Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
maandag 10 september 2018 om 21:39
Gc: dat is mijn methode eigenlijk ook een beetje. Alleen hij vertikt het vooral om te lopen naar de opvang. Als ik hem daar laat zitten, brult hij om 7.15 de hele buurt daar bij elkaar. Daar zit het dilemma dus een beetje. Man tilt ook heel snel. Dat irriteert me wel eens wat. Ik ben behoorlijk consequent als ik hem iets aan wil leren. Maar ik probeer te accepteren dat we het op onze eigen manier doen en dat zoon het verschil wel weet.
maandag 10 september 2018 om 21:43
Tinkeltje, onze opvang is 600m van ons huis, maar zelfs dat stuk durf ik niet met hem te lopen. Met zijn fietsje wel. Hij kan dat stuk dus fysiek echt wel lopen, maar als ik hem ophaal wil ik ook wel in een beetje tempo naar huis ivm avondeten en ga ik er niet een half uur voor uittrekken.
Ik was al blij verrast dat hij laatst heen en weer naar supermarkt was gelopen met mijn zus (ook 600 m.). Dus het zal vast wel eens goedkomen
En dat verschil tussen ouders en andere naasten herkennen ze wel hoor. Zal je zien dat je zoontje bij jou straks gewoon meeloopt en bij je man nog vraagt getild te worden
Ik was al blij verrast dat hij laatst heen en weer naar supermarkt was gelopen met mijn zus (ook 600 m.). Dus het zal vast wel eens goedkomen
En dat verschil tussen ouders en andere naasten herkennen ze wel hoor. Zal je zien dat je zoontje bij jou straks gewoon meeloopt en bij je man nog vraagt getild te worden
maandag 10 september 2018 om 22:02
Haha hier heeft peuter heel goed door dat ik niet kan tillen als ik baby in de kinderwagen heb, maar dat 1 van ons t wel kan als we met zijn vieren op pad zijnMorgenstond_ schreef: ↑10-09-2018 14:57Ja Maartje, dat weten ze dan dondersgoed he? Zoontje vraagt mij vrijwel nooit om de trap op getild te worden, en man altijd.
maandag 10 september 2018 om 22:06
Heel slimhappyapple schreef: ↑10-09-2018 22:02Haha hier heeft peuter heel goed door dat ik niet kan tillen als ik baby in de kinderwagen heb, maar dat 1 van ons t wel kan als we met zijn vieren op pad zijn![]()
Toen baby hier net geboren was zei peuter ook wel eens tegen bijvoorbeeld mij, als ik baby op schoot had: "mama, [naam baby] bij papa, [naam peuter] bij mama op schoot"
Zo regel je dat
maandag 10 september 2018 om 22:10
@trap: alleen omhoog gebeurd steeds vaker, we worden weer lakser met het traphekje beneden
Naar beneden mag nog niet, maar daarvoor roept hij meestal nog wel.
We zijn nu hard bezig hem te leren dat hij altijd de trapleuning moet gebruiken, dat gaat in elk geval goed (maar we hebben van die kindertrapleuningen. Zoon loopt(/klimt) hier zelf de trappen op nog voor hij kon lopen, en toen ik zwanger was vond ik het wel handig dat hij het zelf deed, maar was onze leuning eigenlijk nog te hoog voor hem)
We zijn nu hard bezig hem te leren dat hij altijd de trapleuning moet gebruiken, dat gaat in elk geval goed (maar we hebben van die kindertrapleuningen. Zoon loopt(/klimt) hier zelf de trappen op nog voor hij kon lopen, en toen ik zwanger was vond ik het wel handig dat hij het zelf deed, maar was onze leuning eigenlijk nog te hoog voor hem)
dinsdag 11 september 2018 om 12:13
Trap kan dochter zelf, zowel naar boven als naar beneden. Ze is van zichzelf best voorzichtig en als ze het moeilijk vindt, weet ze dat ze zich om moet draaien en achteruit (handen en voeten) naar beneden moet gaan - maar das de laatste tijd bijna niet meer. Ze heeft nu juist ontdekt dat je er ook een trede tussen kan laten en roept dan enthousiast ‘[naam kind] grote stap!’. Ik krijg vervolgens een halve hartverzakking maar man vindt het prachtig en moedigt haar nog net niet aan
dinsdag 11 september 2018 om 13:00
Dit probeerden man en ik ook toen dochter 2,5 was, maar kostte ons per weigering minstens een uurGlitterCupcake schreef: ↑10-09-2018 21:20Ik vertik te tillen sinds peuter goed kan lopen. Soms betekend dat, dat ik 10 minuten naast een brullende peuter op de galerij, in de winkel of op de stoep sta maar ik begin er niet aan. Aanmoedigen of pushen werkt niet. Ik sta er naast, zeg soms ‘ga je mee?’ en ga vervolgens vogeltjes kijken oid. Een maand geleden stond ik nog elke paar dagen 15 minuten naast een brullende peuter. Inmiddels is het al stukken minder. Als ik snel wil zijn of spullen mee wil nemen dan neem ik de Mutsy Nexo mee. Daar zit peuter met plezier in.
...
Alleen beide opa's krijgt ze nog zo gek om haar te tillen.
Deze heeft ze nauwelijks gebruikt. Was snel te klein en snapte ze toen niet:
https://www.loopfietsen.nl/bandits-ange ... p-489.html
De grotere gebruiken we nu dus wel veel, iets voor de 3 werd viel het kwartje. Maar deze wordt nu ook te klein.
We hebben nu een marktplaats fiets met trappers om te oefenen. Gelijk zonder zijwieltjes omdat het op de loopfiets zo goed gaat.
Trap kan ze zelf, moet ze ook zelf. Kostte ook wel eens een uur. Twee keer is ze naar beneden getild en zonder ontbijt naar de crèche gebracht.
Probleem nu is dat dochter de huiskamer deur openzet voor haar dreumes zusje, die dat nog niet mag.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
dinsdag 11 september 2018 om 21:19
Zoon kan zelf de trap op en af, maar hij kan nog niet bij de leuning. Naar boven doet hij op handen en voeten, naar beneden houdt hij de muur vast en ons.
Nou hij is vanmorgen zelf naar de opvang gelopen (vanaf de auto). Ik stond bij de deur hij aan de andere kant van het plein. Mamaaaaaaa....heel zielig kijken. Maar hij is gekomen.
Ik vind hem op het moment echt om op te vreten. Hij is zo schattig en grappig steeds.
Nou hij is vanmorgen zelf naar de opvang gelopen (vanaf de auto). Ik stond bij de deur hij aan de andere kant van het plein. Mamaaaaaaa....heel zielig kijken. Maar hij is gekomen.
Ik vind hem op het moment echt om op te vreten. Hij is zo schattig en grappig steeds.
dinsdag 11 september 2018 om 21:35
Ja, ze kunnen zo leuk zijn he? Mijn moeder zou mijn haar knippen vandaag en dat vertelde ze aan peuter. Zegt ie: dat gaat niet gebeuren :-p
En laatst bij het kdv vroeg hij om zijn speen en blijkbaar duurde het hem te lang, dus zei hij "ik wacht!" Haha, het is verder juist een verlegen ventje, dus vond die opmerking wel een mooi contrast.
Kunnen jullie peuters goed alleen spelen? Die van mij inmiddels wel. Heel mooi om te zien vind ik dat ook. Keerzijde is dat hij niet zo gemakkelijk contact maakt met andere kindjes omdat hij wat verlegen is. Moet nog steeds eens vragen met wie hij regelmatig speelt bij de opvang. Hebben jullie peuters al vriendjes?
En laatst bij het kdv vroeg hij om zijn speen en blijkbaar duurde het hem te lang, dus zei hij "ik wacht!" Haha, het is verder juist een verlegen ventje, dus vond die opmerking wel een mooi contrast.
Kunnen jullie peuters goed alleen spelen? Die van mij inmiddels wel. Heel mooi om te zien vind ik dat ook. Keerzijde is dat hij niet zo gemakkelijk contact maakt met andere kindjes omdat hij wat verlegen is. Moet nog steeds eens vragen met wie hij regelmatig speelt bij de opvang. Hebben jullie peuters al vriendjes?
dinsdag 11 september 2018 om 21:46
Haha herkenbaar ja. Of mama, baby kinderwagen leggen, naam peuter mama schoot .Morgenstond_ schreef: ↑10-09-2018 22:06Heel slim
Toen baby hier net geboren was zei peuter ook wel eens tegen bijvoorbeeld mij, als ik baby op schoot had: "mama, [naam baby] bij papa, [naam peuter] bij mama op schoot"
Zo regel je dat![]()
Peuter mag van mij wel alleen de trap op en af, maar van papa eigenlijk niet. Maar papa is minder vaak alleen met 2 kinderen dan ik en meestal ben ik dan wel in de buurt, maar soms dus met baby op de arm. Ook wil peuter vaak aan mijn hand naar boven of beneden
Hier wel een mooi groepje vriendjes en vriendinnetjes op het kdv.
dinsdag 11 september 2018 om 21:53
Ja dat, zo schattig. Hij praat meer sinds een week of 2, nog steeds alleen losse woorden. Maar wel veel. Sindsdien kan ik weer wat beter met hem communiceren.
Ik ben ook zo verbaasd iedere keer hoeveel hij snapt. Hij zegt nee, als hij ja bedoelt.
Vanmorgen: wil je melk? Nee.
Pop, als je melk wilt drinken moet je ja zeggen. Dus, wil je melk? Ja.
Zoon kan wel aardig alleen spelen. Vooral als ik zelf ook bezig ben in huis. Hij kijkt erg de kat uit de boom in nieuwe situaties. Volgens mij is hij nog te jong om samen te spelen en zit hij dan echt in zijn eigen wereld. Hij trekt wel naar de jongens toe op de opvang, vooral de iets oudere. Die doet hij na en wil hij mee spelen. Verder zijn het vooral allemaal meisjes, die zijn allemaal gek op hem en moederen over hem. Ik heb niet de indruk dat hij echt een vriendje heeft op de opvang.
Ik ben ook zo verbaasd iedere keer hoeveel hij snapt. Hij zegt nee, als hij ja bedoelt.
Vanmorgen: wil je melk? Nee.
Pop, als je melk wilt drinken moet je ja zeggen. Dus, wil je melk? Ja.
Zoon kan wel aardig alleen spelen. Vooral als ik zelf ook bezig ben in huis. Hij kijkt erg de kat uit de boom in nieuwe situaties. Volgens mij is hij nog te jong om samen te spelen en zit hij dan echt in zijn eigen wereld. Hij trekt wel naar de jongens toe op de opvang, vooral de iets oudere. Die doet hij na en wil hij mee spelen. Verder zijn het vooral allemaal meisjes, die zijn allemaal gek op hem en moederen over hem. Ik heb niet de indruk dat hij echt een vriendje heeft op de opvang.
dinsdag 11 september 2018 om 22:06
Mbt mijn trapvraag: wij moeten 2 smalle trappen met een bocht erin op om in ons huis te komen. Soms Vaak heeft peuter daar geen zin in en soms ga ik dan al naar boven zonder hem (en met tassen) en haal ik hem daarna op. Ik zou hem graag gewoon daar laten met de mededeling: ik zie je wel een keer boven verschijnen, maar lijkt me dus toch nog wat te gevaarlijk. Ben benieuwd vanaf wanneer dat zou kunnen en of we dan hier nog wonen, haha.
Happyapple: hoe oud is jouw jongste nu? Al (ruim) een half jaar of misschien al bijna 1? Hoe is de interactie nu?
Tinkeltje, ik denk ook dat het echt samenspelen wat later komt. Voor mijn peuter nu wel een beetje. We hebben met een auto "over-gereden" vanmiddag
Ik vond hem laatst ook heel slim in de zandbak in het park. Jongetje naast ons had een graafmachine en mijn peuter ook. Jongetje wilde graag met de graafmachine van mijn zoontje spelen en kwam hem vragen of dat mocht. Peuter: "ja. En [naam peuter] met die!" Die van het jongetje dus. Was een succesvolle ruil
Happyapple: hoe oud is jouw jongste nu? Al (ruim) een half jaar of misschien al bijna 1? Hoe is de interactie nu?
Tinkeltje, ik denk ook dat het echt samenspelen wat later komt. Voor mijn peuter nu wel een beetje. We hebben met een auto "over-gereden" vanmiddag
Ik vond hem laatst ook heel slim in de zandbak in het park. Jongetje naast ons had een graafmachine en mijn peuter ook. Jongetje wilde graag met de graafmachine van mijn zoontje spelen en kwam hem vragen of dat mocht. Peuter: "ja. En [naam peuter] met die!" Die van het jongetje dus. Was een succesvolle ruil
dinsdag 11 september 2018 om 22:14
Mijn jongste is nu ruim 8 maanden @morgenstond. Ze vinden elkaar wel heel leuk gelukkig en beginnen te lachen als ze elkaar zien. Maar peuter wil soms niet dat baby met een bepaald speeltje speelt en is per ongeluk wel wat hardhandig met aaien etc dus dat moet ik wel wat bij sturen soms 
Maar als baby huilt, komt peuter vaak een speentje of speelgoedje brengen. Zo lief.
Maar als baby huilt, komt peuter vaak een speentje of speelgoedje brengen. Zo lief.
happyapple wijzigde dit bericht op 12-09-2018 07:51
12.61% gewijzigd
dinsdag 11 september 2018 om 22:15
Ik denk dat ik peuter vanaf 2,5 a 3 jaar echt volledig vrij liet qua trap op/af. Nu, met 3,5 jaar, mag hij in elk geval lekker zelf op en neer wanneer hij wil en kan hij ook met (kleine) spulletjes in zijn hand de trap op en af.
Hij is wel een keer helemaal van boven naar beneden gevallen overigens
Maar ja, zoals de HAP toen ook al zei, je kan hem moeilijk voor elk risico behoeden en op je 40e kan je ook van de trap kletteren. Op een gegeven moment oogt het gewoon veilig genoeg en moet je het loslaten.
Mijn bijna 2 jarige daarentegen vertrouw ik nog voor geen cent op de trap. Die hou ik nog altijd vast en vang ik regelmatig op.
Mijn oudste heeft duidelijk favoriete kindjes op het kdv. Spelen ook echt samen.
Maar ook gekibbel. “Ik wil noooooooit meer met jou spelen!”
Dat duurt dan een kwartier ofzo
Hij is wel een keer helemaal van boven naar beneden gevallen overigens
Maar ja, zoals de HAP toen ook al zei, je kan hem moeilijk voor elk risico behoeden en op je 40e kan je ook van de trap kletteren. Op een gegeven moment oogt het gewoon veilig genoeg en moet je het loslaten.
Mijn bijna 2 jarige daarentegen vertrouw ik nog voor geen cent op de trap. Die hou ik nog altijd vast en vang ik regelmatig op.
Mijn oudste heeft duidelijk favoriete kindjes op het kdv. Spelen ook echt samen.
Maar ook gekibbel. “Ik wil noooooooit meer met jou spelen!”
Dat duurt dan een kwartier ofzo
dinsdag 11 september 2018 om 22:34
Mijn peuters mogen zelf de trap op en af daar let ik niet eens meer op en traphekjes heb ik ook nooit gehad, ben altijd best streng geweest dat ze op de gang en overloop niets te zoeken hebben en altijd de huiskamerdeur dicht. Dreumes kruipt zelf de trap op met mij erachter en eraf gaat hij op zijn billen maar ik hou zijn handje dan vast.
En mijn 3 jarige heeft echt al vriendjes heel erg leuk om te zien! 2 jongetjes en een meisje hier uit de buurt die bij ze in het PSZ klasje zitten en zijn allerbeste vriendje is het zoontje van een vriendin van mij maar die 2 schelen ook maar een week in leeftijd en zijn zo’n beetje altijd samen. Mijn 2 jarige heeft nog geen vriendje en lift gewoon mee op de vriendjes van de 3 jarige.
En ik neem al dik een half jaar geen buggy meer mee naar buiten toe, alleen bij echt lange dagen weg en veel lopen neem ik de duowagen met plankje mee maar dat is alleen voor naar bijv de dierentuin. En ja alles duurt echt uren als we ergens heen gaan maar dat maakt mij niet veel uit.
En mijn 3 jarige heeft echt al vriendjes heel erg leuk om te zien! 2 jongetjes en een meisje hier uit de buurt die bij ze in het PSZ klasje zitten en zijn allerbeste vriendje is het zoontje van een vriendin van mij maar die 2 schelen ook maar een week in leeftijd en zijn zo’n beetje altijd samen. Mijn 2 jarige heeft nog geen vriendje en lift gewoon mee op de vriendjes van de 3 jarige.
En ik neem al dik een half jaar geen buggy meer mee naar buiten toe, alleen bij echt lange dagen weg en veel lopen neem ik de duowagen met plankje mee maar dat is alleen voor naar bijv de dierentuin. En ja alles duurt echt uren als we ergens heen gaan maar dat maakt mij niet veel uit.
woensdag 12 september 2018 om 08:42
Mijn peuter kan ook goed zelf spelen. Heel mooi om te zien hoe ze er helemaal in opgaat. Maar soms zitten er dagen tussen dat ik met alles moet helpen, knettergek kan ik daar van worden, maar goed, dat is nou eenmaal zo. Het beste werkt om dan maar lekker mee te spelen en zitten we samen torens te bouwen, poppen te verkleden, met auto's racen. (word ik ook weer een beetje kind van
)
De juffen van het kdv zeggen dat ze veel haar eigen gang gaat, en dat juist andere kinderen naar haar toetrekken en haar betrekken bij hun spel. En dat ze dat ook best leuk vindt, maar ook wel eens niet en dat dan heel duidelijk maakt met 'nee' en weglopen. Ze weet goed wat ze wil dus
De juffen van het kdv zeggen dat ze veel haar eigen gang gaat, en dat juist andere kinderen naar haar toetrekken en haar betrekken bij hun spel. En dat ze dat ook best leuk vindt, maar ook wel eens niet en dat dan heel duidelijk maakt met 'nee' en weglopen. Ze weet goed wat ze wil dus
woensdag 12 september 2018 om 10:17
Zelf spelen gaat hier bij dochter steeds beter. Een tijdje terug wilde ze nog niet eens alleen naar haar speelhoek toe lopen, maar nu kan ze zichzelf best een tijd vermaken. Vooral met poppen en ‘huishoudelijke bezigheden’, maar kleien en bouwen doet ze ook graag. Terwijl ze bezig is komen er hele conversaties voorbij, vooral gebaseerd op eigen ervaringen, haha. Laatst hoorde ik haar tegen de pop zeggen ‘Niet op de bank hoor poppie, vieze mond!’. Vervolgens legt ze zelf de pop op de bank en was het ‘Oh neee poppie! (met precies dezelfde intonatie als ik dat altijd doe
) vieze mond en toch op de bank! Mag niet poppie, kom hier!’. Echt geniaal hoe je jezelf dan voorbij hoort komen
woensdag 12 september 2018 om 10:57
Hahaha Shift wat leuk!
Vanmorgen ging het heel goed met lopen. Hij stapte uit de auto en ik zei dat hij zelf moest lopen. Gelijk handjes omhoog en jengelen. Dus ik zei: handje geven. En dat deed hij en toen liep hij braaf mee. Misschien vindt hij het alleen lopen eng? Heb met man nu ook afgesproken dat hij hem daar niet meer tilt.
Vanmorgen ging het heel goed met lopen. Hij stapte uit de auto en ik zei dat hij zelf moest lopen. Gelijk handjes omhoog en jengelen. Dus ik zei: handje geven. En dat deed hij en toen liep hij braaf mee. Misschien vindt hij het alleen lopen eng? Heb met man nu ook afgesproken dat hij hem daar niet meer tilt.
woensdag 12 september 2018 om 23:26
Dochter wil sinds ze ongeveer 1.5 jaar is bijna niet meer in de buggy tenzij ze bijna omvalt van de vermoeidheid. Ze probeert wel regelmatig af te dwingen om getild te worden. Daar trap ik dan dus niet in. Dat heeft ook geregeld hysterische buien opgeleverd waarbij ze boos op de grond ging liggen. Die zijn tegenwoordig een stuk minder geworden gelukkig. Nu gaat ze vaak op de driewieler met duwstang mee en dan de baby in de draagzak. Of ze staat soms op het meerijdplankje en dan ligt de baby in de wandelwagen.
Dochter heeft met sommige kinderen heel leuk contact. Ze spelen dan leuk naast elkaar en zoeken elkaar steeds op een leuke manier op. Met andere kinderen totaal niet. Dan is het echt steeds speelgoed afpakken letterlijk uit de handen proberen te rukken etc. Echte vrienden heeft ze behalve haar knuffels nog niet. Dochter vindt andere kinderen wel nog steeds super interessant.
Dochter heeft met sommige kinderen heel leuk contact. Ze spelen dan leuk naast elkaar en zoeken elkaar steeds op een leuke manier op. Met andere kinderen totaal niet. Dan is het echt steeds speelgoed afpakken letterlijk uit de handen proberen te rukken etc. Echte vrienden heeft ze behalve haar knuffels nog niet. Dochter vindt andere kinderen wel nog steeds super interessant.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
woensdag 12 september 2018 om 23:28