Napraattopic Deel 103

28-08-2018 20:45 3013 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Loullah schreef:
01-09-2018 14:02
Kijk, en dat is de andere kant van de medaille. Daar wilde ik het over hebben omdat ik dat een interessant item vind, niet over wie wel of niet terecht is gediagnosticeerd met stoornis "x". Maar helaas, dit onderwerp blijkt veels te gevoelig want allerlei verwijten vlogen mij om de oren omdat ik iets aankaartte wat (vooral) sinds de introductie van DSM-V door professionals werd geopperd. Want ja, hoe durf ik zoiets te zeggen. :roll:
Ik kreeg ook heel duidelijk de indruk dat jij vindt dat er hoe dan ook te snel een label uitgedeeld wordt. Dat bevestig je later nog door te stellen dat artsen dat doen omdat ze dan kunnen behandelen (die tekst heb je weggehaald met als reden dat je het hebt aangepast voor de mierenneukers. Dat hele 'mierenneukers' is dan behoorlijk aanmatigend overigens als het om een onderwerp als dit gaat.)
There is always something happening, and it's usually right now
Loullah schreef:
Kijk, en dat is de andere kant van de medaille. Daar wilde ik het over hebben omdat ik dat een interessant item vind, niet over wie wel of niet terecht is gediagnosticeerd met stoornis "x". Maar helaas, dit onderwerp blijkt veels te gevoelig want allerlei verwijten vlogen mij om de oren omdat ik iets aankaartte wat (vooral) sinds de introductie van DSM-V door professionals werd geopperd. Want ja, hoe durf ik zoiets te zeggen. :roll:

Als je nou eens wat terughoudender en minder beschuldigend zou schrijven zou dit natuurlijk best een interessante discussie kunnen worden.
Door je eigen manier van forummen blijft het hangen op het niveau van gekibbel en gegrauw.
nounou
Grobbekuiken_ schreef:
01-09-2018 14:18
Ik kreeg ook heel duidelijk de indruk dat jij vindt dat er hoe dan ook te snel een label uitgedeeld wordt. Dat bevestig je later nog door te stellen dat artsen dat doen omdat ze dan kunnen behandelen (die tekst heb je weggehaald met als reden dat je het hebt aangepast voor de mierenneukers. Dat hele 'mierenneukers' is dan behoorlijk aanmatigend overigens als het om een onderwerp als dit gaat.)
ik heb die tekst helemaal niet weggehaald. en ik staat er nog steeds achter dat er (ook) te snel labels worden uitgedeeld, eveneens dat er nu meer onderzoek en aandacht is voor de geestelijke gezondheid. Dit leidt ertoe dat er meer labeltjes worden uitgedeeld, klopt.[

Kijk, dit is heel interessant:

Tenslotte is, zeker in de DSM-5, de lat om een diagnose opgeplakt te krijgen zo laag gelegd, dat volgens epidemiologisch onderzoek 45% van de mensen wel eens aan de criteria voor een diagnose voldoet.
“Opvallend is dat een aantal volstrekt normale gemoedstoestanden nu een stoornis is. Heb je last van menstruatiekrampen en voel je je lusteloos? Dan lijd je voortaan aan een premenstrual dysphoric disorder. Rouw je langer dan twee weken om een overleden geliefde? Dan heb je een major depressive disorder. Ligt je kind met een driftbui op de grond van de supermarkt te krijsen? Dan lijdt het aan een disruptive mood dysregulation disorder. Deze laatste ‘stoornis’ maakt een grote kans om uit te groeien tot de gevaarlijkste ‘valse epidemie’ van de DSM 5.”

https://www.ggztotaal.nl/pg-29166-7-898 ... dsm_5.html
Loullah schreef:
01-09-2018 12:33
Misschien moet jij even wat minder heftig reageren, want jij zat weleens s'nachts te janken over wat er tegen je gezegd werd op dit forum. Dus even een toontje lager zingen ja.
Kansloos om dit er bij te halen zeg. En je hebt mijn vraag niet beantwoord trouwens.
Tjezus, wat vals
Loullah schreef:
01-09-2018 14:28
ik heb die tekst helemaal niet weggehaald. en ik staat er nog steeds achter dat er (ook) te snel labels worden uitgedeeld, eveneens dat er nu meer onderzoek en aandacht is voor de geestelijke gezondheid. Dit leidt ertoe dat er meer labeltjes worden uitgedeeld, klopt.[

Tenslotte is, zeker in de DSM-5, de lat om een diagnose opgeplakt te krijgen zo laag gelegd, dat volgens epidemiologisch onderzoek 45% van de mensen wel eens aan de criteria voor een diagnose voldoet.
“Opvallend is dat een aantal volstrekt normale gemoedstoestanden nu een stoornis is. Heb je last van menstruatiekrampen en voel je je lusteloos? Dan lijd je voortaan aan een premenstrual dysphoric disorder. Rouw je langer dan twee weken om een overleden geliefde? Dan heb je een major depressive disorder. Ligt je kind met een driftbui op de grond van de supermarkt te krijsen? Dan lijdt het aan een disruptive mood dysregulation disorder. Deze laatste ‘stoornis’ maakt een grote kans om uit te groeien tot de gevaarlijkste ‘valse epidemie’ van de DSM 5.”

Nogmaals, open een eigen topic.
Dan kan men kiezen of ze zin hebben om met jou in discussie te gaan.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 14:35
0.04% gewijzigd
Loullah schreef:

Ik vind het vooral een heel chargerend stukje.

Verreweg de meeste mensen gaan geen diagnose 'halen' voor hun plezier, maar omdat ze (beperkende) klachten hebben en handvatten zoeken om die klachten aan te pakken of ermee om te leren gaan.
Loullah schreef:

Oké, mijn fout, het staat er inderdaad nog.
Ik sta dan weer achter dat aanmatigende.

Maar waarom open je niet een topic? Vond je net nog een aardig idee volgens mij en het is voor veel mensen denk ik idd een interessant onderwerp.
Ach ja. Al dat geschop van Loullah is toch alleen maar uit machteloosheid joh. Waarom zou ze anders zo hard schreeuwen dat het haar aan haar reet zou roesten en dat het haar niets kan schelen, maar wel door blijven mekkeren als een hikkende lp?
En inderdaad, het had best een interessante discussie kunnen zijn, als ze niet meteen was begonnen met om zich heen slaan zoals altijd. Maar wat mij betreft doet ze maar. Ik heb er vooral een beeld bij van een krijsend kind dat haar zin niet krijgt en nu vindt dat er niet geluisterd wordt.
Loullah schreef:
Ik zal niet goed gelezen hebben, maar ik kreeg niet de indruk dat jij je zorgen maakt over al die volwassenen die in hun jeugd enorm vastliepen maar geen diagnose kregen, omdat kinderen sowieso niet serieus genomen werden.
De verruiming van de DSM-criteria komt wat mij betreft 40 jaar te laat, maar voor de huidige jeugd hopelijk wel op tijd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ik heb een topic geopend want dit is inderdaad niet de juiste plek en ik wil niet langer op al die lange tenen staan.
:bye:
Loullah schreef:
01-09-2018 14:53
ik heb een topic geopend want dit is inderdaad niet de juiste plek en ik wil niet langer op al die lange tenen staan.

:bye: :bye: :bye:
Toedels!
Wat een provocerende topic titel zeg.
Hoop dat de mods haar eruit knikkeren.
Loullah schreef:
01-09-2018 14:53
Toch nog even napruttelen, jammer dit.
Ik krijg het idee dat ze heel veel ongediagnosticeerde labeltjes heeft. :rofl:
¡Apagando las luces!
zazamaenade schreef:
01-09-2018 14:08
Als 'dit slaat nergens op' jouw reactie is op mijn poging te begrijpen waarom je reageert zoals je dat doet houdt het voor mij echt op.
En waarom je denkt te kunnen beweren dat het zelf-diagnoses zijn is mij een raadsel.
Of wil je dat mensen bij jou voor de deur komen liggen met een uitdraai van hun dossier ?

Omdat ze natuurlijk wel een punt heeft dat er de laatste jaren heel makkelijk met termen wordt gesmeten. Negen van de tien keer is de ex geen narcist, heeft het drukke kind in de supermarkt helemaal geen adhd maar is gewoon een onopgevoed kind, is de depressie/burn out gewoon even een dip/niet lekker in je vel, etc.
Star² schreef:
01-09-2018 15:18
Omdat ze natuurlijk wel een punt heeft dat er de laatste jaren heel makkelijk met termen wordt gesmeten. Negen van de tien keer is de ex geen narcist, heeft het drukke kind in de supermarkt helemaal geen adhd maar is gewoon een onopgevoed kind, is de depressie/burn out gewoon even een dip/niet lekker in je vel, etc.
Een burn-out is meer dan een dip. Ik kan er niet tegen dat mensen dat niet serieus nemen.
“RiRi” schreef:
01-09-2018 15:23
Een burn-out is meer dan een dip. Ik kan er niet tegen dat mensen dat niet serieus nemen.

Je begrijpt niet wat ik bedoel.
Star² schreef:
hier ben ik het ook wel mee eens ja.
Star² schreef:
Dan heb je het denk ik met name over zelfdiagnose want gegoogled? Dan eens ja.
Grobbekuiken_ schreef:
01-09-2018 15:29
Dan heb je het denk ik met name over zelfdiagnose want gegoogled? Dan eens ja.

Ja, daar heb ik het over. Of mensen die het interessant vinden klinken. Ik heb het dus niet over diagnoses die daadwerkelijk door een arts zijn gegeven.
Star² schreef:
Je begrijpt niet wat ik bedoel.
Ik begrijp wel wat je bedoelt. je bedoelt: 'dat mensen ten pas en onpas strooien met diagnoses, zonder dat een arts dat heeft geconstateerd'.
Ik heb zelf een burn-out gehad (geconstateerd door de psych) ik had altijd het gevoel gehad dat mensen mij niet serieus namen of zelfs verantwoording moest afleggen. Dat vind ik jammer dat burn-out niet serieus genomen wordt terwijl je gewoon letterlijk bent opgebrand.
“RiRi” schreef:
Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde... Natuurlijk bestaat een dipje, net als een burnout. En er zijn mensen die het minste of geringste dipje al graag burnout noemen, terwijl dat afbreuk doet aan de zwaarte van de echte burnout.
“RiRi” schreef:
01-09-2018 15:33
Ik begrijp wel wat je bedoelt. je bedoelt: 'dat mensen ten pas en onpas strooien met diagnoses, zonder dat een arts dat heeft geconstateerd'.
Ik heb zelf een burn-out gehad (geconstateerd door de psych) ik had altijd het gevoel gehad dat mensen mij niet serieus namen of zelfs verantwoording moest afleggen. Dat vind ik jammer dat burn-out niet serieus genomen wordt terwijl je gewoon letterlijk bent opgebrand.
Dat is precies wat star zegt. Doordat mensen zo vaak zonder diagnose roepen dat ze een burn-out of depressie hebben, worden de mensen die de diagnose daadwerkelijk hebben gekregen niet serieus genomen.
Tjezus, wat vals
O wat Irma zegt dus
Tjezus, wat vals
Ja precies. En dat punt is er zeker, maar staat weer los van echte diagnoses :-) Hoewel ze wel tegenwerken op een forum als dit, want hier kan je niet meteen ruiken of iets een echte diagnose is of een zelfdiagnose, en die laatste is dan weer nog wat makkelijker te gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven