financiële verdeling

04-09-2018 09:56 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang meelezen, zoeken naar hoe anderen het doen, kan ik eigelijk nergens een situatie zoals die van ons vinden.
Hier mijn/ons verhaal en vraag mij dus vooral af hoe anderen het doen in soortgelijke situaties.

Ik, vrouw van 31 met een dochter van 7 uit huwelijk met ex-man. Werk momenteel 32-40 uur in wisseldiensten (13.30-22.00 of 21.30 - 06.00, wisseldiensten dus (plus 2 uur reistijd per dag) verdien helaas niet zo gek veel (1551 bruto op basis van de 32 uur)
Geen alimentatie, ex heeft verschrikkelijk veel schulden gecreëerd tijdens ons huwelijk in gemeenschap van goederen, dat deze op nihil is gesteld, zodat hij deze gaat afbetalen ( al 6 jaar dus geen alimentatie, hij betaald ze minimaal af) en regelmatig komen ze hier langs met als gevolg dat ik ze moet betalen. Ik hamerde dus al op een samenlevingscontract om zijn bezittingen te beschermen voor ik bij hem introk.

Mijn partner met wie ik sinds 2 jaar samen woon, verdient bruto 4x zoveel.
Woonsituatie ; in zijn koopwoning met een hypotheek, ongeveer gelijk aan mijn oude huurwoning (647eu) toen, kreeg ik alleen allerlei toeslagen, vrijstelling gemeentelijke heffingen..
Nu ging het al enige tijd zo :

Boodschappen 50/50 (hij bodybuilder, eet veel, ik maak dat natuurlijk elke dag voor hem klaar voor de dag erop)
Vaste lasten (hypotheek, gwl, gemeentelijke heffingen etc ; 50/50
Leuke dingen : 50/50

Overigens sta ik nergens als erfgename of iets ook vermeld, ‘zijn ouders erfen het, en ik mag er dus dan blijven wonen tot ik een ander huis heb’ dan vraag ik mij dus af, zouden ze geduldiger zijn als er ook een kleinkind van hun woont? Het beeld, alsof het niet erg genoeg is dat je je partner verliest, dat je in je achterhoofd meteen weet dat als dat gebeurt je ook mag verhuizen, met de tijd dan.. maar de termijn staat niet in steen geschreven, ik vind dat dus een naar idee waar ik best wakker van kan liggen. Misschien had ik me harder moeten opstellen voor ik introk!?

De persoonlijke uitgaven zoals zorgverzekering, auto (heb ik niet), zijn motor, kleding, ook echt alles dus ook alles wat mijn dochter nodig heeft : eigen rekening
Vakantiekosten ; 50/50
Met als gevolg dat wij vaak niet op vakantie kunnen, mijn budget voldoet niet aan zijn wensen (Mexico, dominicaanse, Cuba, et) en hij wilt niet naar de landen die voor mij betaalbaar zijn.

In de relatie met zijn ex deed zijn moeder het huishouden hier, betaald, ze aten vaak daar ; ex was een ransbak😂 (waterkoker vol groene aanslag en een koelkast vol overdatum producten van haar) toen ik hier kwam nam ik dat al snel over, vond her belachelijk dat zij dit op haar 70+leeftijd nog moest doen(al dit ze dit vast met liefde hoor) met als gevolg dat dit zo is gebleven, naast mijn baan van wisseldiensten (en dus ook de zorg van mijn dochter, maak ik belachelijk lange dagen) de discussies erover, want zelfs het kleinste klusje ‘vergeet’ hij. vermoeien mij, want heb ik dit zelf gedaan? Of snapt hij niet dat ik mij gebruikt voel als goedkope huishoudster?

Stel hem dan ook vaak de vraag hoe hij dit voor zich ziet als er een kleine van ons geboren zou mogen worden?
Ik, of alle uren blijven werken.. (leeglopen op de opvang, want ook die zal vast gedeeld worden terwijl ik, voor mijn dochter toen ik alleen was nog maar een schijntje hoefde te betalen) of minder werken, en dan helemaal niets meer overhouden?
Ik wil absoluut niet stoppen met werken, al zou een dagje minder fijn zijn als er wel een 2e zou mogen komen. Maar ik weet niet hoe ik het hem aan zijn verstand krijg dat hij zich financieel als een samen moet gaan zien, ipv elk zelf maar zien hoe je je broek ophoud?
Heb hem al gevraagd of hij ooit zn vader heeft horen zeggen tegen moeders ; we kunnen niet op vakantie, want jij heb geen geld? Ze zorgt immers voor het gehele huishouden al haar hele leven (dit doe ik dus naast mijn baan in de wisseldiensten)
Is het raar dat ik er graag iets van een compensatie voor zou zien, al is het maar dat hij bijv zomers het deel wat wij missen, bij zijn dure vakantie wensen en mijn lage inkomen en dus ook in verhouding lagere vakantie geld, deze inlegt? Ik heb hem nog nooit gevraagd iets voor mij te betalen, sterker nog, hij schoof al vanaf dag 1 aan bij mijn thuiskapster, welke ik voor hem betaalde.. en er nooit iets van heb teruggevraagd (15 euro per 5 weken a ruim een jaar...) het frustreert me.. enorm! Dat zal duidelijk zijn na dit enorm lange verhaal..
Annie, goed gedaan ..... voor nu! ;)
En ik ben blij dat je schoonmoeder iig aan jouw kant lijkt te staan, dat scheelt ook wat. Jouw vriend zou zich echt moeten schamen dat hij jou zo behandeld heeft.
Ik denk dat hij geen slecht persoon is maar gewoon verwend ofzo.
Tof dat je schoonmoeder en vriend jou helpen met je dochter, had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Succes.
anoniem_372239 wijzigde dit bericht op 07-09-2018 09:09
Reden: letter vergeten
0.13% gewijzigd
Goed bezig geweest Annie! Fijn dat het een productief gesprek was
Wat mooi! Lijkt er eindelijk eens een topic te eindigen met een happy ending!

Annie: blijf alert, zodat het er niet weer langzaam in sluipt! Succes
de wereld wacht om ontdekt te worden
Gewoon allebei gelijk betalen als er geen kinderen in het spel zijn. Geld wat je over houd op een eigen spaarrekening
thanx schreef:
06-09-2018 11:41
Dat je mee betaald aan zijn hypotheek vind ik niet raar. Immers, als je niet bij hem zou wonen moest je wat huren en was je het geld ook kwijt.

Klopt! Mijn huur was ongeveer gelijk aan de hypotheek hier! Alleen toen kreeg ik wel een flinke bijdrage aan toeslagen... die ben ik nu logischerwijs kwijt.

Over ex, zij bracht niets in toen ze het huis kochten. Hij had 5000, kreeg van zn ouders 5000. Zij niets. Daar zijn wel de spullen van gekocht (waar ze de helft weer van wilde hebben plus geld, anders zou ze niet meewerken verkoop huis, en kwam ze weer terug, puur om te jennen natuurlijk omdat we haar hadden laten weten dat ik introk, en haar deel hypotheek dan over zou nemen, waar ze dan wel blij mee was!)maar aangezien ik natuurlijk ook een gehele inboedel had ; geen probleem! Wilde toch niet op de resten van hun relatie zitten etc
thanx schreef:
06-09-2018 11:41
Dat je mee betaald aan zijn hypotheek vind ik niet raar. Immers, als je niet bij hem zou wonen moest je wat huren en was je het geld ook kwijt.

Klopt! Mijn huur was ongeveer gelijk aan de hypotheek hier! Alleen toen kreeg ik wel een flinke bijdrage aan toeslagen... die ben ik nu logischerwijs kwijt.

Over ex, zij bracht niets in toen ze het huis kochten. Hij had 5000, kreeg van zn ouders 5000. Zij niets. Daar zijn wel de spullen van gekocht (waar ze de helft weer van wilde hebben plus geld, anders zou ze niet meewerken verkoop huis, en kwam ze weer terug, puur om te jennen natuurlijk omdat we haar hadden laten weten dat ik introk, en haar deel hypotheek dan over zou nemen, waar ze dan wel blij mee was!)maar aangezien ik natuurlijk ook een gehele inboedel had ; geen probleem! Wilde toch niet op de resten van hun relatie zitten etc
Hallo Annie,

Goed om te horen!😀
Goed gedaan Annie!
Wat was de reactie van jouw vriend Annie? Ik vind dat je het wel goed hebt aangepakt.
Hij was verdrietig, geschokt dat hij niet doorhad hoe hij mij eigelijk ‘behandelde’
Het is flink laat geworden maar het is echt een goed gesprek geweest over hoe we beiden onze relatie zagen, en hoe het is! Het is niet dat hij het niet waardeerde wat ik deed, maar hij vind t moeilijk te uiten. Praten heeft hij niet echt van huis uit meegekregen ...
Annie31 schreef:
08-09-2018 06:37
Hij was verdrietig, geschokt dat hij niet doorhad hoe hij mij eigelijk ‘behandelde’
Het is flink laat geworden maar het is echt een goed gesprek geweest over hoe we beiden onze relatie zagen, en hoe het is! Het is niet dat hij het niet waardeerde wat ik deed, maar hij vind t moeilijk te uiten. Praten heeft hij niet echt van huis uit meegekregen ...
Blij dat hij geschokt was. Ik hoop dat hij zich schaamt. In ieder geval lijkt zijn moeder toch enigszins teleurgesteld in hem. Ik denk dat hij dat ook wel gezien zal hebben en dat geeft extra zwaarte aan het gesprek.
Mooi zo. Gaat hij nu ook meer doen in huis, en zijn eigen lunch klaarmaken?
Fijn dat het zo goed is gegaan TO. Nu stap voor stap veranderingen doorvoeren.
hallekie schreef:
04-09-2018 10:32
Tip: een gezamenlijke rekening openen, daar naar rato geld op storten. Verder een samenlevingscontract opstellen en zorgen dat alles goed is geregeld mocht hij overlijden.
Dit alles voordat je aan een nieuw kind begint.
En als hij dat niet ziet zitten, dan zou ik me nog eens achter mijn oren krabben of ik wel bij zo iemand wil blijven/horen/wonen.
Dat zijn zomaar wat dingetjes die in mij opborrelen als ik jouw post lees.
Ik zou zo wie zo mij achter de oren krabben of deze relatie het waard is. Je gaat voor elkaar of je gaat niet voor elkaar. Er is geen gouden middenweg wat dit betreft.
Jouw kind hoort bij jou, als hij van jou houdt, hoort jouw kind daarbij.
Volgens ben jij financieel en emotioneel beter af zonder hem maar vraag je je alsjeblieft af waarom je dan bij hem wilt blijven?
Non so perché gli altri si aspettano qualcosa da me.
Wat goed om te lezen dat hij er van schrok. Hoop dat er ook daadwerkelijk wat gaat veranderen.
viva-amber schreef:
04-09-2018 13:30
(ik maak dat natuurlijk elke dag voor hem klaar voor de dag erop)...want je bent zijn moeder of er mankeert wat aan zijn handen?

Ik ben eerlijk gezegd te geschokt om verder te lezen het is 2018 geen 1952.
En in 1952 had je als vrouw tenminste de zekerheid van een huwelijk en dat alles van je samen was. Maar dit is het slechtste van beide werelden, wel het werk, niet de zekerheden. Maar zoveel vrouwen die hierin trappen tegenwoordig, want ja dat is toch vrijheid, iets opeisen is ouderwets, dan vertrouw je elkaar zeker niet, vastleggen is eng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven