prik geven lukt niet...
Zijn hier meer mensen van wie de kat zo agressief is bij de da?
dinsdag 28 augustus 2018 om 23:00
Dankjewel lieverd.

Vraagje; ik heb nu voor het eerst een kitten. Vanaf wanneer is het veilig om haar naar buiten te laten? Ze wordt over een maandje geholpen, dan is ze 6 maanden oud. Als ze daarvan is genezen en goed bijgekomen zaten we eerst aan te denken. Maar ik vind haar nog erg onstuimig en roekeloos. Misschien wachten tot 9 maanden of een jaar?
woensdag 29 augustus 2018 om 18:25
Eens. Alles wat ze hier krijgen is met zo min mogelijk troep er in. Geen groentes/granen/suiker/zout en andere rommel. Brokjes krijgen ze beperkt, zit vaak toch iets van graan/aardappel/rijst oid in om het te binden. Snoepjes zijn stukjes gedroogde kip/zalm/tonijn/rauw ei/rauwe vis/gevogelte etc. 1 keer in de week een eendagskuiken.
Onze vorige kat deed het hier goed op, toen ze 9/12 was zag haar gebit er nog uit als die van een jong-volwassen kat.
En argh, onze Terror is geobsedeerd door water zo blijkt de afgelopen tijd steeds meer. Ze duikt nu regelmatig ineens ook de wc pot in

Ben ook nog even aan het zoeken naar een geschikt dienblad zodat ze niet meer de waterbak door het hele huis mept in 1 groot waterballet. Een fonteintje gaat hem niet worden, vooral stromend water is favoriet. We hebben geen water-rat maar een water-kat.
Toegegeven, door al het dweilen is de vloer wel mooi schoon.

Haar zusje vind water afgrijselijk, dus waar ze het vandaan heeft?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

woensdag 29 augustus 2018 om 19:27
woensdag 29 augustus 2018 om 19:43
Tuin af zetten is hier geen mogelijkheid, teveel gangetjes en paadjes waar poes wel doorheen past waar ikzelf niet eens in de buurt kan komen. Tuigje is ze al aan gewend en doen we graag! Maar het handigst is natuurlijk lekker er zelf op uit. Ik ga nog maar even overleggen met vriend, haha.derooiekater schreef: ↑29-08-2018 16:39Frambozen ik zou de kleine zo lang mogelijk binnen houden liefst tot 1 jaar. Of overwegen een tuigje om te doen of je tuin af te zetten.