Met de auto naar school
maandag 3 september 2018 om 11:20
Sorry voor het premium artikel.
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
maandag 3 september 2018 om 12:06
Bij onze school is dat ook. Voorheen ging ik vaak te voet maar de oude school is afgebroken en een stuk verderop verplaatst in een nieuw gebouw als brede school samen met een andere school, kinderopvang, bso etc. Dus nogal massaal en ook nog op een onhandige plek. Wat dat betreft worden er ook keuzes gemaakt die parkeerproblemen in de hand werken, een buurtschool met een paar honderd leerlingen is toch een stuk rusiger dan die grote aantallen waar je nu mee te maken krijgt.
Te voet is nu voor ons te ver weg dus het is fiets of auto maar hier werd ook vanuit school gevraagd om liever niet met de fiets te komen want te weinig plaats om alle fietsen te stallen. Heel veel mensen komen inderdaad met de auto, parkeren maar hoe het ze uitkomt en veroorzaken onveilige situaties. Ik parkeer altijd wat verder weg en loop dan een stukje, ik snap niet waarom een groep ouders toch altijd het liefst vlak voor de ingang van de school wil staan en zich in smalle straatjes persen tot ergernis van de buurtbewoners. Als je je kinderen wil afzetten op de kiss en ride strook sta je in de file omdat er altijd mensen zijn die daar toch hun auto doodleuk parkeren en uitstappen waardoor er geen doorstroom is. Er is echt te weinig ruimte voor zoveel auto's.
Te voet is nu voor ons te ver weg dus het is fiets of auto maar hier werd ook vanuit school gevraagd om liever niet met de fiets te komen want te weinig plaats om alle fietsen te stallen. Heel veel mensen komen inderdaad met de auto, parkeren maar hoe het ze uitkomt en veroorzaken onveilige situaties. Ik parkeer altijd wat verder weg en loop dan een stukje, ik snap niet waarom een groep ouders toch altijd het liefst vlak voor de ingang van de school wil staan en zich in smalle straatjes persen tot ergernis van de buurtbewoners. Als je je kinderen wil afzetten op de kiss en ride strook sta je in de file omdat er altijd mensen zijn die daar toch hun auto doodleuk parkeren en uitstappen waardoor er geen doorstroom is. Er is echt te weinig ruimte voor zoveel auto's.

maandag 3 september 2018 om 12:06
Dat zie ik hier nooit. Op het parkeren op de stoep na. En daar komt oom agent altijd even korte metten mee maken aantal keer per jaar. Iedereen weet dat ook op deze school.KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑03-09-2018 12:02Ik begrijp ook echt wel dat het handiger kan zijn om op weg naar je werk de kinderen af te zetten. Echt.
Maar ik snap niet dat je daarbij het risico neemt om al append en scheurend andermans kind op de motorkap te nemen omdat je anders te laat komt.
Of je deur opengooit.
Of aan 2 kanten van de weg alles volparkeerd.
Of je SUV voor de ingang van het peuterpleintje pleurt.
Of een 8-jarige op de fiets afsnijdt.
Of rakelings elkaar passeert en daarbij even de moeder met peuter tegen een geparkeerde auto drukt.
In de bocht parkeert, of op de stoep.
Op de oude school stond het meestal gewoon vast. Soort Kiss en Ride maar werkte niet echt.
Maar die was veel dichterbij, en lag mijn huis juist wel op weg naar werk. Dus dan is een benenwagen of fiets weer veel sneller en fijner.
maandag 3 september 2018 om 12:07
Hier is het gevaarlijk met kinderen en ouders of opvang die naar school gaan met de .....fiets! Ik fiets zelf ook met mijn dochter achterop en jeetje wat een chaos en gevaarlijke situaties. Ik moet langs 2 scholen voordat ik bij "onze" school ben. Een heel klein stukje, 3 minuutjes met de fiets. Maar echt ontzettend chaotisch. Kinderen die ineens naar links of rechts zwiepen met hun fiets, ouders die zonder een hand uit te steken ineens vol voor mij de straat opdraaien of afslaan met ook nog eens vaak andere kinderen die erachteraan gaan omdat ze blijkbaar bij elkaar horen.
Bij het ophalen van dochter hetzelfde ritueel.
Bij school krioelt het van de fietsen, vooral van de fietsen van de volwassenen die de kinderen wegbrengen. Ik zet mijn fiets achter een hek neer op de stoep, maar vaak is er nauwelijks plek en staan er vlak langs het fietspad vele fietsen.
Pff. Ik heb bij deze school dan weer geen auto's gezien.....Ligt er ook aan dat het van één kant autovrij is. Dus alleen de mensen die aan de andere kant van school wonen kunnen met de auto.
Bij het ophalen van dochter hetzelfde ritueel.
Bij school krioelt het van de fietsen, vooral van de fietsen van de volwassenen die de kinderen wegbrengen. Ik zet mijn fiets achter een hek neer op de stoep, maar vaak is er nauwelijks plek en staan er vlak langs het fietspad vele fietsen.
Pff. Ik heb bij deze school dan weer geen auto's gezien.....Ligt er ook aan dat het van één kant autovrij is. Dus alleen de mensen die aan de andere kant van school wonen kunnen met de auto.
minoes5 wijzigde dit bericht op 03-09-2018 12:08
0.09% gewijzigd

Die kan niet achterop of op zo'n aanhangfiets ofzo?forumfossiel schreef: ↑03-09-2018 11:56Breng kind ook met de auto, omdat mijn jongste nog niet op de fiets mag.

Ja? En?pipootje schreef: ↑03-09-2018 11:57Dan kom je kijken? School staat op een plek waar je met de auto daarna helemaal niet door kan, omdat je daar het dorp niet uit kan, dus het is sowieso bullshit hier.
En het is heel klein (1800 inwoners) dus je bent hoe dan ook langzamer met de auto, omdat de straat ook amper in te rijden is met de auto, te smal, kunnen geen auto's elkaar passeren, en wat ik zei, je kan daar niet weg, Omdat daar geen weg het dorp uit is.
Dat is in jouw durrep blijkbaar zo. Op andere scholen is het blijkbaar anders. Of beleven mensen het anders. Of gaat men er anders mee om. Whatever.......om er nou stellig over te beweren dat het dus wel of niet kan of is.....gaat wat ver toch?

maandag 3 september 2018 om 12:10
Lucifer2018 schreef: ↑03-09-2018 12:06Dat zie ik hier nooit. Op het parkeren op de stoep na. En daar komt oom agent altijd even korte metten mee maken aantal keer per jaar. Iedereen weet dat ook op deze school.
Op de oude school stond het meestal gewoon vast. Soort Kiss en Ride maar werkte niet echt.
Maar die was veel dichterbij, en lag mijn huis juist wel op weg naar werk. Dus dan is een benenwagen of fiets weer veel sneller en fijner.
Ik denk ook wel dat het een mentaliteitsdingetje is.
Hier is het gevaar pas ontstaan na samenvoeging met een soort plusschool vol met elitaire mensen.
Allemaal grote auto's, veel haast en vooral een bepaalde arrogantie naar het gewone leervolk.

maandag 3 september 2018 om 12:16
Je denkt. Je vult in. En de waarheid of werkelijkheid zal misschien anders zijn.KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑03-09-2018 12:10Ik denk ook wel dat het een mentaliteitsdingetje is.
Hier is het gevaar pas ontstaan na samenvoeging met een soort plusschool vol met elitaire mensen.
Allemaal grote auto's, veel haast en vooral een bepaalde arrogantie naar het gewone leervolk.
Vind dat ook een vorm van arrogantie, zo denken.

maandag 3 september 2018 om 12:18
Toen ik naast onze basisschool woonde, mistte ik een hoop wat verkeer betreft. Je steekt over en je bent er. Nu we sinds een aantal jaar verder weg wonen, krijg je veel meer mee van de chaos en gevaarlijke situaties. 9 van de 10 keer zijn het de ouders en niet eens de kinderen zelf die zorgen voor onveilige situaties.SallySpectra* schreef: ↑03-09-2018 11:31Ik woon zo ongeveer naast een (ook onze) basisschool en ik herken het probleem eigenlijk niet. Ja, er is wel wat meer verkeer vlak voordat school begint, maar opstoppingen of gevaarlijke situaties heb ik nog nooit meegemaakt.
Woon in het centrum van een stad overigens.
maandag 3 september 2018 om 12:21
Ttroeteltje schreef: ↑03-09-2018 12:16Je denkt. Je vult in. En de waarheid of werkelijkheid zal misschien anders zijn.
Vind dat ook een vorm van arrogantie, zo denken.
Oké, sorry.
Ik heb geconstateerd vanuit eigen perceptie dat het probleem naar mijn mening is vergroot op het moment dat de school werd samengevoegd met een school voor pluskinderen.
Vanuit mijn gevoel en observatie lijkt het erop dat deze mensen over het algemeen in het bezit zijn van een bepaald type auto met een daarbij behorende rijstijl die afwijkt van een "gebruikelijke" alswel "wenselijke" in het verkeer in de nabijheid van een school.
Nadat ik een moeder/au-pair/oppas vroeg of zij misschien de volgende keer, eventueel de deur van haar SUV wat minder hard in het gezicht cq. de halsstreek van mijn kind wilde gooien door eerst even te kijken voor zij haar deur opende, kreeg ik toegebeten dat mijn kind waarschijnlijk niet naar zijn belangrijke baan hoefde, en zij wel.
Op de één of andere manier wekte dat bij mij een gevoel van enig ontbreken van empathie naar mijn kind op.

maandag 3 september 2018 om 12:23
Dat laatste zeer zeker ana_isabel!
Zo gaat dat met veel he. Ouders zijn het voorbeeld of hebben een voorbeeldfunctie. En juist die ouders verzaken daarin zo nu en dan.
Overigens.......melding maken op school, gesprek aan gaan met school. Klaar-overs instellen (vrijwillige ouders vaak of misschien is er wel een buurtbewoner die dit zou willen doen), controlle wijkbeheer en/of politie.
Ik kan me voorstellen dat ergernis bij buurtbewoners en ouders snel groeit. En in veel situaties zeker terecht. Echter scheer niet alles over 1 kam.
Zo gaat dat met veel he. Ouders zijn het voorbeeld of hebben een voorbeeldfunctie. En juist die ouders verzaken daarin zo nu en dan.
Overigens.......melding maken op school, gesprek aan gaan met school. Klaar-overs instellen (vrijwillige ouders vaak of misschien is er wel een buurtbewoner die dit zou willen doen), controlle wijkbeheer en/of politie.
Ik kan me voorstellen dat ergernis bij buurtbewoners en ouders snel groeit. En in veel situaties zeker terecht. Echter scheer niet alles over 1 kam.

maandag 3 september 2018 om 12:25
Ik breng mijn kind ook met de auto naar school, want moet daarna gelijk door naar mijn werk.
Maar ik zorg dat ik eerder op school ben, en daarom altijd in een parkeervak parkeer. Desnood parkeer ik wat verder weg, en loop ik een stukje naar school.
Ik herken de irritaties, ook op onze school is er veel overlast van ouders die kriskras parkeren, midden op de weg parkeren om hun kind uit de auto te gooien enz.
Maar ik zorg dat ik eerder op school ben, en daarom altijd in een parkeervak parkeer. Desnood parkeer ik wat verder weg, en loop ik een stukje naar school.
Ik herken de irritaties, ook op onze school is er veel overlast van ouders die kriskras parkeren, midden op de weg parkeren om hun kind uit de auto te gooien enz.
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 03-09-2018 12:27
0.49% gewijzigd
maandag 3 september 2018 om 12:25
Het is hier helemaal geen chaos, ik gok dat minimaal 90% van de kinderen met de fiets of lopend komt. Er is een redelijk grote parkeerplaats bij de school en op 50 meter nog 1. Je komt met de auto ook niet tot voor het hek, dus iedereen die niet met de auto komt kan zonder overlast van de auto's het plein op.
Ook de school waar ik werk is niet met de auto direct bereikbaar, kinderen kunnen dus altijd rustig en veilig de school in en uit en de auto's verspreiden zich over drie parkeerplaatsen.
Ook de school waar ik werk is niet met de auto direct bereikbaar, kinderen kunnen dus altijd rustig en veilig de school in en uit en de auto's verspreiden zich over drie parkeerplaatsen.
maandag 3 september 2018 om 12:29
Ik breng onze kinders altijd met de fiets of lopend, echtgenoot brengt ze met de auto, maar parkeert 'm netjes verderop. Er zijn hier inderdaad ook ouders die hun kind voor de oprit er uit zetten en dan verder niet kijken als ze weer optrekken. Zeer gevaarlijk en ergerlijk. En er zullen ook ouders zijn die 'm even op de stoep zetten. Irritant, maar meestal is het maar 5 minuutjes.

maandag 3 september 2018 om 12:34
Veel ouders komen met de auto. Of ze nu wel of niet door moeten naar hun werk. Zo vertelde een moeder in de winter nog dat kind op de fiets wilde maar zij dat echt veel te koud vond.
Gewoon lui gedrag dus.
Resultaat: Sommige kinderen moeten in groep acht nog leren hoe ze alleen naar school moeten fietsen want het jaar daarna gaan ze naar de middelbare.
Gewoon lui gedrag dus.
Resultaat: Sommige kinderen moeten in groep acht nog leren hoe ze alleen naar school moeten fietsen want het jaar daarna gaan ze naar de middelbare.

maandag 3 september 2018 om 12:35
School IS een baan van jouw kind. Kan me je ergernis voorstellen.KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑03-09-2018 12:21Oké, sorry.
Ik heb geconstateerd vanuit eigen perceptie dat het probleem naar mijn mening is vergroot op het moment dat de school werd samengevoegd met een school voor pluskinderen.
Vanuit mijn gevoel en observatie lijkt het erop dat deze mensen over het algemeen in het bezit zijn van een bepaald type auto met een daarbij behorende rijstijl die afwijkt van een "gebruikelijke" alswel "wenselijke" in het verkeer in de nabijheid van een school.
Nadat ik een moeder/au-pair/oppas vroeg of zij misschien de volgende keer, eventueel de deur van haar SUV wat minder hard in het gezicht cq. de halsstreek van mijn kind wilde gooien door eerst even te kijken voor zij haar deur opende, kreeg ik toegebeten dat mijn kind waarschijnlijk niet naar zijn belangrijke baan hoefde, en zij wel.
Op de één of andere manier wekte dat bij mij een gevoel van enig ontbreken van empathie naar mijn kind op.
Veiligheid voorop.
Echter.....iedere ouder denkt en handelt en communiceert zo?
Overigens...plus-klas= kinderen lopen voor qua ontwikkeling/leervermogen? Dat is niet enkel gegeven aan kinderen van ouders met belangrijke banen en grote auto’s.

maandag 3 september 2018 om 12:37
Kan ie dan niet op dat paard naar school ?? Alles opgelost.KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑03-09-2018 12:05
Mijn kind rijdt paard, die moet met zijn pony naar de les op dinsdagavond.
maandag 3 september 2018 om 12:40
Wat is het probleem dan?
Het paard kan niet aangereden worden door auto's bij een school?
Het paard heeft hoeven, hè. Geen vleugels.
We leven niet in het sprookjesbos.

maandag 3 september 2018 om 12:40
Ik woon op 350m van school. Ik ga altijd lopend. Ook als ik daarna naar mn werk moet. Die 4min lopen maken echt niet uit en is voor mij wel relaxter.
Man rijdt echter met de auto wanneer hij door moet naar zn werk. Tja... hij let wel goed op en zet m niet overal aso neer. Maar waarom hij perse die 350m moet rijden en niet 4 min terug kan lopen...
Bij ons houdt de politie idd meermaals per jaar controle. Schokkend hoeveel bekeuringen er dan worden uitgedeeld.
Gedoe altijd. Je hebt altijd dezelfde mensen die keihard aan komen gescheurd omdat ze weer laat zijn. Zucht...
Man rijdt echter met de auto wanneer hij door moet naar zn werk. Tja... hij let wel goed op en zet m niet overal aso neer. Maar waarom hij perse die 350m moet rijden en niet 4 min terug kan lopen...
Bij ons houdt de politie idd meermaals per jaar controle. Schokkend hoeveel bekeuringen er dan worden uitgedeeld.
Gedoe altijd. Je hebt altijd dezelfde mensen die keihard aan komen gescheurd omdat ze weer laat zijn. Zucht...

maandag 3 september 2018 om 12:41
Wel een leuke actie ihkv een spreekbeurt.KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑03-09-2018 12:40Wat is het probleem dan?
Het paard kan niet aangereden worden door auto's bij een school?
Het paard heeft hoeven, hè. Geen vleugels.
We leven niet in het sprookjesbos.

Gewoon....1 keer....stoer.
maandag 3 september 2018 om 12:46

maandag 3 september 2018 om 12:51
Bij onze school staat heel regelmatig een agent om foutparkeerders en andere aso's te bekeuren, maar op de dagen dat hij er niet is, doen mensen ineens weer heel gekke dingen. Hij is er wel vaak, dus het scheelt veel, maar het is toch te bizar voor woorden dat mensen verder ook niet nadenken over de overlast en gevaarlijke situaties die ze veroorzaken, maar dat het puur om de bekeuring gaat?Lucifer2018 schreef: ↑03-09-2018 11:42Dat er ouders zijn die heel aso parkeren of te hard rijden rond schoolgebied vind ik wel iets heel ergelijks. Maar de politie komt paar keer paar jaar de foutparkeerders beboeten en mensen aanspreken als ze iets zien.
Dan leren de nieuwe ouders het snel af. En dus valt het bij de meeste scholen in mijn stad wel mee.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

maandag 3 september 2018 om 13:04
Op de route of niet, terug naar huis om de auto te halen is in veel gevallen gewoon om of kost meer tijd.