Knuffelen

03-10-2018 12:48 41 berichten
Knuffel jij wel eens een ander (buiten partner/ouders/kinderen)?
Ik ben daar zelf nogal makkelijk in.
De ouderen waar ik als vrijwilliger kom, geef ik bijna allemaal een knuffel (de alleenstaanden, man of vrouw maakt niet uit). Ik ben dat gaan doen omdat ik merkte dat fysiek contact een behoefte is en ik merk dat zij dat prettig vinden. Zou ik in dienst zijn, dan zou ik dat niet zo kunnen doen. Dan is dat weer niet gepast.
Vrienden, kennissen knuffel ik ook gemakkelijk.
Volgens mij wordt er makkelijker een knuffel gegeven dan vroeger. Drie zoenen geven vond ik altijd wat ongemakkelijk, die geef ik eigenlijk nooit (meer).
Natuurlijk zijn er ook mensen die fysiek contact juist niet prettig vinden, in welke vorm dan ook. Vanzelfsprekend doe ik dat dan ook niet.
Wanneer en wie knuffel jij?
En denken jullie dat knuffelen iets kan wegnemen van een gevoel van eenzaamheid bij iemand (al is dat maar een fractie)?
Ouwedibbes schreef:
03-10-2018 13:58
Verschrikkelijk, die drie zoenen in de lucht bij Jan en alleman. Ik vind het echt afschuwelijk. Als met oud en nieuw, of met je verjaardag zo’n héle afdeling in cordon op je afkomt of zelfs in de rij gaat staan. Nachtmerrie-achtig. Ik weet nog precies wanneer dat hele idiote gebruik in zwang kwam, dat was rond 1985. Daarvoor deed niemand dat. Gelukkig hoor je vaker dat mensen het niet prettig vinden, hopelijk verdwijnt het fenomeen dan weer.

Wat knuffelen betreft : graag, met de mensen waar ik van hou. De rest niet hoor. Ook met Koningsdag sla ik de gratis knuffelaanbieders over.
Ik heb ook zo'n hekel aan die drie zoenen van collega's. Rot op. Ik wil gewoon een hand, net als mijn mannelijke collega's.

Ik doe met vrienden liever een omhelzing dan drie zoenen, voel veel warmer en minder ongemakkelijk (doen we één kus, of drie?)

Ik hou gewoon niet van die neppe luchtsmakkers.
Ik wordt niet graag aangeraakt.

Dus liever geen knuffel!!
Ik knuffel graag en uitgebreid met mijn vriend. Daar buiten niemand. Ben niet zo knuffelig met familie of vriendinnen. Behalve bij leed dan geef ik wel een knuffel. Ik zou al helemaal nooit collega's of vreemden knuffelen. Ik vind dat grensoverschrijdend en ben er zelf echt niet van gediend. Ik verstar dan helemaal omdat iemand een grens over gaat.
Ik knuffel nooit, ik hou niet van fysiek contact tenzij het een seksuele insteek heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ja, gelukkig heb ik twee hobbies waar veel mensen ook open staan voor knuffels/omhelzingen. Want zonder partner of kinderen zou er anders niets qua fysiek contact overblijven.

En ja, ik ben mij zeer bewust rondom de etiketten etc m.b.t. knuffelen en het lezen en aangeven van signalen daarin. (en ja, die zijn er, gezond verstand dekt al 95% af) Dus merk al voordat er iets gebeurd of iemand open staat voor een knuffel. Trouwens veel beter dan die stomme zoenen op de net niet wang.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Isabellarose- schreef:
03-10-2018 13:25
Ik vind knuffelen en fysiek contact vreselijk. Op seks na dan. Ik knuffel mijn kinderen wel maar ik vind zelfs mijn partner knuffelen al niks. Ik ben niet van de softe aanpak.
Dit. Godzijdank dat ik niet de enige ben. Misschien dat het er aan ligt dat ik niet knuffelig ben opgevoed hoor. En misschien ook niet. Het niet willen knuffel zit er bij sommige kinderen al in.
Ik probeer mijn kinderen wel bewust te knuffelen af en toe. Anders zou dat ook niet gebeuren. :$
Ik begrijp het nooit zo goed als mensen wel van knuffelen houden maar dan alleen met hun kinderen en partner.

Voor de mensen die dat hier in dit topic aangaven:
Als je van knuffelen houdt, hou je toch van knuffelen? Waarom maak je dan onderscheid in de mensen die je lief vindt / waar je van houdt?
Er zijn toch wel meer mensen die je lief vindt naast je partner en kinderen? Waarom krijgt de een dan wel een knuffel en de ander niet?

Ik snap dat onderscheid niet goed.

Ik hou zelf ontzettend van knuffelen. En doe dat bij alle mensen die ik lief vind. Tenzij ze dat niet natuurlijk niet prettig vinden.
Maar voor mij is het een manier om mijn genegenheid te uiten. Daarbij is het ook een behoefte aan aanraking en verbinding.

Iedereen is natuurlijk anders en heeft andere behoeften. Maar ik vind het soms wel "armoe" dat men hier in Nederland elkaar zo weinig aanraakt. In andere culturen is het veel vanzelfsprekender om elkaar aan te raken.
En alhoewel ik daar als "Hollander" in het begin heel erg aan moest wennen, ben ik het op een gegeven moment gaan waarderen.

Als vrijgezel kun je makkelijk een dag/dagen door niemand worden aangeraakt. En dat vind ik ergens wel "triest".
Contact, verbinding en aangeraakt worden zijn menselijke behoeftes en naar mijn idee gebeurt dat juist veel te weinig in onze cultuur.
(ik heb het dan wel over mensen waar je een klik mee hebt en die je aardig vindt. En niet bijv over mensen die eigenlijk iets anders van je willen of je op een dwingende manier aanraken)
Hou van knuffelen met kinderen en man. Sommige vrienden ook. Als mensen lief vind en ze knuffelen mij mag dat best. Maar doe het niet uit mijzelf. Behalve als ze gaan huilen. Mensen die ik niet leuk vind of vind stinken houd ik af.
Vind echt lekker om met man onder deken te kroelen, of hand vast houden. Hahhaha Denkt hij: gaan we wandelen? Maar bevers doen dat ook. Slapen hand in hand. Dat vind ik ook uberschattig.
https://i.pinimg.com/originals/56/ab/ae ... 77cc05.jpg
Ik knuffel elke dag. Heerlijk, daar kan ik echt mijn energie en geluk uit halen. Ik snap mensen niet die niet van knuffelen houden.
.
Ik knuffel mijn man en kinderen, en vrienden en vriendinnen als ze het nodig hebben. Maar ik ben niet heel moeilijk ofzo.
Ik knuffel ook veel en graag. Naast mijn relatie/scharrel: familie, vrienden (op een enkeling die dat liever niet heeft na) en ook sommige collega's als ik die (door vakantie oid) lange tijd niet gezien heb of als ze jarig zijn. Terwijl ik gewoon een kantoorbaan heb.

Lang leve knuffelen!!
eva333 schreef:
04-10-2018 12:19
Ik begrijp het nooit zo goed als mensen wel van knuffelen houden maar dan alleen met hun kinderen en partner.

Voor de mensen die dat hier in dit topic aangaven:
Als je van knuffelen houdt, hou je toch van knuffelen? Waarom maak je dan onderscheid in de mensen die je lief vindt / waar je van houdt?
Er zijn toch wel meer mensen die je lief vindt naast je partner en kinderen? Waarom krijgt de een dan wel een knuffel en de ander niet?

Ik snap dat onderscheid niet goed.

Ik hou zelf ontzettend van knuffelen. En doe dat bij alle mensen die ik lief vind. Tenzij ze dat niet natuurlijk niet prettig vinden.
Maar voor mij is het een manier om mijn genegenheid te uiten. Daarbij is het ook een behoefte aan aanraking en verbinding.

Iedereen is natuurlijk anders en heeft andere behoeften. Maar ik vind het soms wel "armoe" dat men hier in Nederland elkaar zo weinig aanraakt. In andere culturen is het veel vanzelfsprekender om elkaar aan te raken.
En alhoewel ik daar als "Hollander" in het begin heel erg aan moest wennen, ben ik het op een gegeven moment gaan waarderen.

Als vrijgezel kun je makkelijk een dag/dagen door niemand worden aangeraakt. En dat vind ik ergens wel "triest".
Contact, verbinding en aangeraakt worden zijn menselijke behoeftes en naar mijn idee gebeurt dat juist veel te weinig in onze cultuur.
(ik heb het dan wel over mensen waar je een klik mee hebt en die je aardig vindt. En niet bijv over mensen die eigenlijk iets anders van je willen of je op een dwingende manier aanraken)
Ik kan dan weer niet goed invoelen dat mensen hun eigen gevoel als norm nemen voor anderen, en het armoede noemen als mensen anders zijn dan zijzelf.

Ik zie lichamelijk contact ook als een uiting van genegenheid. Een mate van genegenheid die ik uitsluitend met mijn partner en kinderen heb. Als anderen aan me zitten voelt dat dus als een opgedrongen "genegenheid", alsof ik hen maar net zo dierbaar moet zijn, of zij mij, als mijn partner en kinderen. Ik ervaar ongewenste intimiteiten niet als bedreigend, maar wel als lomp en niet-empathisch.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik zal als knuffelaar nooit iemand knuffelen die het niet fijn vind. Al is een leven zonder knuffels voor mij moeilijk voor te stellen.

Daarom een vraag aan de niet-knuffelaars die alleen een knuffelen met partner en kinderen. Hoe was het voor jullie toen jullie vrijgezel waren? Misten jullie die vorm van contact en genegenheid niet?
Ik zelf ben al jaren vrijgezel en dat zou betekenen dat ik al die tijd amper aangeraakt zou worden door andere mensen. Dat vind ik een heel raar idee.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
05-10-2018 13:05
Ik zal als knuffelaar nooit iemand knuffelen die het niet fijn vind. Al is een leven zonder knuffels voor mij moeilijk voor te stellen.

Daarom een vraag aan de niet-knuffelaars die alleen een knuffelen met partner en kinderen. Hoe was het voor jullie toen jullie vrijgezel waren? Misten jullie die vorm van contact en genegenheid niet?
Ik zelf ben al jaren vrijgezel en dat zou betekenen dat ik al die tijd amper aangeraakt zou worden door andere mensen. Dat vind ik een heel raar idee.
Toen ik vrijgezel was, was ik kind.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
05-10-2018 12:41
Ik kan dan weer niet goed invoelen dat mensen hun eigen gevoel als norm nemen voor anderen, en het armoede noemen als mensen anders zijn dan zijzelf.

Ik zie lichamelijk contact ook als een uiting van genegenheid. Een mate van genegenheid die ik uitsluitend met mijn partner en kinderen heb. Als anderen aan me zitten voelt dat dus als een opgedrongen "genegenheid", alsof ik hen maar net zo dierbaar moet zijn, of zij mij, als mijn partner en kinderen. Ik ervaar ongewenste intimiteiten niet als bedreigend, maar wel als lomp en niet-empathisch.
Dit, helemaal. Partner, 2 nichtjes en huisdieren knuffel ik graag. Alle anderen kan ik nog zo leuk, lief of aardig vinden; ik heb geen enkele behoefte om ze te knuffelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven