Beelddenker
zondag 30 september 2018 om 12:56
Blijmetmij, dat heb ik ook, dat ik goed ben in handleidingen en infographics. Ik zie verbindingen, structuren en flowcharts. Zelf heb ik niet het gevoel dat dat onder beelddenken valt, ik ervaar het meer als iets ruimtelijks.
Ik kan bijvoorbeeld niet goed gezichten onthouden. Dat lijkt me beeld. Maar ik kan wel beter de weg vinden met een kaart dan met een routebeschrijving. Is dat ook beeld of toch iets anders?
Ik kan bijvoorbeeld niet goed gezichten onthouden. Dat lijkt me beeld. Maar ik kan wel beter de weg vinden met een kaart dan met een routebeschrijving. Is dat ook beeld of toch iets anders?
zondag 30 september 2018 om 13:04
zondag 30 september 2018 om 13:30
Je bent vast niet zwart/wit helemaal het een of het ander. Niet ieder woord heeft meteen een plaatje in mijn hoofd; dan zou het net zijn als een zin woordvoor woord lezen. Maar "wat wil je drinken" kan je wel als een heel kort verhaaltje zien.stroman schreef: ↑30-09-2018 13:04Ik heb net even het verhaal op Wikipedia gelezen en ik blijk toch meer beelddenker dan ik dacht. Visueel-ruimtelijk en vanuit het totaalbeeld naar de afzonderlijke stappen, dat herken ik allemaal wel.
Maar woorden zijn voor mij echt klank, geen plaatje. Ik weet niet waar dat onder valt.
Ik vind het met autorijden heel vervelend als mijn man gaat zitten waarschuwen; dan moet ik concentratie weghalen van het verkeer om "pas op" te vertalen (inclusief de vraag WAAR ik dan voor op moet passen). Als hij zegt; " bejaarde rijdt achteruit! ", dan kan ik veel eerder beslissen wat de gepaste actie is want dat wordt direct een plaatje.
Weg vinden kunnen we allemaal heel goed; mijn vader tekende vroeger al routes voor me als een abstract schema waar je na bijvoorbeeld 3 zijwegen de 4e moest inslaan. Zoals metroplattegronden ook niet een echte kaart zijn met afstanden op ware grootte. Zo'n schets zit meteen in mijn hoofd en kan ik overal op de route oproepen. Met een beschrijving "na die weg links en daarna rechts lukt" het me niet; ik heb moeite met links en rechts te duiden in woorden.
Qua gezichten en namen ben ik helaas een ramp; een gezicht onthouden vergt ook bepaalde kenmerken onderscheiden die ik blijkbaar moeilijk vindt. Ik herken iemand voor de korte termijn makkelijker aan kapsel of kleding. Maar ja: ik heb ook Asperger, dus dat is daar wel een verklaring voor.
zondag 30 september 2018 om 15:09
Geen idee. Ik begrijp ze niet echt. Als ik mijn best doe kan ik eventjes alle beelden die ik nodig heb opslaan en een 6je op een toets halen. Ik kan logische vergelijkingen maken als ik tijdelijk alle beelden die bij de symbolen horen in lijn kan krijgen. Maar je zou denken dat je het of snapt, of niet, maar ik haalde altijd zesjes. Ik kan prima functioneren met mijn Excelgrafieken, schattingen van cijfers maken en de financiële producten die ik gebruik begrijpen, maar logica, algebra en boekhoudkundige ingrepen willen niet zo goed blijven plakken. Te abstract. Als ik de waarom niet snap dan houdt het op. En voor werk waarbij ik een grafiek zou moeten plotten, natuurkundige dimensies moet berekenen of een schuld "eigen vermogen" moet noemen ben ik toch niet geschikt.JollyRider schreef: ↑29-09-2018 22:15Dat is alleen de vergelijking. De oplossing begrijpen is nog iets anders. Hoe doe je dat?
zondag 30 september 2018 om 15:26
honingbijtje schreef: ↑30-09-2018 15:09Geen idee. Ik begrijp ze niet echt. Als ik mijn best doe kan ik eventjes alle beelden die ik nodig heb opslaan en een 6je op een toets halen. Ik kan logische vergelijkingen maken als ik tijdelijk alle beelden die bij de symbolen horen in lijn kan krijgen. Maar je zou denken dat je het of snapt, of niet, maar ik haalde altijd zesjes. Ik kan prima functioneren met mijn Excelgrafieken, schattingen van cijfers maken en de financiële producten die ik gebruik begrijpen, maar logica, algebra en boekhoudkundige ingrepen willen niet zo goed blijven plakken. Te abstract. Als ik de waarom niet snap dan houdt het op. En voor werk waarbij ik een grafiek zou moeten plotten, natuurkundige dimensies moet berekenen of een schuld "eigen vermogen" moet noemen ben ik toch niet geschikt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
zondag 30 september 2018 om 15:47
Ik ben ook geen beelddenker. Ik kan wel een plaatje in mijn hoofd maken, maar dat kost me veel energie. Het beeld is ook altijd vaag en zonder details. Ik heb altijd het idee dat wanneer ik het helderder wil maken ik het iedere keer net niet kan grijpen.
Ik ben ook een extravert sensor, dus ik reageer heel erg op prikkels in mijn omgeving, daarom kan ik zo'n beeld dan ook niet langer dan een seconde of 2 vasthouden en dan is het weg.
Ik heb dat weer niet met data. Ik kan zo een lijst met alle presidenten van Amerika in mijn hoofd voor de geest halen en als ik twijfel over de positie in die lijst dan kan ik met associatie wel de juiste plaats bepalen. Ik raak dat dus niet na 2 seconden kwijt. Raar eigenlijk.
Ik ben ook een extravert sensor, dus ik reageer heel erg op prikkels in mijn omgeving, daarom kan ik zo'n beeld dan ook niet langer dan een seconde of 2 vasthouden en dan is het weg.
Ik heb dat weer niet met data. Ik kan zo een lijst met alle presidenten van Amerika in mijn hoofd voor de geest halen en als ik twijfel over de positie in die lijst dan kan ik met associatie wel de juiste plaats bepalen. Ik raak dat dus niet na 2 seconden kwijt. Raar eigenlijk.
maandag 1 oktober 2018 om 08:48
maar dat gaat dan volgens mij om kwantitatieve analyses waar bij polynomen worden gebruikt om uiteindelijk de validiteit van een methode te meten (dus correlatie) dmv een sample met een absolute waarde van te meten waarde x?
Neem aan dat je dat trouwens gewoon in software overlay kunt doen van je apparatuur en niet zelf zit te rekenen?
overigens als een side note en niet tegen jou, ik word echt gek van mensen die zeggen 'maar wat kan je daar dan mee huh huh huh' als of niet letterlijk 90% van ons luxere leven bestaat uit logica en wiskunde.
maandag 1 oktober 2018 om 08:50
Zo iemand die dan heel hard roept: Ieuw!!!! Ik ben een beelddenker!!!!!Lucifer2018 schreef: ↑29-09-2018 14:06Jsa. Alleen geen introverte helaas.![]()
Ik bler er altijd uit wat ik dan voor beelden/dingen in mijn hoofd te zien krijg.
?
maandag 1 oktober 2018 om 08:50
Zo iemand die dan heel hard roept: Ieuw!!!! Ik ben een beelddenker!!!!!Lucifer2018 schreef: ↑29-09-2018 14:06Jsa. Alleen geen introverte helaas.![]()
Ik bler er altijd uit wat ik dan voor beelden/dingen in mijn hoofd te zien krijg.
?
maandag 1 oktober 2018 om 08:57
Joh, je bent het gewoon vergeten. Ik weet het ook niet meer. Is echt totaal blanco bij mij, terwijl ik echt heel goed was in wiskunde, ik heb het alleen al bijna 25 jaar niet meer gebruikt.MinkeDeWit schreef: ↑29-09-2018 22:28En wat kun je daar dan mee?
Maar dit snappen dus de meeste mensen wel? Het is heel raar, maar ik krijg het dus echt benauwd hiervan. Op de middelbare kon ik me er ook zo diepongelukkig bij voelen.
Bovendien hebben wij Wiskunde gehad in een tijd dat je dit soort dingen nog met de hand schreven, dus dat dakje hebben wij nooit hoeven en dus geleerd te gebruiken.
maandag 1 oktober 2018 om 09:04
Dat woorden kwijt zijn herken ik heel erg. Júist, omdat mijn beroep juist heel talig is, best irritant eigenlijk.stroman schreef: ↑30-09-2018 09:30Ik ben geen beelddenker, ik ben heel verbaal. Ik hoor woorden echt als woorden, bijna als los van het ding waar de woorden over gaan.
Omdat ik beroepshalve bezig ben met beeld, weet ik dat beelddenken echt een andere manier van denken is - je kunt echt woorden ‘kwijt’ zijn als je in de beeldmodus zit. En je idee van tijd is anders.
Ik heb mezelf wel aangeleerd om dingen te onthouden met beeld, maar dat gaat dan meer om de positie in de ruimte, een ‘mindmap’ die ook echt in mijn mind zit, onthouden of iets op de rechter- of linkerbladzij stond, dat soort dingen.
Ik weet niet zeker of dat ruimtelijk denken hoort bij beelddenken, of dat dat meer iets is dat met beweging te maken heeft. Zo kan ik bijvoorbeeld naar een plaats toe lopen waar ik een keer eerder ben geweest. Niet omdat ik dan de route voor me zie, maar omdat ik bij elke straathoek een gevoel heb of het links, recht of rechtdoor was.
maandag 1 oktober 2018 om 09:09
stroman schreef: ↑30-09-2018 09:30Ik ben geen beelddenker, ik ben heel verbaal. Ik hoor woorden echt als woorden, bijna als los van het ding waar de woorden over gaan.
Omdat ik beroepshalve bezig ben met beeld, weet ik dat beelddenken echt een andere manier van denken is - je kunt echt woorden ‘kwijt’ zijn als je in de beeldmodus zit. En je idee van tijd is anders.
Ik heb mezelf wel aangeleerd om dingen te onthouden met beeld, maar dat gaat dan meer om de positie in de ruimte, een ‘mindmap’ die ook echt in mijn mind zit, onthouden of iets op de rechter- of linkerbladzij stond, dat soort dingen.
Ik weet niet zeker of dat ruimtelijk denken hoort bij beelddenken, of dat dat meer iets is dat met beweging te maken heeft. Zo kan ik bijvoorbeeld naar een plaats toe lopen waar ik een keer eerder ben geweest. Niet omdat ik dan de route voor me zie, maar omdat ik bij elke straathoek een gevoel heb of het links, recht of rechtdoor was.
Ja, zo heb ik dat ook bijna letterlijk verwoord in het andere topic. Dat komt denk ik omdat je dan opnieuw door hetzelfde plaatje loopt.
Ik ben ook enorm van de details, en kan hele gesprekken herhalen in mijn hoofd.
Het grote nadeel is echter dat ik daardoor een hele lange afschakeltijd heb aan het eind van de dag. Bij het slapen gaan loop ik altijd nog een stukje achter met verwerken.
maandag 1 oktober 2018 om 11:42
Dat is het bij mij niet, volgens mij. Ik loop niet door een plaatje, ik maak vepaalde bewegingen en herken afstanden en richtingen.Dymphnatam schreef: ↑01-10-2018 09:09Ja, zo heb ik dat ook bijna letterlijk verwoord in het andere topic. Dat komt denk ik omdat je dan opnieuw door hetzelfde plaatje loopt.
Net als wanneer je iets uit een kast pakt: ik zie niet voor me wat er op welke plank staat, maar ik herinner me een beweging - ver/dichtbij, hoog/laag.
Vandaar dat ik me afvroeg of het wel hetzelfde was. Het is bij mij geen plaatje, maar een soort choreografie. Ik “voel” het, ik “zie” het niet.
maandag 1 oktober 2018 om 11:52
maandag 1 oktober 2018 om 21:36
Er zijn heel veel manieren om info te verwerken; net als mijn man als ex-beeld denker nu meer in geuren en tastzin herinnert. Hoe een dove of blinde info opslaat, kan natuurlijk ook weer heel anders zijn dan "standaard".stroman schreef: ↑01-10-2018 11:42Dat is het bij mij niet, volgens mij. Ik loop niet door een plaatje, ik maak vepaalde bewegingen en herken afstanden en richtingen.
Net als wanneer je iets uit een kast pakt: ik zie niet voor me wat er op welke plank staat, maar ik herinner me een beweging - ver/dichtbij, hoog/laag.
Vandaar dat ik me afvroeg of het wel hetzelfde was. Het is bij mij geen plaatje, maar een soort choreografie. Ik “voel” het, ik “zie” het niet.
Wat jij beschrijft komt op me over als iets met spiergeheugen of een geheugen dat via je proprioseptische zintuig werkt (als ik dat woord goed onthouden heb). Dansers hebben een fenomenaal ontwikkeld spiergeheugen. Die kunnen na JAREN nog een bepaalde choreografie helemaal uitdansen zonder er bij na te denken als ze de muziek horen.
maandag 1 oktober 2018 om 22:48
stroman schreef: ↑01-10-2018 11:42Dat is het bij mij niet, volgens mij. Ik loop niet door een plaatje, ik maak vepaalde bewegingen en herken afstanden en richtingen.
Dan ben je geen beelddenker, vermoed ik. Maar hoe heet het dan? Een voeldenker? Dat is pas echt zeldzaam!
maandag 1 oktober 2018 om 23:18
Dat hebben wel meer mensen toch? Ik kan de pincode van mijn vriend lastig onthouden. Nu weet ik hem niet maar zodra ik een numeriek schermpje onder mijn vingers heb komt het er moeiteloos uit.Dymphnatam schreef: ↑01-10-2018 22:48Dan ben je geen beelddenker, vermoed ik. Maar hoe heet het dan? Een voeldenker? Dat is pas echt zeldzaam!
dinsdag 2 oktober 2018 om 01:10
Ja, hier ook zoMinkeDeWit schreef: ↑01-10-2018 23:18Dat hebben wel meer mensen toch? Ik kan de pincode van mijn vriend lastig onthouden. Nu weet ik hem niet maar zodra ik een numeriek schermpje onder mijn vingers heb komt het er moeiteloos uit.
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
dinsdag 2 oktober 2018 om 05:39
MinkeDeWit schreef: ↑01-10-2018 23:18Dat hebben wel meer mensen toch? Ik kan de pincode van mijn vriend lastig onthouden. Nu weet ik hem niet maar zodra ik een numeriek schermpje onder mijn vingers heb komt het er moeiteloos uit.
Ja klopt, net als de meeste automatische handelingen, bv autorijden of piano spelen. Maar dat gaat over een automatisme. Het voorbeeld van de weg terug vinden ging volgens mij over een soort "lichaamsgeheugen".
dinsdag 2 oktober 2018 om 06:39
Een pincode lijkt me geen automatisme. Met de weg vinden werkt het voor mij precies zo: ik zie de weg niet voor me, ik weet gewoon op punt A wat ik moet doen om naar B te gaan.Dymphnatam schreef: ↑02-10-2018 05:39Ja klopt, net als de meeste automatische handelingen, bv autorijden of piano spelen. Maar dat gaat over een automatisme. Het voorbeeld van de weg terug vinden ging volgens mij over een soort "lichaamsgeheugen".
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
dinsdag 2 oktober 2018 om 12:13
Ik ben een enorme woorddenker en ken na 1x luisteren naar een nummer de helft van de songtekst uit mijn hoofd. De klanken komen vanzelf naar boven, zonder dat ik bezig ben met de betekenis van de woorden. Ik heb ook heel erg vaak een liedje in mijn hoofd.
Hebben jullie beelddenkers wel eens een liedje in je hoofd? Hoe werkt dat dan bij jullie?
Hebben jullie beelddenkers wel eens een liedje in je hoofd? Hoe werkt dat dan bij jullie?
dinsdag 2 oktober 2018 om 17:23
Nee. Of nou ja, ik heb dus wel klanken, maar geen woorden in mijn hoofd. Ik hoor de woorden ook niet, meer abstracte klanken, zoals je pianoklanken hoort, of een orkest.Fragolisa schreef: ↑02-10-2018 12:13Ik ben een enorme woorddenker en ken na 1x luisteren naar een nummer de helft van de songtekst uit mijn hoofd. De klanken komen vanzelf naar boven, zonder dat ik bezig ben met de betekenis van de woorden. Ik heb ook heel erg vaak een liedje in mijn hoofd.