Wat kost verhuizen?

15-09-2018 09:51 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoera! We hebben een huis gekocht! We krijgen over een kleine maand de sleutel. Nu de verhuizing regelen.

Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel werk het is en wat het kost. Ik kan natuurlijk offertes aanvragen, maar ben benieuwd wat jullie een normaal bedrag vinden voor een verhuizing.
luiwammes wijzigde dit bericht op 06-02-2019 22:42
59.00% gewijzigd
Kan je niet die dag afblokken als verhuisdag, gewoon omdat je er ook zelf bij wilt/moet zijn. Klanten kunnen toch niet altijd je bellen, net zoals patienten hun huisarts ook niet altijd kunnen bellen. Zelfs de koning neemt gewoon vrij voor bepaalde dingen of gaat lekker op vakantie. Ik zou het zelf ook niet kunnen, verhuizen is een zware dag en ik zou niet zelf op kantoor gaan zitten en anderen het op laten knappen maar dat is maar net hoe je bent.
Ik lees hier geregeld "doe het zelf, met een busje bijvoorbeeld". Maar in veel appartementen is het verboden de verhuis langs de trappen of via de lift te doen. Dan ben je wel verplicht een firma te nemen want een ladderlift wordt nooit alleen verhuurd, daar is altijd een man van de firma bij.
Offertes opvragen.
En zou een erkende verhuizer nemen.
Dozen in en uitpakken heb ik zelf gedaan om geld te besparen, maar begin op tijd ermee.
mammezel schreef:
15-09-2018 22:53
Ik lees hier geregeld "doe het zelf, met een busje bijvoorbeeld". Maar in veel appartementen is het verboden de verhuis langs de trappen of via de lift te doen. Dan ben je wel verplicht een firma te nemen want een ladderlift wordt nooit alleen verhuurd, daar is altijd een man van de firma bij.
Hier toch echt met vrienden al geregeld een ladderlift gehuurd en de verhuis alleen gedaan.
(Ladderlift opgepikt bij verhuurkantoor en 's middags of 's avonds terug daar afgezet.)

Belangrijkste is daarbij dat je een trekhaak op een wagen hebt staan om dat ding mee te slepen van 't verhuurkantoor naar je huis.

In mijn omgeving organiseert iedereen zijn verhuis dus zelf.
Met hulp van vrienden, familie, collega's, een bestelwagen of een paar aanhangwagens en eventueel een ladderlift.

De fragiele dingen kan je desnoods vooraf ook al met je eigen wagen brengen.
Of laten staan en achteraf oppikken.

(Bij onze eigen verhuis was ongeveer 1/4de al verhuisd voor we "echt" verhuisden.
Gewoon elke keer als we gingen schilderen of dergelijke de auto al volsteken.
Vooral de echt grote spullen - waar meer sterk volk voor nodig was of die niet in de auto pasten - moesten nog verhuisd worden.)

Hier heeft de verhuis dus alleen een stel koffiekoeken 's ochtends, broodjes 's middags én een pak friet 's avonds voor de helpers gekost.
En de huur van de bestelwagen.
Wel heel bewust in een weekend gepland zodat iedereen kon en wijzelf ook geen verlof moesten nemen.

Veel hangt dus ook af wat de gewoontes zijn in je omgeving.
Hier begint iedereen al zijn agenda boven te halen als iemand spreekt over "verhuis" :-).
Maar dan wel liefst op een zaterdag.
Geen mens die er in onze omgeving aan denkt om daar effe 1500 euro aan uit te geven.
Dat geld steken ze liever in meubels, vloerbekleding, verf, ...
Maar als er bij jullie andere gewoontes zijn ...
Het is wel inderdaad mooi als je die vrienden of familie hebt die je helpen. Ik heb in mijn omgeving ook helaas wel andere dingen gezien, maar ook dan kan je natuurlijk nog vrij goedkoop eindigen door zelf als een malle aan de slag te gaan en bv via mp een sterk iemand te regelen die meehelpt met de zwaardere stukken.
Wij zijn ook op zo’n 400m verder gaan wonen. Hebben wel een bus gehuurd en verder alles zelf gedaan. Familie en vrienden opgetrommeld. 1 Groep in het oude huis, 1 groep in het nieuwe. Man coördineerde daar, ik op het nieuwe adres. Ik had briefjes op de deuren met kamer 1, 2 enz. en gaf beneden bij elke doos/meubelstuk aan waar het heen moest. Had sowieso al een deel zelf verhuisd met mijn auto. Telkens als ik er toch langs reed al wat dozen meegenomen. Verder hadden de vaders de taak om meubels uit elkaar en in het nieuwe huis weer in elkaar te zetten en de moeders hebben al grotendeels uitgepakt (keuken/badkamer/kleding). We waren van 8-15 uur bezig en toen was alles over :) kosten waren uiteindelijk de huur van de bus (1 dag, want die hebben we ‘s middags alweer terug gebracht) en lunch voor iedereen. Verhuisdozen zijn er in de familie/vriendengroep heel veel in omloop. Heb er maar een paar hoeven aanschaffen zelf. Kwam op zo’n €200,-/€250,- uit. Vind dat een veel te groot verschil met een verhuisbedrijf. Dat geld konden we wel beter gebruiken toen. Het liep bij ons echt prima, mede doordat iedereen gewoon een duidelijke taak had en iedereen ook goed zijn taak deed. Dochter hebben we bij een vriendin ondergebracht die dag, zodat we daar geen omkijken naar hadden verder :) bij een volgende verhuizing zou ik het zo weer doen!
Ja, maar dan moet je dus wel mensen hebben die dat die dag voor jou willen doen. Als je een groot sociaal netwerk heb dan kan dat, als je dat toevallig niet heb omdat je bv oudere ouders hebt, geen broers en zussen en wel veel kennissen hebt maar geen dikke vrienden, om wat voor reden dan ook, dan gaat die vlieger al niet op
rozeschuimsoes schreef:
15-09-2018 16:06
Kan je niet die dag afblokken als verhuisdag, gewoon omdat je er ook zelf bij wilt/moet zijn. Klanten kunnen toch niet altijd je bellen, net zoals patienten hun huisarts ook niet altijd kunnen bellen. Zelfs de koning neemt gewoon vrij voor bepaalde dingen of gaat lekker op vakantie. Ik zou het zelf ook niet kunnen, verhuizen is een zware dag en ik zou niet zelf op kantoor gaan zitten en anderen het op laten knappen maar dat is maar net hoe je bent.
Mij lijkt het juist heerlijk om zoveel mogelijk uit te besteden en er zelf zo ver mogelijk van te blijven. En als je dat makkelijk kunt betalen, waarom dan niet?
Ja, ik zou het gewoon niet kunnen. Zijn toch mijn eigen spullen en mijn eigen verhuizing.
rozeschuimsoes schreef:
16-09-2018 08:30
Ja, maar dan moet je dus wel mensen hebben die dat die dag voor jou willen doen. Als je een groot sociaal netwerk heb dan kan dat, als je dat toevallig niet heb omdat je bv oudere ouders hebt, geen broers en zussen en wel veel kennissen hebt maar geen dikke vrienden, om wat voor reden dan ook, dan gaat die vlieger al niet op
Zo’n groot sociaal netwerk hebben wij ook niet hoor :) Er waren 3 mannelijke vrienden, 2 broers en dan de ouders. Een vriendin paste op (vrouw van een 1 van die vrienden). Bij ons is het een soort stille afspraak met de vrienden. We hebben allemaal bij elkaar verhuisd.
De laatste keer dat ik verhuisd ben heb ik zelf de spullen ingepakt en het verhuizen zelf door een verhuisbedrijf laten doen. Bij het inpakken gelijk gesorteerd op de ruimte waar het in het nieuwe huis naartoe moest zodat ik later niet hoefde te gaan zoeken. Verhuisd op vrijdag, zateravond zat alles in de kasten waar het moest zijn.

Bijkomend voordeel: de verhuizer had gewoon een lift voor het appartement gezet en kon alles in recordtijd het huis uit en in krijgen. Zelf had ik het via de gallerij en lift moeten doen. Daar wordt je ook niet blij van.

En dat allemaal voor 1200 euro. Zolang ik dat kan betalen ga ik het nooit meer zelf doen.
Nou ik denk dat als je ouders al willen helpen en broers/zussen dat je al erg gelukkig mag zijn. Veel mensen hebben dat niet dan houdt dat echt een beetje op.

Mijn vader heeft me heel heel heel lang geleden een paar keer verhuisd naar studentenkamers, wat rails en lampen opgehangen, maar alle verhuizingen daarna ben ik niet meer door mijn ouders meer mee geholpen.
rozeschuimsoes schreef:
16-09-2018 10:38
Nou ik denk dat als je ouders al willen helpen en broers/zussen dat je al erg gelukkig mag zijn. Veel mensen hebben dat niet dan houdt dat echt een beetje op.

Mijn vader heeft me heel heel heel lang geleden een paar keer verhuisd naar studentenkamers, wat rails en lampen opgehangen, maar alle verhuizingen daarna ben ik niet meer door mijn ouders meer mee geholpen.
Dat lijkt me echt niet leuk nee, als zelfs je ouders je niet willen helpen :( bij ons is het dus gelukkig heel normaal.
Nou ja, het is maar net wat je gewend bent.

Mijn ouders hebben totdat ik volwassen werd heel veel voor me gedaan, altijd goed meegedacht, ik heb altijd het idee gehad dat ik dat goed voor elkaar had. Goede spullen, logistieke dingen, dingen met school, kleding...

Maar mijn ouders hebben mij ook aangegeven dat ze niet eeuwig in een zorgrelatie met mij blijven staan. Die woorden zijn niet echt gebruikt maar wel van die strekking

Dus dingen als passen op evt kinderen etc verhuizen daar zijn zij op een dag niet meer voor, net als dat ze niet eeuwig mijn kleding blijven wassen ofzo en ik heb daar altijd een prima gevoel bij gehad.

Ik heb het idee dat dat ook wel iets van deze generatie is, dat ouders nog heel lang op de achtergrong blijven helpen met verbouwingen, oppassen op kleinkinderen, verhuizingen etc.

Als ik kijk naar vroeger...ik had opa's en oma's met blikjes zuurtjes en appeltaart en als we erheen gingen hadden we mooie kleding aan en een mooie tekening gemaakt.

Maar dat was totaal niet de situatie dat opa en oma mijn ouders zouden gaan helpen met klussen en slepen en oppassen.

Opa en oma waren opa en oma.

Tegenwoordig zie je echt wel vaak dat mensen van bv 30 een huis kopen en dat de ouders dan een gedeelte betalen maar ook gaan helpen met klussen en ook ngo eens op de kleinkinderen passen, dat is wel iets wat van deze tijd is.

Ik heb me er in elk geval nooit minder om gevoeld omdat ik het zo gewend was en ook weet dat tot mijn volwassen leeftijd mijn ouders heel goed voor mij gezorgd hebben.

Maar ik vind oprecht dat het mijn verhuizing is en dat ik dat dan ook zelf moet regelen

Neemt niet weg dat ik het leuk vind voor anderen hoor als hun ouders in hun tuin aan het werk zijn, lijkt mwe wel lekker makkelijk eigenljk.
zz
luiwammes wijzigde dit bericht op 09-10-2019 09:08
99.76% gewijzigd
Maar vind je het niet prettig er met je neus bovenop te staan. Ik zou me echt rot voelen als ik niet zou weten of het allemaal wel goed gaat of er zuinig met de spullen wordt omgegaan.
rozeschuimsoes schreef:
16-09-2018 11:02
Maar mijn ouders hebben mij ook aangegeven dat ze niet eeuwig in een zorgrelatie met mij blijven staan.

Ik heb het idee dat dat ook wel iets van deze generatie is, dat ouders nog heel lang op de achtergrong blijven helpen met verbouwingen, oppassen op kleinkinderen, verhuizingen etc.
Ik denk dat dit ook erg van de ouders zelf afhangt. Ik zou de mijne niet vragen om te verhuizen bijvoorbeeld, maar mijn stiefvader is wel al maanden bij mij aan het verbouwen. Hij kan dat goed en hij vindt het echt leuk, dus waarom niet? En mijn moeder is ook blij met wat tijd voor zichzelf.

Mijn biologische vader kan het niet meer en baalt daar echt van. Dus hem vraag ik zo nu en dan om advies, dan kan hij op zijn manier toch ook iets bijdragen.
Mijn man is er dan toch bij? Die heeft doorgaans een beter ruimtelijk inzicht dan ik en kan er ook op toezien dat de dure bank wel netjes door het raam gaat. Kleine spullen waar ik zuinig op ben kan ik zelf van te voren al verhuizen.
Ja ok zo is iedereen daar dus anders in. Ik zou er zelf wel bij willen zijn en zou het ook normaal vinden omdat het mijn verhuizing is. Zou niet eens op het idee komen om te gaan werken.
Nummer*Zoveel schreef:
16-09-2018 12:27
Ik denk dat dit ook erg van de ouders zelf afhangt. Ik zou de mijne niet vragen om te verhuizen bijvoorbeeld, maar mijn stiefvader is wel al maanden bij mij aan het verbouwen. Hij kan dat goed en hij vindt het echt leuk, dus waarom niet? En mijn moeder is ook blij met wat tijd voor zichzelf.

Mijn biologische vader kan het niet meer en baalt daar echt van. Dus hem vraag ik zo nu en dan om advies, dan kan hij op zijn manier toch ook iets bijdragen.
Dit is hier ook gewoon van toepassing. Ouders en schoonouders zijn 70 of jonger en wij vragen ze regelmatig om advies en hulp. Dat vinden ze ook gewoon prima en als ze het niet kunnen, geven ze dat ook echt wel aan. Ze vinden ons helpen ook echt leuk. Oppassen komt bij ons alleen voor als het echt nodig is. En dat is tegenwoordig steeds minder, want dochter gaat gewoon vaak mee voortaan. Maar ik ken sowieso ook niet de voorbeelden die hier genoemd worden van op bezoek bij opa en oma in nette kleren enz. Ook wij gingen als kind bij opa en oma logeren of ze kwamen oppassen enz. We gingen ook mee met opa naar zijn werk in het bos, dieren voeren enz. Ik denk dus niet eens dat het een generatieverschil is, maar dat het ook gewoon ligt aan hoe ouders, grootouders zijn :) mijn ouders zouden echt heel raar staan kijken als we hen niet zouden vragen om te helpen met verhuizen. En wij helpen hen dan uiteraard ook weer met verhuizen, net zoals de broers en zussen van mijn ouders. Toen ze 8 jaar geleden zijn verhuisd, stonden mijn ooms ook gewoon klaar :) en als ze volgend jaar weer gaan verhuizen ook. Dus ook binnen de generatie van mijn ouders is het heel normaal. Iedereen staat voor elkaar klaar.
Nou er is wel echt een generatie geweest dat opa en oma mensen waren waar je een koekje van kreeg of een zuurtje. Oma in haar bloemetjesjurk en grijze knot. Die een keer een spelletje met je deed enz. Maar een tijd geleden waren dat echt niet stuk voor stuk stellen die de zolders van de kinderen gingen verbouwen uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
rozeschuimsoes schreef:
16-09-2018 13:07
Nou er is wel echt een generatie geweest dat opa en oma mensen waren waar je een koekje van kreeg of een zuurtje. Oma in haar bloemetjesjurk en grijze knot. Die een keer een spelletje met je deed enz. Maar een tijd geleden waren dat echt niet stuk voor stuk stellen die de zolders van de kinderen gingen verbouwen uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Die tijd is er inderdaad geweest, maar dat waren echt andere tijden. De mensen van 70+ van weleer waren echt “oud” terwijl men tegenwoordig op die leeftijd nog veel vitaler is. Niet voor niets is de levensverwachting sindsdien flink omhoog gegaan.

Mensen die in de jaren ‘70 of ‘80 bejaard waren, hadden er ook vaak al een zwaar leven op zitten. De werkweken waren langer en vaak ook fysiek zwaarder, de algemene normen voor het bijhouden van een huishouden lagen veel hoger waarbij dat grotendeels ook nog eens zonder machines werd gedaan, naast werk en huishouden en de zorg voor 8 kinderen was het heel normaal om mantelzorger te zijn voor familie, vrienden, buren enz en in je vrije tijd de grote moestuin bij te houden. De mens was gewoon letterlijk veel jonger “versleten”.
Ja dat weet ik ook wel, maar het is wel iets wat inmiddels zo gegroeid is, dat opa en oma nog een soort verzorgers op de achtergrond blijven. Bij een huis kopen, bij verhuizen, bij passen op de kleinkinderen. Dat is iets waar ik zelf nog aan moet wennen.
Voor dat kleine stukje ga je toch serieus geen verhuisbedrijf inschakelen?

Wij zijn een jaar geleden verhuisd naar een huis 25 km verderop. Hebben een verhuiswagen gehuurd bij een verhuurbedrijf. Met laadklep! Kostte ons €100
Wij gingen van tussenwoning van 100m2 naar een 2-1 kapper van 130 m2.
Hebben ongeveer 100 dozen gebruikt, geen enkele gekocht. Alle dozen gekregen van een collega voor €25.

En ik lees hier reacties dat verhuizen stressen is? Zo hebben wij dat echt niet ervaren. Het ging als een tierelier. In de weken voor de verhuizing al steeds de auto volgeladen met gebruiken-we-nu-niet-meer-spullen. Op vrijdag met 3 man begonnen met inpakken. Gestart om 9.00 en om 15.00 hadden we alles ingepakt en alle meubels (bedden van de kids, kasten ed) gedemonteerd. Zijn savonds zelfs nog uit eten geweest.
Dag erna om 9.00 vrachtwagen opgehaald. Om 11 uur waren we in het nieuwe huis en een half uur later was alles uitgepakt (6 man totaal). Ik was degene die aangaf waar alles heen moest.
Om 1 uur weer teruggereden en om half 3 weer met de laatste spullen in het nieuwe huis. Dat hebben maar 3 mensen gedaan. Anderen bleven in het huis om alvast meubels te monteren. Om 4 uur stond alles op zijn plek.
Ik zou zo elke dag wel willen verhuizen, totaal geen stress gehad. Als je het maar goed voor mekaar hebt.
mammezel schreef:
15-09-2018 22:53
Bo rent verhuurt ze gewoon aan partculieren
https://www.borent.nl/materialen/tag/verhuislift
Als je hem van een verhuisbedrijf huurt dan zullen ze daar wel een mannetje bijzetten idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven