Naar groep 2

24-08-2018 06:59 365 berichten
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!

Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?

Welkom op het groep 2 topic!
Alle reacties Link kopieren
Hier ongeveer 110 leerlingen in in totaal 5 combiklassen. Een inimini school dus, maar er is erg veel groei bij de kleuters door een nieuwe nieuwbouwwijk die geen eigen school gaat krijgen.

C heeft nog nooit een dag school gemist. Heb haar zelfs wel eens niet fit afgeleverd met de mededeling dat ze maar moesten bellen als het niet ging, omdat ze zelf per se naar school wilde.

Vorig jaar heel veel juffen gehad. De vaste (fulltime) juf werd zo tegen de herfstvakantie overspannen. School heeft zijn best gedaan om zo veel mogelijk vaste invallers te regelen, maar doordat er ook die enorme griepgolf was waren er soms 3 verschillende juffen in een week voor de klas. Vanaf februari hebben ze de rest van het schooljaar 2 vaste invallers gehad. De tel qua hoeveel juffen zijn wij dus een beetje kwijtgeraakt....
Misschien vind ik het soms ook wel stiekem heel gezellig om hem een dagje thuis te houden.... Zo na de vakantie is het wel weer erg stil thuis. Maar ik zou hem nooit voor niks thuislaten. Maar als ik het idee heb dat ie ziek is of te moe, dan overweeg ik het wel; zeker nu hij nog niet leerplichtig is.
Alle reacties Link kopieren
Hier kreeg ik vorig jaar als optie van school om mijn leerplichtige kind maar 1 dag per week thuis te houden want geen leraar.... dat vond ik niet echt oké... was ook nog op mijn werkdag waarop hij na school naar de bso ging. Uiteindelijk mocht hij die dag er bij groep 2 bij vond het ook een rare oplossing hou hem maar thuis want we hebben niemand op woensdag.
Alle reacties Link kopieren
Mystic24. Ik word nu heeeeel nieuwsgierig of jou kleuter bij mijn kleuter op school zit, zou wel heel toevallig zijn, maar je omschrijving incl de gouden weken klopt precies. Zitten die 2 scholen in 1 gebouw, waar ook peuterspeelzaal, kdv, bieb en cb zitten?
funnymiss schreef:
30-08-2018 17:17
Mystic24. Ik word nu heeeeel nieuwsgierig of jou kleuter bij mijn kleuter op school zit, zou wel heel toevallig zijn, maar je omschrijving incl de gouden weken klopt precies. Zitten die 2 scholen in 1 gebouw, waar ook peuterspeelzaal, kdv, bieb en cb zitten?
Lijkt er op, kom je uit Brabant?

De grote school heeft 2 stromingen, dus 2 gebouwen. Er zit daar inderdaad een kdv en cb bij. Ook een sporthal erlangs.
De school van mijn kinderen bestaat uit 1 basisschool, kdv en bso.
Alle reacties Link kopieren
Nee limburg hier! Maar verder is het dus volledig hetzelfde, grappig. Valt onder dezelfde koepel dan waarschijnlijk.
Hier gaat het goed met dochter. Helemaal naar haar zin weer. Dinsdagmorgen even gehuild maar verder de hele week niet!

Wel is ze erg moe. Ze sliep vandaag om 18.45u al! En gisteren wilde ze met een vriendinnetje afspreken, maar die moest naar zwemles. Dus dat was even brullen op het plein.. vriendinnetje ook trouwens ;-)

Ze is wel weer toe aan weekend. Even lekker rustig, uitslapen, niks moeten.. morgen nog een half dagje school.

Ze is wel erg bezig met letters, kan nu 3letter woorden goed lezen. Heel soms vergeet ze alleen de eerste letter, dan zegt ze 's - o - m .. oh daar staat om' Maar ze corrigeert zichzelf nu meteen. Dus het heeft wel echt haar interesse nu!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al echt weer zin on het nieuwe schooljaar. Dochter gelukkig ook.

Dat er zoveel verschillende leerkrachten zijn voor een groep, dat lijkt me voor een kleuter niet echt fijn. Maar ja, het lerarentekort is/wordt zo groot! De meeste scholen zijn al blij als er überhaupt een leerkracht voor de groep staat. Wel stom dat de politiek hier niet veel eerder op geanticipeerd heeft, want alle lapmiddelen die ze nu toepassen zetten geen zoden aan de dijk.

Vorig jaar heb ik dochter s morgens weer mee kunnen nemen van school, want door de griepgolf was er niemand voor de klas. Gelukkig kon ik het regelen op mijn eigen werk.

Dochter krijgt dit jaar 2 juffen. De ene juf kent ze al van afgelopen jaar, de ander is nieuw. Ben wel benieuwd naar de nieuwe juf.

Over de gouden weken: dat hoort bij een bepaalde methode over sociaal-emotioneel gedrag. Het begint ook de algemene benaming te worden voor de beginperiode van een schooljaar waar de groepsvorming heel veel aandacht krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gouden weken idd.. Daarna volgen de zilveren weken
Wat gaat de grootste uitdaging voor jullie kind zijn dit schooljaar, denken jullie?

Voor mijn zoon: werken aan fijne motoriek/pengreep/(in)kleuren. Hij is nog heel zwak wat betreft omgaan met (kleur)potloden. Waar ik zie dat andere kinderen zeker al een jaar een kleurplaat (of een stukje) kleurplaat netjes kunnen inkleuren - ook als het buiten de lijntjes gaat - is dat voor mijn zoon nog een redelijk kraswerkje.

Ook hebben ze afgelopen week een opdracht (mbv smartboard?) gedaan waar ze een bepaald aantal vakjes moesten inkleuren.

Hoeveel emmers zie je? Kleur het aantal vakjes. Hoeveel zandkastelen? Kleur het aantal vakjes. Dit is nog totaal niet secuur gedaan, terwijl ik ervan overtuigd ben dat hij cognitief op niveau zit - het aantal zelfs zonder te tellen mondeling zou kunnen vertellen. Ook naam schrijven vindt hij heel moeilijk - motorisch gezien dus, want hij kent de letters goed. Kan ze neerleggen en intypen.

Wat zijn uitdagingen voor jullie kind?
Ook de fijne motoriek denk ik.
Kleuren binnen de lijntjes gaat de ene keer beter dan de andere keer.
Potloodgreep gaat goed, maar ik moet af en toe wel aan herinneren, maar dingen als strijkkralen gaan goed dus de fijne motoriek is prima.

Letters begint ze nu voorzichtig in geïnteresseerd te raken, ze kent ze nog niet allemaal. Haar eigen naam kan ze wel schrijven. Wel heeft ze een abonnement op de Bobo en dat vindt ze het einde.

Pup telt ook nog ipv dat ze gelijk ziet hoeveel dingen er staan.

Er is dus nog een hoop te leren dit jaar, maar dat komt vast allemaal goed.

Deze week kennismakingsgesprek/10 minuten gesprek met de juf. Hoop dan ook te horen dat er dit jaar allemaal voorbij gaat komen.
Ik zie nog niet heel veel nieuwe uitdagingen. Ze loopt voor op de rest, maar school en wij waren beiden geen voorstander van in een hogere groep plaatsen omdat ze al zoveel ‘moet’ en we wilden haar bij leeftijdgenootjes en met name vriendinnen houden. Ze loopt wekelijks mee in zo’n extra uitdagingen klasje of hoe het ook heet. Ik hoop dan eigenlijk dat ze daar iets in vindt wat haar interesse heeft en dat ze daarmee verder kan. Ze lijkt wat zoekende tussen kindjes die moeten leren wat zij al weet.
Alle reacties Link kopieren
De uitdaging bij mijn dochter ligt meer in de grove motoriek. Het is nogal een kluns zeg maar.

Qua fijne motoriek ligt ze denk ik gemiddeld. Kan wel stukjes kleurplaat mooi inkleuren en aardig op lijntjes knippen enzo. Nichtje is een half jaar ouder en is daar duidelijk behoorlijk op voor (niet alleen omdat ze ouder is), maar is bij haar juist een sterk punt.

Verder denk ik dat sociaal een uitdaging ligt bij open staan voor nieuwe kindjes en wat meer ontspannen omgaan met kinderen die niet lief doen. Reageert ze nu nogal fel op (terwijl ze niet door heeft dat ze ook niet altijd zo lief doet).
Alle reacties Link kopieren
Fijn motorisch is mijn dochter goed ontwikkeld. Grof motorisch minder.
Ik denk dat haar aandachtspunt vooral ligt op zelfvertrouwen en durf. Dus lekker meezingen in de klas, mee gymmen, en durven te spreken in de kring, al ging dat laatste al best goed.
Fijnmotorisch is mijn zoon wel goed als hij met lego bouwt, ook hele kleine priegelonderdelen.

Met pen/stift/potlood werken vindt hij op zich leuk maar vooral als het een eigen ontwerpje of idee is.

Ik twijfel of het bij hem echt een kwestie is van nog niet kunnen of dat hij het gedoe vindt/saai/teveel tijd vindt kosten.
Alle reacties Link kopieren
Cognitief valt er weinig te leren, ze loopt behoorlijk voor. De uitdaging voor haar is om te leren gaan met dingen die niet gelijk lukken. Ik zie thuis dat ze dan komt tegen de krib gooit, of gaat huilen. En sociaal sterker worden. Ze is ontzettend lief, maar laat over zich heen lopen. Als een ander kind iets wil waar zij mee bezig is dan gaat die ander er dus mee vandoor.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisje moet ook nog leren om de kaas niet van haar brood te laten eten, maar daar is ze in de vakantie al flink in gegroeid.
Dat merk ik aan tijdens het spelen met ons buurmeisje van dezelfde leeftijd.

NYC, sommige kinderen hebben niks met knutselen/tekenen/prikken. Dus ik snap best als jouw zoon daar niet zoveel interesse en zin in heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet vooral leren laten zien wat ze kan, want ze kan meer als ze op school laat zien. Ook vind ik dat ze moet leren om te vragen als ze iets wil leren, zoals bijvoorbeeld bepaalde letters leren schrijven. Fijne en grove motoriek is prima in orde. Het liefste tekent en schrijft ze de hele dag. Ook wat namen van vriendinnen kan ze al schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Die ontwikkeling vind ik hier heel leuk om te zien! Vooral schrijven vindt ze interessant en kan ze ook best goed, haar eigen naam maar ook papa mama opa oma naam broertje en namen van vriendinnen. Maar ze heeft een godsklere hekel aan de 'rekenwerkjes', ik krijg alleen niet helemaal helder wat ze dan precies moet doen in de rekenhoek. Ze zegt het saai te vinden, omdat ze het niet kan. Op mijn idee om dan te oefenen zodat ze het wel komt een; 'nee maaaaammmmm, dat wil ik dus niet'.
Zal het met de startgesprekken dus eens vragen aan de juf.
Voor zichzelf opkomen is geen probleem, integendeel, ik moet haar tijdens speelaspraakjes afremmen en zeggen dat ze ook rekening moet houden met vriendinnetjes
Alle reacties Link kopieren
pimpelmeesje123 schreef:
24-08-2018 09:41
Hier ook groep 2 al duurt de vakantie nog ruim een week. Combiklas met geloof nu 12 leerlingen (speciaal onderwijs). Ben wel heel benieuwd hoe het gaat straks zelfde juf, hopelijk gaan ze het hem iets moeilijker maken dan eind vorig jaar dat was te makkelijk (en vond hij wel prima). En sowieso ben ik heel benieuwd hoe het gaat hoop is dat als hij de letters leert het uitspreken beter gaat en als dat beter gaat kunnen we weer regulier... Maar goed aan andere kant die kleine klasjes zijn ook nog wel even lekker zeker bij het letters leren en leren lezen ;-)
Heeft jouw zoon ook een spraak achterstand?
Wij moesten destijds kiezen of speciaal onderwijs of normaal. Op advies van kentalis en het zkh toen niet gekozen voor special onderwijs, terwijl hij niet altijd verstaanbaar was. Nu zat hij wel in een traject bij kentalis wat het een stuk beter maakte.
Hier is logopedie dus buiten de school. Dat is wel jammer.
Ik hoop dat je zoon volgend jaar naar een gewone school mag. Heeft trouwens ook last dat sommige mensen denken dat niks kan?
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
01-09-2018 21:28
Cognitief valt er weinig te leren, ze loopt behoorlijk voor. De uitdaging voor haar is om te leren gaan met dingen die niet gelijk lukken. Ik zie thuis dat ze dan komt tegen de krib gooit, of gaat huilen. En sociaal sterker worden. Ze is ontzettend lief, maar laat over zich heen lopen. Als een ander kind iets wil waar zij mee bezig is dan gaat die ander er dus mee vandoor.
Ditzelfde geld voor onze zoon. Met daarnaast meer zelfstandig werken. Als dat lukt dan zal hij 1,5 kleuteren als dat niet dan 2,5. Ik kijk ook een beetje met jouw mee of ze je dochter bezig kinnen houden. Wij hebben er een hard hoofd in of een extra jaar onze zoon gaat helpen. Wij zijn bang dat hij zijn kont in de kribben gooit en verveelt wordt,

Mijn zoon heeft voor zichzelf ook als doel gelegd dat hij naar groep 3 wil met zijn vrienden. De kinderen waar hij mee omgaat zijn van groep 3 en 2. Hij heeft deze week ook al 3 speelafspraken gehad. Ondanks dat hij voor het eerst sinds Hij naar school gaat moe is.

Hier trouwens een klein school met nog geen 200 leerlingen. Blijkbaar hebben mazzel dat hij maar 2 leraren heeft gehad. Deze deden het vorig jaar samen en nu weer.

Hier trouwens geen goude cirkel, maar wie ben jij project. Waarbij de bedoeling denk hetzelfde is als de goude cirkel. Jezelf durven zijn en andere accepteren. Daarnaast uitvinden waar je goed in ben
Wat fijn dat jullie startgesprekken hebben met de leerkracht. Hier alleen een algemene ouderavond maar die is pas aan het einde van de maand.

Leuk om te lezen wat al die individuele "leerdoelen" zijn.

Rekenwerkjes zullen hier de voorkeur gaan hebben denk ik. Voor zoon zal het misschien helpen als hij beseft dat een werkje "kleur het aantal vakjes etc" voor de juf betekent dat hij het weet. Hij is héél sterk op de juffen gericht, op het brave af. ;-D Maar laten zien wat hij weet (thuis, aan ons) is vooral een antwoord dat hij mondeling geeft. In een klas met 23ll werkt het natuurlijk niet zo. Eerst maar eens even wat weekjes afwachten, ze zijn tenslotte net gestart.
hoi kwam deze topic tegen en zou het leuk vinden om mee te schrijven. Mijn zoontje gaat vanaf morgen naar groep 2. Heeft er zin in zegt hij. Hij is de laatste tijd veel met cijfers en letters bezig. Zijn leerdoel voor dit jaar is om beter te luisteren in de kring. heeft hij samen vorig jaar met juf opgeschreven. Hij krijgt de zelfde juffen als vorig jaar. Hij komt in een klas van 19 kinderen dat vind ik wel fijn. Wordt nog wel meer maar niet zoveel als vorig jaar.
Alle reacties Link kopieren
Handbal schreef:
02-09-2018 07:40
Ditzelfde geld voor onze zoon. Met daarnaast meer zelfstandig werken. Als dat lukt dan zal hij 1,5 kleuteren als dat niet dan 2,5. Ik kijk ook een beetje met jouw mee of ze je dochter bezig kinnen houden. Wij hebben er een hard hoofd in of een extra jaar onze zoon gaat helpen. Wij zijn bang dat hij zijn kont in de kribben gooit en verveelt wordt,

Mijn zoon heeft voor zichzelf ook als doel gelegd dat hij naar groep 3 wil met zijn vrienden. De kinderen waar hij mee omgaat zijn van groep 3 en 2. Hij heeft deze week ook al 3 speelafspraken gehad. Ondanks dat hij voor het eerst sinds Hij naar school gaat moe is.

Hier trouwens een klein school met nog geen 200 leerlingen. Blijkbaar hebben mazzel dat hij maar 2 leraren heeft gehad. Deze deden het vorig jaar samen en nu weer.

Hier trouwens geen goude cirkel, maar wie ben jij project. Waarbij de bedoeling denk hetzelfde is als de goude cirkel. Jezelf durven zijn en andere accepteren. Daarnaast uitvinden waar je goed in ben
Dochter heeft ook veel behoefte aan bevestiging van de juf. Kan enorm de vraag "overdenken". Kleur het plaatje dat hoort bij school. Maar ja, de verfdoos op het plaatje ziet er anders uit dan die potten verf op school, dus hoort het er echt bij? En het boek. De juf leest voor uit een boek en er zijn wel wat boeken maar thuis hebben we veeeeel meer boeken. Dus hoort een boek bij school of is het een instinker?

Dochter heeft in groep 3 vriendinnen, maar de leukste zitten nu met haar in groep 2 (waarvan een ook met een flinke voorsprong) en met de kinderen uit groep 1 speelt ze ook graag en spreekt ze ook af.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven