Ervaringen slimme meter?

zaterdag 20 oktober 2018 om 11:10
Ha allemaal,
Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.
Iemand hier ervaring mee?
Groetjes
Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.
Iemand hier ervaring mee?
Groetjes
zaterdag 20 oktober 2018 om 12:28
subon schreef: ↑20-10-2018 12:12Ik heb er ervaring mee.
Geen last van straling, voor zover ik merk. Ik heb wel het op afstand uitlezen uit laten zetten. Netjes een bevestiging van gekregen dus ik kan aantonen dat het niet aan mag/hoort te staan.
Hou er rekening mee dat uiteindelijk iedereen een keer moet. Laat je het nu niet doorgaan dan kom je toch een keer aan de beurt maar moet je zelf de kosten gaan betalen. Deze ronde is gratis.
Waarop baseer je dat ?
Op hun site staat dat als je je later bedenkt (en dus wél een slimme meter wilt) je dat zelf moet betalen.
Dat is iets anders dan wat jij schrijft.
nounou

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:32
.Cateautje schreef: ↑20-10-2018 12:14Binnenkort worden de metingen voor het dubbeltarief uitgezet, dat duurt niet zo lang meer en wordt alles gemeten op basis van dagtarief, dus het hoge. Het gaat voornamelijk om de stroommeter waar een aantal veranderingen zullen plaatsvinden. Aan de gasmeter veranderd niets, want daar valt niets aan te veranderen.
Maar goed, die slimme meters worden de standaard en als je ze niet laat installeren dan moet je dat later zelf betalen.
Edit: Het veranderen van dag naar nachttarief wordt op afstand gedaan, elke dag en dat wordt uitgezet binnenkort.
Precies. Daar hoeft de meter niet voor veranderd te worden.
Sterker nog, ik heb een gewone meter met dag/nacht-optie, maar ik heb een enkeltarief-abo bij mijn energieleverancier...
Jouw argument dat je naar de slimme meter moet voor dubbel- versus enkeltarief snijdt dus al geen hout.
En op wat voor manier zou de gewone meter geen gas en/of elektriciteit meer kunnen meten?
Dat was mijn andere vraag.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:36
Of het hout snijdt of niet daar ga ik niet over, ik ben de koerier met het slechte nieuws, desalniettemin geen reden om mij dan maar de kop af te hakken.|Courage| schreef: ↑20-10-2018 12:32.
Sterker nog, ik heb een gewone meter met dag/nacht-optie, maar ik heb een enkeltarief-abo bij mijn energieleverancier...
Jouw argument dat je naar de slimme meter moet voor dubbel- versus enkeltarief snijdt dus al geen hout.
En op wat voor manier zou de gewone meter geen gas en/of elektriciteit meer kunnen meten?
De oude meters blijven het doen, totdat je gedwongen wordt een slimme meter te nemen en dat moment komt, op jouw kosten. Hoe ze dat af gaan dwingen weet ik niet, maar het gaat gebeuren.

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:38
Cateautje schreef: ↑20-10-2018 12:36Of het hout snijdt of niet daar ga ik niet over, ik ben de koerier met het slechte nieuws, desalniettemin geen reden om mij dan maar de kop af te hakken.
De oude meters blijven het doen, totdat je gedwongen wordt een slimme meter te nemen en dat moment komt, op jouw kosten. Hoe ze dat af gaan dwingen weet ik niet, maar het gaat gebeuren.
Oh ok.

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:39
Hahahahahahahahaha!Magister schreef: ↑20-10-2018 11:36Alles waar smart voor staat is een onderdeel van een totalitair netwerk (lees connected) waarin privacy en autonomie van het individu plaatsmaakt voor mindslavery, constante toezicht en digitale manipulatie.
En 'wij' maar denken: wow wat een coole gadgets en zo makkelijk...
Smartmeters, tja, doe eens goed onderzoek.
Straling: check, inaccuraat: check, opgedrongen: check, privacy ondermijnend: dubbelcheck.
Qua pricacy, je energieverbruik verraadt veel meer over je leven dan je denkt. Is op afstand te checken én te manipuleren, ook door (al dan niet criminele) derden...
Er is NIETS mis met zelf je meterstanden doorgeven.
In de meeste landen hangt je meter gewoon aan straat. Kan iedereen je meterstand even aflezen als ze dat willen. Wat een geneuzel over privacy.
De slimme meter heeft net zo veel straling als een koffiezetapparaat dat af en toe een sms'je stuurt.

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:40

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:41
Ja, zonder slimme apparatuur die je koppelt aan de slimme meter is de besparing maar klein. Daar hebben de energieleveranciers een gaatje laten vallen. Dat was hun taak. In combinatie met een app of slimme thermostaat kun je zeker wel besparen.Hetvrijewoord schreef: ↑20-10-2018 12:07Ik zou ook weigeren, voor de consument heeft het geen enkel voordeel hun gegevens automatisch door te laten sturen. De besparing op energie is namelijk nihil, hier is onderzoek naar gedaan.
Verouderde meters hoeven niet vervangen te worden, wel afgekeurde (en dan hoef je nog geen slimme te accepteren).
https://www.agentschaptelecom.nl/docume ... rde-meters
zaterdag 20 oktober 2018 om 12:41
.Cateautje schreef: ↑20-10-2018 12:36Of het hout snijdt of niet daar ga ik niet over, ik ben de koerier met het slechte nieuws, desalniettemin geen reden om mij dan maar de kop af te hakken.
Als je daar niet over gaat of het gewoon niet weet, dan moet je ook niet roeptoeteren dat de oude meters niet meer goed gaan werken.
Je spreekt jezelf daar ook behoorlijk in tegen.
Eerst: ze gaan niet meer goed werken.
Nu: de oude meters blijven het doen.
.
Cateautje schreef: ↑20-10-2018 12:08Jullie kunnen wel conservatief vast blijven houden aan het verleden, maar dat komt dan wel op kosten te staan, want binnen een bepaalde tijd moeten jullie ze toch ook nemen, omdat de oude meters dan niet meer goed werken, omdat bepaalde werkingen van de oude meters uit worden gezet, zoals het dag en nachtverbruik.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
zaterdag 20 oktober 2018 om 12:44
.
Tja, die 10 euro per maand voor Toon, is 15% van de kosten die ik heb voor mijn energieverbruik.
Rekensom is dus snel gemaakt.
We weten al jaren hoe we ons energieverbruik kunnen verminderen. Zonder slimme thermostaat.

Het toonfrequent signaal, waarmee jouw meter momenteel een seintje krijgt dat ie moet switchen van nacht naar dag en andersom, gaat eraf in 2020. Dan zit iedereen zonder slimme meter met een meter die niet meer schakelt. De slimme meter kan via internet een seintje krijgen, dus die blijft wel switchen.|Courage| schreef: ↑20-10-2018 12:32.
Als je enkeltarief hebt, maakt dit niet zo veel uit. Maar voor mensen met een dubbeltarief contract die dat willen behouden, is het dus wel belangrijk om te switchen.

Zul je zien dat je mailbox en Facebook ineens overspoeld raakt van heerlijke geurende romige douche-cremes en voedende shampoos

Big Brother

anoniem_327927 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 12:47
6.55% gewijzigd
zaterdag 20 oktober 2018 om 12:45
MiniMe3 schreef: ↑20-10-2018 12:39Hahahahahahahahaha!
In de meeste landen hangt je meter gewoon aan straat. Kan iedereen je meterstand even aflezen als ze dat willen. Wat een geneuzel over privacy.
De slimme meter heeft net zo veel straling als een koffiezetapparaat dat af en toe een sms'je stuurt.

Ja, en als de buren langs lopen zien ze ook dat hier het licht brandt.
Je begrijpt het echt niet of wel?

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:45
Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Als het dubbeltarief het niet meer doet, dan werken ze niet meer goed, zo eenvoudig is dat.
Maar goed, je moet het zelf weten, zal mij boeien hoe jij er in de toekomst mee wordt geconfronteerd, ik heb ze en ze zitten mij niet in de weg en krijg die toestanden niet. Succes ermee.

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:50
.Cateautje schreef: ↑20-10-2018 12:45Nee, ik spreek mezelf niet tegen. Als het dubbeltarief het niet meer doet, dan werken ze niet meer goed, zo eenvoudig is dat.
Maar goed, je moet het zelf weten, zal mij boeien hoe jij er in de toekomst mee wordt geconfronteerd, ik heb ze en ze zitten mij niet in de weg en krijg die toestanden niet. Succes ermee.
Je hebt er meer dan één?
Je kan natuurlijk niet modern genoeg zijn op een bepaald moment.
Je sprak je zelf wel tegen, zie de citaten. Jij ook veel plezier ermee.

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:52

zaterdag 20 oktober 2018 om 12:54
Ik heb nu een slimme meter voor gas en elektra, deze zat er al in toen ik hier kwam wonen dus geen keus in gehad. Ik was in het begin best sceptisch maar ik vind het verbruiksinzicht elke maand heel erg handig. Ik heb ontzettend veel gedoe gehad in mijn vorige woning waar ik elke maand 250 euro betaalde en standaard ook nog eens tussen de 2500 en 3000 euro moest bijbetalen aan het eind van het jaar (slechte cv, slechte isolatie en een huisbaas die geen dubbeltje wilde investeren). Nu kan ik het in de gaten houden. Als ik alle maanden bij elkaar optel en deel door 12 (de eindafrekening komt volgende week) dan zit ik 20 cent onder mijn maandbedrag (E131). Nu weet ik niet of hier nog extra kosten bovenop komen en of de teruglevering van de zonnepanelen hierin al verwerkt is maar het geeft wel geruststelling.
Hoe het zit qua straling weet ik niet, maar als ik me bedenk aan hoeveel straling we ook zonder slimme meter al bloot staan, dan vraag ik me af of dat echt een dealbreaker zou moeten zijn.
Hoe het zit qua straling weet ik niet, maar als ik me bedenk aan hoeveel straling we ook zonder slimme meter al bloot staan, dan vraag ik me af of dat echt een dealbreaker zou moeten zijn.