De ouderensoos 2
dinsdag 18 april 2017 om 14:58
Als je de jaren '70 van de vorige nog meegemaakt hebt, als je weet wie Sandokan en Catweazle waren, als Floris je eerste tv crush was en het hoogtepunt van de week was AVRO's weekendquiz met Fred Oster en als je moeder truien breide uit het HEMA breiboek, dan zul je je helemaal thuisvoelen in deel 2 van de ouderensoos.
Dit is deel een De ouderensoos
Klets gezellig mee over lid zijn van de TROS, gescheiden gymmen, auto's zonder veiligheidsgordels en ijs dat strak stond van de kleurstoffen.
Welkom!
Dit is deel een De ouderensoos
Klets gezellig mee over lid zijn van de TROS, gescheiden gymmen, auto's zonder veiligheidsgordels en ijs dat strak stond van de kleurstoffen.
Welkom!
zondag 20 augustus 2017 om 13:56
Ja dat kneuterige kan ik soms ook wel missen. Jammer dat Nico later werd onslagen omdat hij werd beschuldigd van sexuele intimidatiekopjekoffie70 schreef: ↑08-07-2017 23:24North and South staat me ook nog wel bij. Tina las ik niet wel de Bravo.
En tv was soms zo kneuterige, zoals Eigen huis en tuin toen was; Rob en Nico en Myrna woonden samen in een boerderij en als Nico (eerst een bakkie koffie) een kijker thuis kwam helpen, ging ie met de fiets en dan dat fluitdeuntje op de achtergrond.
En programma's als Wie van de drie en Zo vader zo zoon. Vond/vind ik stiekem toch wel leuk.
zaterdag 26 augustus 2017 om 10:51
Op een of andere manier probeer ik altijd dat kneuterige geborgen gevoel van vroeger weer terug te krijgen. Maar naarmate je ouder wordt lukt dat steeds minder. Zo was ik altijd een echt kerstliefhebber. Maar iets in me is anders geworden en ik krijg dat gevoel maar niet terug. Hoe vaak ik ook Scrooge kijk en kerstafdelingen van tuincentra bezoek..
zaterdag 26 augustus 2017 om 11:45
Ik denk dat dat komt omdat kerstgevoel "moet" tegenwoordig. Alle tijdschriften, tv programma's en winkels zijn er vol van. Commercie en nog eens commercie. Gezinnen in nieuwe kleding, kerstcadeaus, huizen van zolder tot tuinhek versierd, zevengangen diners, etc. Etc. Of het niet op kan! Dat staat me vaak zo tegen!RockOla schreef: ↑26-08-2017 10:51Op een of andere manier probeer ik altijd dat kneuterige geborgen gevoel van vroeger weer terug te krijgen. Maar naarmate je ouder wordt lukt dat steeds minder. Zo was ik altijd een echt kerstliefhebber. Maar iets in me is anders geworden en ik krijg dat gevoel maar niet terug. Hoe vaak ik ook Scrooge kijk en kerstafdelingen van tuincentra bezoek..![]()
zaterdag 26 augustus 2017 om 11:45
Ik denk dat dat komt omdat kerstgevoel "moet" tegenwoordig. Alle tijdschriften, tv programma's en winkels zijn er vol van. Commercie en nog eens commercie. Gezinnen in nieuwe kleding, kerstcadeaus, huizen van zolder tot tuinhek versierd, zevengangen diners, etc. Etc. Of het niet op kan! Dat staat me vaak zo tegen!RockOla schreef: ↑26-08-2017 10:51Op een of andere manier probeer ik altijd dat kneuterige geborgen gevoel van vroeger weer terug te krijgen. Maar naarmate je ouder wordt lukt dat steeds minder. Zo was ik altijd een echt kerstliefhebber. Maar iets in me is anders geworden en ik krijg dat gevoel maar niet terug. Hoe vaak ik ook Scrooge kijk en kerstafdelingen van tuincentra bezoek..![]()
zaterdag 26 augustus 2017 om 12:00
Ja dat zal er mee te maken hebben. Ik weet nog dat ik vroeger met mijn opa een boom uit het bos ging halen. Niks geen fratsen over blauwsparren of weet ik veel wat voor dure modeboom...gewoon een boompie uit het bosje achter het huis. Die werd dan met zorg opgetuigd met allemaal hele oude balletjes of figuurtjes, en een gruwelijk snoer antiek en waarschijnlijk zeer onveilig gekleurde lampjes. Mijn oma kookte een heerlijke maar zeer ongezonde maaltijd waar de hele familie van genoot. Alles van eigen tuin, de vriezer zat altijd vol. En het was geweldig in al zijn simpelheid. Tegenwoordig koop je wat je wilt, het kan niet op inderdaad...maar het gevoel is weg. Ik vind er werkelijk geen fuck aan. Ben tegenwoordig blij dat het achter de rug is.
En de tv laat ik helemaal maar uit rond die tijd..
En de tv laat ik helemaal maar uit rond die tijd..
zaterdag 26 augustus 2017 om 15:48
Ik dacht dat het aan mij lag. Ik vond ook het warme, gezellige kerstsfeertje altijd heerlijk. Maar tegenwoordig word je ermee doodgegooid. Al vroeg in het najaar begint de ellende. Reclames, opdringerige folders van supermarkten.
Overal folders met "feestkleding" (waarom zou ik een glitterende feestjurk aandoen als ik in huiselijke kring eet?).
En je moet ook enorm goed kunnen koken volgens de damesbladen en een onberispelijk harmonieus gezin hebben. Anders is er iets mis met je
En inderdaad die kerstfilms bleeeeeh.
Het liefsg trek ik mijn wandelschoenen aan en ga met mijn man uren lopen buiten, fles warme chocomel in de rugzak
Overal folders met "feestkleding" (waarom zou ik een glitterende feestjurk aandoen als ik in huiselijke kring eet?).
En je moet ook enorm goed kunnen koken volgens de damesbladen en een onberispelijk harmonieus gezin hebben. Anders is er iets mis met je
En inderdaad die kerstfilms bleeeeeh.
Het liefsg trek ik mijn wandelschoenen aan en ga met mijn man uren lopen buiten, fles warme chocomel in de rugzak
zaterdag 26 augustus 2017 om 16:16
Vroeger waren de preken in de kerk waar ik toen kerkte vol van vermaningen over de kerstsfeer. Wij broeders en zusters moesten ons wel bewust zijn dat kerst slechts een verwijzing naar het hoogfeest van Pasen is en dat er veel heidense elementen in het kerstgebeuren geslopen waren. Dan voelde ik me als kind erg schuldig, want ik genoot met volle teugen.
Tot mijn eerste studiejaar. Tot de kerstvakantie was ik druk bezig het hoge universiteitstempo bij te houden, dus zonder enig kerstgevoel gleed ik op kerstavond naast mijn ouders in de kerkbank. Knappe predikant die mij een schuldgevoel zou aanpraten! De kerstperiode ging over... worden als een kind. Wij broeders en zusters moesten een voorbeeld nemen aan kinderen die zo zuiver in hun kerstgevoel, want dat is de ware kerst. Was Jezus niet voor niets kind geworden?
Ik kreeg geen schuldgevoel, maar een groot gevoel van verontwaardiging. Deed ik het wéér niet goed!
Het hoeft geen betoog (preek?) dat ik niet veel meer naar die kerk geweest ben.
Tot mijn eerste studiejaar. Tot de kerstvakantie was ik druk bezig het hoge universiteitstempo bij te houden, dus zonder enig kerstgevoel gleed ik op kerstavond naast mijn ouders in de kerkbank. Knappe predikant die mij een schuldgevoel zou aanpraten! De kerstperiode ging over... worden als een kind. Wij broeders en zusters moesten een voorbeeld nemen aan kinderen die zo zuiver in hun kerstgevoel, want dat is de ware kerst. Was Jezus niet voor niets kind geworden?
Ik kreeg geen schuldgevoel, maar een groot gevoel van verontwaardiging. Deed ik het wéér niet goed!
Het hoeft geen betoog (preek?) dat ik niet veel meer naar die kerk geweest ben.
zaterdag 26 augustus 2017 om 16:51
Wat ik ook altijd heel gezellig en echt kneuterig vond was de volgende scène: Swiebertje komt in de keuken van juffrouw Saartje. De regen valt met bakken uit de hemel en Saartje zegt: "Ha Swiep, zal ik eens een lekker bakkie koffie voor je zetten?"Waarop Swiebertje zegt:"Hmmmmm heerlijk juffrouw Saartje, met een lekker koekjennnn erbij?"
zaterdag 26 augustus 2017 om 16:54
Oh jaaaaa!!! Dat koekjennnnnnnn vooral. En de liefheid tussen die twee.herfstappeltaart schreef: ↑26-08-2017 16:51Wat ik ook altijd heel gezellig en echt kneuterig vond was de volgende scène: Swiebertje komt in de keuken van juffrouw Saartje. De regen valt met bakken uit de hemel en Saartje zegt: "Ha Swiep, zal ik eens een lekker bakkie koffie voor je zetten?"Waarop Swiebertje zegt:"Hmmmmm heerlijk juffrouw Saartje, met een lekker koekjennnn erbij?"![]()
Everything you see I owe to spaghetti!
zaterdag 26 augustus 2017 om 19:35
Ja, ik krijg liever ook niet teveel mee van die nep kerstdrukte. Ik zit er al jaren over te denken om met kerst hem gewoon te smeren naar een huisje in een sneeuwachtig gebied en me compleet te isoleren van de buitenwereld...maar mijn moeder is er ook nog..en daar heb ik dan weer een kutgevoel over...
Ik heb ook zo de pest aan al die schooiflmpjes op tv die rond kerst tot een hoogtepunt komen. Allemaal zielige diertjes en kindjes en ellende. Ik weet ook wel dat het allemaal schrijnend is, maar met kerst wordt het er nog even extra ingeramd.
Ik heb ook zo de pest aan al die schooiflmpjes op tv die rond kerst tot een hoogtepunt komen. Allemaal zielige diertjes en kindjes en ellende. Ik weet ook wel dat het allemaal schrijnend is, maar met kerst wordt het er nog even extra ingeramd.
zaterdag 26 augustus 2017 om 19:41
Ja allemaal Inspelen op vals sentiment. (de dingen die je noemt zijn het hele jaar door verschrikkelijk en hebben mijn aandacht echt niet alleen rond de kerst).RockOla schreef: ↑26-08-2017 19:35Ja, ik krijg liever ook niet teveel mee van die nep kerstdrukte. Ik zit er al jaren over te denken om met kerst hem gewoon te smeren naar een huisje in een sneeuwachtig gebied en me compleet te isoleren van de buitenwereld...maar mijn moeder is er ook nog..en daar heb ik dan weer een kutgevoel over...
Wij maken geen grote toestanden met kerst gelukkig. Een dag eten met kinderen en aanhang. Tweede dag niks
zaterdag 26 augustus 2017 om 22:32
Kerst verliest met de jaren zijn glans maar volgens mij komt dat omdat het "nieuwe" eraf is. Plus dat je er als kind vooral de voordelen van hebt. In het ideale geval maak je op oudere leeftijd nieuwe mooie herinneringen.
Zielige filmpjes kijk ik ook niet. Wel leuke zoals Sissi 1 , toystory, I's a wonderful life etc.
Zielige filmpjes kijk ik ook niet. Wel leuke zoals Sissi 1 , toystory, I's a wonderful life etc.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zondag 27 augustus 2017 om 07:08
Als kind hoef je je inderdaad nog nergens druk om te maken. Maar zelf vind ik vooral het "kookgedeelte" altijd nogal stress opleveren.kopjekoffie70 schreef: ↑26-08-2017 22:32Kerst verliest met de jaren zijn glans maar volgens mij komt dat omdat het "nieuwe" eraf is. Plus dat je er als kind vooral de voordelen van hebt. In het ideale geval maak je op oudere leeftijd nieuwe mooie herinneringen.
Wie eet waar en als het hier is: wat moet ik nu weer maken?
Het is zo'n opgedrongen "gezelligheid" geworden.
Ik heb het gevoel dat de kinderen (dertigers) dat ook zo voelen en dat maakt het er niet gszelliger op.
We zien elkaar regelmatig en alles is goed maar met kerst krijgt het altijd een "het moet gezellig zijn" lading, niet prettig.
Ik ben altijd erg benieuwd hoe anderen dat ervaren. Vindt iedereen het echt zo knjs of wordt er veel schone schijn opgehouden?
zondag 27 augustus 2017 om 11:34
De laatste jaren maken we ons er niet zo druk om. Er is weinig familie meer over, en we hebben geen kinderen. Wel doen we elk jaar iets met onze vrienden. In elk geval met oud en nieuw maar de laatste jaren ook wel met kerst. Maar dan wel op een ongedwongen manier. Dat vind ik wel zo prettig. Vroeger hadden we van die gedwongen feestjes met de familie van mijn man. Dat was altijd een ramp..gelukkig is dat nu over, en mijn familie is ook niet zo van de verplichtingen.
Al met al proberen we er het beste van te maken, maar al dat geschrans en gezuip....nee voor mij hoeft dat niet zo nodig. En al dat laat opblijven al helmaal niet. Ik ben net een kip, als het donker wordt gaan die op hun stokje zitten, en dat heb ik met mijn bedje.
Al met al proberen we er het beste van te maken, maar al dat geschrans en gezuip....nee voor mij hoeft dat niet zo nodig. En al dat laat opblijven al helmaal niet. Ik ben net een kip, als het donker wordt gaan die op hun stokje zitten, en dat heb ik met mijn bedje.
zaterdag 8 september 2018 om 21:12
Het zou wel leuk zijn als hier weer eens gepost zou worden maar ik zelf heb op dit moment een gebrek aan inspiratie.
Zonet nog gegoogled op 'n modetrend uit de jaren 80, toen hadden broeken een schuine gulp ( echt waar! ) maar kan er geen plaatje van vinden.
Die modetrend is ook nooit meer teruggekomen gelukkig
Zonet nog gegoogled op 'n modetrend uit de jaren 80, toen hadden broeken een schuine gulp ( echt waar! ) maar kan er geen plaatje van vinden.
Die modetrend is ook nooit meer teruggekomen gelukkig
zaterdag 8 september 2018 om 21:31
zaterdag 8 september 2018 om 21:35