Met de auto naar school

03-09-2018 11:20 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor het premium artikel.
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.

Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
Vlakbij mijn woning is een basisschool gebouwd, sindsdien hebben we parkeerproblemen, opstoppingen in de straat. Het lijkt wel alsof 99% van de ouders hun kind met de auto naar school brengen. Ik dacht altijd dat basisschoolkinderen in de buurt van hun school wonen, maar blijkbaar moet iedereen met de auto.
Ik woon zo ongeveer naast een (ook onze) basisschool en ik herken het probleem eigenlijk niet. Ja, er is wel wat meer verkeer vlak voordat school begint, maar opstoppingen of gevaarlijke situaties heb ik nog nooit meegemaakt.
Woon in het centrum van een stad overigens.
Wij hebben de kinderen tot nu toe met de auto gebracht omdat het net te ver is om te fietsen voor een kleuter (3,5km). Maar goed 95% van de mensen woont volgens mij gewoon om de hoek dus waarom die allemaal met de auto gaan snap ik niet, want het is daar echt de hel 's ochtends. Geen manoeuvreerruimte, te weinig parkeerruimte, etc.

Nu zit de jongste in groep 3 en als ze daar aan is gewend gaan we fietsen en alleen met storm en vrieskou met de auto.
if we all light up, we can scare away the dark...
SallySpectra* schreef:
03-09-2018 11:31
Ik woon zo ongeveer naast een (ook onze) basisschool en ik herken het probleem eigenlijk niet. Ja, er is wel wat meer verkeer vlak voordat school begint, maar opstoppingen of gevaarlijke situaties heb ik nog nooit meegemaakt.
Woon in het centrum van een stad overigens.
Ik denk ook wel dat het aan de houding van school ligt.
Hier in de buurt een school met een soort Kiss & Ride strook. Dus uitstappen, dag zeggen en plaats maken.
Maar bij scholen waar in de wijk wordt geparkeerd, of voor de ingang van het plein.. nooit iets anders dan chaos gezien.
En vaak gevaarlijke situaties. Een deur tegen je voorwiel is echt niet tof. Laat staan als zo'n deur ongeveer op ooghoogte zit omdat je pas 10 of 11 bent en zelf fietst.
Ik snap het niet.
Of mensen die structureel te laat zijn en echt heel hard rijden.
Hier is het ook zo'n drama. Mensen die niet uitkijken, parkeren waar het niet mag, andere auto's vast parkeren. Zelfs niet stoppen voor een zebrapad bij school.

Ik woon ongeveer 100 a 150 meter van school af. Wij lopen altijd of op de gymdagen gaan mijn kinderen met de fiets (die hebben ze voor naar de gymzaal te gaan nodig) Mijn buren daarentegen zijn vaak met de auto op school. Zeker als het regent.....maar doordat je dan moet parkeren en dan alsnog een stukje moet lopen zou je net zo nat of nog natter worden dan wanneer je meteen loopt vanuit huis. Een paraplu doet dan ook wonderen. :lol:
valt me ook op bij de basisschool bij ons in de buurt, auto's parkeren bij de gele streep, auto's aan 2 kanten vd weg op de stoep, auto's staan dubbelgeparkeerd, andere auto's kunnen er niet langs, je kunt er niet meer veilig oversteken, je kunt er niet veilig met de fiets langs, sommige ouders stoppen op de zebra, gooien de deur open en zetten kind er uit. Op de zebra. Whatever. En dit is vooral bij het gebouw waar kleuters zitten. daar is wat weinig parkeerruimte ja, maar om je dan als een debiel op wielen te gedragen gaat wel ver.
anoniem_309749 wijzigde dit bericht op 03-09-2018 11:44
7.69% gewijzigd
Wij wonen tegenover een school en de momenten dat we thuis zijn tijdens de momenten ( nauwelijks) valt het wel mee.
Wel eens ons oprit geblokkeerd gehad, wat natuurlijk niet zo handig is als je zelf weg moet..
Geen parkeerruimte, dus mensen hebben geen plek om de auto even te parkeren om kinderen af te zetten/even naar de klas te brengen.

Een keer meegemaakt dat er werd gezegd dat ik maar even 5 minuten moest wachten met vertrekken, want de bestuurster moest toch echt wachten op haar kinderen die uit school kwamen.

Dat zijn excessen gelukkig en over het algemeen zijn we niet thuis tijdens de breng-en haalmomenten.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 03-09-2018 11:47
6.47% gewijzigd
Ik woon niet in de buurt van school. Vaak fiets ik met de kinderen ( 15 minuten elke reis nu ik de jongste nog achterop heb) maar als ik wat moet doen meteen of het is hondenweer dan ga ik met de auto.

Heel veel ouders moeten gewoon naar het werk en gaan dan meteen door. Zeker als de school niet om de hoek zit kan het gewoon tijd schelen en ook veel ouders hebben gewoon begin tijden.

De tijd dat een van de ouders ( vaak de moeder) thuis was en alle tijd van de wereld had is gewoon voorbij. Net als kleine scholen in elke wijk.

Dat er ouders zijn die heel aso parkeren of te hard rijden rond schoolgebied vind ik wel iets heel ergelijks. Maar de politie komt paar keer paar jaar de foutparkeerders beboeten en mensen aanspreken als ze iets zien.

Dan leren de nieuwe ouders het snel af. En dus valt het bij de meeste scholen in mijn stad wel mee.
ik erger me er trouwens niet aan dat ouders met de auto komen, dat doe ik ook wel eens, als ik meteen door moet naar het werk, maar erger me wel aan de wijze van parkeren, te lui om een stukje verder te lopen en je auto fatsoenlijk neer te zetten op een parkeerplaats
Lucifer2018 schreef:
03-09-2018 11:42
Ik woon niet in de buurt van school. Vaak fiets ik met de kinderen maar als ik wat moet doen of het is hondenweer dan ga ik met de auto.

Heel veel ouders moeten gewoon naar het werk en gaan dan meteen door. Zeker als de school niet om de hoek zit kan het gewoon tijd schelen en ook veel ouders hebben gewoon begin tijden.

De tijd dat een van de ouders ( vaak de moeder) thuis was en alle tijd van de wereld had is gewoon voorbij. Net als kleine scholen in elke wijk.

Dat er ouders zijn die heel aso parkeren of te hard rijden rond schoolgebied vind ik wel iets heel ergelijks. Maar de politie komt paar keer paar jaar de foutparkeerders beboeten en mensen aanspreken als ze iets zien.

Dan leren de nieuwe ouders het snel af. En dus valt het bij de meeste scholen in mijn stad wel mee.
dit is echt onzin, zou wel heel toevallig zijn dat het werk van iedereen op de route ligt waar ook de school is.
Hier in het dorp dus helemaal niet, voor niemand, en toch komt iedereen met de auto.
Bij ons komt iedereen uit andere delen van de stad. Daarom is het een chaos in de wijk waar de school staat. De buren klagen steen en been.
Maar of ze nu over ouders die op de stoep staan klagen (ja echt!), of over de fietsen die te dicht bij hun huis staan klagen. Ze klagen overal over.
Ja het is druk, ja veel fietsen en kinderen enz.

Ik breng de kinderen soms met de auto, maar voornamelijk met de fiets.
Maar zoals afgelopen week hadden zoon en ik beide een lekke band, dan ga ik niet moeilijk doen en pak ik de auto.

De school deed laatst een oproep aan de bovenbouw om niet met de fiets te komen want het fietsenrek was vol........... de week daarvoor kwam er een oproep om niet met de auto te komen want de buurtbewoners konden hun wijk niet meer uit. Tja, wat wil je dan?
Mijn helicopter past niet op het dak.
Ik denk ook, als je er woont, dan heb je ervoor gekozen om naast een school te gaan wonen. Stop dan ff lekker met klagen.
Je kan ook 5 minuten eerder vertrekken zodat je de stormhoos van ouders en BSO's misloopt, moet je dan per sé om 11.55 uur of 14.55 uur vertrekken?
hoezo is dat onzin? dat weet je toch helemaal niet, als school begint om 8.30 en moet ergens zijn om 9 uur, kan de tijd van naar huis fietsen en de auto pakken wel net te kort zijn en dus breng je kinderen met de auto en rijdt meteen door, is het verschil tussen op tijd of 10 minuten te laat
Ik deed het ook geregeld, eigenlijk nooit gedoe. Nu was ik ook zo'n beetje de eerste bij school, dat scheelde. En de auto iets verder weg, niet voor het hek.
pipootje schreef:
03-09-2018 11:46
dit is echt onzin, zou wel heel toevallig zijn dat het werk van iedereen op de route ligt waar ook de school is.
Hier in het dorp dus helemaal niet, voor niemand, en toch komt iedereen met de auto.

Ik heb het niet over iedereen. En ik geloof ook niet dat dat wat zegt bij iedereen in jouw dorp geldt.

Ik ben trouwens echt sneller als ik meteen door ga dan weer terug naar huis te fietsen en dan bijna deze weg terug te rijden op weg naar de snelweg. Denk wel een half uur.

Was dat niet zo was ik lekker wel elke dag op de fiets gegaan ipv 3/4x in de week zoals nu.

Zoals bij de andere school die weg bezuinigd is. ;)

Het is een reden voor een deel van de ouders. Dat jij het een onzin reden vindt zegt natuurlijk bar weinig.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-09-2018 11:58
8.70% gewijzigd
Ach smoesjes. Gewoon lui en asociaal.

Kinderen naar school laten fietsen, tenzij er uitzonderingsgevallen zijn. Scholen en de directe bewoners zouden in overleg met elkaar zelf moeten kunnen bepalen in hoeverre auto's van brengende ouders bij de school mogen staan.

Gezien de overbevolking en de schijt aan elkaar houding die veel mensen hebben, zou het in Nederland geen gek idee zijn om de schoolbus in te voeren.
Breng kind ook met de auto, omdat mijn jongste nog niet op de fiets mag.
Lucifer2018 schreef:
03-09-2018 11:51
Ik heb het niet over iedereen. En ik geloof ook niet dat dat wat zegt bij iedereen in jouw dorp geldt.

Ik ben trouwens echt sneller als ik meteen door ga dan weer terug naar huis te fietsen en dan bijna deze weg terug te rijden op weg naar de snelweg. Denk wel een half uur.

Was dat niet zo was ik lekker wel elke dag op de fiets gegaan. Zoals bij de andere school die weg bezuinigd is.
Het is een reden voor een deel van de ouders .
Tuurlijk. Ik begrijp het ook echt wel als je met de auto komt. Bij onze school komen veel ouders van verder (het is een populaire school zeg maar). Ik snap best dat je niet eerst van dorp naar de stad fietst, dan weer terug naar dorp, om vervolgens in de auto naar je werk te rijden.

Zoals gezegd herken ik het niet, de meeste ouders die met de auto komen, parkeren gewoon netjes en een chaos heb ik echt nog nooit gezien.
Ik verbaas mij juist over de ouders die jonge kinderen laten fietsen op de kleine of te grote fietsen. Door het verkeer heen zonder op of om te kijken. Net zo gevaarlijk.
Lucifer2018 schreef:
03-09-2018 11:51

Was dat niet zo was ik lekker wel elke dag op de fiets gegaan. Zoals bij de andere school die weg bezuinigd is.
Het is een reden voor een deel van de ouders .
Dan kom je kijken? School staat op een plek waar je met de auto daarna helemaal niet door kan, omdat je daar het dorp niet uit kan, dus het is sowieso bullshit hier.
En het is heel klein (1800 inwoners) dus je bent hoe dan ook langzamer met de auto, omdat de straat ook amper in te rijden is met de auto, te smal, kunnen geen auto's elkaar passeren, en wat ik zei, je kan daar niet weg, Omdat daar geen weg het dorp uit is.
pipootje schreef:
03-09-2018 11:57
Dan kom je kijken? School staat op een plek waar je met de auto daarna helemaal niet door kan, omdat je daar het dorp niet uit kan, dus het is sowieso bullshit hier.
En het is heel klein (1800 inwoners) dus je bent hoe dan ook langzamer met de auto, omdat de straat ook amper in te rijden is met de auto, te smal, kunnen geen auto's elkaar passeren, en wat ik zei, je kan daar niet weg, Omdat daar geen weg het dorp uit is.
Kom jij dan even timen en met mijn werkgever praten? Of van alle ouders overal die hetzelfde beweren.
Kan je daarna zeggen of het voor iedereen onzin is. ;)

Tuurlijk zijn er luie ouders, maar de meeste werken tegenwoordig gewoon. En hier komt eigenlijk het meest toch nog met de fiets. Of lopend.
Ik begrijp ook echt wel dat het handiger kan zijn om op weg naar je werk de kinderen af te zetten. Echt.
Maar ik snap niet dat je daarbij het risico neemt om al append en scheurend andermans kind op de motorkap te nemen omdat je anders te laat komt.
Of je deur opengooit.
Of aan 2 kanten van de weg alles volparkeerd.
Of je SUV voor de ingang van het peuterpleintje pleurt.
Of een 8-jarige op de fiets afsnijdt.
Of rakelings elkaar passeert en daarbij even de moeder met peuter tegen een geparkeerde auto drukt.
In de bocht parkeert, of op de stoep.
In het krantenartikel impliceert men luiheid als reden om auto te gebruiken.
Voor mij onherkenbaar. Ik loop met kind naar school. Echter op mijn werkdagen neem ik de auto. Reden: het is een race tegen de klok. En ik werk om rekeningen te betalen. Niet vanuit hobbymatig oogpunt. Dus ik moet echt op bepaald tijdstip op bepaalde locatie zijn. Ik ben van mening dat ik op die momenten evenveel recht heb met auto te gaan dan ieder ander die verder van school woonachtig is dan ik. Hoewel ik ook echt wel een stukje moet lopen, tis niet zo dat ik naast de school woon.

Te snel rijden, onveilige verkeerssituaties, parkeeronbeschoftheden.....dat zijn allemaal zaken welke ik niet waardeer. Ondanks autogebruik moet eenieder die zaken wel in acht nemen.

Ook de voetgangers en de fietsers kunnen er overigens wat van hoor....van onveilige situaties creeeren.
Precies als je dan zo'n baan hebt waarbij je om 9 uur present moet zijn en geen streep later, ga dan voor 8 uur de deur uit dan hoef je niet zo te haasten.
if we all light up, we can scare away the dark...
Mijn kind rijdt paard, die moet met zijn pony naar de les op dinsdagavond.
Elke week worden we wel de berm ingereden of bijna met een spiegel en een kilometertje of 50 pu geraakt door andere ouders die hun kind naar dezelfde les brengen. Met de auto. Want Teuntje moet door naar de hockey in het dorp verderop en Fleur zetten we daarom maar gelijk af op de manege.
Manegehouder doet al jaren een poging om de weg eenrichtingsverkeer te krijgen voor de veiligheid van andere kinderen en ruiters of fietsers, maar veel hebben er schijt aan.
Zijn dan mensen met kinderen van dezelfde leeftijd met dezelfde hobby.
Alleen hechten ze niet zoveel waarde aan het leven van het andere kind. Ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven