Proactiever worden op werk
woensdag 3 oktober 2018 om 08:03
Gister een gesprek op mijn werk gehad dat ik proactiever en actiever moet gaan worden.
Dit kwam voort omdat er verschillende taken niet (zouden) zijn gebeurt tijdens de vakantie van mijn medecollega, zij kwam dus zelf met dit punt.
Als zij vakantie heeft is er iemand die voor haar invalt, maar diegene is plotseling ziek geworden waardoor er dingen zijn blijven liggen.
Ik wist wel dat zij een paar taken had voor weer een andere collega, maar die stonden in haar eigen werkmail waar ik niet bij kon. En omdat ik sinds maandag niet wist dat ze ziek was heb ik er me verder ook niet mee bemoeit. Deze collega zit in een ander pand van ons, vandaar dat ik niet alles weet. Op het moment dat ik zelf komt het ook niet in me op te vragen hoe het met die taak staat, dat komt pas achteraf.
Er was onder andere een vraag of er een intern overleg (wekelijks terugkerend) kon worden verzet in december, omdat dat nog even duurt en ik verder geen mogelijkheid zag op die dag heb ik het even laten doen. Dat is hoe ik denk, het duurt nog even, dus kan wel wachten.
Verder heb ik in die 3 weken tijd echt wel doorgewerkt, ad hoc dingen voor verschillende collega’s, de taken die in ons lijstje stonden en wekelijks terugkerende taken.
Voor de rest ook geen opmerkingen gehad dat ik het niet goed zou doen.
Tot maandag die medecollega terugkwam. Wij (ik) heb(ben) een grote taak gekregen om voor zo’n 10 dorpshuizen een kennismakingsafspraak te maken, per dorpshuis een aparte afspraak en omdat ik hier veel al over mail gaat daar best wel wat tijd overheen, ook omdat sommige niet gelijk antwoorden. Dit soort dingen doe ik het liefst per mail, aan de telefoon lijkt het me zo lastig. Ik kom met een optie, dan kan die weer niet of dan die weer niet en dan? Het komt er op neer dat mijn medecollega zei dat ze teleurgesteld was en ik deze klus best in september al klaar kon hebben. Als ze dat eerder gezegd had, had ik nog beter mijn best gedaan...
Ze is er 3 weken niet geweest, zij weet niet wat ik allemaal wél heb gedaan..
Nadat ze dit eerst met mij heeft besproken zijn we naar de coördinator gegaan (haar idee) en hij gaat nu elke woensdag (haar vrije dag) even doornemen met mij wat mijn taken zijn voor die dag. We hebben namelijk een takenlijst in onze secretaressemail.
Met dat actieve bedoelt ze trouwens dat ik meer naar de collega’s toe moet ipv mailen of bellen, maar omdat we sinds een jaar verspreidt zitten over 3 verdiepingen heb ik minder zin om voor alles te moeten gaan lopen. We zaten eerst op 1 verdieping met z’n allen.
Natuurlijk heeft ze ergens wel gelijk, maar het is de manier waarop... Ik ben er nog nooit eerder op aangesproken en toen de collega met vakantie was heb ik tussendoor ook nog een gesprek met de coordinator gehad
Dit kwam voort omdat er verschillende taken niet (zouden) zijn gebeurt tijdens de vakantie van mijn medecollega, zij kwam dus zelf met dit punt.
Als zij vakantie heeft is er iemand die voor haar invalt, maar diegene is plotseling ziek geworden waardoor er dingen zijn blijven liggen.
Ik wist wel dat zij een paar taken had voor weer een andere collega, maar die stonden in haar eigen werkmail waar ik niet bij kon. En omdat ik sinds maandag niet wist dat ze ziek was heb ik er me verder ook niet mee bemoeit. Deze collega zit in een ander pand van ons, vandaar dat ik niet alles weet. Op het moment dat ik zelf komt het ook niet in me op te vragen hoe het met die taak staat, dat komt pas achteraf.
Er was onder andere een vraag of er een intern overleg (wekelijks terugkerend) kon worden verzet in december, omdat dat nog even duurt en ik verder geen mogelijkheid zag op die dag heb ik het even laten doen. Dat is hoe ik denk, het duurt nog even, dus kan wel wachten.
Verder heb ik in die 3 weken tijd echt wel doorgewerkt, ad hoc dingen voor verschillende collega’s, de taken die in ons lijstje stonden en wekelijks terugkerende taken.
Voor de rest ook geen opmerkingen gehad dat ik het niet goed zou doen.
Tot maandag die medecollega terugkwam. Wij (ik) heb(ben) een grote taak gekregen om voor zo’n 10 dorpshuizen een kennismakingsafspraak te maken, per dorpshuis een aparte afspraak en omdat ik hier veel al over mail gaat daar best wel wat tijd overheen, ook omdat sommige niet gelijk antwoorden. Dit soort dingen doe ik het liefst per mail, aan de telefoon lijkt het me zo lastig. Ik kom met een optie, dan kan die weer niet of dan die weer niet en dan? Het komt er op neer dat mijn medecollega zei dat ze teleurgesteld was en ik deze klus best in september al klaar kon hebben. Als ze dat eerder gezegd had, had ik nog beter mijn best gedaan...
Ze is er 3 weken niet geweest, zij weet niet wat ik allemaal wél heb gedaan..
Nadat ze dit eerst met mij heeft besproken zijn we naar de coördinator gegaan (haar idee) en hij gaat nu elke woensdag (haar vrije dag) even doornemen met mij wat mijn taken zijn voor die dag. We hebben namelijk een takenlijst in onze secretaressemail.
Met dat actieve bedoelt ze trouwens dat ik meer naar de collega’s toe moet ipv mailen of bellen, maar omdat we sinds een jaar verspreidt zitten over 3 verdiepingen heb ik minder zin om voor alles te moeten gaan lopen. We zaten eerst op 1 verdieping met z’n allen.
Natuurlijk heeft ze ergens wel gelijk, maar het is de manier waarop... Ik ben er nog nooit eerder op aangesproken en toen de collega met vakantie was heb ik tussendoor ook nog een gesprek met de coordinator gehad
woensdag 3 oktober 2018 om 08:12
woensdag 3 oktober 2018 om 08:15
Als er iemand vakantie heeft en de vervanging ziek wordt is het aan je manager om te zorgen dat het werk doorgaat. Volgens mij heeft dat niet zo zeer met jou al dan niet productieve tijd te maken.
Maar bellen en meteen een afspraak maken lijkt me wel logisch ipv over en weer te mailen, dat kan dan inderdaad weken duren.
Maar bellen en meteen een afspraak maken lijkt me wel logisch ipv over en weer te mailen, dat kan dan inderdaad weken duren.
woensdag 3 oktober 2018 om 08:43
Jij bent toch degene die vindt dat iedereen best zelf afspraken kan regelen enz?
Heeft je collega nou gelijk of niet volgens jou?
Je komt op mij een beetje lui/laks over. Bellen gaat sneller dan mailen. En als ik je bericht doorlees stikt het van de spelfouten dus in jouw geval zou ik zeker gaan bellen, of in ieder geval de spellingscontrole gaan gebruiken.
Ze spreekt je er nu op aan dus is het tijd om iets met de feedback te gaan doen.
Heeft je collega nou gelijk of niet volgens jou?
Je komt op mij een beetje lui/laks over. Bellen gaat sneller dan mailen. En als ik je bericht doorlees stikt het van de spelfouten dus in jouw geval zou ik zeker gaan bellen, of in ieder geval de spellingscontrole gaan gebruiken.
Ze spreekt je er nu op aan dus is het tijd om iets met de feedback te gaan doen.
woensdag 3 oktober 2018 om 09:15
Als secretaresse is het jouw taak om anderen te ontzorgen. Jij bent hun geheugen en regelt de zaken, zodat zij daar niet meer aan hoeven te denken. Het is duidelijk dat je dit niet doet, want zowel jouw collega als de coördinator zijn er nu druk mee om te zorgen dat jij doet wat gedaan moet worden en er niets vergeten wordt. En als je dat dan doet, dan doe je een flink beroep op de tijd van anderen door eindeloos heen en weer te mailen over iets simpels als het regelen van een afspraak. Je ontzorgt dus niet. En dat is dan ook de klacht die je nu krijgt. Door proactiever te zijn en even na te denken over hoe je anderen tijd kunt besparen, kom je een stuk verder.
Even langs lopen i.p.v. mailen over een afspraak is daar een prima voorbeeld van. Dan kun je de agenda’s naast elkaar leggen en een datum prikken die wel uitkomt en is het binnen 3 minuten geregeld.
Even langs lopen i.p.v. mailen over een afspraak is daar een prima voorbeeld van. Dan kun je de agenda’s naast elkaar leggen en een datum prikken die wel uitkomt en is het binnen 3 minuten geregeld.
woensdag 3 oktober 2018 om 09:46
Sinds 2015 heb ik die ja
woensdag 3 oktober 2018 om 09:49
Dat mailen is grotendeels naar buiten toe, binnen de organisatie probeer ik te bellen of stap ik op collega's af.Nummer*Zoveel schreef: ↑03-10-2018 09:15Als secretaresse is het jouw taak om anderen te ontzorgen. Jij bent hun geheugen en regelt de zaken, zodat zij daar niet meer aan hoeven te denken. Het is duidelijk dat je dit niet doet, want zowel jouw collega als de coördinator zijn er nu druk mee om te zorgen dat jij doet wat gedaan moet worden en er niets vergeten wordt. En als je dat dan doet, dan doe je een flink beroep op de tijd van anderen door eindeloos heen en weer te mailen over iets simpels als het regelen van een afspraak. Je ontzorgt dus niet. En dat is dan ook de klacht die je nu krijgt. Door proactiever te zijn en even na te denken over hoe je anderen tijd kunt besparen, kom je een stuk verder.
En ja, als ze van hun plek zijn moet ik ze wel mailen
woensdag 3 oktober 2018 om 10:06
Juist als je op verschillende verdiepingen zit, is het goed om langs te lopen.Michella_1991 schreef: ↑03-10-2018 08:03Met dat actieve bedoelt ze trouwens dat ik meer naar de collega’s toe moet ipv mailen of bellen, maar omdat we sinds een jaar verspreid zitten over 3 verdiepingen heb ik minder zin om voor alles te moeten gaan lopen. We zaten eerst op 1 verdieping met z’n allen.
Immers, je komt elkaar niet meer tegen bij de koffieautomaat.
In Microsoft-Outlook kan je zien of iemand in vergadering is. Desnoods bel je: "Ik kom nu bij je langs. Tot over 3 minuten."
woensdag 3 oktober 2018 om 10:13
Ik lees veel: ik heb het maar gelaten, ik bemoei mij er niet mee en ik stelde het uit. Iets wat voor jou onbelangrijk is kan voor een ander wel belangrijk zijn. Je houdt daar onvoldoende rekening mee en je communiceert er ook niet over. Je gedraagt je vermijdend.
Je kunt ook je manager en de zieke collega contacten en vragen kan ik nog iets overnemen. Dan wel over die afspraak in december overleggen. Ik heb dit en dit gedaan maar ik wil deze afspraak uitstellen tot ... is dat ok?
Je kunt niet werk vermijden en niet communiceren die combi is oncollegiaal want niemand weet met jou waar die aan toe is en wanneer je wordt aangesproken volgt er alleen gejamaar.
Je bent als secretaresse dienstbaar aan anderen en dat staat of valt met communicatie.
Je kunt ook je manager en de zieke collega contacten en vragen kan ik nog iets overnemen. Dan wel over die afspraak in december overleggen. Ik heb dit en dit gedaan maar ik wil deze afspraak uitstellen tot ... is dat ok?
Je kunt niet werk vermijden en niet communiceren die combi is oncollegiaal want niemand weet met jou waar die aan toe is en wanneer je wordt aangesproken volgt er alleen gejamaar.
Je bent als secretaresse dienstbaar aan anderen en dat staat of valt met communicatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 3 oktober 2018 om 10:32
Het fijnst aan een secretaresse is, als je niet eens merkt, wat ze allemaal voor je doet.
Dat alles al geregeld is, dat ze weet dat ik bezoek krijg, dat ze ziet, dat mijn meeting uitloopt. Dat ze binnen komt vallen en vraagt of we lunch nodig gaan hebben.
Dat als ik drie woorden zeg, ze begrijpt wat ik bedoel.
Is er in jouw woonplaats geen secretaressenetwerk oid? Daar is de mijne lid van, houdt ze haar eigen ontwikkeling mee op peil en ze doen ook ontspannende dingen samen. Daardoor heeft ze ook een hele groot netwerk in onze woonplaats, maakt andere bedrijven bellen vaak ook eenvoudiger
Dat alles al geregeld is, dat ze weet dat ik bezoek krijg, dat ze ziet, dat mijn meeting uitloopt. Dat ze binnen komt vallen en vraagt of we lunch nodig gaan hebben.
Dat als ik drie woorden zeg, ze begrijpt wat ik bedoel.
Is er in jouw woonplaats geen secretaressenetwerk oid? Daar is de mijne lid van, houdt ze haar eigen ontwikkeling mee op peil en ze doen ook ontspannende dingen samen. Daardoor heeft ze ook een hele groot netwerk in onze woonplaats, maakt andere bedrijven bellen vaak ook eenvoudiger
woensdag 3 oktober 2018 om 10:55
Ik denk dat het je enorm zou helpen als je probeert om de tips te lezen en tot je door te laten dringen, i.p.v. zo te blijven focussen op het verdedigen van je eigen gedrag.Michella_1991 schreef: ↑03-10-2018 09:49Dat mailen is grotendeels naar buiten toe, binnen de organisatie probeer ik te bellen of stap ik op collega's af.
En ja, als ze van hun plek zijn moet ik ze wel mailen
woensdag 3 oktober 2018 om 11:28
Waarom zou je naar buiten toe niet kunnen bellen? Dan kan je toch snel met de agenda's erbij beoordelen of iemand wel of niet kan en is de afspraak zo ingepland.
Vind je het eng om te bellen?
Je komt inderdaad niet proactief over, maar behoorlijk laks en gemakzuchtig. Het klinkt ook niet alsof je het fijn vindt om dienstverlenend te zijn en mensen te helpen.
Vind je het eng om te bellen?
Je komt inderdaad niet proactief over, maar behoorlijk laks en gemakzuchtig. Het klinkt ook niet alsof je het fijn vindt om dienstverlenend te zijn en mensen te helpen.
woensdag 3 oktober 2018 om 16:29
Gefeliciteerd, je zal het nodig hebben
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
woensdag 3 oktober 2018 om 20:54
Als ik een verzoek heb of een afspraak in bv december verschoven kan worden, is dat waarschijnlijk omdat er iets anders moet gebeuren op de oorspronkelijke tijd. Daar moet ook weer een antwoord heen, dus dan is het vrij irritant als ik gewoon geen antwoord krijg, ook al is het ‘pas’ in december. Zelfs als je een keer ergens echt niet zelf uit komt en eerst moet overleggen, kun je nog een antwoord sturen dat het even duurt, maar dat je er dan-en-dan op terug komt (en dat dan uiteraard ook doen!).
Je laat het ook klinken alsof 10 meetings regelen met 10 buurthuizen een enorme klus is, maar dat zie ik eigenlijk ook niet zo. Ik moet regelmatig afspraken maken met meerdere mensen met heel drukbezette agenda’s die vaak ook nog gedeeltelijk uit het buitenland komen. Daar zijn datumplanners voor.
Natuurlijk ken ik je niet persoonlijk, maar uit je vele topics hier komt toch echt een beeld naar voren van iemand die ofwel geen zin heeft om dingen te doen, ofwel niet weet hoe. Maar ondertussen wel het idee heeft dat ze heel goed bezig is. Daar kunnen we naast zitten, maar als zo veel mensen hier dat gevoel er bij krijgen, moet je misschien toch ook echt eens gaan nadenken of je daar wel op je plek zit.
Je laat het ook klinken alsof 10 meetings regelen met 10 buurthuizen een enorme klus is, maar dat zie ik eigenlijk ook niet zo. Ik moet regelmatig afspraken maken met meerdere mensen met heel drukbezette agenda’s die vaak ook nog gedeeltelijk uit het buitenland komen. Daar zijn datumplanners voor.
Natuurlijk ken ik je niet persoonlijk, maar uit je vele topics hier komt toch echt een beeld naar voren van iemand die ofwel geen zin heeft om dingen te doen, ofwel niet weet hoe. Maar ondertussen wel het idee heeft dat ze heel goed bezig is. Daar kunnen we naast zitten, maar als zo veel mensen hier dat gevoel er bij krijgen, moet je misschien toch ook echt eens gaan nadenken of je daar wel op je plek zit.
woensdag 3 oktober 2018 om 21:30
Dat laatste waag ik te betwijfelen, want in je OP zeg je letterlijk dat je niet zo'n zin hebt om elke keer weer te gaan lopen, sinds jullie over drie verdiepingen verspreid zitten.Michella_1991 schreef: ↑03-10-2018 09:49Dat mailen is grotendeels naar buiten toe, binnen de organisatie probeer ik te bellen of stap ik op collega's af.
En daar zal je probleem ook wel zitten: je hebt er allemaal niet zo'n zin in, en dan word je vanzelf minder (pro)actief. Aan jou nu de schone taak om uit vissen hoe je weer zin kan krijgen in je werk. Of ander werk zoeken natuurlijk.
dinsdag 9 oktober 2018 om 08:34