Gezondheid alle pijlers

Calorieën

29-08-2018 17:27 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers.

Dit is misschien een domme vraag maar ik vroeg mij af in wat voor termijn worden calorieën omgezet in vet.

Bijv. Ik eet mij 2 dagen echt helemaal vol. Wanneer merk je dit aan je gewicht. Uiteraard eerst direct doordat al dit eten in je lichaam zit. Maar na hoeveel tijd merk je dit ook aan je vetgehalte.

En aan de andere kant. Ik let een week goed op mijn eten. Merk je dit direct? Of pas wat later.

Ik heb (gelukkig nu) een gezond gewicht dus het gaat mij niet erom dat ik dit ergens toe wil passen. Maar ik was gewoon nieuwsgierig.

Ik ben zelf 25 kilo afgevallen maar zie nog steeds geen heel logisch verband. Soms denk ik nu moet ik echt wel wat aangekomen zijn en dan ben ik dat juist niet. Andere keren dat ik denk nu heb ik toch goed mijn best gedaan en dan zit er wel wat aan.
Dit ligt natuurlijk ook aan vocht, hormonen e.d.

Alvast bedankt.
Het ligt aan vocht, hormonen ed.
1 kilo vet kost ongeveer 7700 calorieën om te verbranden. Dus nee, het vetpercentage krijg je niet zo nel naar beneden.

Door een gezonde levensstijl kan je wel vochtverliezen en minder opgeblazen zijn binnen een paar dagen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als je ongeveer 7700 calorieën minder binnenkrijgt dan dat je verbruikt, verlies je één kg vet. Als je dus één dag teveel eet, kom je dus niet opeens aan. Als je elke dag honderden calorieën meer eet/drinkt dan dat je verbruikt, kom je na een tijd wel aan.

Dan kan het zijn dat je soms meer vocht vasthoudt dan andere dagen, maar dat gaat vanzelf weer weg.
Life is short. Eat dessert first.
Logisch gezien zou ik denken dat je dat na 24uur al merkt (op de weegschaal), tegen die tijd zijn de calorieën verwerkt en is alles opgeslagen wat niet nodig was. Daarnaast sla je met energiereserves (glycogeen) ook altijd extra vocht op.

In de praktijk merk ik echter dat ik na ongeveer een week verschil merk aan mijn lichaam (ik ga nooit op de weegschaal). Maar goed, 200gram hier of daar merk je natuurlijk niet, pas als je wat meer aankomt ga je dat merken. De weegschaal reageert dan ook op meer dan vet alleen, dus je kan niet zomaar op de weegschaal staan en zien dat je zoveel gram vet bent bijgekomen of afgevallen. Vocht fluctueert veel meer.
pamelacourson schreef:
29-08-2018 17:35
Het ligt aan vocht, hormonen ed.
Klopt de schommelingen zeker. Ik vroeg het eigenlijk verkeerd. Wanneer kan je het daadwerkelijke verschil merken zonder de invloeden van vocht, hormonen wc zijn geweest e.d.
Binnen 24 uur moet het toch wel gepiept zijn. Vermoedelijk veel sneller.

Het gewicht op de weegschaal is van meerdere factoren afhankelijk. Een belangrijke bij mij is het zoutgehalte. Zoutarm eten kan wel zo'n kilo schelen op de weegschaal. Ook koolhydraatloos maakt me wel een kilootje lichter de eerste dag. En de hoeveelheid vezels speelt ook een rol. Die worden met veel vocht dagelijks in de wc gedeponeerd als ontlasting. Weegt ook het e.e.a.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gisteren was het eten erg zout uitgevallen en hoewel ik de rest van de dag zoutarm heb gegeten was mijn gewicht vanmorgen toch 600 gram hoger.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dan van die 7700 kcal eten om 1 kilo aan te komen geloof ik nooit

Ik kom vëeeeeel sneller aan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven