Babyshower organiseren

13-10-2018 19:23 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, een vriendin van mij is 6 maanden zwanger en ik zou graag voor haar een babyshower organiseren. Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen die mij een beetje op weg kunnen helpen? Ik ben een totale leek en zou graag willen weten wat een beetje de normale gang van zaken is, zoals;

- wie nodig je uit, haar vriendinnen, (schoon) zussen en (schoon) moeder, buurvrouw, tantes etc.?
- de kosten komen neem ik aan volledig voor mij aangezien ik het organiseer?
- als ik het organiseer is het dan ook gebruikenlijk dat ik daarbij nog een cadeau geef?
- ik wil een hapjes buffet maken, wat is daarin gebruikelijk? Ik kom op internet vooral zoete buffetten tegen. Ik zou eventueel een combi willen
maken, of eerst taart serveren en daarna een hartig buffet?
- ik ben zelf totaal niet van de spelletjes maar er ik begrijp dat het wel gebruikelijk is, wat zijn leuke dingen om te doen?
- bedankjes voor de gasten, is dat gebruikelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Moet het allemaal volgens wat gebruikelijk is of mag het ook op de manier dat je vriendin het leuk vindt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wil jouw vriendin dit ook?
En weet je wel of ze het uberhaupt leuk zou vinden? Is er ooit al eens over gesproken? Genoeg mensen die er niet aan moeten denken namelijk.
viva-amber schreef:
13-10-2018 19:25
Moet het allemaal volgens wat gebruikelijk is of mag het ook op de manier dat je vriendin het leuk vindt?
Dit.

Wil ze er wel eentje uberhaupt?

Zo ja. Gewoon alleen haar allerliefsten uitnodigen. Dus de beste vriendinnen en familieleden waar ze ook veel contact mee heeft en echt blij van wordt.

En dan iets doen wat zij leuk vind. De een vind koekhappen en spijkerpoepen leuk en de ander borduurworkshop en de volgende wil gewoon naar de kroeg en 0% biertje drinken en kletsen. En er zijn geen bepaalde hapjes gebruikelijk.
Het is allemaal wel en en en..

Laatste keer dat wij een babyshower voor een vriendin hadden georganiseerd was alleen met vriendinnen in een restaurant. Voor de zwangere was het een verrassing dat we daar waren.
We hadden geld bij elkaar gelegd om wat leuke babyspulletjes te geven en uiteraard betaalden we met z'n allen het eten en hoefde de zwangere niet te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Vraag haar wat zij zelf graag wil.

Het is in NL helemaal niet gebruikelijk om een babyshower te houden dus wanneer je het doet dan houd je rekening met de wensen van de zwangere. Doe het met 1 of 2 mensen samen en deel de kosten door meerdere mensen. Wanneer het met ander doet die haar kennen dan heb je een grotere kans dat jullie iets verzinnen wat aansluiting heeft bij je zwangere vriendin.
viva-amber wijzigde dit bericht op 13-10-2018 19:34
37.61% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lucifer2018 schreef:
13-10-2018 19:30
En er zijn geen bepaalde hapjes gebruikelijk.
Het hele fenomeen babyshower is niet gebruikelijk natuurlijk. Niet hier in elk geval. Wij doen gewoon aan kraamvisite.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf zwanger en heb mijn omgeving laten weten dat ik hier echt niet op zit te wachten. Zelf zou ik een ‘de baby is eruit, je mag weer alles eten & drinken feestje’ met mannen en vrouwen veel leuker vinden. En dan zou ik, als men cadeaus willen geven, liever een donatie vragen voor de vrouwenopvang. Dit als ‘extreem voorbeeld’ over hoe het ook kan.

Uiteindelijk gaat het erom dat het past bij de zwangere persoon. Wat zou zij leuk vinden? Houdt ze van eten? Is ze een zoetekauw of juist hartig. Welke mensen zijn haar dierbaar? Wat zou ze graag willen hebben? Is het thuis dan fijn (knus?) of juist lekker in een hippe tent.

Op die manier stel je een fijne middag of avond samen. Kosten kan je bijvoorbeeld delen met de mensen die komen (iedereen neemt iets te eten mee) of je gaat ergens eten en dan deel je haar kosten. Je kan kiezen om geld bij elkaar te leggen voor een groot cadeau of iets kleins per persoon mee te laten nemen.
Je kan spelletjes verzinnen als de zwangere dat leuk vindt, of iets creatiefs gaan doen, maar dat hoeft zeker niet. Je kan een mooi boek of een bak kaarten met de gasten hun wensen/wijsheden als ze al moeder zijn geven.

Wel superlief en attent dat je dit wil gaan organiseren overigens.
yogayup wijzigde dit bericht op 13-10-2018 19:43
0.24% gewijzigd
Tiana_76 schreef:
13-10-2018 19:33
Het hele fenomeen babyshower is niet gebruikelijk natuurlijk. Niet hier in elk geval. Wij doen gewoon aan kraamvisite.
Duh. :-D
Lucifer2018 schreef:
13-10-2018 19:36
Duh. :-D
Even een noot voor de TO, niet voor jou. Er werpt nu een generatie die aan babyshowers en gender reveal party's doet.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat je dit wil organiseren voor haar. Zoals hierboven ook al geschreven, probeer je vooral in te denken in wat zij leuk vindt niet wat hoort.

Wat wij vaker hebben gedaan:
High tea/haphesbuffet waarbij iedereen iets lekkers maakt of mee neemt. Bij ons werd er dan overlegd wie de bordjes/bestek ed meenam zodat de zwangere daarna niet nog allemaal vaat had staan. Daarnaast regelden 1 pf 2 personen dat er voldoende te drinken was.

Spelletjes, sommige vinden het leuk anderen niet. Wij hebben een keer rompers beschilderd en een gipsbuik gemaakt (waar ik beide echt niks aan vond maar het paste wel bij de zwangere), hints met woorden, uitdrukkingen etc die bij zwangerschao hoorden gedaan, een zwangerschaps kennis quiz gedaan, alcoholvrije cocktails gemaakt, babyfoto's geraden en van elkaar beoordeeld en babypotjes geproefd (vond ik geen succes).
De hints en het babyfoto's raden vond ik het leukst. Voor het raden neemt iedereen een babyfoto van zichzelf mee en de zwangere moet dan raden wie bij welke foto hoort. Bij ons is het gebruikelijk dat je een klein cadeau meeneemt voor de zwangere, raad je de foto mag je het cadeau van diegene uitpakken.

Bedankjes hoef je niet te regelen en wie je uitgenodigd ligt aan de zwangere, bij twijfel kan je met haar man/vriend overleggen ook handig voor de datum.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat je dit voor haar wilt organiseren. Maar zoals eerder al geschreven raad ook ik je aan om even bij je vriendin te peilen of ze dit wel leuk vind. Ik ben zwanger van de derde en heb bij alle zwangerschappen aangegeven hier echt niet op te zitten wachten. Een gezellige high thea met vriendinnen vind ik daar in tegen wel heerlijk. Maar een babyshower zoals deze vaak word georganiseerd, inclusief suffe spelletjes, zouden mijn vliezen spontaan laten knappen. ;-)

Ik wens jullie in ieder geval alvast veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Alcohol vrije cocktails maken is wel leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
    Tiana_76 schreef:
    13-10-2018 19:26
    Wil jouw vriendin dit ook?
    Dat was exact wat ik me afvroeg.
    Wil zij dit wel dan?
    Alle reacties Link kopieren
    Tiana_76 schreef:
    13-10-2018 19:26
    Wil jouw vriendin dit ook?
    Is het niet de bedoeling dat zoiets een verassing is? Dat ze het leuk vindt weet ik bijna zeker, ze is altijd degene die het voor vriendinnen organiseert. Het lijkt me dat ze dat niet zou doen als ze het niet leuk vindt, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
    Alle reacties Link kopieren
    Dan lijkt het me ook dat ze het leuk vindt! En idd, het moet juist een verrassing zijn.
    Alle reacties Link kopieren
    eliney schreef:
    13-10-2018 20:13
    Is het niet de bedoeling dat zoiets een verassing is? Dat ze het leuk vindt weet ik bijna zeker, ze is altijd degene die het voor vriendinnen organiseert. Het lijkt me dat ze dat niet zou doen als ze het niet leuk vindt, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
    Dan zal ze het vast leuk vinden idd!
    eliney schreef:
    13-10-2018 20:13
    Is het niet de bedoeling dat zoiets een verassing is? Dat ze het leuk vindt weet ik bijna zeker, ze is altijd degene die het voor vriendinnen organiseert. Het lijkt me dat ze dat niet zou doen als ze het niet leuk vindt, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
    Nee ook dat is niet per se de bedoeling of gebruikelijk. Zat die helemaal niet blij worden van zo'n verrassing.

    En peilen of ze zoiets wel leuk vind is wat anders dan meteen een datum en plan noemen. ;-)

    Maar als jij denkt dat ze het leuk vind dan doen. Maar kijk naar wat ze normaal ook leuk vind of heeft gedaan voor anderen aan spelletjes enz.
    Ik had zelf mn babyshower georganiseerd. Kon ik zelf bepalen wat er wel en niet ging gebeuren. Ik was er heel blij mee. Ik heb geen gender reveal party gedaan en wou absoluut geen kraamborrel en zo weinig mogelijk mensen op kwaamvisite.
    Ik heb echt iets gemist en mijn kind is nog helemaal niet zo oud... babyshower en gender reveal? De ontknoping van wel/geen piemel is toch bij de geboorte (letterlijk), en de baby douchen doe je meestal eerst een keer oefenen met de kraamhulp? Of lig ik nu zo onder een steen de afgelopen vijf jaar...
    *Labalade* schreef:
    13-10-2018 20:51
    Ik heb echt iets gemist en mijn kind is nog helemaal niet zo oud... babyshower en gender reveal? De ontknoping van wel/geen piemel is toch bij de geboorte (letterlijk), en de baby douchen doe je meestal eerst een keer oefenen met de kraamhulp? Of lig ik nu zo onder een steen de afgelopen vijf jaar...
    Je zit in andere kringen dan zij kennelijk. En in mijn ervaring is het wel echt een bepaald type vrouw dat dit leuk vindt.
    Alle reacties Link kopieren
    *Labalade* schreef:
    13-10-2018 20:51
    Ik heb echt iets gemist en mijn kind is nog helemaal niet zo oud... babyshower en gender reveal? De ontknoping van wel/geen piemel is toch bij de geboorte (letterlijk), en de baby douchen doe je meestal eerst een keer oefenen met de kraamhulp? Of lig ik nu zo onder een steen de afgelopen vijf jaar...
    De gender reveal party hebben we van haar al gehad, die had ze zelf georganiseerd.
    *Labalade* schreef:
    13-10-2018 20:51
    De ontknoping van wel/geen piemel is toch bij de geboorte (letterlijk)

    Haha prachtig, helemaal waar :rofl:

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven