Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
maandag 10 september 2018 om 14:16
Morgenstond: ik neem dus ook vaak de buggy mee. Ik bedenk dan, we gaan leuk een stukje wandelen en dan wil hij gelijk in de buggy.
Ik vond het trouwens niet zo’n probleem, maar ik ben het nu wel meer aan het stimuleren. Man en ik zijn bezig voor een tweede kindje en als ik net zo misselijk ben als vorige keer, kan ik hem niet eens tillen.
Ik vond het trouwens niet zo’n probleem, maar ik ben het nu wel meer aan het stimuleren. Man en ik zijn bezig voor een tweede kindje en als ik net zo misselijk ben als vorige keer, kan ik hem niet eens tillen.
maandag 10 september 2018 om 14:33
maandag 10 september 2018 om 14:43
maandag 10 september 2018 om 14:51
Ik heb hier stelselmatig bij korte rondjes om het huis de buggy thuis gelaten, en hem ook alleen maar op de terugweg getild. Ik nam dan wel voor lief dat alles langzaam zou gaan, hij was toen 15mnd ofzo.
Toen ik zwanger was werd dat wel minder, ik nam dan wel eens het winkelwagentje mee naar huis terwijl ik maar een brood ofzo gehaald had (we wonen 150 m van de super ofzo).
Op het moment dat zijn zusje er was (18mnd) mocht hij op de terugweg in de wagen zitten (voor haar voeten), maar vanaf dat hij 20mnd was snapte hij opeens het plankje. Nu is het dus kiezen tussen lopen of het plankje, of de loopmotor. Meestal kiest hij voor de motor, en anders blijft hij zo lang mogelijk lopen, ook al zie ik dat hij moe is. Als hij dan wel het plankje wil, klapt hij het zelf uit en als hij dan weer wil lopen klapt hij het weer in.
Man bleef wel langer tillen en is nu dus nog steeds de sjaak.
Toen ik zwanger was werd dat wel minder, ik nam dan wel eens het winkelwagentje mee naar huis terwijl ik maar een brood ofzo gehaald had (we wonen 150 m van de super ofzo).
Op het moment dat zijn zusje er was (18mnd) mocht hij op de terugweg in de wagen zitten (voor haar voeten), maar vanaf dat hij 20mnd was snapte hij opeens het plankje. Nu is het dus kiezen tussen lopen of het plankje, of de loopmotor. Meestal kiest hij voor de motor, en anders blijft hij zo lang mogelijk lopen, ook al zie ik dat hij moe is. Als hij dan wel het plankje wil, klapt hij het zelf uit en als hij dan weer wil lopen klapt hij het weer in.
Man bleef wel langer tillen en is nu dus nog steeds de sjaak.
maandag 10 september 2018 om 15:04
Morgenstond_ schreef: ↑10-09-2018 14:57Ja Maartje, dat weten ze dan dondersgoed he? Zoontje vraagt mij vrijwel nooit om de trap op getild te worden, en man altijd.
Ik had hem gewaarschuwd, dus tja...
maandag 10 september 2018 om 15:06
Haha, ik denk ook altijd maar dat dat zíjn probleem is.
@Tinkeltje, toen mijn zoontje net 2 was deed hij ook zo met de loopfiets. En opeens had hij het door, van de één op andere dag. Zou hij er binnenshuis mee kunnen oefenen af en toe?
maandag 10 september 2018 om 15:10
Hier precies hetzelfde. Tót we een loopmotor van de buren hebben geleend, met iets dikkere banden. En toen ik nog eens goed keek, zat er ook een (klein) hoogteverschil tussen het stuur en het zadel, dat zat er bij de loopfiets niet.Tinkeltje33 schreef: ↑10-09-2018 14:43Die loopfiets kan hij helemaal niks mee. Hij zit er 1 seconde op en dan tilt hij het stuur op en dan loopt hij terwijl hij hem meesleept tussen zijn benen.
We hebben toen bij andere buren een andere loopfiets (met een groter verschil tussen stuur- en zadelhoogte) geleend om te kijken hoe dat ging. Daar stapte hij op en reed weg, terwijl die eigenlijk nog te hoog stond afgesteld
Misschien even vragen als je een ander soort loopfiets dan die je zelf hebt voorbij ziet komen of je kindje hem kort mag proberen? Misschien past een andere fiets gewoon beter bij hem.
maandag 10 september 2018 om 15:29
Als je in de buurt bent mag je wel eens komen proberen. En anders gewoon iemand op straat aanspreken als je iemand tegen het lijf loopt met zo'n ding (wij hebben elke vreemde aangesproken met een plankje op de joolz toen we er een voor zoon zochtenTinkeltje33 schreef: ↑10-09-2018 15:23Volgens mij past hij er inderdaad niet goed op. Hij is vrij laag, kan ook niet hoger. Ik ken verder niemand met zeen loopfiets.
maandag 10 september 2018 om 15:32
Wij hadden trouwens zelf een fietsje van Angels&Bandits en hebben nu deze te leen:
https://www.plustoys.nl/acrobat-loopfie ... OoQAvD_BwE
https://www.plustoys.nl/acrobat-loopfie ... OoQAvD_BwE
maandag 10 september 2018 om 15:36
maandag 10 september 2018 om 15:56
Hier verschillende loopfietsje en hij moest aan sommige even wennen, maar inmiddels crost hij overal op rond. Als we naar de supermarkt gaan (ca 400 meter) neemt hij vaak een loopfietsje mee, maar soms loopt hij gewoon mee. Soms wil hij dan op de terugweg weleens opgetild worden. Maar daar ga ik momenteel niet meer aan beginnen (nu 16 weken zwanger)
Vaak rent hij voor mij uit terug naar huis.
Vaak rent hij voor mij uit terug naar huis.
maandag 10 september 2018 om 17:05
Wij hebben ook een fietsje van angels en bandits. Hij staat nu op de hoogste stand. Misschien maar eens wat meer mee oefenen inderdaad.
Zoon is nogal van de routine. Hij gaat op vrijdag altijd met man om boodschappen en liep altijd zelf naar de bakker en naar de supermarkt, hij weet precies wat er van hem verwacht wordt. Maar man zei dat hij daar ook ineens geen zin in had vorige keer. We hebben de taken zo verdeeld dat ik nooit boodschappen doe. Ik ga op de dagen dat ik samen ben met hem altijd wel naar buiten, maar niet een vast iets. Misschien moet ik eens een vast rondje gaan maken.
Hij heeft nu hand voet mond ziekte. Echt super zielig, het doet hem echt zeer. Pcmmetje doet wonderen. Ik hoop dat ze die morgen ook op de opvang willen geven.
Zoon is nogal van de routine. Hij gaat op vrijdag altijd met man om boodschappen en liep altijd zelf naar de bakker en naar de supermarkt, hij weet precies wat er van hem verwacht wordt. Maar man zei dat hij daar ook ineens geen zin in had vorige keer. We hebben de taken zo verdeeld dat ik nooit boodschappen doe. Ik ga op de dagen dat ik samen ben met hem altijd wel naar buiten, maar niet een vast iets. Misschien moet ik eens een vast rondje gaan maken.
Hij heeft nu hand voet mond ziekte. Echt super zielig, het doet hem echt zeer. Pcmmetje doet wonderen. Ik hoop dat ze die morgen ook op de opvang willen geven.
maandag 10 september 2018 om 17:17
Bij ons werkt dat fietsje van Angels&Bandits dus nietTinkeltje33 schreef: ↑10-09-2018 17:05Wij hebben ook een fietsje van angels en bandits. Hij staat nu op de hoogste stand. Misschien maar eens wat meer mee oefenen inderdaad.
Hier ook een redelijke routine in de ochtend, dan gaan we in elk geval naar de super. Het is wel een mini-winkel waar ze alle kinderen uit de buurt bij naam kennen. Dan een rondje door de wijk (en sinds die motor ook eindelijk weer buiten de wijk
De middag wisselt wel. Dat hangt er al vanaf of er geslapen is, want zo niet dan hebben we opeens 3 uur extra in een dag zitten. Vanaf donderdag mag hij 2 ochtenden in de week naar de psz, dus dan hoop ik dat hij zijn slaap weer wat meer nodig heeft...
Beterschap!
maandag 10 september 2018 om 18:29
Hmmm...ik dacht ook al dat het aan het fietsje lag. We hadden hem al hoger gezet, maar dan nog kan hij er niet lekker op en lijkt hij te klein. Ik ken niemand met een ander fietsje, maar wel veel met dezelfde die wij hebben en hoor van niemand echt positieve verhalen. Ik zal eens vragen als ik iemand tegen kom met een andere. En ondertussen stug blijven oefenen met zelf lopen.
Wij hebbens onze buggy ook wel eens uitgeleend voor een testrondje. We hebben de Quinny Yezz. Ik heb nog nooit iemand met dezelfde gezien, dus we krijgen er wel eens reacties op.
Wij hebbens onze buggy ook wel eens uitgeleend voor een testrondje. We hebben de Quinny Yezz. Ik heb nog nooit iemand met dezelfde gezien, dus we krijgen er wel eens reacties op.
maandag 10 september 2018 om 19:43
Dank voor de felicitaties! Met babydochter en mij gaat het heel goed, merk alleen wel dat het er bij dochter nu uit komt. Vorige week was er natuurlijk steeds bezoek met cadeautjes en was ze erg uitgelaten, nu is ze moe, wil ze niet eten en is ze snel opstandig. Naar de baby blijft ze heel lief, al merk ik dat ze nu heel erg naar man toe trekt omdat hij nu heel veel met haar doet. Ook wel logisch, maar autsch, niet altijd even leuk voor m’n moederhart dat het liefst met beide nazaten evenveel doet..
Ik probeer haar wel steeds bij de zorg te betrekken, ze mag altijd kusjes of knuffels komen geven en ik breng haar regelmatig naar bed of doe een spelletje met haar, maar de baby heeft natuurlijk ook veel aandacht nodig. Weet ook niet zo goed hoe ik het anders of beter zou kunnen doen, dus mochten jullie nog tips hebben: enlighten me!
@fietsje: wij hebben de loopfiets van Puky, deze: https://www.google.nl/shopping/product/ ... MQlKsBCIME. Bevalt prima, dochter kan inmiddels goed met haar voeten bij de grond en stapt er dan zo mee weg. Als we echt een lang stuk moeten lopen nemen we de buggy als back up vaak nog wel mee, dan wil ze er ook meestal wel in. Kleine stukjes, even een boodschap doen etc doen we zonder en dan hoeven we zelden te tillen. Als ze ergens komt waar ze het wat spannend vindt, wil ze wel graag de hoogte in.
Ik probeer haar wel steeds bij de zorg te betrekken, ze mag altijd kusjes of knuffels komen geven en ik breng haar regelmatig naar bed of doe een spelletje met haar, maar de baby heeft natuurlijk ook veel aandacht nodig. Weet ook niet zo goed hoe ik het anders of beter zou kunnen doen, dus mochten jullie nog tips hebben: enlighten me!
@fietsje: wij hebben de loopfiets van Puky, deze: https://www.google.nl/shopping/product/ ... MQlKsBCIME. Bevalt prima, dochter kan inmiddels goed met haar voeten bij de grond en stapt er dan zo mee weg. Als we echt een lang stuk moeten lopen nemen we de buggy als back up vaak nog wel mee, dan wil ze er ook meestal wel in. Kleine stukjes, even een boodschap doen etc doen we zonder en dan hoeven we zelden te tillen. Als ze ergens komt waar ze het wat spannend vindt, wil ze wel graag de hoogte in.
maandag 10 september 2018 om 20:09
Die puky hebben wij ook. Echt een superfiets. De voeten moeten plat op de grond kunnen en het stuur wat hoger zodat de rug recht is en niet naar voren gebogen. Dochter heeft het goed door en fietst er steeds sneller op. Naar de super doen we eigenlijk altijd met de wandelwagen. Als ze zelf loopt duurt het zoooo lang en aan de wagen kan ik makkelijk de boodschappen hangen. Naar de speeltuin of rondje buiten doet ze lopend en dan neem ik de draagzak mee voor het geval ze moe wordt.
Spelletjes is tot nu toe alleen memory. Alle kaarten in een bak en dan om de beurt twee dezelfde zoeken. Het kwartje bij domino is nog niet gevallen. We proberen haar nu wel algemeen in het spel het ‘om de beurt principe’ te leren. Eerst zij een blok stapelen, dan mama, dan zij weer.
Spelletjes is tot nu toe alleen memory. Alle kaarten in een bak en dan om de beurt twee dezelfde zoeken. Het kwartje bij domino is nog niet gevallen. We proberen haar nu wel algemeen in het spel het ‘om de beurt principe’ te leren. Eerst zij een blok stapelen, dan mama, dan zij weer.
maandag 10 september 2018 om 20:34
@lopen: toen mijn jongste (straks ‘middelste’
) werd geboren, weigerde dreumes van 19mnd een stap buiten de deur te zetten. Dat heeft ook zeker wel meer dan een half jaar geduurd. Hij plofte gewoon neer op de deurmat en begon te krijsen. Pushen werkte totaal niet. We hebben er gewoon maar aan toe gegeven en ik liep overal met kinderwagen met meerijdplankje met daarop een zitje. En meneer zat prinsheerlijk op dat zitje.
Pas richting de 2,5 jaar begon hij daar ineens vanaf te komen. Toen zijn we steeds vaker het meerijdplankje thuis gaan laten. Nu met 3,5 jaar loopt hij een paar km zelfstandig, mits de motivatie hoog genoeg is.
Pas richting de 2,5 jaar begon hij daar ineens vanaf te komen. Toen zijn we steeds vaker het meerijdplankje thuis gaan laten. Nu met 3,5 jaar loopt hij een paar km zelfstandig, mits de motivatie hoog genoeg is.
maandag 10 september 2018 om 20:53
Haha nijntje, wij gebruiken ook af en toe zo'n meerijdplankje. Ook terwijl dan baby soms in draagzak zit en we de reiswieg als tassenopslag gebruiken. En zoontje zit er dan ook echt op als een koning op z'n troon 
Shift, ik denk eerlijk gezegd dat je nu simpelweg niet de aandacht evenredig kan verdelen. Dat kan ik in ieder geval niet. Baby plakt al weken de hele dag op me in de draagzak en daardoor kan ik minder met peuter doen. En dat is ook wel weer oké en gaat vanzelf over. Mijn man gaat er veel samen met zoontje op uit. Ik blijf dan ivm borstvoeding vaker thuis. En dat peuter wat meer naar man nu trekt vind ik eigenlijk wel fijn, haha. Het was echt een groot mama's kindje.
Mijn peuter is ook wel van de routine. Sowieso ben ik soms verbaasd over hoeveel ze onthouden. Ik benoem vaak tegen hem ons bedritueel en als ik dan iets mis dan vult hij dat wel even aan: "ook tandenpoetsen mama". En hij vindt kinderliedjes erg leuk en kan ze ook snel meezingen. Heel schattig vind ik dat ♡
Shift, ik denk eerlijk gezegd dat je nu simpelweg niet de aandacht evenredig kan verdelen. Dat kan ik in ieder geval niet. Baby plakt al weken de hele dag op me in de draagzak en daardoor kan ik minder met peuter doen. En dat is ook wel weer oké en gaat vanzelf over. Mijn man gaat er veel samen met zoontje op uit. Ik blijf dan ivm borstvoeding vaker thuis. En dat peuter wat meer naar man nu trekt vind ik eigenlijk wel fijn, haha. Het was echt een groot mama's kindje.
Mijn peuter is ook wel van de routine. Sowieso ben ik soms verbaasd over hoeveel ze onthouden. Ik benoem vaak tegen hem ons bedritueel en als ik dan iets mis dan vult hij dat wel even aan: "ook tandenpoetsen mama". En hij vindt kinderliedjes erg leuk en kan ze ook snel meezingen. Heel schattig vind ik dat ♡
maandag 10 september 2018 om 21:20
Manlief tilt bij het minste geringste. Dat leverde deze week interessante situaties op, op vakantie. Aan het eind van de vakantie liep peuter zonder veel morren mee.
Naast dat ik fysiek slecht kan tillen (door een afwijking heb ik geen evenwicht) vind ik het super handig dat de kinderen van mijn brussen ver kunnen lopen