Met de auto naar school

03-09-2018 11:20 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor het premium artikel.
Maar het valt mij ook weer op.
Belachelijke hoeveelheden ouders met auto's bij scholen die zorgen voor een onveilige situatie voor kinderen die op de fiets of lopend komen.
Tot nu toe heeft mijn kind het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht.
Maar ik verbaas mij altijd enorm over de laksheid waarop ouders omgaan met het leven van andere kinderen.
Deuren openzwaaien, parkeren op onoverzichtelijke plekken, rakelings langs fietsende kinderen of ouders met kinderen achterop scheuren. Te hard rijden, auto op het schoolplein parkeren, gevaarlijk keren, de wegen blokkeren.

Het excuus is altijd hetzelfde; ik moet gelijk door naar mijn werk/supermarkt/theekransje/sportschool..
Mijn kind fietst zelf sinds zijn 8e, wel alleen over fietspaden. Maar de school en de omgeving zorgt voor het meeste gevaar. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Je zou toch denken dat elke ouder begrijpt dat een kind een kostbaar iets is. Ik bedoel; wie wil nou zijn kind verliezen door een ongeluk? Of dat je kind gewond raakt?
Waarom zou je dat een andere ouder wel aan willen doen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2509563 ... te-fietsen
Lucifer2018 schreef:
03-09-2018 12:06
Dat zie ik hier nooit. Op het parkeren op de stoep na. En daar komt oom agent altijd even korte metten mee maken aantal keer per jaar. Iedereen weet dat ook op deze school.

Op de oude school stond het meestal gewoon vast. Soort Kiss en Ride maar werkte niet echt.
Maar die was veel dichterbij, en lag mijn huis juist wel op weg naar werk. Dus dan is een benenwagen of fiets weer veel sneller en fijner.

Dit.
pipootje schreef:
03-09-2018 11:46
dit is echt onzin, zou wel heel toevallig zijn dat het werk van iedereen op de route ligt waar ook de school is.
Hier in het dorp dus helemaal niet, voor niemand, en toch komt iedereen met de auto.
Idd, dat is hier ook. De school ligt aan de rand van het dorp en echt bijna iedereen moet bij school keren en dan weer terug. Dat betekend ook dat ze 2 keer langs de klaarover moeten. En het is niet alleen mensen die werken, ook ouders die thuis zijn brengen hun kind met de auto. En als het regent zouden ze de auto het liefst nog in de school parkeren. Ik ben zelf klaarover en doe dit nu bijna 4 jaar. Tot nu toe is het met een hoop geluk allemaal nog net goed gegaan, maar sommige ouders houden nergens rekening mee (alleen met hun eigen kind). Ik weet van 1 ouder bij mij uit de straat die de kinderen wel op de fiets bracht en vervolgens weer naar huis fietste om dan de auto naar het werk te pakken. Inmiddels kunnen die kinderen zelfstandig naar school en gaat hij niet meer mee, maar dat zouden meer ouders moeten doen. Als ze naar de BSO moeten is lopen ook nog een optie, is vanaf hier (ongeveer 500 meter lopen) qua tijd haast net zo snel als fietsen of met de auto. Want je bent ook nog tijd nodig om de fiets te pakken enz, dat hoeft niet als je gaat lopen.

Mijn ouders wonen tegenover de andere school hier in het dorp en daar ook rare dingen. Ouders die zomaar de auto op de oprit van iemand anders zetten. De man had een afspraak in het ziekenhuis en stond ook op tijd. De ouder was nog boos ook dat de bewoner er wat van zei. Of ze gaan bij de auto met de deur aan de straatkant open een theekransje staan houden en gewoon doorkleppen als er een auto langs wil
Theamuts schreef:
03-09-2018 12:07
Die kan niet achterop of op zo'n aanhangfiets ofzo?
Die is 7 maanden. Na de winter kunnen we fietsen.
RedBaron schreef:
03-09-2018 11:53
Ach smoesjes. Gewoon lui en asociaal.

Kinderen naar school laten fietsen, tenzij er uitzonderingsgevallen zijn. Scholen en de directe bewoners zouden in overleg met elkaar zelf moeten kunnen bepalen in hoeverre auto's van brengende ouders bij de school mogen staan.

Gezien de overbevolking en de schijt aan elkaar houding die veel mensen hebben, zou het in Nederland geen gek idee zijn om de schoolbus in te voeren.

Klopt. Ik ben ontzettend lui en asociaal. Parkeer ook altijd op de stoep zodat mijn bloedjes zo min mogelijk hoeven te lopen.
JuliaChild schreef:
03-09-2018 11:48

Je kan ook 5 minuten eerder vertrekken zodat je de stormhoos van ouders en BSO's misloopt, moet je dan per sé om 11.55 uur of 14.55 uur vertrekken?
Soms moet mijn moeder mijn kinderen van school halen en aangezien de scholen onder dezelfde stichting vallen en dezelfde schooltijden hanteren moet ze dus al om 11.45 vertrekken anders kan ze bij haar huis bijna niet weg, als ze dan terugkomt is de stroom vertrekkende ouders nog niet opgelost, dus als ze om 12.15 dan weer thuis is. En als er 1 twee keer naar school moet, moet ze eigenlijk voor enen al weer weg om diegene weer weg te brengen. Komt ze dan weer terug, zit ze weer in de stroom schoolverkeer om bij huis te komen. Wij wonen ongeveer 1 km uit elkaar, je kunt het in 5 minuten rijden, ook naar de school. In het stukje voor hun huis heerst een stopverbod (je mag er dus niet eens je kind uitlaten en doorrijden), maar ook daar houd niet iedereen zich aan, als ze pech heeft kan ze niet eens in het smalle straatje de draai goed krijgen om op haar eigen oprit te komen.
Ik breng ook met de auto naar school en ga daarna door naar het KDV met de jongste en door naar werk. Ik herken in kleine mate wat hier geschreven wordt, bij ons wordt over het algemeen gelukkig rustig gereden, gebruik gemaakt van de Kiss&Ride of wel netjes geparkeerd. De fietsers en voetgangers bij ons echter... fietsers zwabberen overal rakelings tussendoor, nemen voorrang en tikken nog wel eens een auto aan en de voetgangers steken overal en nergens over ipv gebruik te maken van de zebra met verkeersregelaars. Dus die fietsende en lopende ouders + kinderen zijn ook niet heilig hoor.
bluebirdie schreef:
03-09-2018 11:49
hoezo is dat onzin? dat weet je toch helemaal niet, als school begint om 8.30 en moet ergens zijn om 9 uur, kan de tijd van naar huis fietsen en de auto pakken wel net te kort zijn en dus breng je kinderen met de auto en rijdt meteen door, is het verschil tussen op tijd of 10 minuten te laat
Bij ons op school zijn de kinderen welkom vanaf 8.15, dan breng je ze wat eerder. En dat zal ook niet voor alle ouders zo zijn dat ze strak om 9.00 ergens moeten zijn.
Sophiever schreef:
03-09-2018 12:50
Of mensen lui zijn of niet boeit eigenlijk niet zo, een kind met de auto brengen staat niet gelijk aan asociaal en gevaarlijk rijgedrag. Asociaal zijn is een keus.

Juist.
ShaunTheSheep schreef:
03-09-2018 13:18
Ik breng ook met de auto naar school en ga daarna door naar het KDV met de jongste en door naar werk. Ik herken in kleine mate wat hier geschreven wordt, bij ons wordt over het algemeen gelukkig rustig gereden, gebruik gemaakt van de Kiss&Ride of wel netjes geparkeerd. De fietsers en voetgangers bij ons echter... fietsers zwabberen overal rakelings tussendoor, nemen voorrang en tikken nog wel eens een auto aan en de voetgangers steken overal en nergens over ipv gebruik te maken van de zebra met verkeersregelaars. Dus die fietsende en lopende ouders + kinderen zijn ook niet heilig hoor.
Nou dat is zeker zo hoor!
Hier zijn er ouders die voor de veiligheid van HUN kind het kind op de stoep laten fietsen, dat mijn kinderen, die netjes op de stoep lopen dan voor hun voeten gefietst worden interesseert moeder niet want he hun kind is veilig. Of kinderen die op het schoolplein mogen fietsen. Of zo van de stoep af racen de weg op en ga zo maar door.
Theamuts schreef:
Die kan niet achterop of op zo'n aanhangfiets ofzo?
Misschien een baby?
Die zou wellicht in een aanhangertje kunnen met maxi-cosi, maar vooral in een verkeers-onveilige situatie die geschetst wordt zou ik daar niet voor kiezen...
pamelacourson schreef:
03-09-2018 12:46
Ik vind het ook belachelijk hoeveel mensen hun kinderen met de auto naar school brengen. Ja het moet wel, want ze moeten naar hun werk of wat voor excuus dan ook. Maar als het prachtig zomerweer is, is ongeveer 80% van die mensen opeens wel op de fiets.
Idd, en als het regent dan is 95% met de auto. En juist dan moet je als klaarover er staan, want de paar kinderen die wel op de fiets komen (10-15, hooguit), moeten juist geholpen worden om over te steken omdat niemand goed kijkt, keert op de weg waar de kinderen langs komen enz.
Bladiebladiebla2016 schreef:
03-09-2018 11:56
Ik verbaas mij juist over de ouders die jonge kinderen laten fietsen op de kleine of te grote fietsen. Door het verkeer heen zonder op of om te kijken. Net zo gevaarlijk.
Ja vind ik ook. Laten we die kinderen vooral leren dat we met de auto naar school gaan en niet leren fietsen. Fietsen in het verkeer leren ze maar als ze naar de middelbare school gaan. Echt :facepalm: Net zo gevaarlijk? Hoe vaak is er iemand doodgereden door een kind op een fiets?

Bij school van dochter is het ook chaos met auto's. Ja iedereen heft haast om door te gaan naar het werk, of is te lui. En ja, ik heb de moeders en vaders met 'ik vond het te koud om te fietsen' of 'ik ga niet in de regen lopen hoor' al regelmatig gehoord. En door naar het werk is bij onze school echt een onzinargument. Het is een crime om bij de school vandaan de wijk uit te komen. Het is bij 9 van de 10 ouders bij ons op school gewoon luiheid om heen en weer te lopen/fietsen naar huis. De kinderen komen bijna allemaal dicht uit de buurt van school (max 10 minuten lopen op volwassenentempo, met de fiets dus nog geen 5 min). Nou dan ben je 5 minuten later op je werk. En als dat een probleem is breng je je kind maar gewoon een half uur eerder. Dan is er bij ons voorschools toezicht. Hoef je niet eens voor te betalen.

Als iedereen zich daar nou aan zou houden zou dat kleine deel ouders dat echt verder weg woont (al is de verste uit dochters klas 10 min fietsen en zelfde geldt voor vorige klas) of een kleintje heeft dat nog niet op de fiets kan veilig parkeren bij school.
ShaunTheSheep schreef:
03-09-2018 13:18
Snap ik hoor!
Uiteraard zijn fietsers en voetgangers ook geen heiligen.
Ik denk niet eens dat de auto het irritatiepunt is, de hoeveelheid (en misschien wel niet heel erge noodzaak) van auto's maakt onoverzichtelijk en gevaarlijk.
En gevaarlijk rijgedrag ligt gewoon aan de bestuurder.

Ik heb wel gemerkt dat een continurooster plus één lokatie voor BSO, peuterschool en basisschool rust kan brengen doordat niet iedereen op allerlei tijden gaat halen en brengen.
Anderzijds maakt het weer geen bal uit als mensen van heinde en verre verschillende kinderen naar allerlei lokaties gaan brengen.
DG2015 schreef:
03-09-2018 12:51
Bij onze school staat heel regelmatig een agent om foutparkeerders en andere aso's te bekeuren, maar op de dagen dat hij er niet is, doen mensen ineens weer heel gekke dingen. Hij is er wel vaak, dus het scheelt veel, maar het is toch te bizar voor woorden dat mensen verder ook niet nadenken over de overlast en gevaarlijke situaties die ze veroorzaken, maar dat het puur om de bekeuring gaat?
Nou ja.. dat is hele idee achter alle regels en boetes. Dat er een deel van de bevolking zonder zulke prikkels blijkbaar niet verder denkt dan zichzelf.
Bizar niet dus. Maar wel jammer.
wilma36 schreef:
03-09-2018 13:16
Soms moet mijn moeder mijn kinderen van school halen en aangezien de scholen onder dezelfde stichting vallen en dezelfde schooltijden hanteren moet ze dus al om 11.45 vertrekken anders kan ze bij haar huis bijna niet weg, als ze dan terugkomt is de stroom vertrekkende ouders nog niet opgelost, dus als ze om 12.15 dan weer thuis is. En als er 1 twee keer naar school moet, moet ze eigenlijk voor enen al weer weg om diegene weer weg te brengen. Komt ze dan weer terug, zit ze weer in de stroom schoolverkeer om bij huis te komen. Wij wonen ongeveer 1 km uit elkaar, je kunt het in 5 minuten rijden, ook naar de school. In het stukje voor hun huis heerst een stopverbod (je mag er dus niet eens je kind uitlaten en doorrijden), maar ook daar houd niet iedereen zich aan, als ze pech heeft kan ze niet eens in het smalle straatje de draai goed krijgen om op haar eigen oprit te komen.
Ik heb het over de bewoners die naast de school wonen.

Ik heb overigens ditzelfde haal en breng probleem met maar 1 uur lunchpauze. Mijn oplossing was daarvoor de overblijf. Is voor iedereen een stuk rustiger
pamelacourson schreef:
03-09-2018 12:46
Ik vind het ook belachelijk hoeveel mensen hun kinderen met de auto naar school brengen. Ja het moet wel, want ze moeten naar hun werk of wat voor excuus dan ook. Maar als het prachtig zomerweer is, is ongeveer 80% van die mensen opeens wel op de fiets.
Ik heb hier ook wel eens moeite mee, het gemak waarmee iedereen maar in de auto stapt. Het kost ons inderdaad een kwartier extra om kinderen op de fiets weg te brengen ipv met de auto, maar daardoor kan zoonlief inmiddels wel fantastisch fietsen (net in groep 4 gestart) waar andere kinderen het zo ongeveer nog aan het leren zijn.

Het gaat me niet alleen om het milieu, maar ook om het feit dat ik mijn kind graag goed leer fietsen en de beweging is goed voor hem.
De realiteit is: meer ouders brengen hun kinderen met de auto want reden x y of z. En verdere realiteit: op veel plekken geeft dit overlast.
Dan moet er beter beleid op gemaakt worden. Dus parkeerverbod in de straat. Of enkelrichtingverkeer of een kiss en ride strook maken.

Maar dat is ook een werk van lange adem, want diezelfde buren die mopperen over de overlast op schooltijden, willen natuurlijk wel buiten schooltijd dat hun vrienden of kennissen wel op straat kunnen parkeren. Dus voorstellen bij de gemeente over aanpassingen stranden dan vaak toch weer op bezwaren.

En voor consequente handhaving is vaak geen ruimte/budget.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
forumfossiel schreef:
03-09-2018 11:56
Breng kind ook met de auto, omdat mijn jongste nog niet op de fiets mag.
Die mag niet bij jou achterop?
JuliaChild schreef:
03-09-2018 13:34
Ik heb het over de bewoners die naast de school wonen.

Ik heb overigens ditzelfde haal en breng probleem met maar 1 uur lunchpauze. Mijn oplossing was daarvoor de overblijf. Is voor iedereen een stuk rustiger
Mijn moeder woont tegenover een school en dat is een andere als die waar mijn kinderen heen gaan. Als de kinderen allebei 2 keer moeten laat ik ze idd overblijven, maar dat ging dan om de maandagen, bij ons zijn de kleuters op maandagmiddag vrij, vanaf groep 3 moeten ze op maandagmiddag wel naar school. Dus ze moest sowieso jongste ophalen. En vanwege zwemles en voetbal is het voor ons handiger om op maandagmiddag warm te eten, dat kan niet op de overblijf. Als ze allebei 2 keer moeten dan laat ik ze ook vaak overblijven, maar ik weet vrijwel zeker dat mijn moeder ook dat niet heeft gedaan toen ik onverwacht een week in het ziekenhuis lag en zij voor de kinderen zorgde.
belgali schreef:
03-09-2018 13:36
De realiteit is: meer ouders brengen hun kinderen met de auto want reden x y of z. En verdere realiteit: op veel plekken geeft dit overlast.
Dan moet er beter beleid op gemaakt worden. Dus parkeerverbod in de straat. Of enkelrichtingverkeer of een kiss en ride strook maken.

Maar dat is ook een werk van lange adem, want diezelfde buren die mopperen over de overlast op schooltijden, willen natuurlijk wel buiten schooltijd dat hun vrienden of kennissen wel op straat kunnen parkeren. Dus voorstellen bij de gemeente over aanpassingen stranden dan vaak toch weer op bezwaren.

Klopt.
Het is natuurlijk allemaal best complex.
Scholen waren vroeger ook kleiner en daarom werden ze juist in de dorpskern gebouwd.
Terwijl het nu veel handiger is om ze misschien iets buiten de kern te bouwen en dan ook direct de BSO/PSZ daar te vestigen.
En een continurooster.
belgali schreef:
03-09-2018 13:36

In de straat van mijn ouders geld het stopverbod op schooldagen tussen 8 en 16 uur. Dat is dus best in te regelen. En wat bij hun ook scheelt, de hele straat betreft 2 onder 1 kap of vrijstaande woningen met een eigen oprit waar wel een aantal auto's kan staan, al zal dat niet overal zo zijn.
sprietgras schreef:
03-09-2018 13:30
Ja vind ik ook. Laten we die kinderen vooral leren dat we met de auto naar school gaan en niet leren fietsen. Fietsen in het verkeer leren ze maar als ze naar de middelbare school gaan. Echt :facepalm: Net zo gevaarlijk? Hoe vaak is er iemand doodgereden door een kind op een fiets?
Niet door een kind op de fiets. Wel het kind dat fietst.
Ttroeteltje schreef:
Ja? En?

Dat is in jouw durrep blijkbaar zo. Op andere scholen is het blijkbaar anders. Of beleven mensen het anders. Of gaat men er anders mee om. Whatever.......om er nou stellig over te beweren dat het dus wel of niet kan of is.....gaat wat ver toch?
Je moet wel kijken waar ik op reageer he?
Lucifer2018 schreef:
03-09-2018 12:01
Kom jij dan even timen en met mijn werkgever praten? Of van alle ouders overal die hetzelfde beweren.
Kan je daarna zeggen of het voor iedereen onzin is. ;)

Tuurlijk zijn er luie ouders, maar de meeste werken tegenwoordig gewoon. En hier komt eigenlijk het meest toch nog met de fiets. Of lopend.
Voor iedereen in dit dorp is het onzin ja, omdat je met de auto langer vast zit daar, en er geen weg is naar een doorgaande weg.
pipootje schreef:
03-09-2018 15:31
Voor iedereen in dit dorp is het onzin ja, omdat je met de auto langer vast zit daar, en er geen weg is naar een doorgaande weg.
Maar ik woon niet in jouw dorp. En je reageerde op mijn post.

En gok dat je dorp in verhouding met de rest van de aantallen ouders in Nederland ook niet echt het IEDEREEN vertegenwoordigt he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven