Vraagje!
donderdag 6 september 2018 om 10:11
Ik heb een vraagje namens een kennis die geen account heeft en wil graag weten hoe jullie hierover denken. Ik zelf was ronduit verbaasd en vondt het belachelijk. Ik was gisteren bij een kennis op bezoek, zei vertelde het volgende. Ze werkt in een kleine supermarkt in een dorp. In de supermarkt is een broodafdeling aanwezig, maar deze loopt niet heel goed doordat er een hele goede warme bakker in het dorp aanwezig is die ook in de regio zijn naam heeft waargemaakt. Deze kennis haalt haar boodschappen wel in de supermarkt, maar voor het brood gaat ze naar de bakker in het dorp. Nu werd ze vorige week zondagavond om half 10 ‘s avonds gebeld door haar bazin. Die haar zei dat ze de maandagochtend om 8 uur ( normaal begint ze om half 9) op het werk moest komen omdat zij en de baas met haar in gesprek wilden. Die kennis was verbaast, omdat ze haar op de zondagavond belden en heeft daarop ‘s nachts geen oog dicht gedaan omdat ze niet wist wat de reden was. En ze was aan het bedenken wat ze verkeerd gedaan zou kunnen hebben. Nu kreeg ze ‘s maandags te horen dat ze het brood niet meer bij de desbetreffende warme bakker in het dorp mocht halen, omdat ze in de supermarkt werkte waar een broodafdeling aanwezig was en zij als medewerkster dit dan niet zou promoten als zij elders haar brood haalde. Deze kennis was hevig verontwaardigd en met stomheid geslagen. Ja zegt ze tegen mij dat moet ik zelf weten waar ik mijn brood haal? Bij ons thuis vi den ze dit brood gewoon het lekkerst. Ik vondt het ook belachelijk. Maar was benieuwd wat jullie hiervan vinden?
donderdag 6 september 2018 om 10:17
Natuurlijk kan de baas dit, op een normale manier vragen, wanneer de supermarkt sluit dan is je kennis ook haar baan kwijt.
Maar ze mag natuurlijk nooit afdwingen dat ze dit doet. Het is de keuze van de medewerker waar zij hun brood en andere boodschappen kopen.
Kennelijk gaat het niet zo goed met de supermarkt dat ze dit soort noodsprongen maken.
Ik zou een gesprek met de baas aangaan en vragen waar dit vandaan komt. En of dat de medewerkers zich zorgen moeten maken over hun baan. En wat ze als team (werkgever/werknemers) kunnen doen om de omzet in de supermarkt te vergroten.
Maar ze mag natuurlijk nooit afdwingen dat ze dit doet. Het is de keuze van de medewerker waar zij hun brood en andere boodschappen kopen.
Kennelijk gaat het niet zo goed met de supermarkt dat ze dit soort noodsprongen maken.
Ik zou een gesprek met de baas aangaan en vragen waar dit vandaan komt. En of dat de medewerkers zich zorgen moeten maken over hun baan. En wat ze als team (werkgever/werknemers) kunnen doen om de omzet in de supermarkt te vergroten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 6 september 2018 om 10:23
donderdag 6 september 2018 om 10:24
[quote=hamerhaai post_id=28985961 time=1536221836 user_id=142264]
Natuurlijk kan de baas dit, op een normale manier vragen, wanneer de supermarkt sluit dan is je kennis ook haar baan kwijt.
[/quote Supermarkt loopt volgens haar wel goed, maar puur doordat er een hele goede warme bakker in het dorp zit, die ook in de regio zijn naam heeft loopt deze afdeling schijnbaar niet goed. En klanten die hun brood al bij deze bakker halen, komen dan niet voor brood bij de supermarkt. Deze kennis wil nu zijn bestelling bij deze bakker stopzetten en bij een supermarkt, waar ze brood van deze bakker verkopen, op nieuw plaatsen. Deze supermarkt staat in een plaats waar ze doorrijd als ze naar huis gaat.
[/quote Supermarkt loopt volgens haar wel goed, maar puur doordat er een hele goede warme bakker in het dorp zit, die ook in de regio zijn naam heeft loopt deze afdeling schijnbaar niet goed. En klanten die hun brood al bij deze bakker halen, komen dan niet voor brood bij de supermarkt. Deze kennis wil nu zijn bestelling bij deze bakker stopzetten en bij een supermarkt, waar ze brood van deze bakker verkopen, op nieuw plaatsen. Deze supermarkt staat in een plaats waar ze doorrijd als ze naar huis gaat.
donderdag 6 september 2018 om 10:26
De werkgever kan voor jouw kennis natuurlijk niet bepalen waar ze haar boodschappen haalt.
Wel kan ik me voorstellen dat, bijvoorbeeld als je in een klein dorp woont, er gesprekken rond gaan als in "Kijk X, die werkt in de supermarkt maar zelfs zij koopt haar brood bij de bakker. Dan is het brood van de supermarkt vast slecht" en ik denk dat de werkgever daar bang voor is.
Maar ik vind het erg vreemd dat precies zoiets iets is waar de werkgever zich druk om maakt. Een eigenaar van een goedlopende zaak zou het weinig interesseren denk ik. Dus zoals Hamerhaai zegt, ga met de baas in gesprek over wat hieronder ligt. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, er zal wel meer aan de hand zijn.
Wel kan ik me voorstellen dat, bijvoorbeeld als je in een klein dorp woont, er gesprekken rond gaan als in "Kijk X, die werkt in de supermarkt maar zelfs zij koopt haar brood bij de bakker. Dan is het brood van de supermarkt vast slecht" en ik denk dat de werkgever daar bang voor is.
Maar ik vind het erg vreemd dat precies zoiets iets is waar de werkgever zich druk om maakt. Een eigenaar van een goedlopende zaak zou het weinig interesseren denk ik. Dus zoals Hamerhaai zegt, ga met de baas in gesprek over wat hieronder ligt. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, er zal wel meer aan de hand zijn.
donderdag 6 september 2018 om 10:26
Hahaha daar hadden wij het ook over. Nee zij heeft hier niks over in haar contract staan.Maartje2016 schreef: ↑06-09-2018 10:23Een beetje als Harry Piekema die geen boodschappen bij een andere super mocht doen, toen hij manager van de AH was in een reclame, dus?
Bij Piekema stond het toen in zijn contract, bij je vriendin neem ik aan van nietDan lijkt mij dat een werkgever daar niks over kan zeggen...
donderdag 6 september 2018 om 10:27
Zij woont niet in het desbetreffende dorp maar 30 km verderop.Pijnboompitje25 schreef: ↑06-09-2018 10:26De werkgever kan voor jouw kennis natuurlijk niet bepalen waar ze haar boodschappen haalt.
donderdag 6 september 2018 om 10:28
En waarschijnlijk werd hij er ook nog naar betaald.Maartje2016 schreef: ↑06-09-2018 10:23Een beetje als Harry Piekema die geen boodschappen bij een andere super mocht doen, toen hij manager van de AH was in een reclame, dus?
Bij Piekema stond het toen in zijn contract, bij je vriendin neem ik aan van nietDan lijkt mij dat een werkgever daar niks over kan zeggen...
Natuurlijk kan een werkgever dat niet eisen in dit geval. Zelfs als zou dat wel in een contract staan van een normale winkelmedewerker zou een rechter daar gehakt van maken.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 10:38
1.10% gewijzigd
donderdag 6 september 2018 om 10:33
Hier dacht ik ook meteen aan.
Werkgever kan voedselbonnen uitbetalen die alleen geldig zijn in eigen winkel.
Er schijnt tekort aan personeel te zijn. Afhankelijk of dat ook geldt in deze supermarkt zou ik ofwel mijn werkgever vertellen dat ik de voorkeur geef aan de bakker, of de moeite doen om stiekem bij het andere filiaal brood te halen.
Hoeveel risico loopt je kennis om geen ander werk te vinden?
donderdag 6 september 2018 om 10:37
Nee, dit moet in een contract zijn vastgelegd.
En dan nog, dat soort afspraken geldt normaal gesproken alleen voor mensen die bij een groot merk als Nike, Apple of Bugaboo werken en dan ook nog in een wat hogere functie. Dan het inderdaad niet de bedoeling dat je in Adidas rondloopt of met een Jools wagen.
Maar toch niet voor een winkelmedewerker in een supermarkt.
En dan nog, dat soort afspraken geldt normaal gesproken alleen voor mensen die bij een groot merk als Nike, Apple of Bugaboo werken en dan ook nog in een wat hogere functie. Dan het inderdaad niet de bedoeling dat je in Adidas rondloopt of met een Jools wagen.
donderdag 6 september 2018 om 10:41
“Eat your own dog food”. Maar een concurrentiebeding is in dit geval nogal overdreven.
donderdag 6 september 2018 om 11:24
30km enkele reis woon-werkverkeer voor een baan in de supermarkt? Dat is best veel!Cinderella76 schreef: ↑06-09-2018 10:27Zij woont niet in het desbetreffende dorp maar 30 km verderop.
donderdag 6 september 2018 om 12:49
En meestal krijg je de bugaboo of de Nike-outfit gewoon gratis.Nitflex schreef: ↑06-09-2018 10:37Nee, dit moet in een contract zijn vastgelegd.
donderdag 6 september 2018 om 13:16
Gedwongen winkelnering.
Inderdaad iets van een eeuw geleden. Tegenwoordig is het verboden, dat staat in het burgerlijk wetboek: Artikel 7:631 lid 2 BW.
donderdag 6 september 2018 om 16:54
Bezopen dat de werkgever dit überhaupt probeert, en dan ook nog eens de werknemer op de vrije zondagavond belt om dit als spoed op maandagochtend te bespreken.
Ik zou dit persoonlijk op de spits drijven met een schriftelijke reactie waarin ik aangeef het gesprek niet te waarderen, ze wijs op het feit dat deze verplichting niet rechtsmatig opgelegd kan en mag worden, en ze ook nog even fijntjes uitleg dat ik nooit meer met dergelijke onzin lastig gevallen wens te worden en zeker niet op mijn vrije zondagavond.
Ik zou dit persoonlijk op de spits drijven met een schriftelijke reactie waarin ik aangeef het gesprek niet te waarderen, ze wijs op het feit dat deze verplichting niet rechtsmatig opgelegd kan en mag worden, en ze ook nog even fijntjes uitleg dat ik nooit meer met dergelijke onzin lastig gevallen wens te worden en zeker niet op mijn vrije zondagavond.