Naar groep 2
vrijdag 24 augustus 2018 om 06:59
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?
Welkom op het groep 2 topic!
donderdag 6 september 2018 om 16:50
hier mag je wel mee naar binnen... ook regelmatig dat logopedist ofzo in de klas zitten dus dan kun je ff dingen kort bespreken. Vaste plekken en er lagen altijd werkjes maar omdat er nu minder klassenassistentie is (ipv 1 vaste per klas nu 2-3 voor 3 klassen) beginnen ze met spelen. Moeten ze een dag van tevoren kiezen. Vind het wel lastiger dat ik nu dus geen idee meer heb welke werkjes hij krijgt en ik daar dus ook niet meer op in kan haken. Verder hadden we vorig jaar startgesprekken met doelen etc en nu ook niets? Dus we wachten nog even af hoe het gaat. En eigen tafel zoon zit aan tafel met nog 4 groep 2 kindjes
donderdag 6 september 2018 om 20:18
Hier mag je ook mee naar binnen. Zelf tot en met groep 8. Je kan met je kind een boekje of een speeltje doen. Om 8:30 gaat de bel en dan zingen ze het liedje goedemorgen dag waarna we weg gaan.
Ze beginnen bij ons met de kring waar iedereen een vast plaatsje heeft al mag er wel gewisseld hebben. Als je bofkleuter ben mag je naast de juf en ben je het hulpje.
Hier gaan ze morgen op schoolreis. Zal wel een moe kind terug krijgen.
Ze beginnen bij ons met de kring waar iedereen een vast plaatsje heeft al mag er wel gewisseld hebben. Als je bofkleuter ben mag je naast de juf en ben je het hulpje.
Hier gaan ze morgen op schoolreis. Zal wel een moe kind terug krijgen.
vrijdag 7 september 2018 om 13:15
Hier het eerste 10-minutengesprek gehad. Kleine man doet het goed, cognitief prima op zijn plek in groep 2 en einde dus groep 3 wat dat betreft. Is nog wel 4 in zijn gedrag, wat logisch is want dat is hij ook. Heeft vorig jaar eigenlijk maar 3 maanden school gehad. Verder merkt de juf dat hij vooral op vrijdag, als groep 1 vrij is en dus alleen 2/3 samen is, dat hij erg geconcentreerd is.
Hier mag je niet mee naar binnen, kinderen komen zelf (behalve in allereerste week voor startende kleuters) binnen tussen 8.30 en 8.45 uur. Zelf tassen uitpakken, jas ophangen, tas wegzetten etc. Starten in kring en daarna aan de slag, op het bord hangen voor groep 1/2 en 3 aparte rijen met plaatjes en woorden wat ze die dag gaan doen. Verder hebben ze een weekbrief met werkjes die ze per week zelfstandig moeten afwerken.
Hoeveel boterhammen geven jullie trouwens mee. Hier 2 sneetjes met korstjes, hij zou denk ik wel meer kunnen eten maar is vooral een langzame eter en dan vind het ook zo sneu dat hij dan langer binnen moet blijven omdat zijn brood nog niet op heeft.
Hier mag je niet mee naar binnen, kinderen komen zelf (behalve in allereerste week voor startende kleuters) binnen tussen 8.30 en 8.45 uur. Zelf tassen uitpakken, jas ophangen, tas wegzetten etc. Starten in kring en daarna aan de slag, op het bord hangen voor groep 1/2 en 3 aparte rijen met plaatjes en woorden wat ze die dag gaan doen. Verder hebben ze een weekbrief met werkjes die ze per week zelfstandig moeten afwerken.
Hoeveel boterhammen geven jullie trouwens mee. Hier 2 sneetjes met korstjes, hij zou denk ik wel meer kunnen eten maar is vooral een langzame eter en dan vind het ook zo sneu dat hij dan langer binnen moet blijven omdat zijn brood nog niet op heeft.
vrijdag 7 september 2018 om 13:24
Ik ben overblijfhulp en zie weinig langzame eters; die groepsdruk doet wonderen
De meeste kinderen krijgen twee boterhammen mee, een enkeling een bolletje of drie broodjes. Bij sommigen zit er iets bij als een tomaatje of liga.
En een enkeling krijgt een complete kunstwerkje mee. Echt, dan gaat er een enorme Tupperware open met een miljoen vakjes en elk vakje is gevuld met iets anders. Tomaatjes, partjes paprika in 3 kleuren, uitgesneden bloemetjes brood (zonder korst), komkommertjes zonder schil tot en met dropjes, popcorn en van die zoute pretzels in lettervormpjes. Heel eerlijk? Kinderen willen niet opvallen en willen gewoon een boterham mee, net zoals alle andere kindjes in de klas.
vrijdag 7 september 2018 om 14:19
vrijdag 7 september 2018 om 14:44
Ik heb niet eens de tijd om 's ochtends kunstwerkjes te fabriceren.....laat staan dat hij paprika/komkommer/tomaat zou opeten (weigert hij al sinds zijn 2 en ja ik blijf aanbieden zonder resultaat). Uiteraard krijgt hij ook fruit mee voor zijn fruithap....en kaas extra in zijn broodtrommel (1 afgebroken stukje chocolade mocht echt niet). Ik houd het gewoon op twee sneetjes en als hij meer wenst dat hoor ik het vast wel
vrijdag 7 september 2018 om 17:41
2 boterhammen (met korst, wat een onzin is dat imo om dat eraf te snijden) met beleg naar wens en een beker water gaat er mee. Heel soms een gekookt en gepeld eitje in alu-folie zodat deze nog enigszins warm is. Voor de ochtend zit er of een banaan of een (gesneden) appel met schil in de tas. Kortom, gewoon een Hollandse inhoud in de tas.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
vrijdag 7 september 2018 om 21:02
Mijn zoon krijgt 3 broodjes mee. Ze hebben op dinsdag en donderdag fruit dag. dan krijgt hij dus zo ie zo fruit mee. De andere dagen of fruit of ontbijtkoek. Mijn zoon begint de ene keer in de kring en andere keer met spelen. Op vrijdag mogen de ouders even bij en kind blijven om te kijken. Hij heeft een eigen stoel, en nu ook een eigen haakje waar hij zijn jas moet op hangen. Verder krijgen ze sinds dit jaar 2 keer gym van een vakdocent. Ze werken bij ons niet echt met rapporten maar met portfolio mappen. juf stelt vragen aan mijn zoon en de antwoorden schrijft ze op. Wat hij leuk vind, wat hij niet leuk vind en wat hij wil leren bijv. Tijdens het oudergesprek moet mijn zoon ook mee en dan bespreekt ze de antwoorden met hem.
zaterdag 8 september 2018 om 06:28
Hier hetzelfde alleen moeten wij als ouders het gesprek thuis voorbereiden aan de hand van 5 vragen. Wat vind je leuk, waar ben je goed in, wat vind je lastig, wat wil je leren en dit is mijn wens voor dit jaar.mobo235 schreef: ↑07-09-2018 21:02Ze werken bij ons niet echt met rapporten maar met portfolio mappen. juf stelt vragen aan mijn zoon en de antwoorden schrijft ze op. Wat hij leuk vind, wat hij niet leuk vind en wat hij wil leren bijv. Tijdens het oudergesprek moet mijn zoon ook mee en dan bespreekt ze de antwoorden met hem.
Wik hebben maandag het gesprek. Van ouders hoorde ik dat sommige kinderen het best lastig vond, maar die van mij vind alleen de vraag wat vind ik lastig om te antwoorden. We moeten de antwoorden ook op schrijven
zaterdag 8 september 2018 om 08:21
Hier op het moment een kleine groeispurt en dus 4 boterhammen mee naar school, naast fruit en drinken. Komt tot nu toe schoon terug. Eerder deden we op de halve dagen alleen fruit, maar op het moment ook een boterham. Anders komt er echt een heel vervelend kind de school uit.
Als er geen groeispurt is, zijn het 2 boterhammen.
Die 5 vragen waren hier vorig jaar het eerste rapport inclusief een tekening van zichzelf. Ze had echt hele grappige antwoorden gegeven aan de juf, maar ook echt geleerd wat ze aangaf graag te willen leren in de rest van het jaar!
Als er geen groeispurt is, zijn het 2 boterhammen.
Die 5 vragen waren hier vorig jaar het eerste rapport inclusief een tekening van zichzelf. Ze had echt hele grappige antwoorden gegeven aan de juf, maar ook echt geleerd wat ze aangaf graag te willen leren in de rest van het jaar!
dinsdag 11 september 2018 om 16:11
Hier vandaag gesprek gehad op school... goed gevoel bij. 2 boterhammen hier 1x fruit 1x pakje drinken en een beker met wat limonade... en indien hij meer Zou willen drinken kan hij water drinken. Hier altijd fruit maar goed ik heb geen snoeper meeste traktaties komen onaangeraakt mee naar huis ondanks dat hij ze gewoon mag eten.
dinsdag 11 september 2018 om 20:26
Ah, de bento-box! Ik ken iemand die dat doet. Post de mooie lunchcreaties graag op FB. Ik zal wel een verzuurd moederloeder zijn maar ik vind het zo'n verspilling van etenswaar (en van tijd, maar ieder z'n hobby)ShaunTheSheep schreef: ↑07-09-2018 13:24
En een enkeling krijgt een complete kunstwerkje mee. Echt, dan gaat er een enorme Tupperware open met een miljoen vakjes en elk vakje is gevuld met iets anders. Tomaatjes, partjes paprika in 3 kleuren, uitgesneden bloemetjes brood (zonder korst), komkommertjes zonder schil tot en met dropjes, popcorn en van die zoute pretzels in lettervormpjes. Heel eerlijk? Kinderen willen niet opvallen en willen gewoon een boterham mee, net zoals alle andere kindjes in de klas.
Dochter krijgt altijd fruit en water bij het 10- uurtje. Water en twee sneetjes brood bij de lunch. Daar doe ik afwisselend een doosje rozijntjes of plakje ontbijtkoek bij. En als ik echt uit de band spring
dinsdag 11 september 2018 om 20:29
Verder net startgesprek gehad. Ze neemt veel meer ruimte in, zit lekker in haar vel. Ze zijn met een projectje voor slimme kleuters begonnen waar zij en nog wat slimmeriken hun ei in kwijt kunnen. Weektaak is aangepast naar hoger niveau. Ik heb er vertrouwen in dat dit jaar goed voor haar gaat zijn.
dinsdag 11 september 2018 om 22:28
Hier krijgt dochter maar 1 boterham mee naar school. Ben al heel blij dat ze dat nu op eet, heeft echt lang geduurd. Nu is iedere keer haar trommeltje leeg dus vanaf donderdag krijgt ze 1.5 boterham mee. Thuis eet ze 's middags wel 2 boterhammen, maar dat duurt dan wel een goed half uur voordat het op is. Lastig want ze is klein en mager dus ze kan het goed gebruiken!
Verder krijgt ze altijd fruit mee als 10uurtje, heel af en toe een keer een koekje als m'n fruit ineens op is
maar fruit vind ze lekkerder. Nu vaak druiven&aardbeien, maar appel/banaan/mandarijn lust ze ook graag. En kiwi of peer, maar dat geeft zo lastig mee en de juf gaat niet voor 20 kindjes fruit snijden 
Verder gaat het lekker op school. Ze huilt niet meer bij het wegbrengen en volgens de juf is ze veel zelfverzekerder geworden.
Vanmorgen hoorde ik dat ze gisteren met een andere juf moest rekenen omdat ze daar in groep 1 geen interesse in had. Zegt juf vanmorgen tegen me: 'ze kan alle sommen tot 10 al rekenen, ze doet het ineens hartstikke goed!'
Dat vind ik wel jammer, dat je daar niets over hoort. Kind had heel trots thuis gerekend en woordjes geschreven en dat aan juf laten zien. Was ze teleurgesteld dat juf er niet echt naar had gekeken en dan denk ik, nu ineens verbaasd zijn dat ze wel kan rekenen.
Donderdag hebben we oudermiddag, dan mogen we de middag meedraaien in de klas. Dan hebben we meteen even de tijd om met haar (andere) juf te babbelen
Verder krijgt ze altijd fruit mee als 10uurtje, heel af en toe een keer een koekje als m'n fruit ineens op is
Verder gaat het lekker op school. Ze huilt niet meer bij het wegbrengen en volgens de juf is ze veel zelfverzekerder geworden.
Vanmorgen hoorde ik dat ze gisteren met een andere juf moest rekenen omdat ze daar in groep 1 geen interesse in had. Zegt juf vanmorgen tegen me: 'ze kan alle sommen tot 10 al rekenen, ze doet het ineens hartstikke goed!'
Dat vind ik wel jammer, dat je daar niets over hoort. Kind had heel trots thuis gerekend en woordjes geschreven en dat aan juf laten zien. Was ze teleurgesteld dat juf er niet echt naar had gekeken en dan denk ik, nu ineens verbaasd zijn dat ze wel kan rekenen.
Donderdag hebben we oudermiddag, dan mogen we de middag meedraaien in de klas. Dan hebben we meteen even de tijd om met haar (andere) juf te babbelen
donderdag 13 september 2018 om 16:40
Pffh, vandaag ff pittig dagje, Zoontje was vannacht veel op vanwege pijn in zijn knie (gister gevallen). Vanmorgen bij het naar school brengen deed een jongetje onaardig tegen hem, dat hij niet mocht meespelen (dit zei hij ook tegen andere kinderen "Ik regel wel dat T. niet meespeelt")
Vervolgens kom ik zoontje vanmiddag ophalen, heeft ie een plek pp zijn rug en op zijn voorhoofd en geeft aan dat hij is geslagen, geschopt en aan hem is getrokken door o.a dit jongetje dat vanmorgen ook al lelijk tegen hem deed.
Ik weet nou niet of ie dramatisch doet omdat ie moe is, of dat er echt dingen zijn voorgevallen die ik niet door de beugel vind kunnen gaan. Gelukkig heb ik morgen een gesprek met de juf (kennismaking) dus dan kan ik het gelijk even ter sprake brengen.
Vervolgens kom ik zoontje vanmiddag ophalen, heeft ie een plek pp zijn rug en op zijn voorhoofd en geeft aan dat hij is geslagen, geschopt en aan hem is getrokken door o.a dit jongetje dat vanmorgen ook al lelijk tegen hem deed.
Ik weet nou niet of ie dramatisch doet omdat ie moe is, of dat er echt dingen zijn voorgevallen die ik niet door de beugel vind kunnen gaan. Gelukkig heb ik morgen een gesprek met de juf (kennismaking) dus dan kan ik het gelijk even ter sprake brengen.
donderdag 13 september 2018 om 17:51
Ik zou ook niet blij worden van dit soort verhalen hoor. Fijn dat het zo uitkomt dat je morgen gesprek hebt met de juf. Als je het apart ter sprake moet brengen kan dat meteen weer zo zeurderig voelen (tenminste zo zou ik me dan voelen). Maar hoop dat het meevalt. Mijn kleuter kan in elk geval nog wel eens aandikken.snorriemorrie schreef: ↑13-09-2018 16:41Moest het even kwijt, sorry. Ik weet dat kinderen soms ruw spelen, maar deze 2 dingen samen waren vandaag even too much (zelf ook slecht geslapen, moeilijker om dan te relativeren)
donderdag 13 september 2018 om 17:53
Dochter krijgt trouwens 2 boterhammen mee. Verder gesneden fruit/groente (is dol op paprika) voor s morgens. Ze krijgt een fles/beker water mee en verder schoolmelk.
Brood gaat niet elke dag op, de helft van de keren ongeveer. Maarja kan niet inschatten wanneer wel en niet, anders zou ze die dagen minder mee krijgen.
Brood gaat niet elke dag op, de helft van de keren ongeveer. Maarja kan niet inschatten wanneer wel en niet, anders zou ze die dagen minder mee krijgen.
donderdag 13 september 2018 om 18:00
sprietgras schreef: ↑13-09-2018 17:51Ik zou ook niet blij worden van dit soort verhalen hoor. Fijn dat het zo uitkomt dat je morgen gesprek hebt met de juf. Als je het apart ter sprake moet brengen kan dat meteen weer zo zeurderig voelen (tenminste zo zou ik me dan voelen). Maar hoop dat het meevalt. Mijn kleuter kan in elk geval nog wel eens aandikken.
Ik moet zeggen: hij was er in eerste instantie niet uit zichzelf over begonnen. Maar hij had een krasje op zijn rug, dus ik vroeg hoe dat kwam. Even later begon hij er toen wel weer uit zichzelf over. Maar moet daarbij ook wel zeggen: als hij moe is, is het ook wel echt een drama-king. Dus ergens neem ik het met een korreltje zout, maar aan de andere kant schrik je er ook wel weer van...
vrijdag 14 september 2018 om 10:44
@Snorriemorrie echt vervelend. Hopelijk brengt het gesprek meer duidelijkheid.
Hier werken ze (ivm met combinatie 1-2-3) met een takenbrief, gisteren een erg blije en aan de andere kant verdrietig smurf, blij want hij mocht op de computer (stond op zijn takenbrief) niet blij want het "lezen" ging niet goed want de andere kindjes waren zo aan het kletsen en de juf was twee keer boos op smurf geworden. Heb dan het idee dat ik in een oude reclame terecht ben gekomen "komt wel goed schatje"
Komende week hebben ze een studiedag op school. Kan hij even bijtanken want merk wel dat hij moe is. Bij jullie ook of valt dat mee?
Hier werken ze (ivm met combinatie 1-2-3) met een takenbrief, gisteren een erg blije en aan de andere kant verdrietig smurf, blij want hij mocht op de computer (stond op zijn takenbrief) niet blij want het "lezen" ging niet goed want de andere kindjes waren zo aan het kletsen en de juf was twee keer boos op smurf geworden. Heb dan het idee dat ik in een oude reclame terecht ben gekomen "komt wel goed schatje"
Komende week hebben ze een studiedag op school. Kan hij even bijtanken want merk wel dat hij moe is. Bij jullie ook of valt dat mee?
vrijdag 14 september 2018 om 11:08
Snorriemorrie, wat vervelend! Zoon komt hier ook soms thuis met dit soort verhalen over kinderen die wild en ruw doen. In groep 1 was dit nog veel erger. Groep 2 valt het geloof ik mee omdat d werkwijze in de klas gestructureerder is. Dat is fijn voor mijn zoon.
Maar in de pauzes hebben veel kinderen de behoefte om uit te razen en ik weet niet of mijn kind al goed het onderscheid maken tussen " kinderen die uitrazen" en "kinderen die lomp doen".
Thuis kan hij soms ook zo zijn drukke en ruwe momenten hebben maar ik vermoed dat hij op school niet per se wild speelt..of wel maar het dan niet zo goed kan hebben dat een ander dat ook doet. Thuis kan hij zijn broertje de baas maar hij is zeker niet de sterkste op het plein. Denk dat hij dat dan snel als "pijn doen" ervaart. Maar je hoort natuurlijk liever dat ze fijn met de anderen hebben gespeeld.
Maar in de pauzes hebben veel kinderen de behoefte om uit te razen en ik weet niet of mijn kind al goed het onderscheid maken tussen " kinderen die uitrazen" en "kinderen die lomp doen".
Thuis kan hij soms ook zo zijn drukke en ruwe momenten hebben maar ik vermoed dat hij op school niet per se wild speelt..of wel maar het dan niet zo goed kan hebben dat een ander dat ook doet. Thuis kan hij zijn broertje de baas maar hij is zeker niet de sterkste op het plein. Denk dat hij dat dan snel als "pijn doen" ervaart. Maar je hoort natuurlijk liever dat ze fijn met de anderen hebben gespeeld.
vrijdag 14 september 2018 om 16:38
vrijdag 14 september 2018 om 19:53
Hier vandaag voor het eerst sportdag gehad, hij vond het erg leuk.
En voor het eerst bij een vriendje geluncht, boterham met knakworst wat een verwennerij!
Vandaag thuis moest hij wel om alles huilen, en in bed sliep hij in 5 minuten, toch wat vermoeid denk ik.
En voor het eerst bij een vriendje geluncht, boterham met knakworst wat een verwennerij!
Vandaag thuis moest hij wel om alles huilen, en in bed sliep hij in 5 minuten, toch wat vermoeid denk ik.
klaverblauwtje wijzigde dit bericht op 14-09-2018 20:46
0.38% gewijzigd
vrijdag 14 september 2018 om 20:24
Leuk Klavertje, lekker buiten gesport?
Aanstaande maandag gaan ze bij ons op schoolreisje. Ik ga gezellig mee als begeleider. Vorig jaar ook gedaan. Toen vond ik het verschil tussen groep 1 (mijn zoon) en groep 2 zo groot. Ben benieuwd hoe ik het nu ervaar, er zitten voor mijn gevoel een paar hele kleintjes in de klas. Grappig hoe ze in een jaar zo veranderen, want vorig jaar was mijn zoon dus zo’n kleintje
Aanstaande maandag gaan ze bij ons op schoolreisje. Ik ga gezellig mee als begeleider. Vorig jaar ook gedaan. Toen vond ik het verschil tussen groep 1 (mijn zoon) en groep 2 zo groot. Ben benieuwd hoe ik het nu ervaar, er zitten voor mijn gevoel een paar hele kleintjes in de klas. Grappig hoe ze in een jaar zo veranderen, want vorig jaar was mijn zoon dus zo’n kleintje