Al die herten...

30-09-2018 22:11 256 berichten
die nu worden afgeschoten in de Oostvaarderplassen, wat gebeurt daar eigenlijk mee? Ik vind een stuk je wild op z’n tijd namelijk erg lekker en ben benieuwd of ze binnenkort in mooie stukken vlees bij de speciaalslager in de vitrine liggen.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
02-10-2018 17:33
Mijn feiten kloppen wel, jij verdraaid het tot iets wat ik niet zeg om vervolgens te gaan protesteren tegen wat je net zelf verzonnen hebt.

Mijn bezwaar tegen plezierjacht is niet dat er een dier dood gaat. Mijn bezwaar is dat er een dier voor de lol dood gaat. Ik vind dat ethisch niet verantwoord. Voor het dier maakt het niks uit of het met tegenzin of met veel genoegen omgelegd wordt. Maar ik kijk gewoon anders naar jou als mens als jij voor je lol dieren dood schiet.
Ook dieren in het slachthuis gaan dood voor de lol. Voor de lol van het eten van vlees. Want ik denk wel dat we zonder kunnen. Maar we willen het niet. We vinden het te lekker. We genieten van vlees. Dus ja, voor de lol worden ze afgemaakt. En kijk eens hoe die lui in een slachthuis vaak met slachtvee om gaan. WAlgelijk! Ze lijken te vergeten dat het om levende wezens met gevoel gaat.

Dus ik verzin helemaal niks. Wat zou er verzonnen zijn van wat ik zeg? Juist ik kom met de feiten, en jij niet. Wat voor feiten heb jij nou helemaal genoemd?
iones schreef:
02-10-2018 17:36
Ook dieren in het slachthuis gaan dood voor de lol. Voor de lol van het eten van vlees. Want ik denk wel dat we zonder kunnen. Maar we willen het niet. We vinden het te lekker. We genieten van vlees. Dus ja, voor de lol worden ze afgemaakt. En kijk eens hoe die lui in een slachthuis vaak met slachtvee om gaan. WAlgelijk! Ze lijken te vergeten dat het om levende wezens met gevoel gaat.

Dus ik verzin helemaal niks. Wat zou er verzonnen zijn van wat ik zeg? Juist ik kom met de feiten, en jij niet. Wat voor feiten heb jij nou helemaal genoemd?

Ook hier draai je alles een andere kant op om maar niet naar de feiten te hoeven kijken. Zo kunnen we nog wel een tijdje bezig blijven. Nou ga je het woord 'lol' net zo lang verdraaien tot je bij de term 'walgelijk' uit komt en vervolgens vindt je dat jij niks verzint maar vraag je mij naar de feiten :bonk:

Het is gewoon echt heel erg simpel: iemand die het leuk vind om dieren dood te maken vind ik niet zo'n fijn persoon. Als jij daar anders over denkt dan is dat jouw mening en dan zijn wij het daar gewoon over oneens.
iones schreef:
02-10-2018 17:36
Ook dieren in het slachthuis gaan dood voor de lol. Voor de lol van het eten van vlees. Want ik denk wel dat we zonder kunnen. Maar we willen het niet. We vinden het te lekker. We genieten van vlees. Dus ja, voor de lol worden ze afgemaakt. En kijk eens hoe die lui in een slachthuis vaak met slachtvee om gaan. WAlgelijk! Ze lijken te vergeten dat het om levende wezens met gevoel gaat.

Dus ik verzin helemaal niks. Wat zou er verzonnen zijn van wat ik zeg? Juist ik kom met de feiten, en jij niet. Wat voor feiten heb jij nou helemaal genoemd?
Het verschil is dat slachters loodzwaar en onaangenaam werk doen om de kost te verdienen. De meeste slachters zouden waarschijnlijk graag iets anders doen, en ze doen dat werk niet omdat ze kicken op het doden van weerloze dieren. Ze doen het omdat het goed verdienen is voor iemand met weinig opleiding.

Een boswachter is iemand wiens werk het is om de wildstand in de gaten te houden, en die af en toe dieren moet schieten omdat ze pijn lijden of omdat er te veel komen om de hele groep onder de kunstmatige omstandigheden in Nederland in leven te houden. Dat is niet leuk, maar het hoort erbij.

Een jager is iemand die er in zijn vrije tijd voor zijn plezier voor kiest om eens gezellig dieren te gaan doodschieten, een peperdure hobby. Je kunt op talloze andere manieren lekker bezig zijn in de natuur en in je vrije tijd, maar dit is wat de jager nou toevallig het leukst vindt.

Ik vind het best wel uitmaken waarom iemand iets doet.

Ik kan persoonlijk eigenlijk alleen voor de keuzes van de boswachter veel sympathie opbrengen. Ik snap waarom iemand met weinig opties in een slachthuis gaat werken, maar het is me een raadsel waar toch die behoefte om de plezierjacht te verdedigen vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
02-10-2018 17:48


Het is gewoon echt heel erg simpel: iemand die het leuk vind om dieren dood te maken vind ik niet zo'n fijn persoon. Als jij daar anders over denkt dan is dat jouw mening en dan zijn wij het daar gewoon over oneens.
Omdat je niemand kent die jaagt, kun jij zo ongenuanceerd denken. Ik ken mensen die jagen, die toch als mens heel gevoelig zijn. En ook gevoelig kunnen zijn naar dieren toe. Jagers, je weet wel, die mensen die zo slecht zijn in jouw ogen omdat ze genieten van het doden, diezelfde mensen doet het pijn als ze zien dat een reekalf verloren loopt omdat ze ergens aan het maaien zijn. Diezelfde mensen lopen bij boeren dan ook vaak te controleren in de wei voordat er gemaaid wordt, om wild veilig te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
02-10-2018 17:57
Het verschil is dat slachters loodzwaar en onaangenaam werk doen om de kost te verdienen. De meeste slachters zouden waarschijnlijk graag iets anders doen, en ze doen dat werk niet omdat ze kicken op het doden van weerloze dieren. Ze doen het omdat het goed verdienen is voor iemand met weinig opleiding.

Een boswachter is iemand wiens werk het is om de wildstand in de gaten te houden, en die af en toe dieren moet schieten omdat ze pijn lijden of omdat er te veel komen om de hele groep onder de kunstmatige omstandigheden in Nederland in leven te houden. Dat is niet leuk, maar het hoort erbij.

Een jager is iemand die er in zijn vrije tijd voor zijn plezier voor kiest om eens gezellig dieren te gaan doodschieten, een peperdure hobby. Je kunt op talloze andere manieren lekker bezig zijn in de natuur en in je vrije tijd, maar dit is wat de jager nou toevallig het leukst vindt.

Ik vind het best wel uitmaken waarom iemand iets doet.

Ik kan persoonlijk eigenlijk alleen voor de keuzes van de boswachter veel sympathie opbrengen. Ik snap waarom iemand met weinig opties in een slachthuis gaat werken, maar het is me een raadsel waar toch die behoefte om de plezierjacht te verdedigen vandaan komt.
Een boswachter kan nooit in zijn eentje doen wat jagers in die drie maanden doen dat ze mogen jagen. Ze doen het beheer allemaal samen. En jij noemt het een peperdure hobby, en nu begrijp ik dat jij zo denkt vanwege de kift.
En uit vooroordeel. Jagers zijn veelal boeren, en boeren zijn niet rijk zoals je weet. Maar het zijn ook vaak burgers met allerlei soorten van inkomens. Het hangt meer af van de plek waar je geboren bent, dan van het milieu. Alle standen jagen door elkaar heen.
iones schreef:
02-10-2018 18:18
Omdat je niemand kent die jaagt, kun jij zo ongenuanceerd denken. Ik ken mensen die jagen, die toch als mens heel gevoelig zijn. En ook gevoelig kunnen zijn naar dieren toe. Jagers, je weet wel, die mensen die zo slecht zijn in jouw ogen omdat ze genieten van het doden, diezelfde mensen doet het pijn als ze zien dat een reekalf verloren loopt omdat ze ergens aan het maaien zijn. Diezelfde mensen lopen bij boeren dan ook vaak te controleren in de wei voordat er gemaaid wordt, om wild veilig te stellen.

Je draait er weer omheen en je verkondigt weer onwaarheden. Jagers gaan niet door het gewas van boeren lopen voordat er gemaaid worden als barmhartige dierenliefhebber. Dat is gewoon echt regelrechte overduidelijke volslagen onzin.

Nogmaals, het is heel simpel : Ik vind je gewoon niet zo'n fijn persoon als je het doden van dieren leuk vindt. en jij mag daar gewoon anders over denken.

Lees anders dit artikel eens van een jager zelf : https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b44ff580/
iones schreef:
02-10-2018 18:20
Een boswachter kan nooit in zijn eentje doen wat jagers in die drie maanden doen dat ze mogen jagen. Ze doen het beheer allemaal samen. En jij noemt het een peperdure hobby, en nu begrijp ik dat jij zo denkt vanwege de kift.
En uit vooroordeel. Jagers zijn veelal boeren, en boeren zijn niet rijk zoals je weet. Maar het zijn ook vaak burgers met allerlei soorten van inkomens. Het hangt meer af van de plek waar je geboren bent, dan van het milieu. Alle standen jagen door elkaar heen.

Ook al deze feiten zijn onzin.

Sowieso is het nut van jagen voor natuurbeheer erg discutabel. Maar dan nog; als de reden is dat jagen noodzakelijk is, dan is dat nog steeds wat anders als plezierjacht; het jagen omdat je het nou eenmaal leuk vind.

Jagen is een relatief dure hobby. Dat heeft niks met kift te maken, het is gewoon feitelijk zo'n dure hobby dat niet zo veel mensen zich dit makkelijk kunnen veroorloven.

Jagers zijn ook niet veelal boeren en boeren zijn niet veelal jagers (en stellen dat boeren per definitie niet rijk zijn is ook onzin).
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
01-10-2018 19:50
Nee, ik ben geen veganist, niet eens vegetariër meer (wel lang geweest). Ik ben niet tegen het eten van dieren, ik eet wel alleen biologisch vlees en voornamelijk biologische zuivel. Voor mij is het meer een noodzakelijk kwaad, dieren eten, al kan ik er ook van genieten.
Ik vind het eerlijk gezegd een wat vals argument 'je bent veganist, zeker'. Alsof er alleen zeer goed en zeer fout is in deze discussie, moreel gezien.
Zoals gezegd, ik vind het doden van dieren voor je eigen genot echt niet oké. Voor mij zijn dieren wezens met een eigen reden van bestaan, los van wat wij mensen er aan nut of last van hebben.

Dat vind ik echt raar.
Ik ben wel vegetariër en zou juist wél zo'n stukje hertenvlees van de jacht eten. Wat gezegd wordt, dieren die louter voor consumptie worden gehouden, worden ook voor jóuw plezier gedood. Jouw stukje vlees op je bord.

Ik vind hazepeper trouwens ranzig, dus haas of konijn hoef ik niet zo nodig. Fazant is echt lekker.
En als het toch geschoten wordt voor beheer, ja, dan zou ik daar graag een stukje van eten.

Ik ken inderdaad iemand die jaagt. Nou, die is een halve bioloog, zoveel moest ze ervoor leren. En dan voor elk dier weer een andere cursus.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
02-10-2018 19:24
Dat vind ik echt raar.
Ik ben wel vegetariër en zou juist wél zo'n stukje hertenvlees van de jacht eten. Wat gezegd wordt, dieren die louter voor consumptie worden gehouden, worden ook voor jóuw plezier gedood. Jouw stukje vlees op je bord.

Ik vind hazepeper trouwens ranzig, dus haas of konijn hoef ik niet zo nodig. Fazant is echt lekker.
En als het toch geschoten wordt voor beheer, ja, dan zou ik daar graag een stukje van eten.

Ik ken inderdaad iemand die jaagt. Nou, die is een halve bioloog, zoveel moest ze ervoor leren. En dan voor elk dier weer een andere cursus.

Wat is daar raar aan ?
Ik heb grote moeite met mensen die voor hun plezier op dieren jagen en pronken met hun prooi, niet met het feit dat wilde dieren soms doodgeschoten moeten worden.
Vlees eet ik niet voor mijn plezier, maar voor mijn gezondheid, omdat het gemakkelijk opneembare voedingsstoffen bevat. Soms vind ik het niet eens lekker. Ook dat bestaat.
In de landbouw hoort het houden van dieren om hun mest trouwens bij de cyclus om de bodemvruchtbaarheid in stand te houden. Zonder mest geen gewassen. Maar dan heb je het natuurlijk niet over de miljoenen dieren die onder erbarmelijke omstandigheden voor de export gehouden en geslacht worden.

Vermoedelijk is dit een zelfde discussie als die over het zoeken naar kievitseieren.
Degenen die kievitseieren zochten en raapten en deelnamen aan de wedstrijd om het eerste ei te vinden zeggen dat ze tegelijkertijd de hoeveelheid nesten inventariseerden en daarmee de kieviten beschermden, de nazorg. Maar waarom kun je die eieren niet gewoon in het nest laten liggen, er een foto van maken en er op die manier van genieten ?
Mensen die dit deden zeggen : het is een oude traditie, het rapen van kievitseieren, compleet met het vinden van het eerste ei en dat mensen die deze traditie niet kennen dat niet kunnen begrijpen. Maar je kunt in de lente ook langs de weiden waar de kieviten broeden lopen en genieten van hun gebuitel boven de velden, als ze er nog zijn, want alle weidevogels nemen dramatisch in aantallen af.
Er is al jaren gedoe over, eerst mocht het alleen nog in Friesland, toen niet meer; rechterlijke uitspraken en erg veel frustratie en onbegrip aan alle kanten.

Dat mensen die niet van de sportjacht houden van de natuur vervreemde grotestadsbewoners zijn vind ik een groteske overdrijving, alleen maar bedoeld om mensen met andere ideeën belachelijk te maken. Net als alle mensen die jagen tot op macht beluste lomperikken verklaren.
nounou
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
02-10-2018 19:06
Je draait er weer omheen en je verkondigt weer onwaarheden. Jagers gaan niet door het gewas van boeren lopen voordat er gemaaid worden als barmhartige dierenliefhebber. Dat is gewoon echt regelrechte overduidelijke volslagen onzin.
Wat weet jíj daar nou van???? Het is echt zo dat veel boeren jagers bellen als ze gaan maaien. Omwille van de reeen en ander wild. En jagers vinde
shifty schreef:
02-10-2018 19:06
n het heel zonde als dieren niet de kans krijgen dat ze volwassen worden.

Nogmaals, het is heel simpel : Ik vind je gewoon niet zo'n fijn persoon als je het doden van dieren leuk vindt. en jij mag daar gewoon anders over denken.

Lees anders dit artikel eens van een jager zelf : https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b44ff580/
Ga jij af op die ene jager? Ik op al die andere.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
02-10-2018 19:14
Ook al deze feiten zijn onzin.

Sowieso is het nut van jagen voor natuurbeheer erg discutabel. Maar dan nog; als de reden is dat jagen noodzakelijk is, dan is dat nog steeds wat anders als plezierjacht; het jagen omdat je het nou eenmaal leuk vind.

Jagen is een relatief dure hobby. Dat heeft niks met kift te maken, het is gewoon feitelijk zo'n dure hobby dat niet zo veel mensen zich dit makkelijk kunnen veroorloven.

Jagers zijn ook niet veelal boeren en boeren zijn niet veelal jagers (en stellen dat boeren per definitie niet rijk zijn is ook onzin).
Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft. Ik woon in het oosten van het land, op het platteland. De jagers hier zijn geen rijkelui. Het zijn gewone mensen met gemiddeld inkomen. Je hebt er bij die rijker zijn, maar evenzoveel die armer zijn. Je staat er te ver van af om er een idee van te hebben. Maar ja ,die lui die er ver van af staan hebben altijd het eerste oordeel klaar.
JIj vindt het nut van jagen discutabel.
Dus die dieren in de Oostvaarder plassen, moeten maar weer sterven van de honger? Dat vind jij werkelijk beter?

En jij vindt het werkelijk beter dat wild onder hoge dichtheid schaarste oploopt waardoor het meer gaat zwerven en dus bij gevolg aangereden wordt?
iones schreef:
02-10-2018 22:00
Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft. Ik woon in het oosten van het land, op het platteland. De jagers hier zijn geen rijkelui. Het zijn gewone mensen met gemiddeld inkomen. Je hebt er bij die rijker zijn, maar evenzoveel die armer zijn. Je staat er te ver van af om er een idee van te hebben. Maar ja ,die lui die er ver van af staan hebben altijd het eerste oordeel klaar.
JIj vindt het nut van jagen discutabel.
Dus die dieren in de Oostvaarder plassen, moeten maar weer sterven van de honger? Dat vind jij werkelijk beter?

En jij vindt het werkelijk beter dat wild onder hoge dichtheid schaarste oploopt waardoor het meer gaat zwerven en dus bij gevolg aangereden wordt?

Ik woon aan het platteland en ongeveer de helft van mij familie (beide zijden) is boer. Dus je vooringenomenheid over mijn herkomst mag best een tandje lager.

Speciaal voor jou weer even de feiten:
Om te kunnen beginnen met je nieuwe hobby: jagen, ben je ongeveer 4 à 5.000 euro armer en een jaar verder. Dat is gewoon wat kwijt bent aan de basiskosten zoals cursus/examen/praktijkoefening/akte/wapen/wapenkluis/uitrusting. Dat is dan nog los van eventuele bijzonderheden zoals heel specifieke wapenuitrusting of snoepreisjes naar het buitenland (die ongeveer 1500,- voor een weekend kosten, niks exotisch, gewoon Duitsland).

Ik denk dat dit voor veel mensen uit financieel oogpunt niet direct een haalbare hobby is? Wat vind jij?
iones schreef:
02-10-2018 21:56
Wat weet jíj daar nou van???? Het is echt zo dat veel boeren jagers bellen als ze gaan maaien. Omwille van de reeen en ander wild. En jagers vinde
Ga jij af op die ene jager? Ik op al die andere.

Ik denk dat jij een hele andere bron hebt en hele andere boeren spreekt dan ik. Kan je een bron noemen of een link posten?
Nu we het toch over de feiten hebben?
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
02-10-2018 22:40
Ik woon aan het platteland en ongeveer de helft van mij familie (beide zijden) is boer. Dus je vooringenomenheid over mijn herkomst mag best een tandje lager.

Speciaal voor jou weer even de feiten:
Om te kunnen beginnen met je nieuwe hobby: jagen, ben je ongeveer 4 à 5.000 euro armer en een jaar verder. Dat is gewoon wat kwijt bent aan de basiskosten zoals cursus/examen/praktijkoefening/akte/wapen/wapenkluis/uitrusting. Dat is dan nog los van eventuele bijzonderheden zoals heel specifieke wapenuitrusting of snoepreisjes naar het buitenland (die ongeveer 1500,- voor een weekend kosten, niks exotisch, gewoon Duitsland).

Ik denk dat dit voor veel mensen uit financieel oogpunt niet direct een haalbare hobby is? Wat vind jij?
Dat is een eenmalige investering en dat zegt niets over het inkomen van een jager.
JIj bent dus een van die mensen die vinden dat mensen met paarden ook rijk zijn. Nou, ik begeef me in het paardenmilieu. En je hebt er rijke mensen tussen, en je hebt er mensen tussen die weinig vrij te besteden hebben. Maar die zich van alles ontzeggen om dat paard maar te kunnen onderhouden. Mensen maken keuzes. Jij ziet dat niet, jij ziet niet wat ze zich ontzeggen om een bepaalde keuze te kunnen doen. Jij ziet alleen wat ze wél doen. Dus voor de goede orde: Mensen die paarden hebben zijn niet per definitie rijk. Sterker, je hebt er ook zeer onbemiddelde mensen tussen. Dit geldt ook voor mensen in de jacht.

Snoepreisjes naar buitenland of Duitsland.... dat zijn er niet veel die dat doen. Die ken ik nauwelijks. Toch ken ik veel jagers.
iones wijzigde dit bericht op 02-10-2018 22:55
5.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
02-10-2018 22:48
Ik denk dat jij een hele andere bron hebt en hele andere boeren spreekt dan ik. Kan je een bron noemen of een link posten?
Nu we het toch over de feiten hebben?
Mijn bronnen spreek ik persoonlijk. Hoe kan ik die weergeven op internet? Een ex van mij is jager, zijn vader ook en zijn broer ook. Hele gevoelige zielen zijn dat. Met veel respect voor wild en de natuur. En zij ergerden zich groen en geel als ze zagen wanneer dit bij anderen ontbrak. En dan ken ik nog de mensen hier in de buurt, buren van mij. Zijn ook dierenliefhebbers. Niet schietgraag hoor. Ze houden er niet van als dieren lijden. Daar hebben ze een pesthekel aan.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
02-10-2018 22:48
Ik denk dat jij een hele andere bron hebt en hele andere boeren spreekt dan ik. Kan je een bron noemen of een link posten?
Nu we het toch over de feiten hebben?
Mijn bronnen spreek ik persoonlijk. Hoe kan ik die weergeven op internet? Een ex van mij is jager, zijn vader ook en zijn broer ook. Hele gevoelige zielen zijn dat. Met veel respect voor wild en de natuur. En zij ergerden zich groen en geel als ze zagen wanneer dit bij anderen ontbrak. En dan ken ik nog de mensen hier in de buurt, buren van mij. Zijn ook dierenliefhebbers. Niet schietgraag hoor. Ze houden er niet van als dieren lijden. Daar hebben ze een pesthekel aan.
iones schreef:
02-10-2018 22:52
Dat is een eenmalige investering en dat zegt niets over het inkomen van een jager.
JIj bent dus een van die mensen die vinden dat mensen met paarden ook rijk zijn. Nou, ik begeef me in het paardenmilieu. En je hebt er rijke mensen tussen, en je hebt er mensen tussen die weinig vrij te besteden hebben. Maar die zich van alles ontzeggen om dat paard maar te kunnen onderhouden. Mensen maken keuzes. Jij ziet dat niet, jij ziet niet wat ze zich ontzeggen om een bepaalde keuze te kunnen doen. Jij ziet alleen wat ze wél doen.

Snoepreisjes naar buitenland of Duitsland.... dat zijn er niet veel die dat doen. Die ken ik nauwelijks. Toch ken ik veel jagers.



Als jij jezelf ontzettend veel ontzegt om een dure hobby te kunnen beoefenen dan is dat een keuze. Dan zet ik vraagtekens bij de keuzes die je maakt, maar sowieso is het dan een keuze die je dus blijkbaar kan maken.

Ik denk dat niet veel mensen 5.000 euro kunnen investeren om te beginnen met een hobby ook al hebben ze de keuze.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
02-10-2018 10:01
Dat is juist het punt. We hadden het juist over jagers die wel voor de lol dieren dood schieten.
Nouja, de jagers die jagen uit oogpunt van natuurbeheer, doen dat niet met tegenzin, nee. Maar het is wel met overleg en studie en kennis. Niet alsof je een keertje gaat prijsschieten op de kermis ofzo.
Later is nu
shifty schreef:
02-10-2018 22:58
Als jij jezelf ontzettend veel ontzegt om een dure hobby te kunnen beoefenen dan is dat een keuze. Dan zet ik vraagtekens bij de keuzes die je maakt, maar sowieso is het dan een keuze die je dus blijkbaar kan maken.

Ik denk dat niet veel mensen 5.000 euro kunnen investeren om te beginnen met een hobby ook al hebben ze de keuze.
Ik denk dat meer mensen dan je denkt die keuze kunnen maken. Het is maar wat je je ontzegt. Sparen is geen groot goed meer in dit land. De jagers die ik ken zijn geen rijke mensen. Er zijn legio mensen die elk jaar een of meerdere keren op vakantie zijn, een iPhone hebben, wekelijks uitgaan en/of een mooie tv hebben. Die beschouwen wij niet als rijke stinkerds.
polydox schreef:
03-10-2018 08:06
Ik denk dat meer mensen dan je denkt die keuze kunnen maken. Het is maar wat je je ontzegt. Sparen is geen groot goed meer in dit land. De jagers die ik ken zijn geen rijke mensen. Er zijn legio mensen die elk jaar een of meerdere keren op vakantie zijn, een iPhone hebben, wekelijks uitgaan en/of een mooie tv hebben. Die beschouwen wij niet als rijke stinkerds.

Met een een modaal/normaal inkomen kan je niet makkelijk 5.000 euro extra neertellen om met een nieuwe hobby te beginnen.

Die arme jagers ontzeggen zich natuurlijk helemaal geen iphone of mooie TV, laat staan dat ze de vakantie (van hun gezin?) gaan opofferen aan hun hobby. Jagers zijn niet in tegenstelling tot andere mensen goeie spaarders, ze zijn gewoon rijker dan gemiddeld/modaal (of ze stellen wel heel slecht prioriteiten, wat gezien de inhoud van hun hobby ook een mogelijkheid is).

Of je ze nou ziet als rijke stinkerd of als welgesteld dat moet je zelf weten. Ik vind er ook helemaal niks mis mee dat mensen (stinkend) rijk of welgesteld zijn. Dat mag toch gewoon? Jagen is een verder gewoon een dure hobby die niet voor iedereen is weggelegd, dat mag toch ook gewoon een gegeven zijn?
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie wel eens mee geweest met jagen? Ik wel. En ik vond het een stuk minder spectaculair dan ik dacht dat het zou zijn.
Ik vond het koud, nat en veel wachten. En vooral erg veel regels, ze mogen alleen schieten als er wordt voldaan aan allemaal die regels. Regel overtreden is je vergunning kwijt. De hoeveelheid administratie die ze moeten doen is ook enorm. Ik heb wel eens begrepen dat bij groot wild het schieten van 1 dier een volledige werkweek aan voorbereiding, administratie enz kost.
Het is echt niet zo dat je op een ochtend je geweer over je schouder gooit, het bos in gaat en even een hert neerschiet. Plezierjacht hebben we niet meer hier in Nederland.
Het gaat mij dan ook specifiek om de motivatie die je erbij hebt. Zoals eerder gezegd, het maakt voor het dier niet uit of het met plezier of met tegenzin neergeschoten wordt. Ik vind je als mens gewoon ethisch niet zo'n mooi mens als je dieren voor je lol neer schiet, ook al weet je er daarnaast een nuttige bijwerking bij te verzinnen en ook al voldoe je aan de regels.

Het is dezelfde afweging die mensen maken als ze stierenvechten afkeuren maar wel een biefstukje eten. Of stoppen voor overstekende eendjes maar s'avonds wel een kippetje op hun bord leggen. Dat kan je allemaal als hypocriet bestempelen maar dat zijn allemaal keuzes die te maken met de motivatie/ethische keuzes.

Er hoort bij onze omgang met dieren een soort noodzaak als we ze dood maken en geen plezier. Het is niet voor niets dat jagers, die voor hun lol jagen, dat aspect niet benadrukken maar alleen maar de praktische/nuttige kant benoemen. Dat gaat zo ver dat ze beweren dat plezierjacht helemaal niet bestaat (omdat ze bij elke jacht ook een praktisch punt kunnen aanvoeren). Maar dat is juist het hypocriete; dat ze weten wat er esthetisch mis mee is, dat ze dat bewust en opzettelijk onder het tapijt vegen en dat ze het vervolgens andere mensen kwalijk nemen dat die daar niet intrappen.

Als je het leger in gaat omdat je graag mensen neer schiet zet ik ook twijfels bij je motivatie ondanks dat dat een specifiek onderdeel/resultaat is wat van een leger gevraagd wordt.
shifty schreef:
03-10-2018 08:37
Met een een modaal/normaal inkomen kan je niet makkelijk 5.000 euro extra neertellen om met een nieuwe hobby te beginnen.

Die arme jagers ontzeggen zich natuurlijk helemaal geen iphone of mooie TV, laat staan dat ze de vakantie (van hun gezin?) gaan opofferen aan hun hobby. Jagers zijn niet in tegenstelling tot andere mensen goeie spaarders, ze zijn gewoon rijker dan gemiddeld/modaal (of ze stellen wel heel slecht prioriteiten, wat gezien de inhoud van hun hobby ook een mogelijkheid is).

Of je ze nou ziet als rijke stinkerd of als welgesteld dat moet je zelf weten. Ik vind er ook helemaal niks mis mee dat mensen (stinkend) rijk of welgesteld zijn. Dat mag toch gewoon? Jagen is een verder gewoon een dure hobby die niet voor iedereen is weggelegd, dat mag toch ook gewoon een gegeven zijn?
Hoeveel jagers ken jij? Ik woon in een buitengebied en ken er best wel wat. En raad eens: geen een past het profiel wat je schetst.
Eerlijk gezegd interesseert het mij geen drol of iemand er lol aan beleeft. Als ze dan toch geschoten moeten worden, dan heb ik graag een goede schutter. En eerlijk gezegd heb ik er ook moeite mee als dieren geschoten moeten worden, maar zie het als een noodzakelijk kwaad. En als het dan toch gebeurt, laten we dan ook het vlees maar gebruiken. Ikzelf sla dan wel even over, want eet zeer zelden vlees. Ook dood ik wel eens een dier als ik niet anders kan, ik beleef daar geen lol aan.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
03-10-2018 09:24
Het gaat mij dan ook specifiek om de motivatie die je erbij hebt. Zoals eerder gezegd, het maakt voor het dier niet uit of het met plezier of met tegenzin neergeschoten wordt. Ik vind je als mens gewoon ethisch niet zo'n mooi mens als je dieren voor je lol neer schiet, ook al weet je er daarnaast een nuttige bijwerking bij te verzinnen en ook al voldoe je aan de regels.

Het is dezelfde afweging die mensen maken als ze stierenvechten afkeuren maar wel een biefstukje eten. Of stoppen voor overstekende eendjes maar 's avonds wel een kippetje op hun bord leggen. Dat kan je allemaal als hypocriet bestempelen maar dat zijn allemaal keuzes die te maken met de motivatie/ethische keuzes.

Er hoort bij onze omgang met dieren een soort noodzaak als we ze dood maken en geen plezier. Het is niet voor niets dat jagers, die voor hun lol jagen, dat aspect niet benadrukken maar alleen maar de praktische/nuttige kant benoemen. Dat gaat zo ver dat ze beweren dat plezierjacht helemaal niet bestaat (omdat ze bij elke jacht ook een praktisch punt kunnen aanvoeren). Maar dat is juist het hypocriete; dat ze weten wat er esthetisch mis mee is, dat ze dat bewust en opzettelijk onder het tapijt vegen en dat ze het vervolgens andere mensen kwalijk nemen dat die daar niet intrappen.

Als je het leger in gaat omdat je graag mensen neer schiet zet ik ook twijfels bij je motivatie ondanks dat dat een specifiek onderdeel/resultaat is wat van een leger gevraagd wordt.

Als je dieren voor 'je lol' neerschiet, zoals die lui die inderdaad de Big 5 neerknallen voor dé foto, dán vind ik je ook geen mooi mens. Maar hier het wild in stand houden, ik denk dat je blij mag zijn dat deze mensen er zijn. Ze schieten niet zomaar in het wilde weg voor de lol, dat is al meerdere keren gezegd. Ze vinden schieten misschien leuk en zijn graag buiten (in de kou, ook nog eens.. ) maar het gaat hen niet per se over 'voor de lol wat dieren neerknallen'. Daar wordt zeer serieus naar gekeken.

Toch blijf jij jezelf, als vleeseter, kennelijk boven deze jagers verheven voelen. Een beter mens, want jij schiet niet 'voor de lol. Je eet vlees voor je lol, maar hee.. je schiet die dieren tenminste niet dood. Misschien vind je zelfs mensen in slachthuizen beter dan jagers? Ik vind het bijzonder. Echt. Dat je zo kunt denken, alleen voor dat stukje vlees op je bord.

Ik vind persoonlijk die jagers nuttiger werk doen dan een boer met een megastal. Toch weet ik dat boeren met megastallen ook aardige mensen zijn. Ze denken alleen heel anders dan ik over hun 'product'.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven