De ouderensoos 2

18-04-2017 14:58 1167 berichten
Als je de jaren '70 van de vorige nog meegemaakt hebt, als je weet wie Sandokan en Catweazle waren, als Floris je eerste tv crush was en het hoogtepunt van de week was AVRO's weekendquiz met Fred Oster en als je moeder truien breide uit het HEMA breiboek, dan zul je je helemaal thuisvoelen in deel 2 van de ouderensoos.

Dit is deel een De ouderensoos

Klets gezellig mee over lid zijn van de TROS, gescheiden gymmen, auto's zonder veiligheidsgordels en ijs dat strak stond van de kleurstoffen.

Welkom!

Ik was lid van de 'Anita' . Die heeft ook niet lang bestaan denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Familie Doorzon vind ik fantastisch !
Hun stripjes kun je heel vaak bij topics plakken.
Misschien toch maar eens een voorraad halen bij de kringloop, maar ik groei boektechnisch uit mijn huis. Laatst zes vuilniszakken vol boeken naar de kringloop gedaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
amarna schreef:
07-07-2017 08:48
Geen film, musical op Broadway. Een variatie op de bijbelse Jozef die een mooie jas van zijn vader kreeg en zixh ver verheven voelde boven zijn broers. Het was een groot succes voor Donny. Hij heeft trouwens ook de Amerikaanse versie van Dansen met de Sterren gewonnen
Jeetje, bijzonder! Omdat ik vroeger niet echt een fan was heb ik de Osmonds verder helemaal niet gevolgd. Maar als ik het nu beluister kan ik er wel van genieten. Wat ontzettend leuk eigenlijk.
Och heden! Woon jij ook in een bibliotheek? Hier nog zo één. Voor mijn verhuizing een derde van mijn boeken weggedaan. Kansloze actie, ik heb al weer ruim meer terugverzameld.

Ik vraag me af of er tegenwoordig nog zo veel gelezen wordt. Ik denk dat dat het werkelijke manco is wat er toe leidt dat veel jongeren niet meer foutloos kunnen schrijven. Niet het onderwijs, maar het gebrek aan boeken in huis is hiervan de oorzaak.
Ik ben voor nieuwe boeken ovegestapt op de e-reader. Vooral voor belachelijk dikke boeken als Game of Thrones, Lord of the Rings etc. een uitkomst. Ik ga ook maar eens een stapeltje maken voor de minibibliotheek in de buurt. Daar haal ik ook regelmatig leuke dingen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik durf een e-reader nog niet aan. Ben zo vreselijk gehecht aan papier en het handgevoel dat een boek geeft.... Ik vrees dat ik ontwenningsverschijnselen krijg :sick:
Ik lees belachelijk veel, en daarom opperde mijn man ook een e reader. Ik ben zelf ook van het papier, maar moet toegeven dat het zijn voordelen heeft. Vooral nu ik de Outlander serie van Diana Gabaldon lees. Ik ben verslaafd aan dit verhaal. :$ Dit zijn 8 boeken van minstens 1000 blz per boek...dus ja...toch maar een e reader aangeschaft.
Ik was in mijn jeugd een echt paardenmeisje, dus lid van de Penny en Ponyclub. :biggrin:
Dymphnatam schreef:
07-07-2017 10:40
Och heden! Woon jij ook in een bibliotheek? Hier nog zo één. Voor mijn verhuizing een derde van mijn boeken weggedaan. Kansloze actie, ik heb al weer ruim meer terugverzameld.

Ik vraag me af of er tegenwoordig nog zo veel gelezen wordt. Ik denk dat dat het werkelijke manco is wat er toe leidt dat veel jongeren niet meer foutloos kunnen schrijven. Niet het onderwijs, maar het gebrek aan boeken in huis is hiervan de oorzaak.
Mijn dochter houdt niet van lezen, terwijl dat ik altijd de kinderboeken op de onderste plank had staan in de boekenkast in de kamer. En ik werk zelf tussen de boeken ook nog :)
Maar ondanks dat ze geen boeken leest is haar Nederlands haar beste vak en kan ze prachtig schrijven.

Internet heeft ook gemaakt dat het lezen van de papieren boeken wat is minder is geworden, maar ze zijn er gelukkig nog wel; de echte lezers. Zelf moet ik er echt de tijd en rust voor vinden, ik verlang zo naar die tijd dat ik mezelf helemaal kon verliezen in een boek. Wat ik ook zulke leuke boeken vond was Agnes van Peter Verstraaten. Kennen jullie die nog?
En stripboeken blijf ik ook leuk vinden zoals familie Doorzon, Guust Flater en die slordige ranzige tekeningetjes met absurde humor van Joop Klepzeiker :$

Als kind was ik geabonneerd op de Tina, geweldig vond ik dat en dinsdag na schooltijd kwam de bladenman waar ik enorm naar uitkeek. Paar keer ook een wedstrijdje gewonnen ( het Tina zomerboek ) en is er een ingezonden brief gepubliceerd, hahahaha
Sowieso won ik als kind nog wel eens wat van kleurplaat tot kleine verhaaltjes en zelfs een fotowedstrijd met mijn klikklak fotocameraatje waar je een flitsblokje bovenop moest zetten.
Nu win ik nog zelfs geen potlood of een klein bedragje met een kraslot.
Er is ook een app van de Bibliotheek met luisterboeken. Vind ik erg fijn, vooral als ik niet kan slapen. Lezen is zo heerlijk omdat je dan in een geheel andere wereld bent (vind ik). Heb wel het idee dat lezen momenteel juist wel weer 'hip' is, waar het in mijn middelbare schooltijd voor de meesten alleen maar de verplichte boekenlijst was.
Ook toen ging ik al vaak naar de bibliotheek. (Toen is medio jaren 70). Maar alles rook muffig en stoffig heb ik in mijn herinnering. Die bibliotheek was ook een donkerbruin donker hol. Mijn Opa had veel boeken, maar achteraf bezien veel populaire werkjes. Geen literatuur. Meer dit soort boeken:
Afbeelding

En veel boeken over kunstgeschiedenis.
Everything you see I owe to spaghetti!
Blondie456 schreef:
07-07-2017 10:16
Ik was lid van de 'Anita' . Die heeft ook niet lang bestaan denk ik.
Wat was dat ook alweer, de Anita?
Eleonora-2 schreef:
07-07-2017 12:02
Wat was dat ook alweer, de Anita?
Een tienerblad voor meisjes.
Ik kocht ook wel de Kiss.
Van die fotoromans.
Italiaanse modellen die dan een verhaal uitbeelden.

Steeds dezelfde koppen dus in de ene 'roman' zat er een in een rolstoel en de volgende roman was het een zigeunermeisje.
Bobby-Pin schreef:
07-07-2017 11:47
Mijn dochter houdt niet van lezen, terwijl dat ik altijd de kinderboeken op de onderste plank had staan in de boekenkast in de kamer. En ik werk zelf tussen de boeken ook nog :)
Maar ondanks dat ze geen boeken leest is haar Nederlands haar beste vak en kan ze prachtig schrijven.
Het was absoluut geen waardeoordeel, maar een oprechte vraag. Als ik zie hoe sommige jongeren (forumleden inclusief) nederlands schrijven, dat doet gewoon serieus pijn. Het is bijna fonetisch. Krijgt jouw dochter dan zulk goed onderwijs?
Ik word ook niet goed als ik topics zie die beginnen met: Me man gaat vreemd blabla...dan lees ik al niet verder.
De strips van Joop Klepzeiker :rofl: geweldig vond ik dat. Je zag steeds weer wat nieuws (goors) in die strips. Ik hield daar wel van! :biggrin:
rockola wijzigde dit bericht op 07-07-2017 12:19
0.39% gewijzigd
Dymphnatam schreef:
07-07-2017 12:14
Het was absoluut geen waardeoordeel, maar een oprechte vraag. Als ik zie hoe sommige jongeren (forumleden inclusief) nederlands schrijven, dat doet gewoon serieus pijn. Het is bijna fonetisch. Krijgt jouw dochter dan zulk goed onderwijs?
Vergeet even niet, wij van onze leeftijd hebben ook nog goed ouderwets onderwijs genoten. dat scheelt ook. Collega's van mijn leeftijd die nooit lezen schrijven ook foutloos en correct Nederlands.

Ik lees me suf. Ik heb een e-reader die ik alleen op vakanties en weekendjes weg gebruik. Ik koop nog echte boeken en elke 2 weken haal ik een enorme stapel bij de bieb.
Bobby-Pin schreef:
07-07-2017 12:30
Mijn dochter hecht er zelf veel waarde aan om goed Nederlands te schrijven en spreken :)

Het slechte Nederlands schrijven onder jongeren zou iets te maken kunnen hebben met een internethype, het is een tijdje hip geweest om "toch" als "tog" te schrijven etc. Ik vind het ook vreselijk om te lezen daarmee wil ik niet zeggen dat ik foutloos Nederlands schrijf maar als er ook niets meer gecorrigeerd wordt dan blijven de foutjes ook. Eerder werden foutjes nog wel verbeterd hier op het forum, vond ik juist leerzaam maar ik geloof dat de meerderheid het juist irritant en belerend vond. Van mij mag de Viva- taalpolitie weer in het uniform worden gehesen :D
Present.

:lol:
Dymphnatam schreef:
Mijn dochter hecht er zelf veel waarde aan om goed Nederlands te schrijven en spreken :)

Het slecht Nederlands schrijven onder jongeren zou iets te maken kunnen hebben met een internethype, het is een tijdje hip geweest om "toch" als "tog" te schrijven etc. Ik vind het ook vreselijk om te lezen daarmee wil ik niet zeggen dat ik foutloos Nederlands schrijf maar als er ook niets meer gecorrigeerd wordt dan blijven de foutjes ook. Eerder werden foutjes nog wel verbeterd hier op het forum, vond ik juist leerzaam maar ik geloof dat de meerderheid het juist irritant en belerend vond. Van mij mag de Viva- taalpolitie weer in het uniform worden gehesen :D
anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 07-07-2017 12:28
0.05% gewijzigd
yasmijn schreef:
07-07-2017 12:29
Present.

:lol:
:thumbsup:

-In het leven worden geroepen-

Ik kwam er maar niet op :bonk: , maarja, dat kan ook de leeftijd zijn :D
Gek he, ik ben docente Nederlands, maar ik erger me niet aan taal- of spelfouten op zoiets als een forum. Ik zie het meer als praten....als we communiceren gebruiken we meestal spreektaal. Omdat we maar weinig tijd hebben om na te denken hoe we iets verbaal formuleren is spreektaal zelden correct.
Hier kunnen we natuurlijk wat langer nadenken, maar ach...het gaat toch meer om de inhoud, de lol, de discussie enz.
Zo ervaar ik het hoor.

Bovendien is niet iedereen even handig met taal en dat hoeft ook niet. En het is inderdaad zo dat "internettaal" bij velen voor een soort spellingsverwarring zorgt.
Een van mijn kinderen is behoorlijk dyslectisch. Hij heeft genoeg andere talenten, maar spelling zal altijd slecht of matig blijven.

Ik erger me juist weer als mensen hier anderen gaan corrigeren.
Haha, de echte schooljuf ben ik, maar ik doe het alleen binnen de school. Tenzij iemand mij er specifiek om vraagt!
Over school gesproken: Hadden jullie vroeger ook een kwekeling in de klas. En altijd zo'n leuke, dat ik er stilletjes (als lagere schoolmeisje notabene) verliefd op was.
Everything you see I owe to spaghetti!
En toch (tog?) Erger ik me er aan als mensen dingen schrijven als "ik ga na me werk" in plaats van "ik ga naar mijn werk". Dat heeft helemaal niks met dyslexie te maken. Dat is gewoon slordig op het domme af.

Op zich zou dat moeten kunnen op een forum. Ik heb echter laatst een online-cursus (je) moeten volgen voor mijn werk. Hier stonden precies dit soort fouten in. "Ga na de volgende opdracht". En: "Jou wachtwoord is aangemaakt". Dat werk. En het vervolgens hebben over "De account".

Ik heb de cursus afgerond, maar heb me voortdurend afgevraagd welke schoolklas ingehuurd was om dit in elkaar te draaien.

Sorry, dit was even offtopic.

Wie heeft er nog met vulpen leren schrijven? Wie schrijft er nu nog met vulpen?
Een kroontjespen!!! Die moest je in een inktpotje dippen en dan maar hopen dat er geen stofjes of haartjes aan kleefden want dan was je hele schrijfwerk verprutst!

Ik weet niet of ik daar nog mee zou kunnen schrijven hoor...
Dymphnatam schreef:
Het was absoluut geen waardeoordeel, maar een oprechte vraag. Als ik zie hoe sommige jongeren (forumleden inclusief) nNederlands schrijven, dat doet gewoon serieus pijn. Het is bijna fonetisch. Krijgt jouw dochter dan zulk goed onderwijs?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Annapicobella schreef:
07-07-2017 12:56
Over school gesproken: Hadden jullie vroeger ook een kwekeling in de klas. En altijd zo'n leuke, dat ik er stilletjes (als lagere schoolmeisje notabene) verliefd op was.
Ja.
En het waren meestal vrouwen waar ik dan ook gewoon verliefd op werd.

Op mijn lagere schooljuf was ik stapelverliefd. Ik wilde met haar trouwen.

Het heeft niet doorgezet. Ik viel uiteindelijk op vooral nogal harige mannen.
Eleonora-2 schreef:
07-07-2017 13:14
Ja.
En het waren meestal vrouwen waar ik dan ook gewoon verliefd op werd.

Op mijn lagere schooljuf was ik stapelverliefd. Ik wilde met haar trouwen.

Het heeft niet doorgezet. Ik viel uiteindelijk op vooral nogal harige mannen.

:hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven