Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
donderdag 6 september 2018 om 10:03

donderdag 6 september 2018 om 12:50
@Ione: Als ze het stro op zon stal eenmaal gewend zijn vinden ze dat heerlijk.
Een oude kat van mij (of nou ja, toen van mijn ouders), hadden we van een boerderij verderop in de straat, als kitten. Wij hebben zelf geen boerderij. We hadden wel cavia's, en daarvoor mochten we bij diezelfde boerderij altijd hele zakken stro en hooi halen. Elke keer als die zak tevoorschijn kwam om bij te vullen bij de cavia's lag die kat er meteen in... En deze kat was 'een wild one' dus die kreeg je er niet zomaar uit als hij niet wilde.
Hij kon ook heel lief zijn en op schoot komen liggen, maar dat wilde eigenlijk niemand, want als hij je uitgekozen had, kon je niet meer opstaan voordat meneer dat wilde! Dan had je klauwen in je been.
Anyways, helemaal dol op stro dus.
Kattenbak is niet per se nodig als ze altijd buiten zijn, katten bij mijn ouders gingen zelfs in de sneeuw nog naar buiten om hun behoefte te doen, al ging dat niet van harte
Een oude kat van mij (of nou ja, toen van mijn ouders), hadden we van een boerderij verderop in de straat, als kitten. Wij hebben zelf geen boerderij. We hadden wel cavia's, en daarvoor mochten we bij diezelfde boerderij altijd hele zakken stro en hooi halen. Elke keer als die zak tevoorschijn kwam om bij te vullen bij de cavia's lag die kat er meteen in... En deze kat was 'een wild one' dus die kreeg je er niet zomaar uit als hij niet wilde.
Hij kon ook heel lief zijn en op schoot komen liggen, maar dat wilde eigenlijk niemand, want als hij je uitgekozen had, kon je niet meer opstaan voordat meneer dat wilde! Dan had je klauwen in je been.
Anyways, helemaal dol op stro dus.
Kattenbak is niet per se nodig als ze altijd buiten zijn, katten bij mijn ouders gingen zelfs in de sneeuw nog naar buiten om hun behoefte te doen, al ging dat niet van harte

donderdag 6 september 2018 om 12:54
Ik heb sinds een tijdje een kat in huis waar ik op pas voor vrienden. Leuk beestje, aanhankelijk. Eerste dagen wat angstig hier in huis maar inmiddels wel gewend.
Ik vind dat de kat iets heel vreemds doet. Hij gooit letterlijk alles van tafel. Als ik iets op de eettafel leg mikt hij het eraf. Alles. Altijd. Magazines, glazen, borden, make-up, speelgoed. Ik snap echt niet waarom, want hij ligt nooit op die tafel te slapen, hij zit er alleen af en toe op. Als een soort koning.
Zijn vaste slaapplekjes zijn elders.
Doen andere katten dit ook?

Ik vind dat de kat iets heel vreemds doet. Hij gooit letterlijk alles van tafel. Als ik iets op de eettafel leg mikt hij het eraf. Alles. Altijd. Magazines, glazen, borden, make-up, speelgoed. Ik snap echt niet waarom, want hij ligt nooit op die tafel te slapen, hij zit er alleen af en toe op. Als een soort koning.
Zijn vaste slaapplekjes zijn elders.
Doen andere katten dit ook?

donderdag 6 september 2018 om 12:59

donderdag 6 september 2018 om 13:00
https://www.youtube.com/watch?v=R4anpxoHkPI
DIt is een van de grappigste voorbeelden out there trouwens, maakt me altijd aan het lachen
DIt is een van de grappigste voorbeelden out there trouwens, maakt me altijd aan het lachen
donderdag 6 september 2018 om 13:07
Hahaha, ja, exact dit! Hij doet het ook expres. Maf zeg.LoVaKo schreef: ↑06-09-2018 13:00https://www.youtube.com/watch?v=R4anpxoHkPI
donderdag 6 september 2018 om 13:30
LoVaKo schreef: ↑06-09-2018 13:00https://www.youtube.com/watch?v=R4anpxoHkPI

Geniaal filmpje! Mijn vorige kat deed dat ook, waarschijnlijk gewoon voor aandacht. Want ze zou toch maar eens geen aandacht krijgen. Zij begon ook altijd te krijsen als je haar van schoot wilde halen.
Mijn huidige kat heeft geen flauw benul hoe je mensen bespeelt, dus geen gedondersteen, lekker rustig. Ondertussen begrijpt ie wel dat we goed zijn voor knuffels, maar ik hoef voorlopig nog niet te investeren in een draagzak

donderdag 6 september 2018 om 15:45
Babygroot wat was dat schrikken zeg hoe gaat het nu?
Weet de rest van de namen dus dan maar even zo
Veel succes met bellen voor de 2 kittens hoop dat je op tijd ben.
Hier ook geen halsbanden maar chip. Hoewel ik ze beide heb aan geleerd aan een tuig te lopen. Maar dat is niet meer nodig.
Van tafel gooien van spullen doen ze hier ook.
Hier gaat het met kleine rooie zo zo. Door de stress is zijn niesziekte aan het op spelen. Nu dus extra weerstand verhogers.
En vooral veel liefde en aandacht.
Weet de rest van de namen dus dan maar even zo

Veel succes met bellen voor de 2 kittens hoop dat je op tijd ben.
Hier ook geen halsbanden maar chip. Hoewel ik ze beide heb aan geleerd aan een tuig te lopen. Maar dat is niet meer nodig.
Van tafel gooien van spullen doen ze hier ook.
Hier gaat het met kleine rooie zo zo. Door de stress is zijn niesziekte aan het op spelen. Nu dus extra weerstand verhogers.
En vooral veel liefde en aandacht.

donderdag 6 september 2018 om 17:40
Haha, ik vind ze eigenlijk nooit meer. Die ruimt de robotstofzuiger op denk ik. Ik vind vaker nagelsplinters. Eenmaal in de kop van een mopshond die op bezoek kwam, maar Walt had daar niet zon zin inderooiekater schreef: ↑06-09-2018 16:28Ben ik trouwens de engiste die snorharen verzameld van de katten?

Wat doe je met de snorharen dan?
donderdag 6 september 2018 om 19:14
donderdag 6 september 2018 om 19:19
Kan me voorstellen dat je je kapot bent geschrokken BabyGroot. Hopelijk was dit de eerste en ook meteen de laatste aanval.
Toen een van mijn (inmiddels overleden) katten een epileptische aanval kreeg was ik compleet hysterisch. Ik had geen idee dat dat er zo uitzag en dacht dat hij ter plekke dood zou gaan. Toen ik in tranen de dierenarts aan de lijn had (spoedlijn gebeld, het was 's avonds laat) kwam de kat weer wat bij waardoor de dierenarts eigenlijk meteen telefonisch vast kon stellen dat het een epileptische aanval geweest moest zijn. Ben de ochtend daarop bij de dierenarts geweest met de kat en het bleek het inderdaad te zijn. Kat kreeg ongeveer eens per drie weken zo'n aanval maar eraan gewend raakte ik nooit, vond het verschrikkelijk om te zien.
Toen een van mijn (inmiddels overleden) katten een epileptische aanval kreeg was ik compleet hysterisch. Ik had geen idee dat dat er zo uitzag en dacht dat hij ter plekke dood zou gaan. Toen ik in tranen de dierenarts aan de lijn had (spoedlijn gebeld, het was 's avonds laat) kwam de kat weer wat bij waardoor de dierenarts eigenlijk meteen telefonisch vast kon stellen dat het een epileptische aanval geweest moest zijn. Ben de ochtend daarop bij de dierenarts geweest met de kat en het bleek het inderdaad te zijn. Kat kreeg ongeveer eens per drie weken zo'n aanval maar eraan gewend raakte ik nooit, vond het verschrikkelijk om te zien.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
donderdag 6 september 2018 om 20:11
Tsja, als ik ze op een dag los kan laten (en ik hoop dat dat snel is maar er zijn mensen die zeggen dat ik ze toch wel 6 weken vast moet houden!!!), dan hoeven zij natuurlijk geen tuigje meer om. En een halsbandje krijgen ze dan ook niet, omdat ik dat gevaarlijk vind.
Dat alles op de grond gooien is een reden dat hier geen kat binnen komt. Wij hebben gewoon geen huis waar een kat in kan verblijven zonder dat er vernielingen worden aangericht. Lederen banken en stoelen, gordijnen, planten, kandelaars, etc. Kan allemaal kapot.
Dat alles op de grond gooien is een reden dat hier geen kat binnen komt. Wij hebben gewoon geen huis waar een kat in kan verblijven zonder dat er vernielingen worden aangericht. Lederen banken en stoelen, gordijnen, planten, kandelaars, etc. Kan allemaal kapot.
vrijdag 7 september 2018 om 07:34
vrijdag 7 september 2018 om 17:24
vrijdag 7 september 2018 om 20:33
Ow helemaal blij met onze dame die helemaal niet op tafels komt dus ook alles rustig laat liggen.
Over 2 weken gaan wij een paar dagen weg. Onze dame heeft veel aandacht nodig en zou enorm ongelukkig hier worden als er maar 1 of 2 keer per dag iemand langs komt.
Bij haar vorige eigenaren ging ze naar het pension dus hier ook gezocht naar een goed pension. Zijn langs geweest en zag er heel goed uit, reuze vriendelijk en staan in de omgeving goed bekend.
Maar hemeltje lief ik heb er nu al moeite mee om haar weg te brengen.
Over 2 weken gaan wij een paar dagen weg. Onze dame heeft veel aandacht nodig en zou enorm ongelukkig hier worden als er maar 1 of 2 keer per dag iemand langs komt.
Bij haar vorige eigenaren ging ze naar het pension dus hier ook gezocht naar een goed pension. Zijn langs geweest en zag er heel goed uit, reuze vriendelijk en staan in de omgeving goed bekend.
Maar hemeltje lief ik heb er nu al moeite mee om haar weg te brengen.

Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
vrijdag 7 september 2018 om 21:38
Wat ontzettend fijn nieuws van die kleine rooie! Poeh. Het leed lijkt geleden!
Ibi kan de kat naar dezelfde opvang of is dat te ver weg?
Ik heb vandaag ontdekt dat een kat kan mauwen en tegelijk een balletje (denk aan grootte ballenbakbal) naar je toe kan brengen. 'Mauw, mekker, mauw'. ' Waar ben je, kom maar Grijsje'. ' Mauw mekker' sprint. En hij had dat balletje dus in zijn zo ver mogelijk opengesperd bekje en kwam het brengen. ' Spelen vrouwtje, nu dringend!'.
Oh zo smelt!
Ik heb vandaag ontdekt dat een kat kan mauwen en tegelijk een balletje (denk aan grootte ballenbakbal) naar je toe kan brengen. 'Mauw, mekker, mauw'. ' Waar ben je, kom maar Grijsje'. ' Mauw mekker' sprint. En hij had dat balletje dus in zijn zo ver mogelijk opengesperd bekje en kwam het brengen. ' Spelen vrouwtje, nu dringend!'.
Oh zo smelt!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 7 september 2018 om 21:44
Dat is te ver was ruim anderhalf uur rijden dat zouden wij geen probleem vinden maar ze is erg in de stress in de auto dus dat willen we haar niet aan doen.Oudblond schreef: ↑07-09-2018 21:38Wat ontzettend fijn nieuws van die kleine rooie! Poeh. Het leed lijkt geleden!
Oh zo smelt!
Haha dat klinkt leuk!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zaterdag 8 september 2018 om 09:39
Ik heb gisteren kattenspeeltjes gekocht om ze te triggeren. Toen ik later boven op de hooizolder kwam, zag ik dat ze al gespeeld hadden ermee. Die beestjes moeten ook wat te doen hebben. Helaas raken wel die lijnen steeds in elkaar verstrengeld.
Als ik straks werk heb, zullen ze meer tijd in de bench moeten doorbrengen. Omdat ik ze dan niet los durf te laten. Vanaf 18 september werk ik drie dagen in de week.
Als ik straks werk heb, zullen ze meer tijd in de bench moeten doorbrengen. Omdat ik ze dan niet los durf te laten. Vanaf 18 september werk ik drie dagen in de week.
zaterdag 8 september 2018 om 12:00
Ik ben zo blij met mijn lieve katje. Ik ga op dit moment door een kloteperiode en mijn kat lijkt het aan te voelen dat ik me rot voel. Hij heeft vannacht en de hele ochtend op bed tegen me aan gelegen
Hij ligt vaak wel bij mij in de buurt maar niet zo tegen me aan. Hij komt nu ook weer lekker bij me zitten. En met zijn rare fratsen en sprongen maakt hij me aan het lachen en geeft ie me wat afleiding.

Hij ligt vaak wel bij mij in de buurt maar niet zo tegen me aan. Hij komt nu ook weer lekker bij me zitten. En met zijn rare fratsen en sprongen maakt hij me aan het lachen en geeft ie me wat afleiding.