Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Kleine rooie is voort gekomen uit een mamma die geschat is op 6 maanden toen ze werd gevangen met kleine rooie van 1/2 weken oud dus rond de 5 maanden krols en zwanger geworden.
Pappa was tevens het broertje er van was dus ook al op 5 maanden in staat zus te dekken.
Ze zijn buiten gevangen.
Beter.Laat schreef:
25-09-2018 18:50
De kittens in mijn plaatselijke asiel worden vóór plaatsing gecastreerd/gesteriliseerd, ongeveer op de leeftijd van 3 a 4 maanden. Dit doen we al jaren en er zijn geen nadelen gebleken.
De kittens worden in gastgezinnen opgevangen en gaan via de dierenarts naar het asiel om geplaatst te worden.
Uiteindelijk moet dit beleid ook tot minder gedumpte kittens / zwerfkatten leiden.
Dat kan ik eventueel ook nog doen. Maar ze zijn gewoon nog niet zo oud.
iones schreef:
25-09-2018 18:39
Het zijn nog kittens! Ze zijn echt nog veel te jong. Dat ga ik ze niet aan doen. Dat poesje is nog lang niet krols. Dat gaat nog minstens 4 maanden duren.
Rond de 5 maanden kan ze al krols zijn. Rond de 5 maanden zou ik dan toch om castratie vragen.
Ze moeten, las ik, wel minimaal 2 kilo wegen.
Je hebt ook grotere kans dat dan ze niet gaan sproeien.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
RockOla schreef:
25-09-2018 15:21
Jullie maken je al weer druk over oud en nieuw ;-D hier is het niet anders. Ik hoop altijd dat het op oudjaar keihard waait, roetekoud is en sneeuwt, regent enz..dan tenminste niet al te veel knallerij, en de poezen hebben dan geen trek in een ommetje. We zijn vaak wel bij vrienden, maar zijn rond een uur of 10 weer thuis. Niet dat het wat uitmaakt, want ze kruipen hier achter de wasmachine en ik zie ze niet weer tot het rustiger is. Ik kan er verder vrij weinig aan doen helaas, naar buiten mogen ze alleen heel vroeg in de ochtend, vanaf 8 uur 's ochtends is het kattenluik op slot. Ik haat oud en nieuw, vroeger hadden we ook nog paarden. Toen was ik altijd zeer stressig rond die tijd. Kan me het beste maar bezatten die dag...maar helaas kan ik niet meer zo goed tegen alcohol.. :biggrin:
De kerstboom laten ze redelijk met rust!
Ik maak me elk jaar druk over oud en nieuw, ik haat het net zo erg als jij. Hoop ook altijd heel egoistisch, dat het de hele avond hoost en stormt zodat iedereen binnenblijft. Wij vieren kerst altijd een paar dagen erna ivm mijn broer's werk, die is er nooit op kerst. Dus meestal rond de 28ste. Maar op oudejaarsdag heb ik altijd zo'n ellendig gevoel, weer een jaar om. Nog een jaar voordat het weer kerst is.
En dan komt een januari, wat misschien nog wel rotter voelt. Weer een nieuw jaar. Ik weet niet wat het is maar vanaf jongs af aan heb ik al een grafhekel aan oud en nieuw.

Ik zat een keer in Engeland en daar hadden we niet eens door dat het al na twaalven was. Daar wordt alleen georganiseerd vuurwerk afgestoken en iedereen houdt zich daaraan. Wat een verademing zeg. Een paar mooie pijlen en om half een was het klaar. Ik hoop zo dat we dat hier ook ooit een gaan krijgen. Zou wel fijner zijn voor alle dieren met de jaarwisseling en voor alle mensen die een steen in hun maag krijgen van al die klappen.

Over dat ontwormen, op het doosje stond na de tabletten 3 maanden wachten voor je het weer doet dus dat doe ik dan maar. Ontvlooien doe ik elke maand. Dat pipetje leeg ik in zijn nek, al staat er op het doosje dat je het over zijn hele rug moet verspreiden. Op internet las ik dat het gewoon in de nek moest. Hoe doen jullie dat? Ik heb een vlooienkam maar hij heeft er gelukkig nog nooit een gehad. Geen teken ook.

Mijne is momenteel helemaal gek van die koolvis van de aldi. Is natvoer en hij schrokt het als een malle naar binnen. Normaal houdt hij meer van brokjes in saus maar deze gelei vind hij veel lekkerder dan zelfs zijn favoriete Sheba variant.

Op schoot lukt nog niet echt, maar ik ben net zo eigenwijs als dat beest dus ik ga het gewoon nog eens proberen vandaag.
Tickel schreef:
25-09-2018 19:48
Rond de 5 maanden kan ze al krols zijn. Rond de 5 maanden zou ik dan toch om castratie vragen.
Ze moeten, las ik, wel minimaal 2 kilo wegen.
Je hebt ook grotere kans dat dan ze niet gaan sproeien.
Die 2 kg is ook al achterhaald lees ook regelmatig dat er organisaties zijn die hun kittens met 12 weken al laten castreren nog voor ze naar hun nieuwe eigenaar gaan.
Het wordt de eerste oud en nieuw voor mijn kittens dus ik ben benieuwd hoe ze erop reageren. Ik denk dat het vrouwtjes het allemaal wel prima vind. Het mannetje vindt alles wat enger dus die zal in eerste instantie in mij kruipen denk ik.
De kat bij mijn moeder vindt vuurwerk prachtig om naar te kijken zolang je ernaast staat. Die veiligheid, samen met het raam, is voor hem genoeg. Zodra zij op de bank gaat zitten, is hij ook uit de vensterbank verdwenen.

Hier zijn de kittens iets voor 6 maanden gecastreerd en gesteriliseerd. Ook broer en zus. We wilden voorkomen dat we een nestje kregen (broer en zus) en hebben ze allebei heel goed in de gaten gehouden. Zodra zijn balletjes echt kwamen (duurde nog best lang) hebben we een afspraak gemaakt. Sowieso wilde ik niet dat zij krols zou worden en ik had ook geen zin in een sproeiende kater.
Koolvis heb ik ook gehaald voor mijn katten. Hoe bereid ik dat het beste?
Koken in een pannetje met water tot het gaar is. ( Af laten koelen).
Beter.Laat schreef:
26-09-2018 17:58
Koken in een pannetje met water tot het gaar is. ( Af laten koelen).
Gelijk aan de gang gegaan. Het staat nu op het fornuis en ik hoop het ze straks te kunnen geven. Eens kijken hoe ze dit bevalt. Altijd alleen brokken kán gewoon niet goed zijn.
Momenteel lig ik met mijn kleine rode vriendje op de bank. Hij ligt op mijn schoot en ligt heerlijk te spinnen :cat:

Hij is nu zo'n 2 weekjes bij mij en doet het ontzettend goed. Als ik hem roep komt hij aangerend en hij weet zo ondertussen wel wat wel en niet mag. Natuurlijk heeft hij wel zijn streken maar ach. Laatst zat hij op mijn borst en ging ik zijn naam zingen, blijkbaar vond hij dat niet mooi want ik kreeg een klap in mijn gezicht (zonder nageltjes wel). Ja, we zijn al echte maatjes :loveys:

Ik heb wel nog een aantal vragen omdat dit mijn eerste kitten is (Ik ben opgegroeid met honden).
Wat is goed een goedkoop voer? Hij heeft het lang met dure kitten voer gedaan. Heb nu van de lidl, maar deze stinkt ontzettend en hij krijgt er een beetje dunne ontlasting van heb ik het idee.
En hoe doen jullie het met de stank uit de kattenbak? Gebruiken jullie en geur spray en helpt dat?
Nemty schreef:
26-09-2018 21:29
Momenteel lig ik met mijn kleine rode vriendje op de bank. Hij ligt op mijn schoot en ligt heerlijk te spinnen :cat:

Hij is nu zo'n 2 weekjes bij mij en doet het ontzettend goed. Als ik hem roep komt hij aangerend en hij weet zo ondertussen wel wat wel en niet mag. Natuurlijk heeft hij wel zijn streken maar ach. Laatst zat hij op mijn borst en ging ik zijn naam zingen, blijkbaar vond hij dat niet mooi want ik kreeg een klap in mijn gezicht (zonder nageltjes wel). Ja, we zijn al echte maatjes :loveys:

Ik heb wel nog een aantal vragen omdat dit mijn eerste kitten is (Ik ben opgegroeid met honden).
Wat is goed een goedkoop voer? Hij heeft het lang met dure kitten voer gedaan. Heb nu van de lidl, maar deze stinkt ontzettend en hij krijgt er een beetje dunne ontlasting van heb ik het idee.
En hoe doen jullie het met de stank uit de kattenbak? Gebruiken jullie en geur spray en helpt dat?
Hier staat deze van de Action op de bak. Spuit iedere paar minuten (kun je instellen). Tip: koop een paar oplaadbare batterijen met oplader.

Afbeelding
Nemty schreef:
26-09-2018 21:29

Klinkt als een mooie match!

Wij hebben 2 kattenbakken. 1 beneden dat is een peewee kattenbak. Duurder in aanschaf maar ideaal! De andere kattenbak hebben we meegekregen van vorige eigenaar op zich een mooi ding (rietachtig) . We doen er houtkorrels in maar ik vind de peewee veel prettiger.
Nu met man afgesproken dat als we door onze voorraad gewoon kattengrit heen zijn dat we nog een peewee kopen voor boven. Stinkt totaal niet, loopt ze niet door huis en is in de praktijk veel goedkoper.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Met goeie brokken heb je normaal geen last van stinkende bakken. Ik zou niet in de weer gaan met lucht verfrissend of iets katten ruiken vele male beter dan de mens en vinden die luchtjes niet fijn.

Je zou eens kunnen kijken naar het merk Smilla van zooplus.
Als je online gaat shoppen zijn ook de duurdere brokken betaalbaar.
Wat is je budget ongeveer?

En diaree kan ook door wormen komen geen idee wanneer die voor jet laatst is ontwormd?
Of door te snel over te stappen van de oude naar de nieuwe brok..
Ik zou mijn kat ook graag vers vlees en verse vis geven maar dat eet hij dus gewoon niet, dus moet hij wel brokken en natvoer eten. Ik vind het wel jammer dat ik niet meer kan experimenteren daarmee.

De kattenbak wordt hier al maanden niet meer gebruikt, hij staat er wel maar kat gebruikt hem alleen als ik echt heel lang weg ben en hij binnen zit.
Ik heb grit van zooplus, heel fijn spul, stofvrij en klontvormend.

Fijn dat het zo goed klikt tussen jou en je nieuwe vriendje Nemty!
iones schreef:
26-09-2018 18:31
Gelijk aan de gang gegaan. Het staat nu op het fornuis en ik hoop het ze straks te kunnen geven. Eens kijken hoe ze dit bevalt. Altijd alleen brokken kán gewoon niet goed zijn.
Ze zullen het ongetwijfeld héérlijk hebben gevonden. En brokken zijn wél goed hoor, dat is volledig voer, álles zit er in. Makkelijk te doseren, makkelijk te bewaren. Misschien dat ze er hun neus voor ophalen als ze eenmaal aan de koolvis gewend zijn.... ;-) :cat:
Beter.Laat schreef:
27-09-2018 09:32
Ze zullen het ongetwijfeld héérlijk hebben gevonden. En brokken zijn wél goed hoor, dat is volledig voer, álles zit er in. Makkelijk te doseren, makkelijk te bewaren. Misschien dat ze er hun neus voor ophalen als ze eenmaal aan de koolvis gewend zijn.... ;-) :cat:
En waarom maken ze voor mensen dan geen brokken klaar, zodat ze de hele voedselschijf binnen hebben? Zodat ze alleen nog maar brokken hoeven te eten?

Goede brokken zullen best goed zijn, maar als je altijd alleen maar dat voert, dat is niet goed. Krijg je mij niet aan het verstand. En dat koolvis ging er direct in als koek!
Iones als je zo tegen brokken ben kijk dan eens bij rauw voeren dat schijnt ook erg goed te zijn.
iones schreef:
27-09-2018 16:12
En waarom maken ze voor mensen dan geen brokken klaar, zodat ze de hele voedselschijf binnen hebben? Zodat ze alleen nog maar brokken hoeven te eten?
Astronauten eten wel alleen saaie prut, maar mensen eten nou eenmaal graag iets wat er een beetje leuk uitziet :

Afbeelding

Katten geven daar niet om....
iones schreef:
27-09-2018 16:12

Goede brokken zullen best goed zijn, maar als je altijd alleen maar dat voert, dat is niet goed. Krijg je mij niet aan het verstand. En dat koolvis ging er direct in als koek!
Zodra er bij de mensen een dikke laag haar gaat groeien over heel hun lichaam gaan we massaal aan de brok.

Brokken voor katten zijn prima, wel genoeg plekjes maken voor ze om te kunnen drinken.
Ja brokken zijn zó goed voor katten, dat er veel op nier en blaasdieet moeten. Zó goed zijn brokken!

Rauw voer is denk ik ook wel beter. Maar ik wissel het gewoon een beetje af. Ben me nog steeds aan het orienteren. En katten lusten niet alles, ze zijn juist kieskeurig. Het maakt ze wél uit wat ze eten. En rauw voer lusten ze dus niet altijd. En ze lusten ook niet alle brokjes.
Een flink aantal van mijn katten zijn stokoud geworden (19+) zonder nier- en blaasproblemen op alleen brokken en eens per maand een zakje zachtvoer dus slecht is het zeker niet. Met Tickel eens dus.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Denk dat brokken voor de mens zo slecht nog niet is. Denk dat je dan aardig van obesitas af ben gewoon elke dag een portie afgewogen brokken speciaal op je lichaam afgesteld.
Lijkt me wel makkelijk. Nooit meer nadenken over wat zal ik nou weer eens eten vanavond.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
En klaar zijn met gevecht van nee dat mag ik niet want dan word ik nog dikker en ik ben al te dik.
Ook voor mensen zul je verschillende brokken moeten bedenken. Voor degenen die nog in de groei zijn. En degenen die op een bepaalde leeftijd zijn dat ze gemakkelijker aankomen, degenen die van lucht al dik worden, dieetvoer dus. Maar ik denk dat het ook voor mensen niet goed is.

Katten kunnen nog wel dieren vangen en op eten. En dat maakt hun dieet wat variabeler. Maar degenen die dat niet krijgen, zullen mogelijk meteen problemen krijgen met de darmen wanneer hun dieet een keer afwijkt. Dit is bij veel honden immers ook zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven