Gezondheid alle pijlers

Mantoux test

04-10-2018 10:48 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Omdat ik binnenkort stage doe als kinesitherapeut, moest ik maandag de mantoux test ondergaan. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
Ik heb vandaag een mail gekregen waarin ik moet aanduiden of er reactie is op het prikje of niet. Maar ik twijfel, omdat ik nog heel duidelijk kan aanwijzen waar ze geprikt hebben, omdat het daar gevoelig is als ik erop duw en rond de plaats van het prikje is er een licht roze cirkel, misschien 1cm diameter, maar je kan het niet zo goed zien met het haar op mijn armen. Verder is er wel geen blaasje of zwelling.
Wie heeft ervaring en weet wat ik hier het best mee doe?
Bedankt!

Wat te doen

Totaal aantal stemmen: 8

Negatief (13%)
Positief (25%)
Weet het niet (63%)
Wie heeft hem gezet? Overleg met diegene.
Wat vreemd, bij mij moest dat door een arts beoordeeld worden. Ik zou het vragen bij degene waar het gedaan is (bedrijfsarts?) of naar je huisarts gaan.
Dat is raar, dat je het zelf moet beoordelen. Desnoods even foto maken/ aan de huisarts laten zien?
.
Een vriendin van mij moest vandaag dat prikje krijgen en zij heeft het gevraagd aan die dokter en die zei dat als het een beetje rood ziet, maar toch soepel is, het geen probleem is. Het is inderdaad wel soepel, maar gevoelig als ik het beweeg.

Ja ik vind het ook heel vreemd dat ikzelf moet beoordelen of er reactie is of niet, ik ben tenslotte absoluut geen arts!
Ik zal het plekje misschien best nog wat in het oog houden...
Ik heb de test gehad en ben positief getest. De eerste dag niks aan de hand, toen een kleine ronde cirkel, die werd steeds groter, ook met een soort blaasjes erop (zo zag het eruit). Het ging na twee / drie dagen ook ontzettend jeuken. Een week na dato was mijn hele arm licht rood gekleurd. Dat trok na verloop van tijd weg.

Ik heb er toen der tijd foto's van genomen, als je me een pb stuurt met je mailadres kan ik ze wel naar je doorsturen als je wil (ter vergelijking met jezelf).
nausicaa schreef:
04-10-2018 11:08
Wat vreemd, bij mij moest dat door een arts beoordeeld worden. Ik zou het vragen bij degene waar het gedaan is (bedrijfsarts?) of naar je huisarts gaan.
Dit idd, ik heb gewerkt bij de arbodienst van een ziekenhuis en daarvoor werd altijd een 2e afspraak gepland. Idd, meestal bij de bedrijfsarts. We deden het ook alleen maar in specifieke situaties, niet standaard. Wel als iemand in een ziekenhuis in het buitenland had gewerkt of anderszins in aanraking was geweest met TBC-patienten.
manisha-362 schreef:
04-10-2018 11:33
Ik heb de test gehad en ben positief getest. De eerste dag niks aan de hand, toen een kleine ronde cirkel, die werd steeds groter, ook met een soort blaasjes erop (zo zag het eruit). Het ging na twee / drie dagen ook ontzettend jeuken. Een week na dato was mijn hele arm licht rood gekleurd. Dat trok na verloop van tijd weg.

Ik heb er toen der tijd foto's van genomen, als je me een pb stuurt met je mailadres kan ik ze wel naar je doorsturen als je wil (ter vergelijking met jezelf).
Dat zou handig zijn! Ik zal je een pb sturen! Bedankt!
wilma36 schreef:
04-10-2018 11:39
Dit idd, ik heb gewerkt bij de arbodienst van een ziekenhuis en daarvoor werd altijd een 2e afspraak gepland. Idd, meestal bij de bedrijfsarts. We deden het ook alleen maar in specifieke situaties, niet standaard. Wel als iemand in een ziekenhuis in het buitenland had gewerkt of anderszins in aanraking was geweest met TBC-patienten.
Ja ik vind het ook vreemd, ik studeer aan UGent in België en de test gebeurde dus in het UZ Gent en er werd mij gewoon verteld dat als het rood en gezwollen is, ik terug moet komen...
Het is de eerste keer dat ik stage doe in een ziekenhuis, misschien denken ze dat de kans dat je voordien in aanraking gekomen bent met tbc patiënten kleiner is... ik weet het niet!
Flee schreef:
04-10-2018 11:39
Dat zou handig zijn! Ik zal je een pb sturen! Bedankt!
Ik heb een beter plan... laat het door een arts beoordelen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
04-10-2018 11:44
Ik heb een beter plan... laat het door een arts beoordelen.
lijkt mij ook, gewoon even naar de dokter. Is toch te zot dat je dat zelf moet bekijken. O het ziet er niet ernstig uit denk ik, dus ik ga gewoon op stage en aan het eind daarvan is het halve ziekenhuis, of waar je dan ook stage loopt, besmet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dit vind ik vreemd hoor. Ik ben zelf arts, maar ik mocht al niet eens mijn eigen Mantoux aflezen. Hoe moet jij, zonder ervaring met een positieve Mantoux, nou weten wat de uitslag is?! Bel met de organisatie die ‘m gezet heeft en laat ‘m door een deskundige aflezen.
nlies schreef:
04-10-2018 11:54
lijkt mij ook, gewoon even naar de dokter. Is toch te zot dat je dat zelf moet bekijken. O het ziet er niet ernstig uit denk ik, dus ik ga gewoon op stage en aan het eind daarvan is het halve ziekenhuis, of waar je dan ook stage loopt, besmet

Dit. Kunnen ze toch net zo goed niet testen als je het toch zelf moet interpreteren?
Foto’s van iemand anders - hoe lief bedoeld ook - heb je ook niks aan. Dan kan je net zo goed dr. Google raadplegen.
.
Beste,

Op 01/10/2018 kreeg u een Mantoux test (= intracutane injectie die u kreeg in de voorarm waarbij we een screening uitvoeren naar een mogelijk contact met tuberculose) . Indien hierbij een reactie optreedt betekent dit helemaal nog niet dat u tuberculose hebt, dus geen paniek, doch dit moeten we registreren en verder uitwerken. Daarom hebben we, in uw eigen belang, uw hulp nodig.

U kan hieronder aangeven of er al dan niet een reactie te zien is:

JA – er is een reactie te zien
- of -
NEE – geen enkele reactie te zien
OPGELET: Van zodra u hier klikt, wordt dit bevestigd. U kan dit nadien niet meer wijzigen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

UGent

DIRECTIE BESTUURSZAKEN
Departement Medisch Toezicht
[...]

Ik verzin het heus niet hoor, dit is de mail die ik krijg en blijkbaar is dat de gang van zaken bij UGent
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 05-10-2018 20:17
Reden: Adresgegevens verwijderd
3.76% gewijzigd
Flee schreef:
04-10-2018 12:33
Beste,

Op 01/10/2018 kreeg u een Mantoux test (= intracutane injectie die u kreeg in de voorarm waarbij we een screening uitvoeren naar een mogelijk contact met tuberculose) . Indien hierbij een reactie optreedt betekent dit helemaal nog niet dat u tuberculose hebt, dus geen paniek, doch dit moeten we registreren en verder uitwerken. Daarom hebben we, in uw eigen belang, uw hulp nodig.

U kan hieronder aangeven of er al dan niet een reactie te zien is:

JA – er is een reactie te zien
- of -
NEE – geen enkele reactie te zien
OPGELET: Van zodra u hier klikt, wordt dit bevestigd. U kan dit nadien niet meer wijzigen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

UGent

DIRECTIE BESTUURSZAKEN
Departement Medisch Toezicht
UZ Gent, Corneel Heymanslaan, 9000 Gent, België
T 09/332 30 76

Ik verzin het heus niet hoor, dit is de mail die ik krijg en blijkbaar is dat de gang van zaken bij UGent
Dan zou ik aanklikken dat er wel een reactie is, dan gaan ze gewoon verder kijken. Ik zeg ook niet dat je het verzint, alleen dat wij het altijd door een deskundige (= arts) lieten beoordelen. Ook deden we niet standaard bij iedereen die testen, alleen bij risicogevallen. Jij geeft aan dat dit je eerste stage wordt dus jou zouden we niet uitnodigen voor een mantoux.
nlies schreef:
04-10-2018 11:54
Als je positief test betekent het nog lang niet dat je besmettelijk bent voor anderen hoor...
Ik ga gewoon bellen naar het departement waarvan ik de mail kreeg en vragen wat er verder moet gebeuren
Ik ben deze ochtend terug gegaan naar de persoon die de test uitvoerde en ze zei dat het ok is. Ze heeft er gewoon eens over gewreven en dat was het 😛
Maar wel goed dat je bent gegaan. Ik geloof jou echt wel hoor, dat dit de instructie was, het is alleen wel echt een hele vreemde instructie. Je moet wel even weten waar je naar moet kijken, dus om iemand dat zelf te laten doen is raar.
En als ze je zouden inschatten als ‘ach, geen risico dus waarom zouden we zelf kijken’ dan zouden ze die hele test niet hoeven doen natuurlijk. Dat is net zo logisch als bloedprikken maar dan het buisje weggooien ‘want alles zal vast wel ok zijn’.

Maar goed, fijn dat het goed is, en succes met je stage (ik moet dit trouwens ook bij ieder nieuw ziekenhuis waar ik ga werken, dus zo vreemd is het niet als ze het standaard bij iedereen doen)!
manisha-362 schreef:
04-10-2018 13:27
Als je positief test betekent het nog lang niet dat je besmettelijk bent voor anderen hoor...
Klopt wel, maar ik zou toch wel een tijd met de gedachte blijven lopen: het was toch wel echt negatief, wat als ik het niet goed beoordeeld heb
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
05-10-2018 10:48
Klopt wel, maar ik zou toch wel een tijd met de gedachte blijven lopen: het was toch wel echt negatief, wat als ik het niet goed beoordeeld heb
Ja tuurlijk, ik vind het ook raar dat een leek het zelf zou moeten beoordelen. Maar goed, voor zover ik geleerd heb, kun je nooit meer van een TBC besmetting afkomen. Door een intensieve, zware antibioticakuur (die ik heb gehad, een half jaar lang) is de kans op een uitbraak wel miniem, maar helemaal weg is die kans nooit. Staat ook een dikke aantekening van in mijn medisch dossier, dat als ik met longklachten kom, ze direct aan TBC moeten denken.

Leuke besmetting, als je nog nooit in die risicolanden bent geweest en toch besmet wordt door een collega... @( Zit je dan, met een levenslang gevaar op deze ernstige ziekte...
Hier ook TBC besmetting gehad. Door iemand van mijn werk. Mijn mantoux werd door verpleegkundige beoordeeld met een speciale centimeter. Positief helaas. 9 maanden lang een zware kuur moeten slikken . Ik vergeet nooit dat er op 1 potje een doodskop symbool stond :O . En dat dus 9 maanden slikken.. Bij mij ook de waarschuwing dat ik het altijd moet melden.

Heel bijzonder dus dat je dit zelf mocht beoordelen.
Wat raar, dan kan iedereen toch gewoon "nee" invullen?

En wie is er dan verantwoordelijk voor als je eventueel wel mensen besmet..

Bij ons wordt er tegenwoordig een in vitro Mantoux gedaan. Dan nemen ze bloed af en dan weet je de volgende dag de uitslag.
Ja ik vind het ook nogal onverantwoord... ik ben in ieder geval blij dat ik terug gegaan ben. Degene die hem gezet heeft (ik denk een verpleegkundige) en een arts hebben naar mijn arm gekeken en gevoeld en zeiden beiden negatief. Dan moet ik me op mijn stage geen zorgen meer maken!!
Die vrouw zei "bedankt om terug te komen"... rare gang van zaken!!

En wow wel heftig die kuren, zo te horen! Hopelijk blijft het volledig onder controle bij jullie!
Goed dat er ook door een arts naar gekeken is. Gelukkig maar dat het negatief is.
Het was ook heftig. Kon vanwege eventuele bijwerkingen ook naar gynaecoloog en oogarts. Gelukkig was er niks aan de hand.
Bij mij is het 33 jaar geleden ;-). Bij mij is het nooit terug gekomen. Ik had het in m'n linker long. Ikheb daar toen een lidteken aan overgehouden. Dit is een paar jaar zichtbaar gebleven op röntgenfoto's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven