Naar groep 2

24-08-2018 06:59 365 berichten
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!

Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?

Welkom op het groep 2 topic!
Hoi allemaal!

Hoe gaat het met jullie (oudste) kleuters? Hier alles goed. Afgelopen week en komende week vinden er eindgesprekken plaats op de school van mijn kind, wij hebben ons gesprek al gehad. Zoon gaat definitief door naar gr3. :-) Waar leerkracht in november nog zei dat het twee kanten uit kon gaan, in maart neigde naar door laten gaan maar met kanttekening dat bepaalde taaldingen nog wel wat aandacht behoefden, daar was er nu eigenlijk op geen enkel punt meer een twijfel.

Alleen dat hij moet “leren leren”. Wil graag alles meteen kunnen en toont weinig interesse in oefenen terwijl hij dat op sommige gebieden wel nodig heeft. En het lastige: op sommige gebieden ook juist niet, waardoor hij soms de neiging heeft te denken dat alles vanzelf kan gaan en gefrustreerd raakt als dat niet voor álles opgaat.
Maar we gaan wel zien hoe we hem daar in groep 3 in kunnen ondersteunen.

Zoon zelf lijkt het vanzelfsprekend te vinden dat ie naar 3 gaat, voor hem is er waarschijnlijk nooit twijfel geweest. ;-)

Wie vindt het leuk om vanaf augustus weer mee te schrijven in een groep 3 topic?
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaa ik vind het leuk dan ook regulier.... vandaag het inschrijfformulier ingeleverd. Juf gaat een leesplan maken en wij zijn met bouw bezig. Dat in een keer alles willen of niet doen herken ik trouwens wel hoor zoon moet ook leren dat fouten maken mag... we zijn nu bezig om hem oo een leesvoorsprong te zetten zodat hij een wat eenvoudigere overgang heeft en beter/makkelijker op lezen mee kan komen aangezien dat het lastige stukje gaat zijn (van de letter een woord maken is lastig)
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn nyc dat hij doorgaat! En wel geinig dat hij dat vanzelfsprekend vindt. Hier gaan de vriendjes van zoon die in de herfst jarig zijn ook allemaal door, dis dat is heel fijn.

Alleen met zoon zelf gaat het niet zo top. Hij maakt weer enorme springen waardoor hij nog minder aansluit bij wat ze in de klas doen. En nu laten we hem toch maar testen (op intitiatief van school) ondanks dat Ik niet weet wat ze met die uitslag willen of zullen doen.

Moeten jullie nog lang tot de vakantie? Ik heb net geteld, na deze week nog maar 4 weken 😱
Op welke manier gaan jullie aan een leesvoorsprong werken, pimpelmeesje? Ik heb de indruk dat zoon hier momenteel iets meer met letters dan met cijfers bezig is (wie had dat gedacht!) dus wil er ook wel wat mee. Hij vindt Borre boekjes (hebben een abonnement) momenteel heel leuk, evenals rijmen. Dus wil er op zich ook wel wat mee.
Motoriek is ook goed verbeterd hier. De grove motoriek nog niet zo, fietsen lukt nog niet en ook vaardigheden als huppelen, evenwicht, een balspel, allemaal niet zo aan hem besteed, maar fijnmotorisch werk, pengreep, dat gaat allemaal super!
Wauw, "we" gaan alweer naar groep 3. Wat gaat het ongelooflijk snel.

Goed nieuws dus voor jullie, NYC en Pimpelmees!

Hier nog geen eindgesprek gehad, maar ik ga er vanuit dat ze wel door mag. Ze is het kleuteren en spelen wel 'zat'. Ze heeft meer uitdaging nodig en zelfs het plus-klasje waar ze in meedraait biedt niet voldoende. Dus we kijken uit naar echt gaan leren lezen en schrijven etc.

In de tussentijd heb ik een set hele moeilijke smartgames gekocht voor haar en daar kan ik haar nog wel enigszins mee uitdagen. Ook al vliegt ze er sneller doorheen dan ik o_o
Marly89 schreef:
05-06-2019 20:40
Wat fijn nyc dat hij doorgaat! En wel geinig dat hij dat vanzelfsprekend vindt. Hier gaan de vriendjes van zoon die in de herfst jarig zijn ook allemaal door, dis dat is heel fijn.

Alleen met zoon zelf gaat het niet zo top. Hij maakt weer enorme springen waardoor hij nog minder aansluit bij wat ze in de klas doen. En nu laten we hem toch maar testen (op intitiatief van school) ondanks dat Ik niet weet wat ze met die uitslag willen of zullen doen.

Moeten jullie nog lang tot de vakantie? Ik heb net geteld, na deze week nog maar 4 weken 😱
Ai, wat vervelend dat het momenteel niet zo lekker gaat met je zoon en hij aansluiting verliest. :-( Over het sociale aspect heb ik het eigenlijk niet eens gehad met de leerkracht terwijl dat vorige keren best een dingetje was, maar ik neem aan dat het wel ok is aangezien leerkracht er zelf ook niet over is begonnen. Volgens mij loopt het momenteel wel iets beter op dat gebied.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
05-06-2019 20:40
Op welke manier gaan jullie aan een leesvoorsprong werken, pimpelmeesje? Ik heb de indruk dat zoon hier momenteel iets meer met letters dan met cijfers bezig is (wie had dat gedacht!) dus wil er ook wel wat mee. Hij vindt Borre boekjes (hebben een abonnement) momenteel heel leuk, evenals rijmen. Dus wil er op zich ook wel wat mee.
Motoriek is ook goed verbeterd hier. De grove motoriek nog niet zo, fietsen lukt nog niet en ook vaardigheden als huppelen, evenwicht, een balspel, allemaal niet zo aan hem besteed, maar fijnmotorisch werk, pengreep, dat gaat allemaal super!
We doen bouw deels op school en deels thuis.... ik vind het wel heerlijk overzichtelijk moet alleen opletten dat ik niet gefrustreerd raak als hij een woord niet kan lezen.... (dan leest hij k-a-p en kn hij niet kap zeggen kan rustig een compleet ander word maken dan)
En ik mag niet toetsen dus dat is ook soms lastig want dan kun je niet verder.
Leuk om weer mee te schrijven in groep 3. Hier ook naar groep 3, met een geheel eigen leeslijn en waarschijnlijk ook rekenlijn. Hij leest nu zonder hakken/plakken en problemen AVI E3 weg. Zijn al gesprekken met de juf over geweest om te bespreken hoe en wat, ook omdat hij al is versneld (van 0 naar groep 2) en dat voor ons in elk geval naar de toekomst toe geen optie meer is. Als hij zo doorgaat is hij net 11 als hij naar middelbare school gaat.

Verder verandert er voor hem in groep 3 niet veel, zelfde juf, zelfde lokaal alleen aan de andere kant van dat lokaal dan nu. Hij heeft in veel zin in. Hier ook na deze week nog 4.....volgend schooljaar wordt een heel lang jaar...als laatste vakantie dan
Alle reacties Link kopieren
Hier nog láng geen vakantie. Wij zitten in de laatste regio die vakantie krijgt, 20 juli pas. Starten doen we ook pas weer in september! Maar ik ga met jullie mee naar een groep 3 topic hoor!

Geen enkele twijfel dat ze naar 3 gaat, welke juf(fen) ze krijgt is nog niet bekend. Dat wordt pas verteld als alles bij alle scholen van de stichting rond is. Ik hoop dat ze in elk geval 1 van haar juffen houd. We hebben nog geen eind gesprek gehad, maar bij het vorige gesprek en rapport bleek al dat ze haar precies zien zoals ze is. Een leergierig meisje wat zichzelf weet uit te dagen in de klas. De lat (wat knutselen betreft) soms wat hoog legt voor zichzelf, maar ook een superplanner die meestal op dinsdag haar weektaak (4-5 werkjes) al af heeft.
Alle reacties Link kopieren
Nog 1 week naar school en dan is het hier vakantie! Indeling van de klassen is vorige week bekend geworden. Zoon zit in groep van 6 jongens, allemaal vriendjes van elkaar. Heel leuk, maar ook heel druk samen. Dus de heren worden volgend jaar uit elkaar gehaald, 3 aan 3. Hij zit dus volgend jaar dus nog wel bij 2 vriendjes in de klas en maakt vast ook weer snel nieuwe...

Op naar een groep 3 topic? En ik kan ook weer gaan meeschrijven in een groep 1 topic. Want dochter start in groep 1, leuk weer!!
Ja, hier ook nog maar één week! Wij hebben geen indeling gekregen, alleen een briefje met daarop de mededeling wie de nieuwe groepsleerkrachten worden van de groepen en in welke groep je kind na de vakantie zit. Ik heb veel ouders gesproken maar lang niet allemaal dus ik weet niet precies hoeveel er doorgaan. Tellend kom ik zelf op 27 maar ik heb ook al mensen 34 horen zeggen...

Schoolreisje gehad, deze week speelgoed thuis om te poetsen en ze zullen wel niet echt veel meer doen, behalve leuke dingen. :-)

En ja, ik zie jullie graag in het groep 3 topic. Zal hem even openen en plaats hier dan even een linkje.

Dan wens ik iedereen verder een hele fijne zomervakantie!
Voor iedereen die weer wil meelezen en schrijven is er nu een groep 3 topic:

kinderen/groep-3-topic-schooljaar-2019- ... ges/445198
Hier ook laatste week. Zoals al eerder gezegd verandert er voor hem niet veel, alleen huidige groep 3 gaat naar een ander lokaal verder blijft (op een uitstroom SBO van een kind en een instroom na de vakantie van ander kind in groep 1 na) alles hetzelfde. Vanochtend zei hij: mama nu mag ik in de vakantie een echte etui gaan uitzoeken want nu ben ik ook echt groot :love:
Voor iedereen fijne vakantie
Alle reacties Link kopieren
Wij moeten nog 3 weken tot de vakantie....Vandaag krijgt ze haar rapport mee naar huis. Ik ben benieuwd wat er allemaal in staat. Ze gaat zeker wel naar Groep 3, ben wel benieuwd welke groep 2-ers er niet meegaan uit haar klas naar 3. Er is hier maar 1 groep 3, dus van kinderen uit elkaar halen is verder geen sprake. Ook over de leerkrachten en hun verdeling over de groepen is nog niks bekend. School maakt dat pas bekend als de hele stichting het rond heeft, binnen dat bestuur verhuizen er nog wel eens leerkrachten van de ene naar de andere school.
En dan nu het allerlaatste berichtje hier van mij in het groep 2 topic. Hier is de vakantie nu begonnen! :sun:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven