Werk & Studie alle pijlers

Proactiever worden op werk

03-10-2018 08:03 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister een gesprek op mijn werk gehad dat ik proactiever en actiever moet gaan worden.
Dit kwam voort omdat er verschillende taken niet (zouden) zijn gebeurt tijdens de vakantie van mijn medecollega, zij kwam dus zelf met dit punt.

Als zij vakantie heeft is er iemand die voor haar invalt, maar diegene is plotseling ziek geworden waardoor er dingen zijn blijven liggen.
Ik wist wel dat zij een paar taken had voor weer een andere collega, maar die stonden in haar eigen werkmail waar ik niet bij kon. En omdat ik sinds maandag niet wist dat ze ziek was heb ik er me verder ook niet mee bemoeit. Deze collega zit in een ander pand van ons, vandaar dat ik niet alles weet. Op het moment dat ik zelf komt het ook niet in me op te vragen hoe het met die taak staat, dat komt pas achteraf.

Er was onder andere een vraag of er een intern overleg (wekelijks terugkerend) kon worden verzet in december, omdat dat nog even duurt en ik verder geen mogelijkheid zag op die dag heb ik het even laten doen. Dat is hoe ik denk, het duurt nog even, dus kan wel wachten.

Verder heb ik in die 3 weken tijd echt wel doorgewerkt, ad hoc dingen voor verschillende collega’s, de taken die in ons lijstje stonden en wekelijks terugkerende taken.
Voor de rest ook geen opmerkingen gehad dat ik het niet goed zou doen.

Tot maandag die medecollega terugkwam. Wij (ik) heb(ben) een grote taak gekregen om voor zo’n 10 dorpshuizen een kennismakingsafspraak te maken, per dorpshuis een aparte afspraak en omdat ik hier veel al over mail gaat daar best wel wat tijd overheen, ook omdat sommige niet gelijk antwoorden. Dit soort dingen doe ik het liefst per mail, aan de telefoon lijkt het me zo lastig. Ik kom met een optie, dan kan die weer niet of dan die weer niet en dan? Het komt er op neer dat mijn medecollega zei dat ze teleurgesteld was en ik deze klus best in september al klaar kon hebben. Als ze dat eerder gezegd had, had ik nog beter mijn best gedaan...

Ze is er 3 weken niet geweest, zij weet niet wat ik allemaal wél heb gedaan..
Nadat ze dit eerst met mij heeft besproken zijn we naar de coördinator gegaan (haar idee) en hij gaat nu elke woensdag (haar vrije dag) even doornemen met mij wat mijn taken zijn voor die dag. We hebben namelijk een takenlijst in onze secretaressemail.

Met dat actieve bedoelt ze trouwens dat ik meer naar de collega’s toe moet ipv mailen of bellen, maar omdat we sinds een jaar verspreidt zitten over 3 verdiepingen heb ik minder zin om voor alles te moeten gaan lopen. We zaten eerst op 1 verdieping met z’n allen.

Natuurlijk heeft ze ergens wel gelijk, maar het is de manier waarop... Ik ben er nog nooit eerder op aangesproken en toen de collega met vakantie was heb ik tussendoor ook nog een gesprek met de coordinator gehad
Oh, jij weer.

Het ligt ook altijd aan anderen he?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
09-10-2018 08:38
Oh, jij weer.

Het ligt ook altijd aan anderen he?
Zeker niet, maar mensen moeten eerst eens naar zichzelf kijken voor ze tegen andere gaan zeiken
Michella_1991 schreef:
09-10-2018 09:16
Zeker niet, maar mensen moeten eerst eens naar zichzelf kijken voor ze tegen andere gaan zeiken
spiegel nodig??
Nu volop bezig om de gesprekken met de dorpshuizen te plannen en omdat de vraag was om het in 2018 nog te doen heb ik er elke week 1 gedaan (zijn er 16 ipv 10.
Omdat het begin moeizaam ging heb ik de laatste anderhalve week een flinke inhaalspurt gemaakt.

Gister een mailtje gekregen dat het er wel veel in korte tijd zijn, of we de laatste in 2019 willen plannen (moet er nog 2)
Dan denk ik, als je het zo op elkaar vind, zeg dat dan eerder of accepteer ze dan niet.

Dit is ongeveer het lijstje:

Dinsdag 11 september
Dinsdag 11 september
Woensdag 12 september
Vrijdag 12 oktober
week 39
Vrijdag 26 oktober
Vrijdag 2 november
Woensdag 7 november
Woensdag 14 november
Vrijdag 16 november
Dinsdag 20 november
Vrijdag 23 november
Woensdag 5 december
Vrijdag 7 december
Ik zou dat lijstje hier niet plaatsen. Dit gaat om je werktafspraken en ik neem aan dat je niet wil dat e.a. te herleiden is. Afspraken maken doe je in overleg en het is niet iets wat jij eenzijdig oplegt aan een ander.

Ik zou het erg onaangenaam vinden wanneer mijn administratie mijn agenda op internet zet ondanks dat mijn naam e.d. er niet bij staat. Als ondersteunend personeel dans je altijd naar de pijpen en grillen van een ander. Wen er maar aan.

Ik maak zelf weleens een rondje over de administratie (elke week) dan vraag ik ligt er nog wat, wat ik voor jullie kan doen (ipv andersom). Ligt er nog ergens een spoedje wat ik er in paar uur door heen moet halen? IK draag namelijk de eindverantwoordelijkheid voor wat zij uitvoeren. Laatst zij een collega van de administratie: jij bent de enige die dat doet. Jij bent de enige die niet alleen werk dropt maar ook 1-2x per week andersom haalt. Ik vind echter dat wanneer ik eind verantwoordelijk ben zij ook bij mij moeten kunnen komen met: dit gaat niet: wil jij het doen of ...je wil graag dit maar wij zien het anders. Men krijgt misschien niet altijd gelijk maar uiteindelijk klaar je de klus allemaal samen.

Wat ook betekent dat wanneer er iets mis gaat of ik een afspraak moet verzetten ik andersom ook weleens vraag: kun je dit voor mij doen? Of dat ik bij grote drukte even zelf mijn klant bel en zij alleen de kamer reserveren.
Het is geven en nemen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 10-10-2018 08:49
73.41% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Michella_1991 schreef:
10-10-2018 08:08
Nu volop bezig om de gesprekken met de dorpshuizen te plannen en omdat de vraag was om het in 2018 nog te doen heb ik er elke week 1 gedaan (zijn er 16 ipv 10.
Omdat het begin moeizaam ging heb ik de laatste anderhalve week een flinke inhaalspurt gemaakt.

Gister een mailtje gekregen dat het er wel veel in korte tijd zijn, of we de laatste in 2019 willen plannen (moet er nog 2)
Dan denk ik, als je het zo op elkaar vind, zeg dat dan eerder of accepteer ze dan niet.

Dit is ongeveer het lijstje:

Dinsdag 11 september
Dinsdag 11 september
Woensdag 12 september
Vrijdag 12 oktober
week 39
Vrijdag 26 oktober
Vrijdag 2 november
Woensdag 7 november
Woensdag 14 november
Vrijdag 16 november
Dinsdag 20 november
Vrijdag 23 november
Woensdag 5 december
Vrijdag 7 december
Jij bent zeer ongeschikt voor je werk, mocht je het willen blijven doen, dan zul je je moeten aanpassen.
Anders gaat dit je je baan kosten.

Als jij eerder begonnen was, met dit taakje, had je de afspraken beter verdeeld kunnen plannen. Ook had je (pro-actief) kunnen vragen hoeveel afspraken ze in de week willen.
De afspraken zijn toch geaccepteerd? Er wordt alleen gevraagd of je de laatste 2 in 2019 wil plannen. Meer is het toch niet? Er wordt toch geen commentaar geleverd?
De dingen die je noemt in de OP, daarvan zeg ik: je hebt groot gelijk, dat is geen reden voor kritiek.

Maar ik vermoed dat men kritisch is vanwege je houding die uit je eerdere posts bleken. En dan is er altijd wel een stok te vinden, zeg maar.
Michella_1991 schreef:
10-10-2018 08:08
Dan denk ik, als XXX, zeg dat dan eerder of DOE ZELF YYY.
Dat is wel het terugkerende thema in je gedachtes he? En het is ongeveer de definitie van “niet pro-actief” zijn.

Dus stel nu eens dat je hier niet komt om te klagen over hoe onterecht de kritiek is die je krijgt, maar je zou echt willen leren van die kritiek, dan zit hier een duidelijke aanwijzing dat de kritiek terecht is, en jij eerlijk gezegd gewoon vrij beroerd bent in je werk. Zelfs als de uitvoering redelijk is, je mentaliteit is, sorry dat ik het zo zeg, zwaar kut.

Je kan er natuurlijk voor kiezen boos te zijn op iedereen die je op je falen wijst. Op enig moment ga jij daar de prijs voor betalen. Niet de mensen die de moeite nemen je met je neus op de feiten te drukken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Dit topic (of het forum zeg maar) is meer een soort van dagboek voor TO om op te schrijven wat er nu weer kut is aan haar werk. Niet een plek om advies te vragen waar ze dan ook echt wat mee doet (want dat zou het einde van de 'het ligt altijd aan een ander show' zijn).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
wolkie schreef:
10-10-2018 08:45
De afspraken zijn toch geaccepteerd? Er wordt alleen gevraagd of je de laatste 2 in 2019 wil plannen. Meer is het toch niet? Er wordt toch geen commentaar geleverd?
Dat wordt dus wel gedaa, er staat letterlijk in het mailtje:

´Het zijn er nu erg veel in korte tijd, iets meer spreiden graag. Geen afspraken meer dit jaar´
De coördinator is net geweest, heeft de takenlist bekeken en vind dat ik het goed doe. Hij begrijpt dan ook niet echt waar dat gesprek op gebaseerd was
Michella_1991 schreef:
10-10-2018 09:19
Dat wordt dus wel gedaa, er staat letterlijk in het mailtje:

´Het zijn er nu erg veel in korte tijd, iets meer spreiden graag. Geen afspraken meer dit jaar´
Jezus mina, als je hier al vanover de zeik gaat, dan moet je gewoon een baan zoeken waarbij je niks met andere mensen te maken hebt. Hoe ben je uberhaupt op een plek tereht gekomen waarbij je er niet tegen kan als dingen soms veranderen, verzet moeten worden, prioriteiten dynamisch zijn zodat dingen soms aangepast moeten worden en een beetje team work en pro-activiteit van je verwacht wordt. De dingen die jij beschrijft zijn gewoon onderdeel van de baan lijkt me, geen uitzondering. Het is geen school he, waarbij ej een opdracht krijgt en daarna klassikaal gaat zeuren over de meester of juf dat die zo oneerlijk zijn.

Je doet me denken aan een collega die pas is vertroken bij ons. Zat ook altijd te zueren over dingen die veranderd moesten worden. Hij was project manager waarbij letten op deadlines en werkdruk van anderen en 'expectation management' gewoon een groot deel van de baan waren, niet een uitzondering. Ben blij dat hij weg is, want elk dingetje behandelde hij als een zwaar persoonlijke hobbel ("arme ik, nu moet ik alweer iets doen wat gewoon onderdeel van mijn werk is"), terwijl het gewoon in de aard van de projecten bij ons ligt.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 10-10-2018 09:46
0.07% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
10-10-2018 09:26
Jezus mina, als je hier al vanover de zeik gaat, dan moet je gewoon een baan zoeken waarbij je niks met andere mensen te maken hebt. Hoe ben je uberhaupt op een plek tereht gekomen waarbij je er niet tegen kan als dingen soms veranderen, verzet moeten worden, prioriteiten dynamisch zijn zodat dingen soms aangepast moeten worden en een beetje team work en pro-activiteit van je verwacht wordt. De dingen die jij beschrijft zijn gewoon onderdeel van de baan lijkt me, geen uitzondering. Het is geen school he, waarbij ej een opdracht krijgt en daarna klassikaal gaat zeuren over de meester of juf dat die zo oneerlijk zijn.

Je doet me denken aan een collega die pas is vertroken bij ons. Zat ook altijd te zueren over dingen die veranderd moesten worden. Hij was project manager waarbij letten op deadlines en werkdruk van anderen en 'expectation management' gewoon een groot deel van de baan waren, niet een uitzondering. Ben blij dat hij weg is, want elk dingetje behandelde hij als een zwaar persoonlijke hobbel ("arme ik, n moet ik alweer iets doen wat gewoon onderdeel van mijn werk is"), terwijl het gewoon inde aard van de projecten bij ons ligt.
Het gaat mij erom dat ze al eerder had kunnen zien dat het zo dicht op elkaar zat en het dus had kunnen aangeven
Michella_1991 schreef:
10-10-2018 09:34
Het gaat mij erom dat ze al eerder had kunnen zien dat het zo dicht op elkaar zat en het dus had kunnen aangeven
Ik vind het mutserig doen om niks. Jij bent er om te ondersteunen, niet om de hele tijd als een soort leerling te miepen hoe onredelijk de juf of meester nu weer is. Kom op zeg.

Maar goed, gezien je gebrek aan pro-activiteit zul je wel in deze baan blijven zitten en er verder ook niks zelf aan willen doen (niet aan je houding of gedrag, en ook niet aan een ander soort baan zoeken).
boebezoebe wijzigde dit bericht op 10-10-2018 09:46
0.26% gewijzigd
Of als iemand wel een keertje suf is met eerst A zeggen en dan B (wie weet is er wel iets anders in het project veranderd waardoor het B wordt), dan rol je met je ogen wellicht en pas je het alsnog aan. Hoort bij je werk, is zelfs onderdeel van je werk namelijk, dat mensen dingen veranderd willen hebben soms.

Afijn, succes verder met klagen hoor.
Michella_1991 schreef:
10-10-2018 09:34
en daar zit jij dus fout
JIJ moet pro-actiever worden, dus roep je tegen die persoon: "heb je gezien, dat er dan 4 in de weke zitten?, vind je dat wel prettig? Ik heb al even gekeken, we zouden A&B naar januari kunnen schuiven"
dat is pro-actief, dat wordt er van je verwacht
Arme werkgever.
Zo'n mentaliteit en dan heeft dat nog een vast contract :facepalm:
Sorry, maar ik snap hier echt niks van. De krapte op de arbeidsmarkt moet wel heel ernstig zijn.
het is wel een zooitje in je leven he TO? Gedoe op je werk, gedoe met je buren...... Gaat er wel iets naar je zin eigenlijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven