Plus 1 op bruiloft

20-09-2018 00:59 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers,

Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.

Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.

Wat vinden jullie eigenlijk?
Ik dacht dat we weer fijn terug ontopic waren maar sommigen kunnen die spijkerbroek echt niet loslaten he :-P

Eens met RB's laatste alinea dus
Tijdschriftenverslindster schreef:
23-09-2018 10:42
Ik zie toch regelmatig mannen die er in jeans netter uitzien dan in pantalon of pak (want slechtzittend pak, kreukende stof etc.)
Ja daar heb je wel een punt.
Ik heb een mannelijke collega die nogal klein is. Gelukkig kijkt hij altijd heel stralend en trots als hij eens een pak aangeeft, anders zou je hem zo verwarren met een wat vreemd geklede dakloze.
Heel slobberig en te lange mouwen. Het blije hoofd erboven maakt het wel feestelijk gelukkig.
Die man ziet er normaal altijd keurig uit, net overhemd etc.
Marana-- schreef:
23-09-2018 18:36
Ik dacht dat we weer fijn terug ontopic waren maar sommigen kunnen die spijkerbroek echt niet loslaten he :-P

Eens met RB's laatste alinea dus
Sorry, zal er over ophouden :-$
Het-groepje schreef:
23-09-2018 18:38
Ik heb een mannelijke collega die nogal klein is. Gelukkig kijkt hij altijd heel stralend en trots als hij eens een pak aangeeft, anders zou je hem zo verwarren met een wat vreemd geklede dakloze.
Heel slobberig en te lange mouwen. Het blije hoofd erboven maakt het wel feestelijk gelukkig.
:rofl:
appelientjex schreef:
23-09-2018 18:06
Een spijkerbroek met een mooie blouse staat toch ook netjes en kan m.i. prima. Zeker als je er nette schoenen onder aantrekt.
Wij zijn getrouwd in een spijkerbroek met nette schoenen een mooie witte blouse voor hem en een mooi zwart truitje voor mij ;-)
SimpeleZiel schreef:
23-09-2018 18:24
Nou en als hij wel een heel nette spijkerbroek had, is het flauw dat hij dan niet daarin gewoon naar de receptie ging. Ze sturen je heus niet weg bij de deur, gaat erom dat mensen niet in hun ouwe kloffie komen zoals bijvoorbeeld de foto hierboven.

Maar blijft vreemd dat je als man geen enkele nettere broek hebt. En dat terwijl er zo veel opties zijn, het is niet OF een spijkerbroek OF een pak, daar zit ook nog wat tussen..
Wat is daar vteemd aan ik vind de verwachtingen die sommigen van anderen hebben vreemd.
On topic dan...ik vind het not done om de partner niet mee uit te nodigen. Dat is toch een zekere vorm van beleefdheid voor mij.
Ik heb de eerste paar pagina's reacties gelezen maar deze nog niet gezien: als je trouwt, vier je je relatie.

Maar als je jouw vrienden niet hun partner mee laat nemen, geef je eigenlijk aan dat jouw relatie het vieren waard is, maar dat die van hen voor jou niet echt belangrijk is.

Ik zou ook bedanken.
Het-groepje schreef:
23-09-2018 18:38
zo kwam op het bedrijf waar ik werkte op iedere jubileumreceptie een gepensioneerde verscheen in zijn beste pak. Die man haalde de 1.60 niet volgens mij, denk daarbij een hemelsblauw pak en een grijs baardje en een kaal hoofd, en je kunt je voorstellen dat ze in de efteling zo een plekje voor hem zouden hebben bij sneeuwwitje
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
lime222 schreef:
23-09-2018 20:08
Ik heb de eerste paar pagina's reacties gelezen maar deze nog niet gezien: als je trouwt, vier je je relatie.

Maar als je jouw vrienden niet hun partner mee laat nemen, geef je eigenlijk aan dat jouw relatie het vieren waard is, maar dat die van hen voor jou niet echt belangrijk is.

Ik zou ook bedanken.
Nou ja, als je trouwt maak je financiële afspraken met de staat. Trouwen is niet om een relatie te vieren.
Het-groepje schreef:
23-09-2018 18:32
Juist.
Koop dan desnoods een chino als je als een vijfjarige niet zo goed aan een andere broek kan wennen, of angstig bent dat de mensen denken dat je een ijdeltuit bent of weet ik veel wat zo'n man bezielt.
Ik zou niet een kledingstuk kopen voor 1 gelegenheid, dat gaat tegen m'n principes in. Liever een keer underdressed dan iets kopen dat ik verder niet ga gebruiken. Of als ik echt alleen in bepaalde kledij naar een bruiloft mag is dat jammer. Want dan gaat het om het plaatje en niet om het iets delen met mij.
Vlinder1963 schreef:
23-09-2018 19:54
Wij zijn getrouwd in een spijkerbroek met nette schoenen een mooie witte blouse voor hem en een mooi zwart truitje voor mij ;-)
Ik ben gehersenspoeld door een Facebook groep waar ik meelees, waar (vooral Amerikanen) in hun ogen idiote bruiloften roosteren.
Vooral de spijkerbroek bij de man is not done en reden tot pagina's gevat gedrag.
Dus ben nu geneigd om voor hun plezier te vragen 'pictures! need pictures!'.
Annelleke schreef:
24-09-2018 04:14
Ik zou niet een kledingstuk kopen voor 1 gelegenheid, dat gaat tegen m'n principes in. Liever een keer underdressed dan iets kopen dat ik verder niet ga gebruiken. Of als ik echt alleen in bepaalde kledij naar een bruiloft mag is dat jammer. Want dan gaat het om het plaatje en niet om het iets delen met mij.
De clou is dat je ineens tig gelegenheden hebt om hem dan eens uit de kast te trekken.
Mijn neutrale begrafenisjurk is al zo vaak van pas gekomen bijvoorbeeld. Niet alleen op begrafenissen.
Het-groepje schreef:
24-09-2018 04:49
De clou is dat je ineens tig gelegenheden hebt om hem dan eens uit de kast te trekken.
Mijn neutrale begrafenisjurk is al zo vaak van pas gekomen bijvoorbeeld. Niet alleen op begrafenissen.
Mijn punt is dat ik het kennelijk helemaal niet bij tig gelegenheden nodig hebt, anders had ik het al wel.
Ik koop graag alleen wat ik nodig heb.
Annelleke schreef:
24-09-2018 04:14
Dit. Ik heb ook geen rokken en jurken (behalve voor op 't strand) en echt niet dat ik me zo'n outfit ga aanschaffen voor andermans feestje.
Annelleke schreef:
24-09-2018 05:02
Mijn punt is dat ik het kennelijk helemaal niet bij tig gelegenheden nodig hebt, anders had ik het al wel.
Ik koop graag alleen wat ik nodig heb.
Ja, net als die dame die ik laatst op een bruiloft zag. In een lubberige legging, afgetrapte laarzen en pillerig tuniekje.
Die mist zelf ook niks denk ik.
Maar ik wil toch liever niet zo voor de dag komen, ik vind dat van weinig levensvreugde getuigen en respectloos naar de host.
En geld is het issue niet,
Ieder zijn keuze, maar je keuze is zo wel erg beperkt.
Ik lees zelfs mensen die niet gaan in zo'n geval. Nee, dan mis je niks in je garderobe inderdaad, als je dat kiest.
Nog steeds geen TO?
Hier is de sport nu om wel netjes voor de dag te komen bij feesten, partijen en begrafenissen maar het daarna ook nog te kunnen dragen. Voor laatste bruiloft had ik een maxi-zomerjurkje met een colbert. (Had ook nog een bolero besteld ipv colbert maar dan weet ik zeker dat ik het maar 1 x aan doe).
In het verleden idd wel outfits besteld die ik daarna niet meer droeg. Mede door gewichtstoename. Soms wel meerdere bruiloften dezelfde outfit maar dan was het toch te feestelijk voor op maandagochtend zegmaar.
Je kunt méér.
feestjurkjes kun je ook prima tweedehands kopen, kringloop hangt er vol mee
Om eventjes te reageren op de vraag van TO: Ik denk dat het eraan ligt hoe ze het op de uitnodiging zet en hoe ze het gaat uitleggen, als er dan toch om een verklaring wordt gevraagd. Als ze mij dan zou vertellen dat het te maken heeft met het beperkte budget, en dat ze daarom twee keuzemogelijkheden hadden: 1) Geen aanhang, zodat je voldoende budget hebt om al jullie vrienden uit te nodigen OF 2) Met aanhang, waardoor jullie - gezien het beperkte budget - een aantal vrienden niet kunnen uitnodigen.

Ik zou hier zelf alle respect voor hebben.

Misschien gaat het ze wel wat scheve blikken opleveren als een aantal gasten wel zijn uitgenodigd met hun partner. Daar moet ze eigenlijk geen uitzondering in maken, tenzij ze die partner ook echt als 'vriend' zien.
lime222 schreef:
23-09-2018 20:08

Ik zou ook bedanken.
Ik ben het helemaal met je eens (behalve dan dat ik een soortgelijke reactie al wel heb gelezen vrij vroeg in het topic).
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik word zo vaak uitgenodigd zonder partner op een bruiloft. Als sportmaatje, als collega, als vroegere vriendin (en heeft dus mijn man nog nooit gezien). Andersom ook.
Nou wil ik ook niet naar een bruiloft van iemand die ik niet ken meestal, tenzij ik de mensen er omheen wel ken ;-)

Ik vind het altijd ontzettend aardig als ze man wel uitnodigen, maar zo niet, dan niet. Begrijpelijk.
Heel verhaal, maar mijn vriend mocht niet mee naar de bruiloft van mijn vroegere beste vriendin (na overleg met haar partner). Hierdoor moest ik alleen en hoewel het voor hun de mooiste dag van hun leven was, was ik daar echt een buitenbeentje (echt mijn best gedaan me aan te sluiten). Dit heeft mij een hele nare nasmaak gegeven en hoewel we elkaar niet vaak meer zagen (wonen beiden aan de andere tegenovergestelde kant van NL), is de vriendschap voor mij wel klaar. Dit was wel de druppel.
Ik vind het logisch dat de genodigden hun partner mee mogen nemen. Die horen er nou eenmaal ook bij, of je ze nou kent of niet.
Ik zou nog liever zelf in een spijkerbroek trouwen als ik daarmee geld kon uitsparen en een inclusief uitnodigingsbeleid kon voeren. Ik zou besparen op versiering, de fotograaf, de locatie, het soort eten.

Mensen boven dingen. En als je het plaatje van de dag belangrijker vindt dan de mensen (inclusief wat die aan hebben) dan moet je eens even goed nadenken over hoe erg de commercie je heeft gehersenspoeld.
Ikigai schreef:
23-09-2018 10:49
Wat bizar dat hij niks nets in de kast heeft liggen. Voor een man is dat zo makkelijk. Met één neutraal, net pak ben je klaar voor bruiloften, begrafenissen en andere gelegenheden.

Het is dus niet voor een uurtje, maar voor al die gelegenheden waar je geacht wordt iets netter te zijn dan normaal.

Ik zou het echt een afknapper vinden, een man van 30+ zonder nette kleding @(
Mijn kerel van 30+ heeft volgens mij ook nog ergens een pak. Dat is één keer gedragen op een bruiloft in 2001 en toen was hij overdressed.

Solliciteren, bedrijfsfeesten, bruiloften, noem het maar, zijn in onze kringen niet zo 'dressy'.

Ik denk dat je serieus rekening moet houden dat lang niet iedereen nood heeft aan een net pak. Dat is misschien in een bepaalde subcultuur van belang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven