Plus 1 op bruiloft
donderdag 20 september 2018 om 00:59
Hoi forummers,
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
vrijdag 21 september 2018 om 13:34
Hier zit ‘m het verschil in. Ik zie mijn partner niet als onderdeel (of eigendom) van mij, maar zie ons als twee zelfstandige, onafhankelijke mensen met elk onze eigen vriendenkring (waar de ander in principe niks te zoeken heeft) en met daarnaast ook een paar gezamenlijke vrienden.ywtje schreef: ↑21-09-2018 13:22He? Daar gaat het toch niet over. Niks met afhankelijkheid te maken. Ben zelf single, super zelfstandig.
Vind mijn partner alleen onderdeel van mij, iemand die me blij en gelukkig maakt. Goede vrienden, zoals in de OP omschreven, willen hem leren kennen. Tenminste dat is mijn visie op vriendschap omdat ik zelf zo ben.
Kan me gewoon niet voorstellen dat mijn lieve, goede vriendinnen hem niet op de bruiloft willen.
Dat maakt dat ik de vriendschap ga evalueren ja.
Staat volledig los van afhankelijkheid. Maar wat mijn definitie van goede vriendschap is.
vrijdag 21 september 2018 om 13:55
Je maakt het mijns inziens veel te zwaar. En legt gewicht aan iets waar het niet hoort. Als eigendom zie ik mijn partner niet. Hij is als aanvulling met zijn eigen leven. Hij hoeft niet mee naar de bruiloft. Eigen keuze.Taralina schreef: ↑21-09-2018 13:34Hier zit ‘m het verschil in. Ik zie mijn partner niet als onderdeel (of eigendom) van mij, maar zie ons als twee zelfstandige, onafhankelijke mensen met elk onze eigen vriendenkring (waar de ander in principe niks te zoeken heeft) en met daarnaast ook een paar gezamenlijke vrienden.
Het gaat er hier om dat die keuze door goede vrienden gemaakt wordt. Daarmee voelt het voor mij dat een stukje van mijn leven voor hen op dat moment niet zo belangrijk is.
Dat zou me dan raken.
vrijdag 21 september 2018 om 14:05
Ik zie mijn partner niet als onderdeel van mijzelf, en al helemaal niet als eigendom.Taralina schreef: ↑21-09-2018 13:34Hier zit ‘m het verschil in. Ik zie mijn partner niet als onderdeel (of eigendom) van mij, maar zie ons als twee zelfstandige, onafhankelijke mensen met elk onze eigen vriendenkring (waar de ander in principe niks te zoeken heeft) en met daarnaast ook een paar gezamenlijke vrienden.
Ik ben zeer onafhankelijk en zelfstandig. Wat heeft dat ermee te maken?
Maar ik vind het wel heel leuk om samen met mijn liefde te zijn. Vooral op zoiets als een bruiloft van een goede vriendin.
Ik zou het jammer vinden als die goede vriendin dat anders zou zien.
zaterdag 22 september 2018 om 13:30
Zo zie ik m'n partner ook, zelfstandig, onafhankelijk, geen eigendom, maar we vormen ook zeker een eenheid, die groter is dan de som der delen. Dus ja, we zijn ook onderdeel van elkaar, maar dan niet op de manier waarop jij het schetst.Taralina schreef: ↑21-09-2018 13:34Hier zit ‘m het verschil in. Ik zie mijn partner niet als onderdeel (of eigendom) van mij, maar zie ons als twee zelfstandige, onafhankelijke mensen met elk onze eigen vriendenkring (waar de ander in principe niks te zoeken heeft) en met daarnaast ook een paar gezamenlijke vrienden.
zaterdag 22 september 2018 om 13:41
Ik vind een dresscode juist te ver gaan. Je kunt niet over andermans geld beschikken en ze in ongemakkelijke kleding laten rondparaderen op jouw trouwshow.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑20-09-2018 23:01Partner wel of niet uitnodigen gaat echt véél verder dan een dresscode.
Je zegt hier vrijwel letterlijk: Ik wil jou wel uitnodigen, maar niet je partner te eten geven want dat kost mij teveel geld.
Als je het intiem wilt houden (en de kosten wilt beperken) is dat helemaal prima.
Maar dan doe je dat door de aller-allernaasten uit te nodigen en reserve te houden voor diegenen die je (schoon)moeder er ten koste van alles nog bij moet hebben.
Maar niet door de partners weg te laten.
zaterdag 22 september 2018 om 17:57
Ligt er toch wel beetje aan hoe ingewikkeld of makkelijk de dresscode is om aan te houden toch?redbulletje schreef: ↑22-09-2018 13:41Ik vind een dresscode juist te ver gaan. Je kunt niet over andermans geld beschikken en ze in ongemakkelijke kleding laten rondparaderen op jouw trouwshow.
zaterdag 22 september 2018 om 20:16
Mijn vriend werd laatst uitgenodigd voor een receptie van 1,5 uur en in spijkerbroek was hij niet welkom. Prima, maar vriend gaat echt geen nieuwe broek kopen voor een uurtje, dus ging hij niet.
Voor een hele dag kan ik me een dresscode nog voorstellen (met moeite), maar vind het nogal wat om het zelfs te eisen van mensen die enkel je hand komen schudden en voor het feest weer weg worden gestuurd.
Dus niet alleen 'moeilijkheidsgraad' maar ook dagindeling maakt mi uit
zaterdag 22 september 2018 om 20:28
Ik snap je heel goed.ywtje schreef: ↑21-09-2018 13:55Je maakt het mijns inziens veel te zwaar. En legt gewicht aan iets waar het niet hoort. Als eigendom zie ik mijn partner niet. Hij is als aanvulling met zijn eigen leven. Hij hoeft niet mee naar de bruiloft. Eigen keuze.
Het gaat er hier om dat die keuze door goede vrienden gemaakt wordt. Daarmee voelt het voor mij dat een stukje van mijn leven voor hen op dat moment niet zo belangrijk is.
Dat zou me dan raken.
Ik weet niet beter dan dat mijn vrienden mijn partner graag willen leren kennen.
Net zoals ik, die niet van katten hou, ook gezellig de kat van mijn vriendin begroet omdat ik weet dat ze gek is van het beestje en een beetje oplet wat voor beest het is.
Of even mee ga kijken naar iemandd nieuwe paard.
Gewoon, belangstelling en blij zin voor elkaar en mooie momenten willen maken en delen enzo.
zondag 23 september 2018 om 00:14
De meeste mensen hebben toch wel iets netjes in huis liggen? Ik snap nooit zo goed waarom er nieuwe kleren gekocht moeten worden voor een bruiloft. Als ik dat doe, dan doe ik dat voor mezelf en draag ik het daarna ook nog gewoon.HaPu schreef: ↑22-09-2018 20:16Mijn vriend werd laatst uitgenodigd voor een receptie van 1,5 uur en in spijkerbroek was hij niet welkom. Prima, maar vriend gaat echt geen nieuwe broek kopen voor een uurtje, dus ging hij niet.
Voor een hele dag kan ik me een dresscode nog voorstellen (met moeite), maar vind het nogal wat om het zelfs te eisen van mensen die enkel je hand komen schudden en voor het feest weer weg worden gestuurd.
zondag 23 september 2018 om 00:42
Heeft je vriend alleen spijkerbroeken? Hoe oud is hij dan? Een volwassene heeft toch gewoon ook iets nets in de kast liggen...HaPu schreef: ↑22-09-2018 20:16Mijn vriend werd laatst uitgenodigd voor een receptie van 1,5 uur en in spijkerbroek was hij niet welkom. Prima, maar vriend gaat echt geen nieuwe broek kopen voor een uurtje, dus ging hij niet.
zondag 23 september 2018 om 00:46
Jawel. een nette spijkerbroek...SimpeleZiel schreef: ↑23-09-2018 00:42Heeft je vriend alleen spijkerbroeken? Hoe oud is hij dan? Een volwassene heeft toch gewoon ook iets nets in de kast liggen...
Het gaat goed tot het niet meer goed gaat...
zondag 23 september 2018 om 00:58
ginger1992 schreef: ↑21-09-2018 09:36Ik zou van goede vriendinnen wel altijd de partners ook uitnodigen (maar die ken je meestal ook goed toch? Die zie je toch meerdere keren per jaar op verjaardagen of andere feestjes, of niet?
Nee hoor, de partners ken je niet altijd. Ik zit al een jaar of 18 in een vriendengroep. We hebben elkaar via een forum leren kennen. We hebben dus veelal internet contact en een paar keer per jaar gaan we uit eten. En toen 1 van ons trouwde gingen de partners dus écht niet mee naar de bruiloft.
zondag 23 september 2018 om 09:46
Mijn man heeft ook alleen spijkerbroeken en wil geen nette broek, hij vind het zonde van het geld om een broek voor in de kast te kopen,,tja daar zit ook wel wat in.
zondag 23 september 2018 om 10:32
Vind je? Ik ken zat mensen die niet meer nodig hebben omdat een keurig pak in hun familie en sociale omgeving niet hoeft. Als je familie er vrienden er niet aan hechten en je hebt geen klantcontact waarbij kledingvoorschriften gelden, waarom zou je dan?
zondag 23 september 2018 om 10:37
Zo bijzonder vind ik dat niet. Als ik trouw of overlijd, hoop ik dat de mensen komen zoals ze zijn. Dus liever in spijkerbroek dan in pak o.d. waar iemand zich niet prettig in voelt.
zondag 23 september 2018 om 10:42
Ik zie toch regelmatig mannen die er in jeans netter uitzien dan in pantalon of pak (want slechtzittend pak, kreukende stof etc.)SimpeleZiel schreef: ↑23-09-2018 00:42Heeft je vriend alleen spijkerbroeken? Hoe oud is hij dan? Een volwassene heeft toch gewoon ook iets nets in de kast liggen...
zondag 23 september 2018 om 10:49
Wat bizar dat hij niks nets in de kast heeft liggen. Voor een man is dat zo makkelijk. Met één neutraal, net pak ben je klaar voor bruiloften, begrafenissen en andere gelegenheden.HaPu schreef: ↑22-09-2018 20:16Mijn vriend werd laatst uitgenodigd voor een receptie van 1,5 uur en in spijkerbroek was hij niet welkom. Prima, maar vriend gaat echt geen nieuwe broek kopen voor een uurtje, dus ging hij niet.
Het is dus niet voor een uurtje, maar voor al die gelegenheden waar je geacht wordt iets netter te zijn dan normaal.
Ik zou het echt een afknapper vinden, een man van 30+ zonder nette kleding