Met de auto naar school
maandag 3 september 2018 om 11:20
Sorry voor het premium artikel.
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.
Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen

maandag 3 september 2018 om 20:49
Ja snap het wel TO. Gezien de landelijke omgeving (en fuseren van kleine dorpsscholen) kom ik er niet onderuit om zoon met de auto te brengen, te jong om zelf twee provinciale wegen over te steken met de fiets. En met de fiets kom ik gruwelijk te laat want werk 25 km verderop (en nee, dat is niet vanwege het enorme aanbod van werk in directe omgeving), man idem. Bij de school van zoon zijn er drie omringende straten met enorm veel nette, ruime, parkeerplekken. Een compleet plein vol plekken bij een zorginstelling die al jaren leeg staat, bij een winkelcentrumpje en een brede weg met aan beide zijden ventwegen.
Maar dan toch massaal in die ene straat voor de hoofdingang dubbel parkeren. Blijven ouwehoeren hangend uit het raampje op de Kiss and Ride strook waardoor anderen weer daarnaast stoppen. En dan die kleintjes zwalkend tussen die rijen auto’s met hun fietsjes. Kinderen komen het zebrapad niet over en op de stoep wordt je van je sokken gereden door die mutsen met hun extra brede bakfietsen. Om de chaos compleet te maken staan er ook her en der taxibusjes die niet op de voor hen gereserveerde plekken komen vanwege een samenscholing van bakfietsloeders en figuren die verlijmd zijn aan hun scooter op die plekken.
Dus loop ik nog iedere dag met zoon van inmiddels 7 naar de schoolpoort om het simpele feit dat ik wel boven een SUV uitsteek en zoon niet. En mail ik inmiddels iedere week de gemeente en wijkagent plat met verzoek tot handhaving. Ik snap je wel TO. Ik wil ook niet het risico nemen in die chaos een ukkie op een loopfietsje te missen. Dus lopen we het laatste blokje en ben ik nog steeds sneller dan bumper aan bumper aanschuiven en weer tien minuten wachten voordat je weer kunt wegrijden.
Maar dan toch massaal in die ene straat voor de hoofdingang dubbel parkeren. Blijven ouwehoeren hangend uit het raampje op de Kiss and Ride strook waardoor anderen weer daarnaast stoppen. En dan die kleintjes zwalkend tussen die rijen auto’s met hun fietsjes. Kinderen komen het zebrapad niet over en op de stoep wordt je van je sokken gereden door die mutsen met hun extra brede bakfietsen. Om de chaos compleet te maken staan er ook her en der taxibusjes die niet op de voor hen gereserveerde plekken komen vanwege een samenscholing van bakfietsloeders en figuren die verlijmd zijn aan hun scooter op die plekken.
Dus loop ik nog iedere dag met zoon van inmiddels 7 naar de schoolpoort om het simpele feit dat ik wel boven een SUV uitsteek en zoon niet. En mail ik inmiddels iedere week de gemeente en wijkagent plat met verzoek tot handhaving. Ik snap je wel TO. Ik wil ook niet het risico nemen in die chaos een ukkie op een loopfietsje te missen. Dus lopen we het laatste blokje en ben ik nog steeds sneller dan bumper aan bumper aanschuiven en weer tien minuten wachten voordat je weer kunt wegrijden.

maandag 3 september 2018 om 20:52
En dan ook nog een baby in zo’n maximee geval achterop of in een zitje voorin. Even snel de vierjarige bij de kladden grijpen zit er dan niet in.SallySpectra* schreef: ↑03-09-2018 20:30Het zal wel heel gek zijn hoor, maar ik laat mijn vierjarige echt nog niet door de stad fietsen. Ze kan trouwens ook nog helemaal niet zonder zijwieltjes, zoals wel meer kleuters.

maandag 3 september 2018 om 21:11
Dat hadden ze hier in de gemeente vroeger. Als jij en je partner ziek waren, belde je de schoolbus en regelden zij het vervoer van je kind.RedBaron schreef: ↑03-09-2018 11:53Ach smoesjes. Gewoon lui en asociaal.
Kinderen naar school laten fietsen, tenzij er uitzonderingsgevallen zijn. Scholen en de directe bewoners zouden in overleg met elkaar zelf moeten kunnen bepalen in hoeverre auto's van brengende ouders bij de school mogen staan.
Gezien de overbevolking en de schijt aan elkaar houding die veel mensen hebben, zou het in Nederland geen gek idee zijn om de schoolbus in te voeren.
Wat gebeurde er? Bij iedere basisschool ontstonden er gevaarlijke situaties door bussen daar met vaak asociale chauffeurs omdat er tientallen ouders gewoon geen zin hadden om zelf hun kind te halen en te brengen en er toch geen controle op het ziek zijn van de ouders was.
(Ik werd ook weleens door zo'n bus opgehaald en naar school gebracht. Vaak haalden die busjes ook andere kinderen op en het enige toezicht was een scheldende en schreeuwende chauffeur. Of helemaal geen reactie en dan als een kind thuis wordt gebracht de bus vol kinderen achterlaten en de chauffeur en het kind een kwartier staan kwekken bij de voordeur van de ouder over het gedrag van het kind.)
Volgens mij zie je her en der nog steeds dat soort busjes voor de BSO.

maandag 3 september 2018 om 21:15
Op de meeste scholen mag je je kind pas een kwartier voordat de schooltijd begint brengen en op het plein zetten, ze zijn namelijk geen kinderoppas.

maandag 3 september 2018 om 21:16
Als het alleen zou gaan om kinderen die te jong zijn om zelfstandig naar school te gaan was het niet zo'n groot probleem.forumfossiel schreef: ↑03-09-2018 17:19Dus ik ben lui en asoicoaal omdat ik eerst met de auto naar kdv om baby weg te brengen, met kleuter mee want die laat ik niet alleen thuis, dan terug naar huis, kleuter op de fiets, naar school, fiets terug naar huis en dan weer de auto om naar werk te rijden, omslachtig en onzinnig vind.

maandag 3 september 2018 om 21:16
Als het alleen zou gaan om kinderen die te jong zijn om zelfstandig naar school te gaan was het niet zo'n groot probleem.forumfossiel schreef: ↑03-09-2018 17:19Dus ik ben lui en asoicoaal omdat ik eerst met de auto naar kdv om baby weg te brengen, met kleuter mee want die laat ik niet alleen thuis, dan terug naar huis, kleuter op de fiets, naar school, fiets terug naar huis en dan weer de auto om naar werk te rijden, omslachtig en onzinnig vind.

maandag 3 september 2018 om 21:20
Zijn dat dan ook mensen die in de buurt van de school wonen of die misschien wel 10 andere scholen dichterbij hebben maar juist deze kiezen?KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑03-09-2018 12:10Ik denk ook wel dat het een mentaliteitsdingetje is.
Hier is het gevaar pas ontstaan na samenvoeging met een soort plusschool vol met elitaire mensen.
Allemaal grote auto's, veel haast en vooral een bepaalde arrogantie naar het gewone leervolk.
Als ze allemaal in de buurt wonen is met de auto naar school gaan vaak heel snel overbodig.

maandag 3 september 2018 om 21:23
Van dat soort mensen vraag ik mij af of ze nou geen geld hebben voor goede kleding omdat dat allemaal aan de auto wordt besteed of dat ze gewoon overdrijven...pamelacourson schreef: ↑03-09-2018 12:46Ik vind het ook belachelijk hoeveel mensen hun kinderen met de auto naar school brengen. Ja het moet wel, want ze moeten naar hun werk of wat voor excuus dan ook. Maar als het prachtig zomerweer is, is ongeveer 80% van die mensen opeens wel op de fiets.

maandag 3 september 2018 om 21:25
Dat speelt denk ik wel mee in sommige gevallen. Niet alleen mbt Vrije School en Dalton etc. Ook als ouders kiezen voor regulier onderwijs hoeft dat niet per se de dichtstbijzijnde school ten opzichte van het huis te zijn.

maandag 3 september 2018 om 21:25
De meeste mensen hebben gewoon een prima basisschool op loopafstand die voor de meeste kinderen voldoet. En anders fietsafstand. Zo niet, dan is het in de meeste gevallen toch echt een eigen keuze. (Waarom moet een kind perse naar een ver gelegen gereformeerde of vrije school, bijvoorbeeld?)
Als die 5 minuten fietsen zo tijdverspillend zouden zijn kan je ook kijken naar of je je kind 5 minuten eerder op school kan afleveren.

maandag 3 september 2018 om 21:26
Nee, de scholen in de stad hier en in het dorp worden gewoon bezocht door ouders met kinderen allemaal op loop en fietsafstand.

maandag 3 september 2018 om 21:27
In onze regio zijn alle dorpsscholen opgedoekt en gefuseerd in een soort van pakhuizen voor vier, vijf dorpen. Tenzij je in een echt groot dorp woont heb je niet veel te kiezen. En de actieradius van een klein kind op de fiets i.c.m. buitenwegen is niet bijzonder groot.

maandag 3 september 2018 om 21:27
Ja klopt maar hoe vaak gebeurt het met regulier onderwijs nou dat ouders een school kiezen die echt ver weg ligt? (Uitgezonderd speciaal onderwijs want daar zijn gewoon veel minder scholen van en daar heb je gewoon vrijwel niets te kiezen)

maandag 3 september 2018 om 21:28
En als het een eigen keuze is, wat dan nog? Dan is dat asociaal ofzo?Foiza1999 schreef: ↑03-09-2018 21:25De meeste mensen hebben gewoon een prima basisschool op loopafstand die voor de meeste kinderen voldoet. En anders fietsafstand. Zo niet, dan is het in de meeste gevallen toch echt een eigen keuze. (Waarom moet een kind perse naar een ver gelegen gereformeerde of vrije school, bijvoorbeeld?)
Als die 5 minuten fietsen zo tijdverspillend zouden zijn kan je ook kijken naar of je je kind 5 minuten eerder op school kan afleveren.

maandag 3 september 2018 om 21:28
Hier zijn in een dorp de drie scholen gefuseerd tot een school. Maar dat maakt toch niks uit want die drie scholen stonden altijd al naast elkaar.lemoos2 schreef: ↑03-09-2018 21:27In onze regio zijn alle dorpsscholen opgedoekt en gefuseerd in een soort van pakhuizen voor vier, vijf dorpen. Tenzij je in een echt groot dorp woont heb je niet veel te kiezen. En de actieradius van een klein kind op de fiets i.c.m. buitenwegen is niet bijzonder groot.
De meeste mensen wonen niet eens in een regio waar je niet binnen x (kilo)meter meerdere prima scholen kunt kiezen. Dat is (gelukkig) echt de minderheid in dit land.

maandag 3 september 2018 om 21:33
Bij mij in de omgeving heb je binnen 4 km overal wel een basisschool. Ik kan me niet voorstellen dat er gebieden zijn waar je echt 8 of 10 km moet fietsen voor je er eentje tegenkomt. Middelbare scholen wel trouwens. En hier zijn veel kleine dorpjes!

maandag 3 september 2018 om 21:35
Ja x kilometer. Ligt ook aan de infrastructuur of de kinderen dat stuk zelfstandig kunnen overbruggen. En het rotte van buitengebieden: de banen liggen in de steden. Zonder auto kom je niet ver of niet op tijd. OV bestaat amper. Één bus per uur, met dan een wachttijd op het boemeltreintje (2 keer per uur). Op plek van bestemming loop je dan ook niet gelijk bij de werkgever binnen zeg maar. Als ik met de fiets (1 op vertrekststion, 1 op eindstation) en OV zou reizen dan doe ik er, vanwege de uitstekende verbindingen, 55 minuten over een enkele reis. Dan zou ik qua werktijden en schooltijden mijn baan moeten opzeggen. Met de auto doe ik het in 20 minuten. En die auto is dan ook nog een stuk goedkoper (inclusief brandstof, verzekering, onderhoud en afschrijving).Foiza1999 schreef: ↑03-09-2018 21:28Hier zijn in een dorp de drie scholen gefuseerd tot een school. Maar dat maakt toch niks uit want die drie scholen stonden altijd al naast elkaar.
De meeste mensen wonen niet eens in een regio waar je niet binnen x (kilo)meter meerdere prima scholen kunt kiezen. Dat is (gelukkig) echt de minderheid in dit land.

maandag 3 september 2018 om 21:35
Bij ons is het nooit chaos. Er zijn 2 parkeerplaatsen met samen zo’n 40 plekken. Gaat altijd prima, geen openzwaaiende deuren, geen rare manouvres enz.
En wij brengen dochter ook 3x per week met de auto weg. Waarom? Omdat we idd door moeten naar werk. Lopen is ruim 10 minuten, fietsen 5 minuten. Dochter fietst zelf niet, is ze geen held in. En er moeten 2 drukke straten worden overgestoken. Ze gaat trouwens 2x naar de bso, dus dan is er sowieso geen drukte nog. 1x Brengt man haar met de auto, want als hij weer terug zou moeten lopen/fietsen is hij te laat op zijn werk. Met de fiets door naar het werk is geen optie. Ik breng dochter 2 dagen wel altijd met de fiets, maar 1 dag haal ik haar met de auto ivm paardrijles aansluitend. Daarheen fietsen is ook geen optie.
Dus ja, ik snap wel dat mensen hun kind met de auto weg brengen. Soms kan het gewoon niet anders ivm werk/andere verplichtingen. Maar het moet wel veilig blijven rondom school. En dat kan prima, want dat is het bij ons dus wel
En wij brengen dochter ook 3x per week met de auto weg. Waarom? Omdat we idd door moeten naar werk. Lopen is ruim 10 minuten, fietsen 5 minuten. Dochter fietst zelf niet, is ze geen held in. En er moeten 2 drukke straten worden overgestoken. Ze gaat trouwens 2x naar de bso, dus dan is er sowieso geen drukte nog. 1x Brengt man haar met de auto, want als hij weer terug zou moeten lopen/fietsen is hij te laat op zijn werk. Met de fiets door naar het werk is geen optie. Ik breng dochter 2 dagen wel altijd met de fiets, maar 1 dag haal ik haar met de auto ivm paardrijles aansluitend. Daarheen fietsen is ook geen optie.
Dus ja, ik snap wel dat mensen hun kind met de auto weg brengen. Soms kan het gewoon niet anders ivm werk/andere verplichtingen. Maar het moet wel veilig blijven rondom school. En dat kan prima, want dat is het bij ons dus wel

maandag 3 september 2018 om 21:37
Dat niet, maar ik kan me wel de stress, ergernis en frustratie voorstellen die mensen voelen wanneer ze een enorme stoet auto's bij de school zien die de fietsende of lopende kinderen verhinderen.SallySpectra* schreef: ↑03-09-2018 21:28En als het een eigen keuze is, wat dan nog? Dan is dat asociaal ofzo?