Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
maandag 10 september 2018 om 15:52
Oh wat erg. Dit is nou precies waarom ik nooit een konijn wilde, maar katten doen dit dus ook? Misschien kun je er peper opsmeren. Dan leert hij het misschien wel af?Cateautje schreef: ↑21-08-2018 16:04Ik heb een rooie puber rondlopen waar ik onderhand een punthoofd met een zwaailicht van krijg.
Hij heeft het op zich genomen om aan kabels te knagen, zowel de kabels waar hij krulletjes van krijgt als de internetkabel, dus nu ben ik de halve dag druk met hem dat af te leren, maar hoe meer ik dat probeer, hoe interessanter hij die kabels vindt en ik heb geen idee hoe ik ze zo weg kan werken zodat hij er niet meer bij kan.
What's a girl to do?
Tot zover mijn wanhoopskreet.
maandag 10 september 2018 om 15:56
maandag 10 september 2018 om 16:02
Ik hoop het ook De RooieKater. Maar ik vrees dat het meer van het afbouwen van de prednison komt. Dat zou betekenen dat ze daar nooit meer vanaf komt... vanavond de DA maar even vragen. En ook naar een alternatief voor het natvoer. Hoewel... S is altijd een brokjeseetster geweest. Daar dankt ze waarschijnlijk ook haar fantastische gebit aan. Dus misschien is natvoer ook niet echt nodig. Ze drinkt genoeg, veel zelfs, voor een kat.
RockOla, ik hoop dat kleine rooie snel weer thuis is!
RockOla, ik hoop dat kleine rooie snel weer thuis is!
The owls are not what they seem
maandag 10 september 2018 om 16:21
Aww crap!
Vanochtend klaagde man dat hij nergens meer een haar elastiekje kon vinden (hij heeft lang haar) net vond ik er 1 terug in een drol in de kattenbak.
1 van de kittens (of allebei) heeft dus de elastiekjes blijkbaar opgegeten op een onbewaakt ogenblik, wtf
Ze gedragen zich gewoon normaal. Alert, buikjes soepel, spelen, eten, knuffelen, slapen etc. Dus hopelijk loopt dit met een sisser af.
Vanavond maar een extra scheutje zalmolie door hun natvoer.
Stelletje donderstralen
Vanochtend klaagde man dat hij nergens meer een haar elastiekje kon vinden (hij heeft lang haar) net vond ik er 1 terug in een drol in de kattenbak.
1 van de kittens (of allebei) heeft dus de elastiekjes blijkbaar opgegeten op een onbewaakt ogenblik, wtf

Ze gedragen zich gewoon normaal. Alert, buikjes soepel, spelen, eten, knuffelen, slapen etc. Dus hopelijk loopt dit met een sisser af.
Vanavond maar een extra scheutje zalmolie door hun natvoer.
Stelletje donderstralen

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
maandag 10 september 2018 om 16:53
Hij is weer thuis. Heeft weer gegeten, maar is nu weer erg boos op mij. De dierenarts belde nog en vond het verstandig dat ik nog een paar dagen het drankje gaf. Dat is om zijn eetlust op te wekken, en voor zijn darmfunctie. Meneer was het daar niet mee eens en blies naar me! Ik doe het nu niet weer. Zolang hij blijft eten plaag ik hem niet meer nu.

maandag 10 september 2018 om 17:58
Hoi poezenmensen, ik breek eventjes in ( als dat mag
)
Ik heb sinds 3 jaar poezen en ze zijn gewend om buiten te lopen maar de buurt is daar minder blij mee. En dan druk ik me nog zachtjes uit.
Om van alle gezeur af te zijn wil ik er binnenkatten van maken maar ze zijn wel al best op leeftijd. Is dat nog mogelijk en wat is de beste manier om daar aan te beginnen, want ze zullen wel gaan protesteren.

Ik heb sinds 3 jaar poezen en ze zijn gewend om buiten te lopen maar de buurt is daar minder blij mee. En dan druk ik me nog zachtjes uit.
Om van alle gezeur af te zijn wil ik er binnenkatten van maken maar ze zijn wel al best op leeftijd. Is dat nog mogelijk en wat is de beste manier om daar aan te beginnen, want ze zullen wel gaan protesteren.
maandag 10 september 2018 om 19:19
Bobby op zich is het wel mogelijk alleen zal je binnen voldoende uitdaging moeten gaan bieden niet alleen speelgoed maar b.v ook plekken waar ze goed naar buiten kunnen kijken.
Is het afzetten van de tuin geen optie of een ren laten plaatsen?
Rocokola hopelijk blijft het goed gaan
Aeonofthewinter klinkt als echte kitten die vreten van alles op. Hou er ook erg in dat er katten zijn met Pica die blijven hun leven lang alles op vreten.
Is het afzetten van de tuin geen optie of een ren laten plaatsen?
Rocokola hopelijk blijft het goed gaan
Aeonofthewinter klinkt als echte kitten die vreten van alles op. Hou er ook erg in dat er katten zijn met Pica die blijven hun leven lang alles op vreten.
maandag 10 september 2018 om 23:11
Pica? Wat is dat DeRooieKater? Ik heb enkel een associatie met Pikachu hehe
Onze vorige poes was al volwassen dat ze bij ons kwam (zwervertje) maar dat was een rustige theemuts met een paar kleine beperkingen.
Dit geteisem ehhh, niet.
Ervaring met kittens heb ik niet. Op het gesloop etc waren we bedacht, stiekjes vreten echter niet.

Onze vorige poes was al volwassen dat ze bij ons kwam (zwervertje) maar dat was een rustige theemuts met een paar kleine beperkingen.
Dit geteisem ehhh, niet.
Ervaring met kittens heb ik niet. Op het gesloop etc waren we bedacht, stiekjes vreten echter niet.

dinsdag 11 september 2018 om 05:45
Pica is een eetstoornis waarbij je voorwerpen eet die geen voedsel zijn. Hebben sommige mensen ook.
@bobby: ik zou ook kijken of je de tuin kunt afzetten, en anders het huis goed katproof maken met veel klim en speelmogelijkheden en zoveel mogelijk ruimtes beschikbaar maken.
Even geen fut om verder te reageren. Ben sinds vrijdag opgenomen en slaap enorm slecht. Krijg elke dag kattenfoto's van mijn man
Had zondag verlof en kon even naar huis om de katten te kroelen. Maar verder is thuis zijn erg lastig nu, dus zal ze veel moeten missen. Gelukkig heb ik 200 fotos en filmpjes van ze op mijn telefoon
@bobby: ik zou ook kijken of je de tuin kunt afzetten, en anders het huis goed katproof maken met veel klim en speelmogelijkheden en zoveel mogelijk ruimtes beschikbaar maken.
Even geen fut om verder te reageren. Ben sinds vrijdag opgenomen en slaap enorm slecht. Krijg elke dag kattenfoto's van mijn man

Had zondag verlof en kon even naar huis om de katten te kroelen. Maar verder is thuis zijn erg lastig nu, dus zal ze veel moeten missen. Gelukkig heb ik 200 fotos en filmpjes van ze op mijn telefoon

dinsdag 11 september 2018 om 07:42
Wat Lovako dus zegt. Hier een kat die nog wel eens oordoppen wil op eten en die is 7 inmiddels.
Lovako toch opgenomen sterkte er mee
Kleine rooie was ook mijn eerste kitten en had ook zo iets van uhm...... daar was ik niet op voorbereid ik dacht b.v dat ze veel sliepen had ik effe pech deze dus niet die wilde alleen maar spelen spelen en nog eens spelen.
Lovako toch opgenomen sterkte er mee

Kleine rooie was ook mijn eerste kitten en had ook zo iets van uhm...... daar was ik niet op voorbereid ik dacht b.v dat ze veel sliepen had ik effe pech deze dus niet die wilde alleen maar spelen spelen en nog eens spelen.
dinsdag 11 september 2018 om 09:12
Onze S is helemaal goedgekeurd dor de DA
ze is een kilo aangekomen sinds ze op haar dieptepunt zat, dus dat gaat lekker. Dat was 8 weken geleden ongeveer.
Zelf vond ze het helemaal niks. Opgepakt worden niet, in een mandje gepropt worden zeker niet en autorijden al helemaal niet. En bij de DA was het nog veel stommer. Gewogen worden enzo, waarom moet dat?! Blijf van me af! En toen weer terug in mandje en auto natuurlijk... kortom, het was erg gezellig. En blijkbaar had ze er nachtmerries van, want ze heeft ons de halve nacht wakker gehouden met luide MIAUUUWWWWs, zo om het half uur. Hopen dat ze het vannacht weer vergeten is, want er moet wel gewoon gewerkt worden
LoVaKo sterkte! Kattenplaatjes en -filmpjes helpen gelukkig tegen veel dingen.

Zelf vond ze het helemaal niks. Opgepakt worden niet, in een mandje gepropt worden zeker niet en autorijden al helemaal niet. En bij de DA was het nog veel stommer. Gewogen worden enzo, waarom moet dat?! Blijf van me af! En toen weer terug in mandje en auto natuurlijk... kortom, het was erg gezellig. En blijkbaar had ze er nachtmerries van, want ze heeft ons de halve nacht wakker gehouden met luide MIAUUUWWWWs, zo om het half uur. Hopen dat ze het vannacht weer vergeten is, want er moet wel gewoon gewerkt worden

LoVaKo sterkte! Kattenplaatjes en -filmpjes helpen gelukkig tegen veel dingen.
The owls are not what they seem
dinsdag 11 september 2018 om 13:02
Dat hangt geheel van de situatie af. In huis moet wel genoeg ruimte zijn als sommige katten even alleen willen zijn, of als de ene kat de andere niet graag mag. Daarom hebben wij altijd katten uit hetzelfde nest, dat gaat altijd vanzelf. Voorheen hebben we wel verschillende katten gehad, dat wisselde, sommige konden elkaar niet verdragen. Het hangt ook van de katten af. De een is verdraagzamer dan de andere. Onze huidige katten vinden andere katten niet zo gezellig. Onze vorige katten hielden altijd open huis en namen hun vrienden mee. Ook hebben we toen we aanlopertjes gehouden. Toen hadden we 5 katten, die konden op een uitzondering na goed door een deur.Wij wonen aan de rand van plantsoen, weide en bos. Achter ons huis zijn weinig tot geen buren. De katten kunnen dus ook naar buiten, en dat scheelt als je meerdere hebt. Ik zou in een buurt waar men hutjemutje op elkaar woont ook niet snel 5 katten nemen.
dinsdag 11 september 2018 om 15:34
Hoe en wat voeren jullie? Ik voer zelf Royal Canin, maar zag laatst Taste of the wild bij Zooplus. Dit is volgens mij granenvrij. Af en toe wil ik wel eens wat anders proberen, Royal Canin is natuurlijk vrij prijzig. Maar Taste of the wild is ook wel vrij duur geloof ik. Wat ik wat minder vind is granen in kattevoer. Taste of the wild heeft zoete aardappel en groenten door het voer...ik weet niet wat ik daar van moet zeggen. Verder is het vleesgehalte wel vrij hoog zeggen ze. Elke dag krijgen ze ook een zakje natvoer. Op zich geven ze daar niet heel veel om. Een stukje rauw vlees, daar trekken ze hun neusjes voor op.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen, en of jullie ook wel eens wat anders proberen.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat doen, en of jullie ook wel eens wat anders proberen.

dinsdag 11 september 2018 om 17:01
Bedankt voor de tips, naar buiten kijken kunnen ze voldoende, ze hebben ook een grote woonkamer tot hun beschikking en twee grote schone kattenbakken. Het protest is begonnen, veel hard gemiauw (vertaling; we willen naar buiten ) en een plas in de kamer 
Normaal gesproken blijven ze 's winters uit zichzelf wel binnen maar ik heb het nu maar vervroegd.

Normaal gesproken blijven ze 's winters uit zichzelf wel binnen maar ik heb het nu maar vervroegd.
dinsdag 11 september 2018 om 19:26
Cateau, ik zie je vraag nu pas. Is aluminiumfolie rond je kabels een idee? Vinden ze meestal vreselijk om in te bijten.
De stiekjes terror van hier is ook degene die tot nu toe 2 kabels gesloopt heeft.
Zusjelief heeft een waterobsessie en maakt overal een waterballet van als ze de kans krijgt. Hoezo, katten houden niet van water?
Ook sloopte ze onze grote palm plant, maar sinds er cacao doppen in de pot liggen laat ze die met rust.
Nu nog iets verzinnen om het behang in de gang te redden.
Het erge is nog dat ze beiden dondersgoed weten wat niet mag, want het meeste vreten ze uit als we slapen of niet thuis zijn.
Maar ja, wij wilden kittens he?
De stiekjes terror van hier is ook degene die tot nu toe 2 kabels gesloopt heeft.
Zusjelief heeft een waterobsessie en maakt overal een waterballet van als ze de kans krijgt. Hoezo, katten houden niet van water?
Ook sloopte ze onze grote palm plant, maar sinds er cacao doppen in de pot liggen laat ze die met rust.
Nu nog iets verzinnen om het behang in de gang te redden.
Het erge is nog dat ze beiden dondersgoed weten wat niet mag, want het meeste vreten ze uit als we slapen of niet thuis zijn.

Maar ja, wij wilden kittens he?
dinsdag 11 september 2018 om 23:22
woensdag 12 september 2018 om 12:18
vrijdag 14 september 2018 om 09:40
Wat is je woonsituatie. Heb je een tuin. Hoe is de omheining?Bobby-Pin schreef: ↑10-09-2018 17:58Hoi poezenmensen, ik breek eventjes in ( als dat mag)
Hoe groot is je huis? Kunnen ze wel of niet naar buiten? Heb je genoeg prikkels voor ze in huis? De ene situatie is de andere niet en het is wél bepalend voor het aantal.
Daarnaast verdraagt de ene kat ook meer katten dan de andere.
Ik vind Royal Canin een slecht merk. Wordt ook steeds meer achterhaald. Het bezit 80% van het markt aandeel in de huisdierenvoeding maar dat maakt het nog niet goed. Iams schijnt een veel beter merk te zijn, ik wil Catlovers gold gaan voeren, het equivalent van Doglovers Gold voor honden wat ik al aan mijn honden geef. De formule is goed doordacht. Goed voer. Natuurlijk zijn er meer goede merken maar op het gebied van katten ben er ik nog niet in thuis.
Je moet kijken naar het gehalte tarwegranen in een voeder. Dat moet geminimaliseerd zijn. En aangezien een kat carnivoor is, moet er veel vlees in verwerkt zitten. Misschien zijn er hier een paar die zich er nog beter in verdiept hebben?
vrijdag 14 september 2018 om 16:50
Ik vind het wel moeilijk. Heb altijd fit 32 van Royal Canin, en mijn katten doen het er goed op. Net een zakje Oral care van RC besteld, omdat ze af en toe wel wat dikkere brokjes mogen kauwen voor hun tandjes. Nu ook zachtvoer van Cosma voor de verwennerij. Toch heb ik ook wel naar ander voer gekeken. Inderdaad ook naar graanvrij. Ik zal dit als ik het koop eerst mengen met hun oude voer zodat ze kunnen wennen. Orijen is mij echt veel te duur hoewel dit heel goed voor moet zijn. Ik sta wel open voor verandering, maar er is ook zo veel keus! En eerlijk is eerlijk, je weet nooit of je het wel helemaal goed doet. Die sukkels van katten van mij zijn ook best kieskeurig. Rauwvoer willen ze niet, en sommige zachtvoer ook niet. Ik wil ook geen dure zak brokken kopen die de buurkat vervolgens opschranst omdat ze het niet blieven..

vrijdag 14 september 2018 om 16:57
De discussie welk voer het beste is zal altijd blijven hoe hoger het aandeel vlees hoe beter alleen zijn die brokken doorgaans erg duur.
Hier speelt ook nog mee dat de oudste gevoelige darmen heeft dan kom je toch al snel in het meer geknutselde brok zoals ik dat noem. Kwa natvoer gaat Renske hier er wel goed in alleen de brokken blieven ze niet zoals ze ook 100 andere brokken hebben afgekeurd.
Kleine rooie krijgt wel wat vaker andere brokken met meer vlees er in want die heeft geen last van zijn darmen.
Hier speelt ook nog mee dat de oudste gevoelige darmen heeft dan kom je toch al snel in het meer geknutselde brok zoals ik dat noem. Kwa natvoer gaat Renske hier er wel goed in alleen de brokken blieven ze niet zoals ze ook 100 andere brokken hebben afgekeurd.
Kleine rooie krijgt wel wat vaker andere brokken met meer vlees er in want die heeft geen last van zijn darmen.