Met de auto naar school
maandag 3 september 2018 om 11:20
Sorry voor het premium artikel.
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen

maandag 3 september 2018 om 15:39
Dit dus, volstrekt asociaalsas_andrea schreef: ↑03-09-2018 12:40Ik woon op 350m van school. Ik ga altijd lopend. Ook als ik daarna naar mn werk moet. Die 4min lopen maken echt niet uit en is voor mij wel relaxter.
Man rijdt echter met de auto wanneer hij door moet naar zn werk. Tja... hij let wel goed op en zet m niet overal aso neer. Maar waarom hij perse die 350m moet rijden en niet 4 min terug kan lopen...
Bij ons houdt de politie idd meermaals per jaar controle. Schokkend hoeveel bekeuringen er dan worden uitgedeeld.
Gedoe altijd. Je hebt altijd dezelfde mensen die keihard aan komen gescheurd omdat ze weer laat zijn. Zucht...

maandag 3 september 2018 om 15:43

maandag 3 september 2018 om 15:45
Je schreef in een zin wel dat het niet voor iedereen uit mijn dorp zou gelden.Lucifer2018 schreef: ↑03-09-2018 15:33Maar ik woon niet in jouw dorp. En je reageerde op mijn post.
En gok dat je dorp in verhouding met de rest van de aantallen ouders in Nederland ook niet echt het IEDEREEN vertegenwoordigt he?

maandag 3 september 2018 om 15:47
Om voor 350 meter in een auto te stappen. dat het in je opkomt ook.SallySpectra* schreef: ↑03-09-2018 15:42Wat is er asociaal aan als je gewoon netjes rijdt en parkeert?
Zou het zelf ook niet doen, maar jouw kwalificatie is wel heel stevig.

maandag 3 september 2018 om 16:13

maandag 3 september 2018 om 17:08
Met luie mensen bedoel je mensen die werken en geen tijd hebben om met hun kind naar school te wandelen? Of mensen die de moeite nemen om een passende school te kiezen die wat verder weg ligt?

maandag 3 september 2018 om 17:13
belgali schreef: ↑03-09-2018 13:36De realiteit is: meer ouders brengen hun kinderen met de auto want reden x y of z. En verdere realiteit: op veel plekken geeft dit overlast.
Dan moet er beter beleid op gemaakt worden. Dus parkeerverbod in de straat. Of enkelrichtingverkeer of een kiss en ride strook maken.
Precies dit. De meeste ouders staan echt niet voor hun plezier met de auto in een rij voor de school. Ze moeten werken, hebben nog een baby achterin die naar de opvang moet.
Dat weten scholen en gemeentes zo langzamerhand toch wel? Dan is een kiss en ride strook toch wel het minste wat ze kunnen doen.

maandag 3 september 2018 om 17:19

maandag 3 september 2018 om 17:44
ja dat past makkelijk overal zo'n strook.Koffiekop1 schreef: ↑03-09-2018 17:13Precies dit. De meeste ouders staan echt niet voor hun plezier met de auto in een rij voor de school. Ze moeten werken, hebben nog een baby achterin die naar de opvang moet.
Dat weten scholen en gemeentes zo langzamerhand toch wel? Dan is een kiss en ride strook toch wel het minste wat ze kunnen doen.
Er zijn genoeg mensen die niet weg hoeven, maar gewoon lui zijn,
maandag 3 september 2018 om 17:56
Dus de gemeente moet de logistieke onwil (want écht niet iedereen hoeft met de auto naar zijn werk) of onkunde (asociaal parkeren is een keuze) van de ouders maar oplossen? I think not.Koffiekop1 schreef: ↑03-09-2018 17:13Precies dit. De meeste ouders staan echt niet voor hun plezier met de auto in een rij voor de school. Ze moeten werken, hebben nog een baby achterin die naar de opvang moet.
En hoe zie je dat voor je in een woonwijk? Een strook parkeerplaatsen gebruiken? Het schaarse openbaar groen gebruiken? Een huisje slopen?
Hoe zie je dat voor je in een binnenstad? Het is nogal een fysieke ingreep voor dat half uurtje spits 's ochtends he?
nessemeisje wijzigde dit bericht op 03-09-2018 18:04
Reden: aanpassing, want met de auto brengen is niet automatisch asociaal natuurlijk.
Reden: aanpassing, want met de auto brengen is niet automatisch asociaal natuurlijk.
3.40% gewijzigd

maandag 3 september 2018 om 18:10
Die 1 kilometer is natuurlijk uitstekend te fietsen.wilma36 schreef: ↑03-09-2018 13:16Soms moet mijn moeder mijn kinderen van school halen en aangezien de scholen onder dezelfde stichting vallen en dezelfde schooltijden hanteren moet ze dus al om 11.45 vertrekken anders kan ze bij haar huis bijna niet weg, als ze dan terugkomt is de stroom vertrekkende ouders nog niet opgelost, dus als ze om 12.15 dan weer thuis is. En als er 1 twee keer naar school moet, moet ze eigenlijk voor enen al weer weg om diegene weer weg te brengen. Komt ze dan weer terug, zit ze weer in de stroom schoolverkeer om bij huis te komen. Wij wonen ongeveer 1 km uit elkaar, je kunt het in 5 minuten rijden, ook naar de school. In het stukje voor hun huis heerst een stopverbod (je mag er dus niet eens je kind uitlaten en doorrijden), maar ook daar houd niet iedereen zich aan, als ze pech heeft kan ze niet eens in het smalle straatje de draai goed krijgen om op haar eigen oprit te komen.

maandag 3 september 2018 om 18:14
precies en wat krijg je dan, dan gaan er NOG meer mensen met de autonessemeisje schreef: ↑03-09-2018 17:56Dus de gemeente moet de logistieke onwil (want écht niet iedereen hoeft met de auto naar zijn werk) of onkunde (asociaal parkeren is een keuze) van de ouders maar oplossen? I think not.
En hoe zie je dat voor je in een woonwijk? Een strook parkeerplaatsen gebruiken? Het schaarse openbaar groen gebruiken? Een huisje slopen?
Hoe zie je dat voor je in een binnenstad? Het is nogal een fysieke ingreep voor dat half uurtje spits 's ochtends he?
maandag 3 september 2018 om 18:27
Nou, lui zeker ja, doe gewoon alles op de fiets! Zeker KDV en school. Werk hangt van de afstand af, onder de 15 gewoon doen.forumfossiel schreef: ↑03-09-2018 17:19Dus ik ben lui en asoicoaal omdat ik eerst met de auto naar kdv om baby weg te brengen, met kleuter mee want die laat ik niet alleen thuis, dan terug naar huis, kleuter op de fiets, naar school, fiets terug naar huis en dan weer de auto om naar werk te rijden, omslachtig en onzinnig vind.
Goed voorbeeld ook voor de kinderen.

maandag 3 september 2018 om 18:40
Je kan je kleuter toch op de fiets mee nemen naar het kdv? Of kleuter zelf laten fietsen.forumfossiel schreef: ↑03-09-2018 17:19Dus ik ben lui en asoicoaal omdat ik eerst met de auto naar kdv om baby weg te brengen, met kleuter mee want die laat ik niet alleen thuis, dan terug naar huis, kleuter op de fiets, naar school, fiets terug naar huis en dan weer de auto om naar werk te rijden, omslachtig en onzinnig vind.

maandag 3 september 2018 om 18:45
Hier geen enkel probleem. Er zijn denk ik wel zestig parkeerplaatsen op een grote parkeerplaats voor het schoolgebouw. Dus geen onveilige situaties. Maar ik heb een hekel aan met de auto naar school gaan dus enkel bij storm, harde regen etc. Ik vind het fijner voor de kinderen om met een "fris hoofd" op school te komen dus wij komen wandelend.

maandag 3 september 2018 om 20:01
Baby mag vaak nog niet op de fiets he ...watdachtjehiervan schreef: ↑03-09-2018 18:40Je kan je kleuter toch op de fiets mee nemen naar het kdv? Of kleuter zelf laten fietsen.
Dat gezegd hebbende: ik ben er voor het kdv ook schuldig aan. Als ik tijd heb loop ik met draagzak, of loopt vrouw met draagzak en fiets aan de hand en dan door naar werk. Maar als ik om 8.30 voor de klas moet staan, breng ik baby om 7 15 en moet ik om 7.30 meteen doorrijden om op tijd te zijn. Soms kun je niet anders. Maar hier gewoon fileparkeerplekken waar het een komen en gaan is en geen opstoppingen of gevaarlijke situaties. Ligt misschien ook aan of je in een stad of dorp woont en waar in NL dat is.

maandag 3 september 2018 om 20:07
Nee het is gevaarlijker als mensen asociaal rijden en bij meer auto's heb je er meer kans op dat er een aso tussen zit maar dat wil niet zeggen dat een groep mensen die netjes aan de regels houden dat dat gevaarlijker is. Kinderen krijgen gewoon verkeersles dus die moeten vanaf een bepaalde leeftijd zich prima voortbewegen zonder dat het gevaarlijk is ookal is er een groep.

maandag 3 september 2018 om 20:23
Natuurlijk met 100 nette fietsers is het net zo ongevaarlijk als met 4. Pff ik laat het maar doen hoor.Sophiever schreef: ↑03-09-2018 20:07Nee het is gevaarlijker als mensen asociaal rijden en bij meer auto's heb je er meer kans op dat er een aso tussen zit maar dat wil niet zeggen dat een groep mensen die netjes aan de regels houden dat dat gevaarlijker is. Kinderen krijgen gewoon verkeersles dus die moeten vanaf een bepaalde leeftijd zich prima voortbewegen zonder dat het gevaarlijk is ookal is er een groep.

maandag 3 september 2018 om 20:30
Het zal wel heel gek zijn hoor, maar ik laat mijn vierjarige echt nog niet door de stad fietsen. Ze kan trouwens ook nog helemaal niet zonder zijwieltjes, zoals wel meer kleuters.watdachtjehiervan schreef: ↑03-09-2018 18:40Je kan je kleuter toch op de fiets mee nemen naar het kdv? Of kleuter zelf laten fietsen.