Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
zondag 9 september 2018 om 20:50
Ja deze van de BBC bedoel je denk ik: https://vimeo.com/84794829FadeToBlack schreef: ↑08-09-2018 13:55Ik heb daar een keer een reportage over gezien. Katten leggen 's-nachts echt grote afstanden af.
Echt te gek. Dat ze ook echt ‘afspraken’ maken wie wanneer waar mag lopen en dat jagen plaats heeft gemaakt voor jagen op de brokjes van de kat van de buren. Sindsdien ben ik me echt gaan afvragen wat voor geheimleven mijn kat heeft.
zondag 9 september 2018 om 20:51
Dat is het ergste, waar komt het vandaan? Hij heeft toen hij een half jaar was ook eens zoiets gehad. Maar toen begon hij weer te eten nadat ik bij de da was geweest. Ook toen kwamen we er niet achter. Hoewel ik toen ook bang was voor wat engs is het tot nu steeds goed gegaan.
Ik leg hem niet bij ons op bed, mijn man moet er morgen voor 6 uur al af. Hij heeft zijn nachtrust hard nodig met zijn drukke baan. Ik ga er wel een paar keer af om te kijken. En maar hopen dat het morgen opknapt..
Ik leg hem niet bij ons op bed, mijn man moet er morgen voor 6 uur al af. Hij heeft zijn nachtrust hard nodig met zijn drukke baan. Ik ga er wel een paar keer af om te kijken. En maar hopen dat het morgen opknapt..
zondag 9 september 2018 om 21:14
Ik weet niet in wat voor buurt jij woont. Staan er ergens lelies of zwarte nachtschade waar hij wat van gehad kan hebben? Heeft hij bij iemand aan de rattengif gezeten?RockOla schreef: ↑09-09-2018 20:51Dat is het ergste, waar komt het vandaan? Hij heeft toen hij een half jaar was ook eens zoiets gehad. Maar toen begon hij weer te eten nadat ik bij de da was geweest. Ook toen kwamen we er niet achter. Hoewel ik toen ook bang was voor wat engs is het tot nu steeds goed gegaan.
zondag 9 september 2018 om 21:37

zondag 9 september 2018 om 21:40
Deze inderdaad! Fascinerende docu...Luistervink schreef: ↑09-09-2018 20:50Ja deze van de BBC bedoel je denk ik: https://vimeo.com/84794829
Echt te gek. Dat ze ook echt ‘afspraken’ maken wie wanneer waar mag lopen en dat jagen plaats heeft gemaakt voor jagen op de brokjes van de kat van de buren. Sindsdien ben ik me echt gaan afvragen wat voor geheimleven mijn kat heeft.
maandag 10 september 2018 om 05:53
Poeh, slecht geslapen. Maar de rooie heeft blijkbaar wel wat gegeten vannacht! Ze zijn natuurlijk met zijn tweetjes, maar het grijsje is geen liefhebber van zachtvoer dus ik denk dat hij wel wat heeft gehad. Bovendien wilde hij net ook een paar kattesnoepjes eten. Hij is nu even naar buiten, dat wilde hij gisteren ook niet. Al met al houd ik hem goed in de gaten, maar ik ben wel wat minder ongerust nu.
Ik hoop maar dat de verbetering doorzet en dat ik straks weer een gezonde ondeugende kater heb.
Ik hoop maar dat de verbetering doorzet en dat ik straks weer een gezonde ondeugende kater heb.

maandag 10 september 2018 om 07:59
Dat klinkt al een stuk beter RockOla! Ga je nog wel met hem naar de DA of wacht je het nog even af?
Vervelend he als ze zo kwakkelen. Ik had dat met mijn vorige katers ( die ik met mijn ex had ) ook wel eens. Mijn huidige kater heeft alleen nog maar een oorontsteking gehad ( even afkloppen ).
Ik heb hem overmorgen precies een jaar, dat is echt omgevlogen.
Volgende week ga ik 5 dagen weg en ik begin me nu wel een beetje zorgen om hem te maken. Ik ben bang dat hij weg gaat lopen als hij buiten is. Als hij merkt dat ik er niet ben. Mijn buren gaan hem voeren en naar binnen en buiten laten ( dat doen ze normaal ook dus hij kent ze ) en mijn moeder komt elke dag langs en blijft een nacht slapen.
Maar ben gewoon bang dat hij buiten gaat zwerven en dat ik hem niet meer terug ga zien. Vorige keer dat ik 4 dagen wegging zat hij nog binnen. Meestal ligt hij altijd wel in de tuin te wachten tot iemand de deur open doet maar hij is zo aan mij gehecht dat ik bang ben dat hij denkt dat ik niet meer terug kom en weg loopt. Stel ik me aan? Waarschijnlijk wel. Ineens door al die vermiste katten kroop die angst een beetje naar binnen bij me.
Hem al die dagen binnen houden is geen optie, dan worden de buren gek van zijn gekrab aan de deur. Bovendien gun ik hem ook zijn vrijheid, juist omdat ik er niet ben. Ik vind het zo moeilijk.
Vervelend he als ze zo kwakkelen. Ik had dat met mijn vorige katers ( die ik met mijn ex had ) ook wel eens. Mijn huidige kater heeft alleen nog maar een oorontsteking gehad ( even afkloppen ).
Ik heb hem overmorgen precies een jaar, dat is echt omgevlogen.
Volgende week ga ik 5 dagen weg en ik begin me nu wel een beetje zorgen om hem te maken. Ik ben bang dat hij weg gaat lopen als hij buiten is. Als hij merkt dat ik er niet ben. Mijn buren gaan hem voeren en naar binnen en buiten laten ( dat doen ze normaal ook dus hij kent ze ) en mijn moeder komt elke dag langs en blijft een nacht slapen.
Maar ben gewoon bang dat hij buiten gaat zwerven en dat ik hem niet meer terug ga zien. Vorige keer dat ik 4 dagen wegging zat hij nog binnen. Meestal ligt hij altijd wel in de tuin te wachten tot iemand de deur open doet maar hij is zo aan mij gehecht dat ik bang ben dat hij denkt dat ik niet meer terug kom en weg loopt. Stel ik me aan? Waarschijnlijk wel. Ineens door al die vermiste katten kroop die angst een beetje naar binnen bij me.
Hem al die dagen binnen houden is geen optie, dan worden de buren gek van zijn gekrab aan de deur. Bovendien gun ik hem ook zijn vrijheid, juist omdat ik er niet ben. Ik vind het zo moeilijk.
maandag 10 september 2018 om 08:16
Meneer komt net binnen gewandeld. Hij voelt zich duidelijk een stuk beter. Bespaar hem dan ook een rit naar de dierenarts, ik houd hem goed in de gaten. Hij is blij dat ie even buiten is geweest.
Ik ken je gevoel wat betreft je uitstapje..vorig jaar waren onze katten net een jaar toen we 9 dagen op vakantie gingen. De buurvrouw past altijd heel goed op ze, maar toch vind ik het altijd eng. Jouw kat loopt toch al buiten? En hij loopt nu ook niet weg toch? Vaak valt het erg mee, een kat houdt van jou, maar ook erg van zijn huis.
Ja natuurlijk stellen we ons aan!
Maar dan kunnen we niks aan doen
Ik ken je gevoel wat betreft je uitstapje..vorig jaar waren onze katten net een jaar toen we 9 dagen op vakantie gingen. De buurvrouw past altijd heel goed op ze, maar toch vind ik het altijd eng. Jouw kat loopt toch al buiten? En hij loopt nu ook niet weg toch? Vaak valt het erg mee, een kat houdt van jou, maar ook erg van zijn huis.
Ja natuurlijk stellen we ons aan!

maandag 10 september 2018 om 08:25
Ja hij loopt al een maand of 4 buiten en gaat nooit echt ver, meestal zit hij hier voor in de tuin of loopt hij een klein rondje. Mijn buren hebben hem wel eens bij de sloot een stukje verderop gezien maar dat is een hoge uitzondering want 9 van de 10 keer ligt hij gewoon in de tuin lui te zijn. Of op een vuilnisbak.RockOla schreef: ↑10-09-2018 08:16Meneer komt net binnen gewandeld. Hij voelt zich duidelijk een stuk beter. Bespaar hem dan ook een rit naar de dierenarts, ik houd hem goed in de gaten. Hij is blij dat ie even buiten is geweest.
Ja natuurlijk stellen we ons aan!Maar dan kunnen we niks aan doen
![]()

Hij komt eigenlijk nooit ver. En hij vind mijn buren ook erg lief.
Dus als hij hen ziet kroelen ze ook wat met hem. Hij heeft ook snel honger en weet waar hij zijn eten moet halen dus op zich weet ik ook wel dat ik me waarschijnlijk zorgen maak om niks. Hij wist na een dag al precies voor welke deur hij moest gaan zitten en wat zijn huis was.
Maar ik vind het gewoon naar, maak me ook zorgen om de nachten.
Hij slaapt naast me op bed en heeft vorige keer lopen spoken toen ik er niet was. Veel krabben aan de deur en mauwen. Zal wel tegen de buren zeggen dat als ze daar echt last van hebben dat ze hem maar buiten moeten laten in de nacht, dan slaapt hij maar een keer buiten.
Waarschijnlijk loopt het allemaal wel los. Kijk mijn moeder nog wel lief aan en vraag of ze 2 nachten wil komen logeren ipv 1. Dan is hij er maar 2 alleen. Ach ja ik vind het gewoon niks om hem achter te laten.
Mijn buren krijgen uiteraard mijn nummer, dat van mijn moeder en van de DA, voor als er wel wat is.
Hij is gechipt dus dat is wel een geruststelling.
Wat fijn dat je kat gegeten heeft! Nog even aankijken lijkt me dan een prima idee! Gelukkig maar.

Geef hem maar een dikke knuffel.
maandag 10 september 2018 om 08:32

maandag 10 september 2018 om 08:56
Nou overdag is het hier een vrij drukke straat, er fiets altijd wel iemand langs en er rijden veel auto's. Maar mijn kat vind dat allemaal doodeng dus die ontwijkt al het verkeer braaf. S'nachts rijdt er hier bijna niks en is het wel stil.
Je hoort sommige katten ook vechten hier s'nachts. Dat kan mijne ook doen denk ik want hij is best wel territoriaal. Hij vecht overdag ook wel eens een beetje, maar komt altijd zonder een schrammetje thuis. Het is namelijk de grootste kat van de buurt dus de meeste zullen niet zo snel op hem durven te springen.
Nee hij komt sowieso nooit iets tekort hier, het is een verwend prinsje.
Je hoort sommige katten ook vechten hier s'nachts. Dat kan mijne ook doen denk ik want hij is best wel territoriaal. Hij vecht overdag ook wel eens een beetje, maar komt altijd zonder een schrammetje thuis. Het is namelijk de grootste kat van de buurt dus de meeste zullen niet zo snel op hem durven te springen.
Nee hij komt sowieso nooit iets tekort hier, het is een verwend prinsje.
maandag 10 september 2018 om 09:16
Fijn dat het beter gaat met de rooie.
Toen wij onze rode dame kregen had ik een drinkfontein gekocht voor haar waar ze direct graag uit drinkt.
Maar ook een voedingsbakje die uit 2 delen bestaat. Een soort hals waar je brokjes in doet. De kat kan de brokjes er dan uitlepelen zodat ze nog iets moet doen voor haar eten. En een plat bakje voor natvoer.
Nou zij dus mauwen als er geen natvoer lag want ze zag de brokken wel maar snapte niet hoe ze die kon krijgen.
Uiteindelijk uiteraard de brokjes maar gewoon op het platte deel gelegd iedere ochtend. (in de nacht eet ze haar nat voer)
Vanmorgen was ik echter vergeten haar voedingsbak schoon te maken en brokjes neer te leggen. En ineens hoor ik gelepel en gehap. Ze heeft door hoe het bakje werkt!
Heb er echt een tijdje naar staan staren zo leuk om te zien.
*trots op haar*
Toen wij onze rode dame kregen had ik een drinkfontein gekocht voor haar waar ze direct graag uit drinkt.
Maar ook een voedingsbakje die uit 2 delen bestaat. Een soort hals waar je brokjes in doet. De kat kan de brokjes er dan uitlepelen zodat ze nog iets moet doen voor haar eten. En een plat bakje voor natvoer.
Nou zij dus mauwen als er geen natvoer lag want ze zag de brokken wel maar snapte niet hoe ze die kon krijgen.
Uiteindelijk uiteraard de brokjes maar gewoon op het platte deel gelegd iedere ochtend. (in de nacht eet ze haar nat voer)
Vanmorgen was ik echter vergeten haar voedingsbak schoon te maken en brokjes neer te leggen. En ineens hoor ik gelepel en gehap. Ze heeft door hoe het bakje werkt!
Heb er echt een tijdje naar staan staren zo leuk om te zien.
*trots op haar*
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
maandag 10 september 2018 om 14:15
De angst om iets te verliezen waar je zo van houdt, is dat aanstellen?
Mijn angst is twee maanden terug waarheid geworden: ik heb mijn hond verloren. Tsja, daar doe je niets tegen. Je kunt ze niet eeuwig bij je houden.
Maar het gaat in ieder geval weer de goeie kant op. Hou hem nog wel scherp in de gaten.
Persoonlijk vind ik je kat 's nachts loslaten veiliger. Er is dan minder verkeer op straat en minder pulp (rotvolk) Want mensen slapen dan voornamelijk.
Mijn angst is twee maanden terug waarheid geworden: ik heb mijn hond verloren. Tsja, daar doe je niets tegen. Je kunt ze niet eeuwig bij je houden.
Maar het gaat in ieder geval weer de goeie kant op. Hou hem nog wel scherp in de gaten.
Persoonlijk vind ik je kat 's nachts loslaten veiliger. Er is dan minder verkeer op straat en minder pulp (rotvolk) Want mensen slapen dan voornamelijk.
maandag 10 september 2018 om 14:24
Fijn dat het beter gaat RockOla! Konden ze maar zeggen wat er aan de hand is...
Onze S moet vanavond, hopelijk voor de laatste keer, op controle bij de DA. Ze had een darmontsteking, vermoedelijk wegens voedselallergie. Dus ze krijgt nu dieetbrokjes (yum!) en dieetnatvoer (meh). En tot gisteren af en toe a/d voer met een kwart pilletje prednison er doorheen. Dat a/d vind ze echt heerlijk, ze likt het schoteltje schoon. Maar ja, ze is er waarschijnlijk wel allergisch voor. En hoewel het veel beter met haar gaat (ze is dikker geworden en haar vacht glanst veel meer) heeft ze deze week toch ook weer 2 keer gekotst. Dus of het nou helemaal goed gaat... maar ja, ze zeggen dus niks. Jammer wel.
Wij houden onze katten 's nachts binnen. Voor S nooit een probleem. M wil wel graag naar buiten. Maar ja, ook weer naar binnen. Om 3 uur. En om 5 uur. Enzo. Dus dat doen we maar niet. Ze kunnen een flinke keel opzetten allebei. Als we de bijkeuken gaan vervangen toch eens nadenken over een kattenluikje met chip.
Onze S moet vanavond, hopelijk voor de laatste keer, op controle bij de DA. Ze had een darmontsteking, vermoedelijk wegens voedselallergie. Dus ze krijgt nu dieetbrokjes (yum!) en dieetnatvoer (meh). En tot gisteren af en toe a/d voer met een kwart pilletje prednison er doorheen. Dat a/d vind ze echt heerlijk, ze likt het schoteltje schoon. Maar ja, ze is er waarschijnlijk wel allergisch voor. En hoewel het veel beter met haar gaat (ze is dikker geworden en haar vacht glanst veel meer) heeft ze deze week toch ook weer 2 keer gekotst. Dus of het nou helemaal goed gaat... maar ja, ze zeggen dus niks. Jammer wel.
Wij houden onze katten 's nachts binnen. Voor S nooit een probleem. M wil wel graag naar buiten. Maar ja, ook weer naar binnen. Om 3 uur. En om 5 uur. Enzo. Dus dat doen we maar niet. Ze kunnen een flinke keel opzetten allebei. Als we de bijkeuken gaan vervangen toch eens nadenken over een kattenluikje met chip.
The owls are not what they seem
maandag 10 september 2018 om 14:32
Rocola war fijn!!
Madrid misschien kan je een keertje proefdraaien en kijke m of die het accepteert dat de buren hem naar binnen laten.
Lady hopen dat als de ad word gestopt de spugen ook stopt.
Misschien kijken voor een ander merk van dat soort natvoer? Geen idee of dat dat bestaat.
Ibi dat klinkt als een leuk ding voor de kat.
Madrid misschien kan je een keertje proefdraaien en kijke m of die het accepteert dat de buren hem naar binnen laten.
Misschien kijken voor een ander merk van dat soort natvoer? Geen idee of dat dat bestaat.

maandag 10 september 2018 om 15:18
Oh hij accepteert het sowieso als ze hem naar binnen laten.derooiekater schreef: ↑10-09-2018 14:32Rocola war fijn!!
Dat doen ze nu ook al heel vaak. Zit ik gewoon op de bank staat kat ineens naast me. Ze laten hem vaak naar binnen, ook naar buiten. Dat gaat altijd goed en hij luistert ook naar hen. Daar maak ik me geen zorgen om, ben gewoon bang dat hij gaat zwerven. Maar slaat eigenlijk nergens op want dat is eigenlijk niks voor hem.
maandag 10 september 2018 om 15:48
Ik ben net thuis van mijn werk. De rooie is nog niet thuis. Hij ligt vast ergens te slapen in het plantsoen, maar ik baal wel een beetje. Ik heb graag dat hij zich even gaat melden nu gezien zijn fratsen van gisteren. Maar zo werkt het met katten...ga er van uit dat hij zich beter voelt nu, maar ik laat hem er zo niet meer uit als hij thuis komt. Ik moet er maar wat vertrouwen in hebben. Zijn zusje is eigenlijk altijd in de buurt, maar hij...