Vermoedens huiselijk geweld.

14-10-2018 19:51 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft in het verleden al eens een vriend gehad die haar regelmatig in elkaar sloeg. Dit heeft ze pas verteld toen het uit was.

Nu is ze al heel wat jaar weer samen met een andere jongen.
Aantal jaar geleden vertelde ze me dat hij haar een keer had geslagen.
Aantal jaar geleden vertelde ze me dat het echt heel erg goed gaat tussen hun. Toen vertelde ze me tussen neus en lippen door dat hij haar in het begin ook al wel eens heeft geslagen. Ziekte in het spel, veel stress etc. Zo vertelde zij het tenminste. Ik vond dat hij sowieso zijn handen hoort thuis te houden en heb haar dit ook verteld. Zij verdedigde hem, praatte het een beetje goed, en zei dat dat de laatste jaren al niet meer aan de orde is.

Nu was laatst haar halve gezicht blauw, oog dik etc. Ze heeft het verhaal wel verteld, ik laat het achterwege vanwege de herkenning maar het was een heel onwaarschijnlijk verhaal. Dit heb ik ook verteld, maar volgens haar gebeurd dat wel vaker. Ik heb toen wel gevraagd of het niet ergens anders door was gekomen, en volgens haar was dat niet zo. Ik dacht toen nog, nou misschien is het inderdaad wel gewoon een ongelukje geweest. Waarom zou ze anders videobellen. Ik zou haar die komende dagen ook niet zien dus al zou ze het niet zelf hebben verteld had ik het nooit geweten. Aan de andere kant, misschien wilde ze het juist wel delen.. Afgesproken dat als het wel ergens anders door was gekomen ze het me eerlijk zou vertellen. Diezelfde avond zijn zus en vriend nog iets leuks gaan doen en stuurde ze nog verschillende fotos met hoe leuk ze het samen hadden.

Gisterochtend nog met zus geappt. Ze zou ergens heen gaan om iets te halen. Die middag appte ze me nog wat het geworden is. Helemaal leuk, blij voor haar etc. 4 uur later probeerde ze me te bellen, ik kon niet opnemen dus appte ze me dat haar voet heel dik en blauw is, en ze had er ijs opzitten. Dat zou volgens haar op die locatie gebeurd zijn. Ik vond het raar dat ze daarover tijdens de appjes die middag geen woord over gesproken had. Zus kennende had ze dat meteen gedaan. Net als de vorige keer had ze weer een heel verhaal, tot in de details over hoe het gebeurd was. Alsof ze het bijna geloofwaardig over wilde laten komen. Beide hebben ze een hele drukke baan, vrijdagavond is haar vriend altijd met vrienden weg en het weekend zijn ze eigenlijk altijd samen. Ze baalt ook als er bijvoorbeeld op zaterdagavond een feestje is waar ze heen moeten omdat ze vrij weinig tijd met elkaar hebben. Het verbaasde me dan ook dat hij gisteravond toen we belden niet thuis was. Nu stuurde ze me zojuist foto's met hoe flink haar vriend haar aan het verwennen is.

Ze hebben al serieuze toekomstplannen en zijn hier ook mee bezig. Hier kijkt zus erg naar uit. Nu heb ik al eens ruzie met haar gehad betreffende de ex. Ik had toen ook mijn vermoedens maar zij verdedigde hem tot op het bot. Ik heb haar toen maanden niet gezien, dit was vanuit haar kant. Later bleken die vermoedens dus juist te zijn, en bleek ook dat ze die maanden heel moeilijk vond omdat ze toen helemaal niemand had en nergens naartoe kon. Ik probeer het daarom dit keer zo luchtig mogelijk te houden maar ik vind het echt verschrikkelijk moeilijk. Twijfel of ik een melding zal maken. Als ze er alleen achter komt dat ik dit heb gedaan zal ze het me nooit vergeven. De buren hebben overigens jaren geleden al eens een melding gemaakt. Vriend was woest, en heeft dit later ook op haar afgereageerd. Zelf was zus boos op de buren. Ik wil niet dat zij de dupe wordt van mijn acties.
Ga eerst eens goed met je zus praten en zeg wat je denkt, dat je haar verhaaltje niet gelooft en dat je van plan bent om melding te maken.
.
impala schreef:
14-10-2018 21:01
Ga eerst eens goed met je zus praten en zeg wat je denkt en dat je van plan bent om melding te maken
Ik ben bang dat ik haar dan maanden weer niet zie.
-Mirthe schreef:
14-10-2018 21:02
Ik ben bang dat ik haar dan maanden weer niet zie.
Dat risico moet je dan maar nemen. En dan maak je dus melding. Duidelijk zijn tegen haar.
.
Wat vind je erger: het risico dat ze je maanden niet wilt zien of het risico dat ze misschien eens doodgeslagen wordt?

Komt misschien overdreven over, maar die dingen gebeuren helaas.
Kun je misschien met een expert praten over hoe je deze situatie het beste kunt aanpakken? Welke technieken (if any) zijn er om tot je zus door te dringen? Misschien kun je je laten begeleiden door iemand die hier ervaring mee heeft.
Je zus zou de eerste niet zijn die niet weg wil bij een man die haar mishandelt. Jij gaat daar niks aan kunnen veranderen. Je kunt er alleen maar voor haar zijn op het moment dat ze je nodig heeft.

Ik hoop wel dat ze geen kinderen gaan krijgen...

Ik weet niet wat ik zelf zou doen. In plaats van een melding zou je misschien ook kunnen hinten waar ze eventueel terecht kan voor hulp, zonder het direct op haarzelf te betrekken. Of een anekdote bedenken van een collega van je werk die mishandeld is door een ex, het moeilijk vond om met de relatie te kappen, maar nu een hele fijne man heeft (hint hint....).
Ik vermoed dat ze ergens juist wil dat je wat doet. Je zegt het zelf al: Waarom zou ze anders videobellen
.
Wat vervelend dat je zus, mogelijk, in deze situatie verkeerd.
Inderdaad wat al gezegd wordt, duidelijk met haar praten.
Als ze met zo'n overdreven gedetailleerd verhaal komt haar daar direct mee 'confronteren'.

Je kan veilig thuis anoniem bellen om advies. Hier zitten hulpverleners die veel ervaring hebben met soortgelijke situaties en kunnen jou ongetwijfeld wat tips geven.
Een melding kan je doen, maar het blijft voor hun ook lastig: zolang jouw zus dan bij een huisbezoek bij hoog/laag beweert dat er niets aan de hand is en geen hulp aan zou willen nemen, kunnen zij helaas erg weinig.
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of in dit geval een melding maken het beste is. Volgens mij is het beter om haar te helpen met een vluchtplan.
https://www.huiselijkgeweld.nl/doc/publ ... ht_jus.pdf
anoniem_357155 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 21:19
20.11% gewijzigd
Cazandra schreef:
14-10-2018 21:16
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of in dit geval een melding maken het beste is. Volgens mij is het beter om haar te helpen met een vluchtplan.
Daarom dus eerst praten.
Je zegt dat je melding gaat doen om te laten zien dat het je ernst is. Als ze blijft ontkennen zeg je dat je het niet gelooft en er een instantie op gaat zetten. Misschien schudt dat haar dan wakker en gaat ze toch liever met haar zus mee.
impala wijzigde dit bericht op 14-10-2018 21:21
33.33% gewijzigd
.
Klopt het dat ze al samenwonen? Kun je haar verleiden om zich in ieder geval in te schrijven bij de woningbouwvereniging? Misschien als je dat voor jezelf ook doet? Kan nooit kwaad, en maakt het voor haar makkelijker om te vertrekken.
impala schreef:
14-10-2018 21:18
Daarom dus eerst praten. Je zegt dat je melding gaat doen om te laten zien dat het je ernst is.
Zeggen dat je een melding gaat doen en een melding doen zijn twee verschillende dingen. Ik denk dat een melding doen weinig gaat helpen. Wat wel helpt is haar helpen bij hem weg te gaan.
Wat heb je eraan als je melding doet en zij het glashard gaat ontkennen?
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
gyda schreef:
14-10-2018 21:21
Wat heb je eraan als je melding doet en zij het glashard gaat ontkennen?
Dan heb je er in elk geval alles aan gedaan. En het helpt altijd als meer mensen het weten.
.
Ik zou zeggen: lieve zus, ik weet dat hij je mishandeld en als je ooit bij hem weg wilt dan staat mijn deur altijd open voor je. No questions ask, altijd ben je welkom en ben ik er voor je. Maar voor nu ga ik wel een melding huiselijk geweld maken en werk aub mee want ik hou van je en wil dat je veilig bent.
Hoe denken jullie eigenlijk dat die melding er voor gaat zorgen dat de zus veilig is?
Cazandra schreef:
14-10-2018 21:29
Hoe denken jullie eigenlijk dat die melding er voor gaat zorgen dat de zus veilig is?
Hoeft niet per se natuurlijk, maar het kan zuslief wakker schudden. Of misschien komt er een professional die net de gevoelige snaar weet te raken.
impala schreef:
14-10-2018 21:23
Dan heb je er in elk geval alles aan gedaan. En het helpt altijd als meer mensen het weten.
Ja ja... Maar wat heb je eraan? Of die zus, wat heeft zij eraan?
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Cazandra schreef:
14-10-2018 21:16
https://www.huiselijkgeweld.nl/doc/publ ... ht_jus.pdf
Dan moet iemand al zover zijn dat ze willen vertrekken.
Whatsinaname1988 schreef:
14-10-2018 21:24
Ik zou zeggen: lieve zus, ik weet dat hij je mishandeld en als je ooit bij hem weg wilt dan staat mijn deur altijd open voor je. No questions asked, altijd ben je welkom en ben ik er voor je. Maar voor nu ga ik wel een melding huiselijk geweld maken en werk aub mee want ik hou van je en wil dat je veilig bent.
Dit.
Ze doet het zelf hè
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Tja gewoon zeggen dat je het raar vindt en dat het er schijn van heeft dat haar vent haar slaat.

Op een gegeven moment moet je misschien ook wel gaan beseffen dat ze dit kennelijk op de koop toe neemt bij het type man waar ze op valt.
Vraag nog eens naar hoe dat met haar gezicht nou kwam en vergelijk de verhalen.

Hou een dagboek bij van wat je opvalt.
Maandag (datum) (tijd) videobellen. Bont en blauw gezicht, zegt dat het door val komt.
Zaterdag (datum)(tijd) appjes gehad, geen bijzonderheden. Om (tijd) gebeld, gekneusde voet. Zegt dat het door struikelen komt, over de van iemand geleende kat die honger had door ander merk voer omdat het goede uitverkocht was bij winkel x en y.
Dinsdag etc etc.

Het kan haar wakker schudden als het zo onder elkaar staat zwart op wit. Bovendien is het mogelijk bewijsmateriaal als hij voor de rechter komt voor mishandeling.

Verder wat whatsinaname zegt
Mag je zus bij jou inwonen als ze weg gaat? Zo nee dan heeft melden geen zin.

Het zorgt er waarschijnlijk alleen voor dat jouw zus nog eens extra mishandelt wordt omdat ze het gewaagd heeft haar mond open te doen.

Het kan maar zo zijn dat zus door vriend gedwongen wordt om te videobellen met een onzin verhaal zodat jlie denken dat ze niet mishandeld wordt en verteld ze als ze alleen is dat andere verhaal om jullie te laten weten dat er iets aan de hand is.

Het lijkt er dus op dat ze wel hulp wil.

Kan he niet je ouders en wat andere familieledenibilideren om haar te gaan halen?

Maar nogmaals dat heeft alleen zin als er dan ook een plek is waar ze kan wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven