Babyshower organiseren
zaterdag 13 oktober 2018 om 19:23
Hoi allemaal, een vriendin van mij is 6 maanden zwanger en ik zou graag voor haar een babyshower organiseren. Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen die mij een beetje op weg kunnen helpen? Ik ben een totale leek en zou graag willen weten wat een beetje de normale gang van zaken is, zoals;
- wie nodig je uit, haar vriendinnen, (schoon) zussen en (schoon) moeder, buurvrouw, tantes etc.?
- de kosten komen neem ik aan volledig voor mij aangezien ik het organiseer?
- als ik het organiseer is het dan ook gebruikenlijk dat ik daarbij nog een cadeau geef?
- ik wil een hapjes buffet maken, wat is daarin gebruikelijk? Ik kom op internet vooral zoete buffetten tegen. Ik zou eventueel een combi willen
maken, of eerst taart serveren en daarna een hartig buffet?
- ik ben zelf totaal niet van de spelletjes maar er ik begrijp dat het wel gebruikelijk is, wat zijn leuke dingen om te doen?
- bedankjes voor de gasten, is dat gebruikelijk?
Alvast bedankt voor het meedenken!
- wie nodig je uit, haar vriendinnen, (schoon) zussen en (schoon) moeder, buurvrouw, tantes etc.?
- de kosten komen neem ik aan volledig voor mij aangezien ik het organiseer?
- als ik het organiseer is het dan ook gebruikenlijk dat ik daarbij nog een cadeau geef?
- ik wil een hapjes buffet maken, wat is daarin gebruikelijk? Ik kom op internet vooral zoete buffetten tegen. Ik zou eventueel een combi willen
maken, of eerst taart serveren en daarna een hartig buffet?
- ik ben zelf totaal niet van de spelletjes maar er ik begrijp dat het wel gebruikelijk is, wat zijn leuke dingen om te doen?
- bedankjes voor de gasten, is dat gebruikelijk?
Alvast bedankt voor het meedenken!

zondag 14 oktober 2018 om 10:35
Dat vroeger is zeg maar jaren ‘20 vorige eeuw he. Niet pak um beet, vijf jaar geleden?Malagueña schreef: ↑14-10-2018 10:02Ik heb bij de eerste ook lekker een gender reveal party gehouden waarbij wij het zelf niet wisten (of nou ja iedereen uitgenodigd voor taart en gezegd dat kadootjes écht niet de bedoeling waren). Bij de tweede was de echo vlak voor de verjaardag van de oudste, dus toen hebben we die taart een kleurtje aan de binnenkant laten geven. Ben volgens mij niet een bepaald typemaar zo vaak krijg ik geen kind, dus vond het wel leuk! Vroeger kregen ze er soms 12 he, dan zou je met vriendinnen een dagtaak hebben aan dat soort feestjes.

zondag 14 oktober 2018 om 10:36
Of je geeft gewoon vriendelijk doch duidelijk aan dat je het echt niet wil. Als je het niet wil. Ik vind zulke middag buiten de zwangerschap al geen reet aan. Ik ga liever naar de kroeg of concert enz.vitamined schreef: ↑14-10-2018 08:25Wat een heerlijk gezeik weer.
Een babyshower hoefde van mij ook niet. Maar toen mijn zus er als verrassing een voor mij georganiseerd had, vond ik de gedachte heel lief.
Was gewoon gezellig, met wat hapjes, een spelletje met babyfoto’s, iedereen had een pakje billendoekjes als cadeautje meegenomen. Gewoon simpel, gezellig met vriendinnen.
Oh, wat zou dat een drama zijn als iemand dat toch voor je organiseert!
Ingewikkeld, met dure cadeaus/spelletjes met luiers en of babyhapjes/buik beschilderen zou aanzienlijk minder aan mij besteed zijn, maar als het goed is ken je je vriendinnen...
En die gender revealparty’s... ik doe er ook niet aan. Maar láát mensen lekker. Je hebt er zelf toch geen last van?
Geen drama en geen onnodige moeite van de ander. Niks geks aan.
En als je het wel leuk vind, prima toch. Lekker doen.
Daarom is het polsen bij de zwangere als je het niet kan inschatten niet gek.

zondag 14 oktober 2018 om 10:53
Voor mij is het binnenkort de 1e keer dat ik een babyshower meemaak, zoals ik het begrijp is deze dan vrij "standaard". Zelf lijkt mij het niks, maar wie weet is het super leuk. Het is immers voor een vriendin. Wij doen het bij haar thuis. Een aantal meiden maken wat lekkers, waaronder ik een geboorte taartje. En verder doet een vriendin van haar alles klaarmaken. Spelltjes en bestek ect. Tijdsduur halve middag. Verder zit haar vriend ook in het complot dus die denkt ook mee.
Zelf zou ik liever een kraamfeestje achteraf hebben, al is het maar om de hapjes die je dan weer mag haha. Die spelletjes met luiers tellen en weet ik het lijken mij echt te bettutelig.
Een gender party zou ik sowieso niet willen. Te Amerikaans. Doe mij maar lekker uiteten met gezellige mensen.
Zelf zou ik liever een kraamfeestje achteraf hebben, al is het maar om de hapjes die je dan weer mag haha. Die spelletjes met luiers tellen en weet ik het lijken mij echt te bettutelig.
Een gender party zou ik sowieso niet willen. Te Amerikaans. Doe mij maar lekker uiteten met gezellige mensen.
zondag 14 oktober 2018 om 12:09
Ja dat bedoelde ik wel zo’n beetje*Labalade* schreef: ↑14-10-2018 10:35Dat vroeger is zeg maar jaren ‘20 vorige eeuw he. Niet pak um beet, vijf jaar geleden?![]()

Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!

zondag 14 oktober 2018 om 12:13
Je hoort het steeds meer, die babyshower.
Ik ben er pas nog bij één geweest en ik hoop dat we met zijn allen kunnen invoeren dat de generatie die níet van de babyshower is, niet verplicht zijn tot het bijwonen van die ellende.
Met een groepje twintigers in een kringetje zitten en iets met een ballon moeten... onder het genot van een soepstengel met blauwe muisjes.
Ik ben er pas nog bij één geweest en ik hoop dat we met zijn allen kunnen invoeren dat de generatie die níet van de babyshower is, niet verplicht zijn tot het bijwonen van die ellende.
Met een groepje twintigers in een kringetje zitten en iets met een ballon moeten... onder het genot van een soepstengel met blauwe muisjes.
zondag 14 oktober 2018 om 12:16
Een high tea is een heel leuk idee, is dat ergens op locatie? Toch de kosten delen dan? Ik had in eerste instantie bedacht om de kosten voor de hapjes op me te nemen. Ik organiseer regelmatig etentjes en feestjes thuis (dat vind ik gewoon erg leukAardbei-banaan schreef: ↑14-10-2018 10:33Bij mij in de vriendinnen groep worden ook babyshowers georganiseerd.
Qua uitnodigen: moeder en schoonmoeder van de zwangere, eventuele (schoon)zussen. Tante's alleen als de zwangere daar een hele goede band mee heeft. Verder vriendinnen dus.
De ene keer is het bij iemand thuis en de andere keer gaan we naar externe locatie om een high tea te doen. De kosten worden verdeeld, vaak betalen we €25 p.p. voor een high tea en gezamenlijk cadeau, hierbij houden we dus de zwangere vrij wbt kosten van de high tea.
Als het bij iemand thuis is komt het ook voor dat we zelf hapjes moeten maken, dan is uiteraard het te betalen bedrag lager.
Spelletjes doen we niet echt aan. Soms foto's raden (neemt iedereen een baby foto van zich zelf mee en moet de zwangere raden wie wie is) of (in het ergste geval) rompers of slabbertjes intekenen.

zondag 14 oktober 2018 om 12:16
Hooi to. Lief dat je een babyshower wil organiseren voor je vriendin.
Ik heb zelf een babyshower gehad. Ondanks dat ik tijdens zwangerschap riep dat het niks voor mij was vond ik het toch heel leuk. Al die mensen speciaal voor mij genomen.
Ik heb 1 tip. Bij mijn babyshower waren er allerlei spelletjes. Ik vond het teveel in korte tijd. 1 spelletje leuk. Voor de rest gezellig kletsen en wat lekkers erbij. Paar cadeautjes. Ik had door alle spelletjes geen tijd om te kletsen. Terwijl ik dat juist zo leuk vind.
Ik heb zelf een babyshower gehad. Ondanks dat ik tijdens zwangerschap riep dat het niks voor mij was vond ik het toch heel leuk. Al die mensen speciaal voor mij genomen.
Ik heb 1 tip. Bij mijn babyshower waren er allerlei spelletjes. Ik vond het teveel in korte tijd. 1 spelletje leuk. Voor de rest gezellig kletsen en wat lekkers erbij. Paar cadeautjes. Ik had door alle spelletjes geen tijd om te kletsen. Terwijl ik dat juist zo leuk vind.
zondag 14 oktober 2018 om 12:18
Leuk idee! als afterparty dan. Aan een kraamfeest doet ze niet dus ik zal het eens opperen.JollyRider schreef: ↑13-10-2018 22:25Ik zou persoonlijk een bier en rauwmelksekaas-party leuker vinden![]()
zondag 14 oktober 2018 om 12:19
Dank je! Ik ben ook niet van de spelletjes, misschien eentje ik zag hier al een paar leuke tips voorbij komen.kaartje1 schreef: ↑14-10-2018 12:16Hooi to. Lief dat je een babyshower wil organiseren voor je vriendin.
zondag 14 oktober 2018 om 12:21
Genoeg tijd om hapjes te eten en te kletsen is idd een must!
Persoonlijk zou ik ervoor gaan dat iedereen zelf een klein cadeau mee neemt en wat lekkers als je het thuis doet. Als je daar geld voor gaat vragen en ook het cadeau zelf gaat regelen is dat vaak iets wat onderling gedoe oplevert. Als iedereen het zelf kan bepalen kunnen ze ook zelf bedenken hoeveel ze willen uitgeven. Wil je het toch met geld doen zou ik tussen de €5,- en €7,- pp voor het cadeau gaan zitten.
Persoonlijk zou ik ervoor gaan dat iedereen zelf een klein cadeau mee neemt en wat lekkers als je het thuis doet. Als je daar geld voor gaat vragen en ook het cadeau zelf gaat regelen is dat vaak iets wat onderling gedoe oplevert. Als iedereen het zelf kan bepalen kunnen ze ook zelf bedenken hoeveel ze willen uitgeven. Wil je het toch met geld doen zou ik tussen de €5,- en €7,- pp voor het cadeau gaan zitten.
zondag 14 oktober 2018 om 12:21
Nee, aan een kraamfeest doet ze niet, te onpersoonlijk. Had ik zelf ook niet gedaan, ik vind normaal kraambezoek veel fijner, persoonlijker en rustiger. Het is al hectisch genoeg zo'n kraamtijd, vind ik dan.
zondag 14 oktober 2018 om 12:23
Babyfoto's raden vind ik een super leuk idee, dat gaan m worden denk ik!!balderdash schreef: ↑14-10-2018 08:071 keer een babyshower georganiseerd, bij man gevraagd wie ze er bij wilde hebben. Allemaal iets gebakken en aan de hand van babyfoto's raden haar cadeautjes gegeven tussen het eten en kletsen door. Het duurde maar een paar uur maar dat was ook lang genoeg. Daarna samen de boel aan kant gemaakt en weer op huis aan. Ze vond het super.
Ook een keer als bezoeker op een babyshower geweest inclusief bellypaint die veel te lang duurde en waar we allemaal ongemakkelijk bij stonden te wachten en te kijken. Paint moesten wij mee betalen (terwijl zus het had verzonnen) en we werden gesommeerd nog wel een cadeautje mee te nemen en iets om te eten te maken. Vervolgens kwam er 2 maanden later een gender reveal party. Toen kraamvisite en nog een keer een doopfeestje. 4 keer een feestje in een jaar tijd van een baby die bij 2 gelegenheden nog niet geboren was en de andere 2 sliep omdat ze zo klein was. 1e verjaardag was inclusief cake smash die dramatisch was omdat baby er niks om gaf maar wel ff leuk mee moest doen voor de foto's om later op fb te zetten.
Het ligt dus heel erg aan wat de zwangere in kwestie wil en verwacht, dus probeer dat eerst uit te zoeken!
zondag 14 oktober 2018 om 12:24
Of als je wel ergens anders gaat eten wel een high tea doen en die kosten splitten onder de groep.
Ik zou in elk geval zsm een datumprikker versturen aan de mensen die je wilt uitnodigen, vaak is het vinden van een datum 1 van de meest lastige dingen!
Bij ons is het gebruikelijk het met alleen vriendinnen te doen maar bij 1 vriendin heb ik ook haar moeder uitgenodigd omdat ik wist dat ze dat leuk vind.
Ik zou in elk geval zsm een datumprikker versturen aan de mensen die je wilt uitnodigen, vaak is het vinden van een datum 1 van de meest lastige dingen!
Bij ons is het gebruikelijk het met alleen vriendinnen te doen maar bij 1 vriendin heb ik ook haar moeder uitgenodigd omdat ik wist dat ze dat leuk vind.
zondag 14 oktober 2018 om 12:29
Qua geld lijkt me inderdaad dat het misschien lastig kan zijn, daarom had ik bedacht om de kosten van het buffet, de decoratie, bedankjes en de drankjes op me te nemen dan is dat mijn 'cadeau' aan haar. Maar als iedereen, zoals iemand hier al eerder aangaf, bijvoorbeeld in totaal €25,- wil uitgeven dan kun je natuurlijk wel een heel mooi groot cadeau kopen. Het maakt mij eigenlijk niet uit, ik zal dat bij de mensen neerleggen. Ik kan natuurlijk niet bepalen wat mensen willen uitgeven, en of ze iets willen uitgeven natuurlijk het is tenslotte mijn idee.Envelop schreef: ↑14-10-2018 12:21Genoeg tijd om hapjes te eten en te kletsen is idd een must!
zondag 14 oktober 2018 om 12:29
Wat is een datumprikker? Een soort app?Envelop schreef: ↑14-10-2018 12:24Of als je wel ergens anders gaat eten wel een high tea doen en die kosten splitten onder de groep.
zondag 14 oktober 2018 om 13:00
Je vult daar een aantal mogelijke data in en verstuurt het aan de genodigden per mail. Iedereen geeft dan aan wanneer ze wel/niet kunnen en jij ziet in één oogopslag wanneer de meeste mensen erbij kunnen zijn. Voor dit soort dingen heel ideaal vind ik. Een link plaatsen mag volgens mij niet maar google er maar eens op.
zondag 14 oktober 2018 om 13:33
Doe ik, bedankt voor de tip!Envelop schreef: ↑14-10-2018 13:00Je vult daar een aantal mogelijke data in en verstuurt het aan de genodigden per mail. Iedereen geeft dan aan wanneer ze wel/niet kunnen en jij ziet in één oogopslag wanneer de meeste mensen erbij kunnen zijn. Voor dit soort dingen heel ideaal vind ik. Een link plaatsen mag volgens mij niet maar google er maar eens op.
zondag 14 oktober 2018 om 16:35
Dit klinkt ook wel vreselijk.. mijn meest recente was mijn eigen en dat was een luxe high tea op een prachtig landgoed met wat mooie versieringen aan tafel. Geen spelletjes, geen muisjes en zeker geen kringetje-jolijn- schreef: ↑14-10-2018 12:13Je hoort het steeds meer, die babyshower.

Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!

zondag 14 oktober 2018 om 16:41
Helemaal eens.-jolijn- schreef: ↑14-10-2018 12:13Je hoort het steeds meer, die babyshower.
Overal moeten cadeautjes en bijdragen voor gegeven worden. Net zwanger? Kaartje met cadeautje. Gender reveal? Cadeautje. Babyshower? Bijdrage aan de kosten en een cadeautje. Baby geboren? Cadeautje.
Waarom zoveel en zo vaak voor een en hetzelfde feit?
zondag 14 oktober 2018 om 19:11
Niet teveel spelletjes inderdaad! Op de baby shower waar ik was, was er van tevoren ook van alles qua spelletjes bedacht. Uiteindelijk was het zo gezellig, dat we helemaal geen spelletjes hebben gedaan. Alleen van die kaartjes ingevuld met wat iedereen dacht dat de naam was, gewicht etc.
Iedereen had wat meegenomen qua eten (taart, brownies etc) en iemand had drinken verzorgd.
Verder had iedereen een klein bedrag ingelegd waar versieringen en een gezamenlijk cadeau van was gekocht. Ik geloof dat we met 10 man waren (moeder, schoonmoeder, schoonzussen en vriendinnen) en iedereen 5,- ofzo had ingelegd. Dan heb je dus 50 euro voor versieringen en cadeau, kun je echt wel wat moois van kopen. En dan nog zelf wat bakken/drinken kopen, is iedereen voor max 10 euro klaar en heb je wel een hele leuke dag.
Bij ons was het trouwens van 10.00-12.00 ofzo, lang genoeg, zwangerschap is al zwaar genoeg!
En bij iemand anders, kan de zwangere zelf bepalen wanneer ze weer naar huis gaat en heeft ze geen troep in haar eigen huis (of schaamte omdat haar huis niet is opgeruimd oid)
Iedereen had wat meegenomen qua eten (taart, brownies etc) en iemand had drinken verzorgd.
Verder had iedereen een klein bedrag ingelegd waar versieringen en een gezamenlijk cadeau van was gekocht. Ik geloof dat we met 10 man waren (moeder, schoonmoeder, schoonzussen en vriendinnen) en iedereen 5,- ofzo had ingelegd. Dan heb je dus 50 euro voor versieringen en cadeau, kun je echt wel wat moois van kopen. En dan nog zelf wat bakken/drinken kopen, is iedereen voor max 10 euro klaar en heb je wel een hele leuke dag.
Bij ons was het trouwens van 10.00-12.00 ofzo, lang genoeg, zwangerschap is al zwaar genoeg!
En bij iemand anders, kan de zwangere zelf bepalen wanneer ze weer naar huis gaat en heeft ze geen troep in haar eigen huis (of schaamte omdat haar huis niet is opgeruimd oid)
zondag 14 oktober 2018 om 19:20
To, ik zou even bij de aanstaande vafer polsen of ze dit wil, zo ja doen, zo nee niet doen.
Je wil niet alles organiseren terwijl het voor haar niet leuk is, misschien is ze wel hondsberoerd.
Ik ben heel blij dat mijn vriendinnen bij mijn man gepolst hebben, zodat hij tenminste kon zeggen dat ik daar echt niet op sta te wachten. Maar misschien vindt jouw vriendin het superleuk.
Je wil niet alles organiseren terwijl het voor haar niet leuk is, misschien is ze wel hondsberoerd.
Ik ben heel blij dat mijn vriendinnen bij mijn man gepolst hebben, zodat hij tenminste kon zeggen dat ik daar echt niet op sta te wachten. Maar misschien vindt jouw vriendin het superleuk.
zondag 14 oktober 2018 om 19:49
Grappig hoe dat kan verschillen, ik vond het juist heel fijn dat het thuis was zodat ik niet ergens naartoe moest. Vriendinnen hadden wat extra hapjes gemaakt zodat ik niet meer hoefde te koken avonds en ze hadden met opruimen zelfs de keuken gedweild zodat ik echt niks meer moest doen toen ze weggingen.M0RIARTY schreef: ↑14-10-2018 19:11Bij ons was het trouwens van 10.00-12.00 ofzo, lang genoeg, zwangerschap is al zwaar genoeg!
zondag 14 oktober 2018 om 20:09
Goed idee, dat ga ik doen ook over de eventuele gasten lijkt me dat handig.florence13 schreef: ↑14-10-2018 19:20To, ik zou even bij de aanstaande vafer polsen of ze dit wil, zo ja doen, zo nee niet doen.