Borderline

05-03-2009 15:22 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
Valt er een harmonieuze relatie te onderhouden met een borderliner?
-
quote:Phien schreef op 13 maart 2009 @ 21:58:

-@phien ???
quote:RobertInter schreef op 13 maart 2009 @ 21:31:

Ik heb het ervaren, zoals ik het heb beschreven. De reden dat ik dit onderwerp ben begonnen was om evt ervaringen te delen. Ik schijn nu door eenzeker Phien ter verantwoording te moeten worden geroepen. Haar mening is namelijk zaligmakend en als ik het daar niet mee eens ben, dan hebben we een probleem. Ik heb zowel een huisarts als een psycholoog geconsulteerd, beiden gaven aan dat harmonie en borderline niet verenigbaar is.

Ik heb niet gezegd dat 'borderline' en 'harmonieuze relatie' wel samen zouden kunnen gaan. Ik weiger simpelweg te generaliseren over zo'n gevoelig en veelzijdig onderwerp. Én ik twijfel aan de zuiverheid van je eigen insteek. Het is niet mijn bedoeling je tot de orde te roepen, maar helder te krijgen wat je met dit topic wilt ('ervaringen uitwisselen' weten we nu) en je aan het denken te zetten over je eigen rol in het geheel. Dat eerste hebben we nu helder en voor dat laatste sta je niet voor open, dus hier zal ik het verder bij laten. Voor jou ongetwijfeld een opluchting. Man wat laat jij je kennen.

Afgezien daarvan, excuses voor m'n laatste reactie. Die was niet constructief. M'n heetgebakerde temperament nam bezit van me (zal de adhd dan wel wezen, niet?)
quote:newstylista schreef op 13 maart 2009 @ 22:07:

[...]

@phien ???ik had een reactie geschreven maar die was achterhaald door de reactie die Robert in de tussentijd had geplaatst, vandaar
Phien, je hoeft bij mij niet de twijfel aan de juistheid/oprechtheid m.b.t. dit onderwerp. Ik heb voor de rest geen behoefte aan de hele toonzetting van je antwoorden. Duidelijk?
Ik heb het ook wel, zoiets... Mijn vriend (heeft borderline maar gelukkig niet al te erg) wil me niet kwijt maar ik vind er niks meer aan op deze manier. Ik kan niet, dus nooit, met hem samenwonen als hij blijft drinken. Als hij dronken is, is hij doodziek irritant en vermoeiend. En dat heen en weer gedoe komt me ook de keel uit. Hij blowt ook veel en dat komt allerlei productiviteit niet ten goede. Ja, wel in zijn hoofd... Allerlei plannen, creatieve ideeen genoeg. Maar uitvoeren, dat toch een stuk minder.

En hij zoekt geen hulp en wil er niets van weten. We komen zo niet verder. Ik heb al 12 jaar verkering met hem en het schiet zo niet op. Als ik het uitmaak, praat hij op zo'n manier tegen me aan dat ik weer overtuigd raak en ik het toch weer niet over m'n hart verkrijg...

Ik weet het, dit is uitzichtloos. Het enig wat ik nu hoop, is dat het 'reintegratieteam' van de Sociale Dienst dat sinds kort eens per week bij hem komt, er een keer doorheen prikt en hem ervan overtuigt dat hij hulp nodig heeft. Maar hij kan zó goed lullen dat die man van dat team ook al aan z'n lippen hangt en straks over een paar weken vast zonder iets te bereiken weer vertrekt...
En die toon van die Phien vind ik inderdaad behoorlijk aanmatigend.
Gezien de reacties op mijn berichten was ik bepaald de enige niet die juist Roberts toonzetting en opstelling buitenengewoon onprettig vond.

Maar goed, ik liet me misschien ook teveel opjutten door die toon van hem.

Oog om oog, tand om tand biedt idd geen oplossing. Hoofdstuk kan dus ook wmb bij deze afgesloten worden.
Phien, wat vind ik dit toch goed van je!! Je bent echt een vrouw met niveau, die goed kan analyseren en de wijsheid in pacht heeft.
Robert, wat een hartverwarmende trap na.
quote:RobertInter schreef op 05 maart 2009 @ 15:22:

Valt er een harmonieuze relatie te onderhouden met een borderliner?Met jou iig niet. Sjeez, wat reageer jij aanmatigend en denigrerend. Duidelijk?

Ik heb het ervaren, zoals ik het heb beschreven. De reden dat ik dit onderwerp ben begonnen was om evt ervaringen te delen. Ik schijn nu door eenzeker Phien ter verantwoording te moeten worden geroepen. Haar mening is namelijk zaligmakend en als ik het daar niet mee eens ben, dan hebben we een probleem. Ik heb zowel een huisarts als een psycholoog geconsulteerd, beiden gaven aan dat harmonie en borderline niet verenigbaar is.

Jij wordt helemaal niet ter verantwoording geroepen.

Het is alleen maar netjes en sociaal als je even uitlegt waarom je een topic opent wat toch wel erg persoonlijk en emotioneel kan worden.

Gooi het nou niet op Phien.. je reageert zelf amper op alle verhalen en dat vind ik ronduit asociaal!

Buiten jouw ex haar borderline om kan ik me nu heel erg goed voorstellen waarom je relatie is stuk gelopen.
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Phien (f)
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you

Ik heb zowel een huisarts als een psycholoog geconsulteerd, beiden gaven aan dat harmonie en borderline niet verenigbaar is.

En waar baseerden zij dat op? Alleen maar omdat er sprake was van borderline bij een van de partners in de relatie?

Net zoals dat het mogelijk is dat harmonie en borderline niet altijd verenigbaar is, zo ben ik er van overtuigd dat het ook heel wél mogelijk kan zijn. Ik bewijs het zelf nu al twee jaar.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Het onderwerp op zich ligt gevoelig omdat het om persoonlijkheid gaat. Tenslotte is het een persoonlijkheidsstoornis. Het gaat dus allemaal om een onderdeel van je zijn, je karakter. Wie wil daar nou op beoordeeld, bekritiseerd of veroordeeld worden.

Vooral als we het over mensen hebben die toch al minder stabiel zijn op hele belangrijke punten, ligt het gevoelig(er) als je leest dat heel veel mensen jou met een grote boog zouden passeren als ze wisten dat je gediagnosticeerd bent met borderline. Of die een relatie met jou niet eens zouden willen overwegen want dat is toch niet mogelijk. Of die niet met je bevriend zouden willen zijn omdat je een etiketje hebt.

Eerlijk gezegd irriteert mij het algemene negatieve beeld wat uitgedragen wordt ook. We zijn niet allemaal hetzelfde, dat zullen we ook nooit worden en we zijn ook zeker niet allemaal zo erg als het kán zijn. En een deel van 'ons' zal heel best in staat zijn een relatie aan te gaan en te onderhouden. En wie weet nog harmonieuzer dan 'gewone' relaties. Ook dat is mogelijk.

Wat ik ook best apart vind, is dat als er positieve eigenschappen aangedragen worden die 'borderliners' ook (zouden) kunnen hebben, dan wordt gezegd dat die vast niet allemaal creatief of lief etc. zullen zijn. Nee, vast niet maar waarom trekken dan zo weinig mensen het in twijfel als het om het negatieve gaat? Dan zijn we ineens wel allemaal manipulatief, niet in staat tot een goede relatie etc.
Shahla, je hebt daarin gelijk, maar met deze eigenschap van borderline, weet men vaak feilloos de zwakke/minder sterke punten van de partner te vinden. En daar werd in mijn geval maar op doorgegaan. Voor de rest raad ik je aan deze site nog eens te lezen.

www.bpdfamily.com/bpdresources/nk_a101.htm - 29k
Ik heb de helft gelezen maar op mij komt het over als gewoon een artikel over zomaar een relatie met iemand met borderline.

In dit artikel wordt maar een kant uitgelicht met wat lijkt als doel te zijn: de borderline partner per definitie in een slecht daglicht stellen. Het manipulatieve aspect van 'haar' lijkt van het beeldscherm te spatten. Ik herken mezelf er helemaal niet in. Zo berekenend zou ik nooit kunnen zijn.

Toevoeging:Waarmee ik enkel wil aangeven dat de ene borderline persoonlijkheid de andere niet is en dat hun relaties ook wezenlijk kunnen en/of zullen verschillen.

Ik vind het jammer voor jou dat je relatie met die persoon zo klote is verlopen maar het is echt niet slim om dat als maatstaf te nemen. Als jij in een relatie een keer bent bedrogen, ga je er toch ook niet meteen vanuit dat elke volgende relatie precies zo zal uitpakken?
Shahla, met die laatste zin heb je helemaal gelijk, Generaliseren is heel dom, maar heel veel in dit artikel was ontzettend herkenbaar voor me. Ik ben nu in de fase gekomen -wellicht mede door dit artikel etc - dat ik blij ben dat ik haar nooit meer zal zien.
Robert, Ik snap je gevoel.. echt waar!

Maar veroordeel niet alle mensen met BPS. Dit verdienen wij niet!

Je komt erg hard en ongevoelig over en als dit naar jouw ex is gericht kan ik dit snappen als ik jouw verhaal alleen van jouw kant lees.

Ik weet niet het hele verhaal en misschien ben jij ook wel een eikel om het zo maar uit te drukken.

Wat ik nog wil zeggen is dat jij eigenlijk je antwoord al had voordat je dit topic opende en het voelt helemaal niet goed aan dat wij (partners van en mensen met BPS) hier ons verhaal doen en jij daar absoluut niet inhoudelijk op in gaat maar alleen met veroordelingen komt.

Wat jij wilde horen was Nee er is niet harmonieus te leven met iemand met BPS maar dat is niet het antwoord wat ook de waarheid is.

Elk mens is anders met of zonder persoonlijkheidsstoornis!
quote:Maeijken schreef op 14 maart 2009 @ 18:38:

Je komt erg hard en ongevoelig over en als dit naar jouw ex is gericht kan ik dit snappen als ik jouw verhaal alleen van jouw kant lees.

Ik weet niet het hele verhaal en misschien ben jij ook wel een eikel om het zo maar uit te drukken.

Wat ik nog wil zeggen is dat jij eigenlijk je antwoord al had voordat je dit topic opende en het voelt helemaal niet goed aan dat wij (partners van en mensen met BPS) hier ons verhaal doen en jij daar absoluut niet inhoudelijk op in gaat maar alleen met veroordelingen komt.

Wat jij wilde horen was Nee er is niet harmonieus te leven met iemand met BPS maar dat is niet het antwoord wat ook de waarheid is.

Elk mens is anders met of zonder persoonlijkheidsstoornis!helemaal mee eens!!!!!!!
quote:Maeijken schreef op 14 maart 2009 @ 18:38:

Elk mens is anders met of zonder persoonlijkheidsstoornis!Maeijken, als zij me nadat het uit was, kon vernederen liet ze het niet na, wellicht gebaseerd op dat en terugkijkend daarop, heb ik die bitterheid wellicht nog. Rond 22.00 uur tegen me zeggen -telefonisch - 'dat hij zo zal komen' en later dat er nu veel meer passie is, en je weet dat ik op foute mannen val' letterlijke citaten. En ik hield door de hele relatie heen altijd rekening met haar gevoeligheden gelet op haar verleden. Ik hoop niet dat ik tot de categorie eikels behoor. Ben je dat als rekening houdt met je partners gevoel en gevoeligheden? Laten we eerlijkgezegd dit onderwerp maar beeindigen, ik ben van haar af en ben ergens heel erg blij! En dat is echt de waarheid.
Je had beter je in je OP kunnen vragen of je ex een kreng was ipv meteen alle mensen met BPS over één kam te scheren.

Ik stop hier met schrijven nu..
Het is en dat realiseer ik me nu meer dan toen een misselijkmakend en ziek schepsel,.
quote:RobertInter schreef op 05 maart 2009 @ 15:22:

Valt er een harmonieuze relatie te onderhouden met een borderliner?

Je wilt geen verhalen die het tegendeel bevestigen, je wilt je gelijk,in dat dit niet het geval is.

Dan moet je een topic openen en vragen of we allemaal even mee willen huilen hoe vreselijk het was met je ex.

In een relatie zijn er altijd twee, veel interessanter is jou aandeel.

En het hoe en waarom het zo is gegaan en hoe jij je grenzen hebt bewaakt of niet.

Dat is namelijk het enige deel waar je invloed op uitoefend, nietwaar?
quote:RobertInter schreef op 14 maart 2009 @ 17:06:

Shahla, je hebt daarin gelijk, maar met deze eigenschap van borderline, weet men vaak feilloos de zwakke/minder sterke punten van de partner te vinden. En daar werd in mijn geval maar op doorgegaan. Voor de rest raad ik je aan deze site nog eens te lezen.

Ik wil niet vervelend zijn maar manipulatie is geen eigenschap van borderline. Kijk nog maar eens goed in de lijst van symptomen volgens het DSM model.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven