Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Ja, misschien moeten wij ook maar gewoon een verkleiner kopen. Hij vindt het wel heel interessant om zijn poep en plas te zien, dus wie weet geeft dat net dat zetje ;-)

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of tandenpoetsen bij jullie ook zo'n strijd is. Vind het iedere keer weer gedoe. Maar wat wel schattig is, is dat zoontje nu wil "kletsen" tijdens het poetsen. Wat zo'n beetje inhoud dat we het hebben over wat we hebben gedaan die dag :)
Morgenstond_ schreef:
17-09-2018 20:23
Elifantje, hoe oud is jouw peuter? Ik snap niet zo goed wat de spanning van een potje kan zijn (wc evt wel). Als ik het zou snappen kon ik er misschien wat aan doen. Ik vind die poepluiers echt zo veel werk altijd :-p
Maar zoontje hier kan iig niet vertellen wat hij spannend vindt.
Ze is twee. Ze schrok denk ik omdat het anders voelde ofzo. En ze keek ook wat verschrikt achterom toen ze had gepoept.
Haha, dan denk ik dat wij 3 haltes verderop met de metro wonen (richting DH)

Dat zoon het hier kan aangeven dat hij heeft gepoept, betekent trouwens niet dat hij zin heeft in een luierwissel, dat is weer steeds meer oorlog aan het worden :mad:
@tanden poetsen: dat is mans afdeling. Maar ik maak af en toe excuses naar de buren voor de herrie, dus kan wel zeggen dat het niet in vrede gaat. Laatst dacht ik dat ze toch al bijna klaar zouden zijn na 20 minuten krijsen, tot ik man wanhopig hoorde roepen dat hij nog niks gedaan had :facepalm:
Verkleiner is echt heel handig. Ze kan gewoon op de wc niet goed zelf blijven zitten.

Tandenpoetsen gaat steeds beter. Is drama geweest, maar sinds alle tanden door zijn zit er vooruitgang in. Wij zingen liedjes tijdens het poetsen, dat helpt met de mond open doen.
Wij zongen altijd 2x in de maneschijn. Was dan wel omgeveer 2 minuten. Maar dat liedje heb ik nu wel gewoon vaak genoeg gehoord ;-D

Maar goed, een gouden tip is er dus waarschijnlijk niet, haha. Zoveel gekrijs dat ik excuses naar de buren zou hoeven maken is er hier gelukkig iig niet ;-)
In de maneschijn is hier ons slaapliedje :proud:

Misschien wordt hij er dan wel lekker rustig van :idee:
Inmiddels is dat hier helaas ook een slaapliedje, haha. Mans schuld. Ik deed er altijd 2 en opeens heeft peuter in de maneschijn er ook bij gekregen bij man. Net als dat ik "1, 2, 3" moest doen met de deken. Eeeh, wat? Bleek een ding van man en peuter te zijn :-p

Heb net een wc-brilverkleiner van Cars besteld. Aangezien peuter toch autofan is, kan ik daar maar beter misbruik van maken ;-D
Zoon gaat hier op vaste momenten op het potje. Voor en na bed. We zijn er meer mee begonnen om aan het potje te wennen. Hij heeft nu een paar keer er op geplast. Overdag geeft hij vaak wel aan dat hij geplast of gepoept heeft, maar ook wel op momenten dat hij het niet gedaan heeft. Dus soms meent hij het en soms kletst hij maar wat. Vandaag in een winkel ook: poepen! Lekker hard bij de kassa. ;-D Hij wil overdag ook wel op het potje en dan zet ik hem er wel op, maar er komt nooit iets. Maar als hij wil, zet ik hem er wel op. Hij is nu net 2, ik denk dat ik over een tijdje een keer doorpak en echt ga trainen.

Slaapliedje: nope doen we niet. Alleen als hij eens heel verdrietig is zing ik voor hem, doe ik al vanaf zijn geboorte. Verder een kort en vast slaapritueeltje. Sinds een aantal weken heeft hij ineens interesse in knuffels en slaapt hij met twee.

Tandenpoetsen: elifantje daar hebben we vaker over geschreven! Gaat hier nu ook heel goed. Een liedje werkte hier niet. Ik ben juist heel kort tegen hem. Mond open, links, andere kant, mond op, nog even boven, klaar. Klinkt wat streng, maar zo klinkt het niet als ik het doe. Gewoon duidelijk.
Poetsen is hier op de eetstoel, hoofd tegen één van onze buiken, mond open en poetsen. Peuter sputtert wat tegen maar we vinden het te belangrijk om losjes in te zijn.

Potje/wc maken geen indruk. Ik denk niet dat peuter weet dat ie een anus heeft. Hij ontkent in zijn luier gepoept te hebben en laat zich gewillig verschonen. :bonk:
Zoon heeft heel snel last van kapotte billen. Continu geirriteerd. Ik probeer hem nu in te printen dat als hij op het potje poept, hij dat niet meer heeft. Verschonen is vanaf dag 1 al drama.
Morgenstond, hier ligt de baby ook de hele avond al op mijn borst/schoot/net hoe ze het blieft, heb haar 2x geprobeerd weg te leggen zonder succes dus nu laat ik ‘r maar lekker liggen. Ze is ook nog maar 2 weken en slaapt ‘s nachts en overdag wel goed in haar wiegje, dus ik geloof het wel.

@tandenpoetsen: poetsen zelf wil wel redelijk, maar voor ze zover is dat er gepoetst kan worden.. Ze duikt eerst elke kamer op de eerste verdieping in, staat dan 30 seconden in de douche, wil dan nog haar knuffel pakken, dan eerst zelf nog poetsen, dan moet er nog meer tandpasta op (maar O WEE als het teveel is = meltdown) en dan kunnen we eindelijk. Ik ben er nog niet achter hoe ik dit proces sneller kan laten verlopen, want hoe meer ik achter haar aan jaag, hoe trager ze uiteraard wordt. Hetzelfde verhaal met het naar bed gaan, treuzel treuzel treuzel. Overigens heb ik laatst getimed hoe lang 2 minuten eigenlijk is, viel me nog vies tegen. Denk dat dochter chronisch onder-poetst is :-$

@potje: jaaa, daar had ik eigenlijk allang mee bezig moeten zijn, maar elke poging om op het potje te gaan werd door dochter resoluut afgewezen en de laatste weken heb ik het maar even zo gelaten gezien de komst van de baby (brilverkleiner wilde ze wel op zitten, maar vooral om daarna kilo’s wc-papier in het toilet te gooien :facepalm: ). Als ik nu echter bedenk hoe ik dochter zindelijk moet gaan krijgen met ook een baby in huis, zakt de moed me helemaal in de schoenen..

@ochtend/avondspits: hebben jullie nog life-savers om dit enigszins zen te doen? Baby in de draagzak had ik al bedacht, maar ik zweet me altijd het ongans in dat ding, laat staan in de spits, dus hou me aanbevolen voor andere tips&trics!

Andere vraag: hoe gaat het bij jullie peuters tijdens het avondeten? Eten ze wat de pot schaft? En hanteren jullie al tafel-regels? Dochter eet brood zonder problemen, maar warm eten echt maar minimaal. Vanavond 8 kleine spekjes en 4 sliertjes tagliatelle, zonder saus, want dat moet ze al helemaal niet. Vlees eet ze heel wisselend, aardappels is niks, rijst ook alleen kaal en dan een paar hapjes, en alles dat groen is wordt sowieso resoluut van het bord verwijderd. We proberen er niet teveel gedoe om te maken, ze groeit verder prima, maar toch.. er komt amper groente in op deze manier. Daarnaast kan ze maximaal 5 minuten netjes blijven zitten, dan is ze zelf ‘klaar’ en wil (en gaat) ze van tafel. Ook hier weer: hoe meer stennis wij maken, hoe moeilijk het is om haar op haar stoel te houden, dus tot nu toe heb ik haar maar laten gaan (anders is het voor niemand meer leuk), maar uiteindelijk zal ze toch moeten leren (langer) aan tafel te blijven zitten.. alleen: hoe? :proud:
@spits: de jongste het huis uitgooien :proud:
Wij hebben ons de eerste weken opgesplitst. Niet het meest gezellig om te eten, maar wel het meest effectief. Man kookte en at met zoon, dochter kreeg dan voeding van mij. Na het eten ging man met dochter een rondje lopen en dan had ik alle tijd om zoon rustig in bed te leggen (zonder geluiden van dochter, gewoon als quality time).
Dan ging ik wat eten, kwam man terug en konden we samen het huiluurtje van dochter aanpakken :-D

@eten: zoon is hier heel lang een uitdagende eter geweest, maar het begint nu wat beter te worden. Zolang we thuis zijn boeit het me allemaal weinig, en die enkele keer als we buiten de deur eten is zoon zo onder de indruk dat er regels zijn, dat hij zich opeens gedraagd :proud:
Dochter is 2 jaar en ruim 2 maanden. Zoon is 5 weken. Zoon slaapt 's nachts in zijn wieg. Sinds afgelopen zaterdag op zijn eigen kamer. Dit gaat prima. De nachtfles krijgt hij op zijn eigen kamer. Overdag slaapt hij meestal op ons of in de box. In de wandelwagen, draagzak en auto slaapt hij ook nog prima. In bed ligt hij overdag eigenlijk nooit :-$

tandenpoetsen dochter mag een lied kiezen. Ze wil nu al wekenlang niets anders dan zo gaat de molen. Wij hebben hier onze eigen versie op. Het woord molen vervangen we regelmatig voor ieder willekeurig voorwerp, mens of dier. En zo kunnen we wel even doorzingen. Vervolgens mag dochter zelf poetsen zolang ze wil. Wij bepalen wel hoelang we zingen en kondigen ook aan wanneer we bij het laatste dier etc zijn. 9 van de 10 stopt ze dan ook meteen. Soms gaat ze nog even door zonder liedje. Ook prima. Dochter is dol op boekjes lezen. Als ze zich prima gedraagt tijdens het poetsen dan krijgt ze een extra verhaaltje voor het slapen gaan. Wij poetsen beide keren voor het slapen gaan.

potje dochter poept ter plekke in haar luier waar ze staat of zit wanneer ze aandrang voelt. Ze vindt het interessant wanneer wij naar de wc gaan. Ze heeft twee keer zonder luier op de wc gezeten en niets gedaan. Maar dat was het dan wel. Zodra ik zie dat ze gaat persen vraag ik weleens of dat ze naar de wc of op het potje wil. Maar daar heeft ze echt nog geen zin in.

avondeten peuter eet met een slabber, anders knoeit ze alles vol. Wij scheppen op. Van alles een beetje wat de pot schaft. Zij bepaalt wat ze ervan eet. Dit is zeer wisselend. Groenten zijn hier op spinazie en wortelstamp na ook een ramp. We blijven het structureel aanbieden en ze groeit prima, wordt niet wakker van de honger. Dus ik geloof het wel.
Op het moment dat ze netjes aan tafel zit kun je haar een groot compliment geven hoe knap ze dat doet. En zodra ze klaar is en jullie nog niet zou je haar ook iets bv een boekje of iets te spelen aan tafel kunnen geven om zichzelf even te vermaken terwijl jullie nog eten en ondertussen met haar kletsen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Poetsen. Wij zingen ook een liedje. 3 keer 'ik zag 2 beren', of haaien, of slakken. Net wat ze wil, ze verzint ook beesten.

Potje Dochter plast op commando op het potje/een wc, maar zegt zelf niks. Kan wel de hele dag droog zijn als we haar regelmatig laten gaan. S nachts is ze nu ook droog. Maar ja, ze is ook al 3,5 :) Poepen doet ze nog altijd in haar broek helaas.

Avondeten gaat goed. Ze moet van alles een hap proeven en verder hebben we geen eisen. Het knoeien valt me nu ook mee, hoewel ze de laatste tijd weer met haar handen wil eten.

Ochtendhumeur. Hebben jullie peuters ook een ochtendhumeur? Die van ons is echt het eerste half uur niet te genieten. Ook niet na een per ongeluk (in de auto of fietskar) middagslaapje.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Eten gaat hier wel goed. Ik maak nergens een probleem van tijdens het eten, maar stimuleer wel. Wil je nog een hapje? Kom je weer zitten? En dan ben ik van plan om op sommige punten op een gegeven moment strenger te worden. Met name het zitten blijven, maar het is nu echt een ongeleid projectiel.

Qua hoeveelheid eten: ik ben heel makkelijk. Dan eet hij maar niet. Als hij niks eet geef ik wat meer yoghurt, maar zolang hij daarna geen honger lijkt te hebben doe ik er weinig aan. Hij eet tegenwoordig ook weer met zijn handen en we proberen het bestek wat meer te stimuleren.
Wij hebben een redelijk makkelijke eter. Hij eet qua groenten graag rode bieten, paprika, sperziebonen, wortels, doperwten en spinazie. Toen ik zei dat hij wel sla lustte zei hij ook na "[naam peuter] lust wel sla". Mooi 😎 Hij blijft in principe ook wel zitten tot we klaar zijn, maar dat komt ook omdat hij dus zelf ook eet. En daarna mag hij samen met z'n vader het toetje pakken en daar wacht hij dan ook heel netjes op. Hebben we wel geluk mee geloof ik :) Hij eet trouwens met z'n vork en heel soms met z'n handen. Wat ik dan juist stimuleer, omdat het met z'n vork soms niet lukt. En soms eet ie niet, en dan is dat maar zo. Hij is stevig zat :p

Een ochtendhumeur heeft onze peuter niet. Die heeft altijd energie voor 10 zodra hij wakker is. Zijn vader moet het alleen nog wel eens ontgelden met een auto tegen zijn hoofd als peuter man wil wakker maken. Peuter heeft soms wel een beetje een middaghumeur als hij na zijn middagdutje wakker wordt.

Shift, voor de avondspits is eigenlijk de enige echte oplossing een extra paar handen. En afhankelijk wat het slaapritueel is van peuter kan je daar evt wat in schuiven natuurlijk. Wij hebben peuter in ieder geval wel eens overdag in bad gedaan.
Wij zitten eigenlijk te wachten op dat peuter slecht gaat eten. We lezen en horen overal dat dreumessen en peuters slecht eten maar dat merken wij thuis niet. Peuter eet gewoon op wat er voor zijn neus staat. Behalve rauwe wortels. Maar thuis, in restaurants en bij anderen: hij eet alles. Tijdens ons weekje weg hadden ze bij het kinderbuffet sinaasappelpartjes. Die at peuter zonder morren met schil en al op :-| en afgelopen weekend schoof hij zijn flamküchen met chorizo, ui, pepers en crème fraîche zo naar binnen.

Qua drinken wil peuter alleen water. Ik heb hem wel eens proberen te verleiden tot limo/sap of melk maar dan keek hij zuur en gaf het glas terug.

Vaak eet hij met vork of lepel maar van ons mag het ook met zijn handen. We hebben hem nooit hoeven aanmoedigen om te eten. Bij zijn eerste hapjes zat hij zelfs als een varkentje de lepel achterna te knorren. Leverde hele lieve filmpjes op :flirting:
Ik zit zelfs met iets en ik vraag mij af hoe jullie hier tegen aan kijken. Het ‘jaar’ van mijn man zijn studie bestaat XX jaar en ze wilde een weekend weg. Maar omdat het wel een bijzonder jaar was besloten ze 4 dagen te gaan. Toen bleek dat ze ook een week weg konden.. Tja het gebeurt maar één keer tenslotte. :-| Man twijfelt. Een week lang zuipen en brallen, dat is hem wat veel. Maar ik denk vooral ‘een week alleen met peuter zonder back up, terwijl mijn man 2000km verderop zit en daarna nog een week moet bijkomen?’ :-?

Er zijn hier dames met een man die op-af werken en die zijn het gewend misschien. Dat lijkt mij toch zwaar. Wat zouden jullie doen?
Ik denk dat je een vakantie/lustrum niet kan vergelijken met weg voor werk.

Man hier is ongeveer een week per 3/4 weken weg voor werk. Tussendoor nog wat vergaderingen in het buitenland waardoor hij de avondspits mist, dus voor mij telt dat ook als "weg", ik zit dan tenslotte met het extra werk thuis. Toch is hij wel gelijk weer beschikbaar als hij thuis is, hij zit tenslotte niet met zijn collega's in het buitenland om te zuipen en gaat daar zelfs redelijk vroeg naar bed om bij te slapen :rofl:

Voor een vakantie zou ik minder blij zijn. Zeker niet met zijn studievriendjes, al zijn een hoop daarvan nu ook vader, dus het zal niet meer zo extreem zijn als vroeger. Of misschien juist wel, omdat het nu kan.

Hij zou hier trouwens geen week krijgen om uit te brakken, 2 dagen max. Maar zolang is je kind toch niet te houden (zeker niet in jullie appartement ;-) ), je kan nu eenmaal niet uitleggen dat papa er lang niet is geweest en er nu wel is maar toch niet is. Maar dat zou zijn eigen risico zijn.

Als voorbereiding laat ik man hier wel een shitload aan boodschappen halen, zodat ik voor een groot deel daar de deur niet meer voor uit hoef.

Het meest irritante vind ik dat je je draai moet vinden, en net als je daar in zit weer een nieuwe draai omdat man er dan weer is :whistle:

Edit: wat trouwens ook vermoeiend is, is dat ik die nachten op standje 'hyperalert' sta, dus net wat minder nachtrust krijg dan normaal.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 12:53
Reden: Edit
11.01% gewijzigd
Docher is heel makkelijk aan tafel. Ze kan rustig een half uur stil blijven zitten. Eten gaat ook wel goed, behalve als het te pittig is. Of als ze iets anders niet wil, ook prima, dan eet ze niks. Man en ik eten nooit een toetje, dus die krijgt ze zodra ze klaar is met eten, ook als wij dan nog bezig zijn.

Vraagje, kunnen jullie peuters springen? En zo ja, hoe leren ze dat? Dochter wil met peuterzwemmen van de kant af springen, net als de andere kindjes. Ze staat wat te hupsen, maar komt niet verder. Ze wordt boos als ik haar handen vast pak, want ze wil het zelf doen...

En voor de meisjesmoeders, wat doen jullie met het haar van je dochter? Het is hier nog net te kortje voor 1 staartje. Dus vaak doe ik er 2 (of twee knotjes) of 1 of 2 halve staartjes. Ook wel eens een scheiding opzij met een knipje, maar dat zit nooit lang mooi. Nog leuke ideeen?
Glitter, een week zou ik te lang vinden. Mijn man is wel eens drie dagen weg, dat vind ik al meer dan genoeg. Overigens is het ook wel prima te doen, maar ik mis hem gewoon dan.
@springen: hier is het nu nog hupsen, maar het begint wel steeds meer op springen te lijken. Hij doet voornamelijk andere kinderen na, dus hij leert het vanzelf wel in MonkeyTown op de trampolines en op peutergym.
Dochter kan met twee voeten tegelijk springen. Het ziet er nog wel enorm houterig en schattig uit :flirting: je hebt van die skippypaarden. Daarmee maken ze eigenlijk dezelfde springbeweging om te oefenen.

Dochter heeft meestal een hoge staart en het haar aan de achterkant los. Voor een paardenstaart is het nog net te kort.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
@springen: dat kan dochter al goed, en vindt ze zelf ook helemaal cool. Is begonnen met een soort ‘doen alsof’, dus wel de beweging maar zonder los te komen van de grond. Daarna sprong ze met 1 been omhoog en nu al een tijdje met beide benen. Ze heeft inderdaad zon skippy-paard waar ze ook veel op zit, misschien dat dat geholpen heeft? We hebben het haar in ieder geval niet bewust geleerd.

@weekje weg: mijn man is ook wel eens met vrienden weg geweest, in de tijd dat dochter er is nu 2x, beide keren een (mid)week waarvan een keer ook echt aan de andere kant van de oceaan. Voor die ene week was het wel te doen, opa en oma kwamen een dagje extra en ik had geregeld dat ik iets later kon beginnen op de dag dat man normaal gesproken dochter naar de opvang brengt. Nu met 2 koters mag hij voorlopig de deur niet uit, dan moet ik verplicht naar een rustoord als hij na een week terug is waarschijnlijk. :bonk:

@haren: dochters haar past in één staartje, maar omdat ze best fijn haar heeft zakken er na een tijdje allerlei pieken uit. Ik vind dat juist wel schattig staan, zet er soms een paar vast met een extra clipje maar verder laat ik het zo. Zolang het maar niet voor haar ogen hangt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven