Ervaringen slimme meter?

zaterdag 20 oktober 2018 om 11:10
Ha allemaal,
Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.
Iemand hier ervaring mee?
Groetjes
Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.
Iemand hier ervaring mee?
Groetjes
zaterdag 20 oktober 2018 om 15:54
Nee, het enige wat afgelezen wordt is de meterstand. En of je nu je vaatwasser of je wasmachine aan hebt staan kunnen ze echt niet zien. Het enige wat ze zien is dat er stroom wordt gebruikt.

zaterdag 20 oktober 2018 om 16:14

zaterdag 20 oktober 2018 om 16:20
Nee, die werd door jou overschat.
Bijna iedereen begrijpt dat een meter het verschil tussen heet water uit de keukenkraan en heet water uit de douchekop niet kan zien.
Het gaat om het verzamelen en delen van data, dáár wensen mensen niet aan mee te doen.

zaterdag 20 oktober 2018 om 16:35

zaterdag 20 oktober 2018 om 16:50
Volgens mij niet.
Hoe dan ook, het is goed zich te realiseren dat er niet zoiets is als 'gratis' betreffende allerlei (digitale) diensten, je levert er wat voor in. Soms is je dat het waard soms niet. Daar heeft paranoia niets mee van doen. Data=big business en het combineren van allerlei data is heel handig voor overheden ook die in de toekomst.

zaterdag 20 oktober 2018 om 16:54
Ok, dan ben ik niet helemaal geïnformeerd, 'k lees nu iets over peakshaving. Ben ik daarmee al goed op weg?Hetvrijewoord schreef: ↑20-10-2018 16:50Volgens mij niet.
Hoe dan ook, het is goed zich te realiseren dat er niet zoiets is als 'gratis' betreffende allerlei (digitale) diensten, je levert er wat voor in. Soms is je dat het waard soms niet. Daar heeft paranoia niets mee van doen. Data=big business en het combineren van allerlei data is heel handig voor overheden ook die in de toekomst.

zaterdag 20 oktober 2018 om 17:01
.
Euh nee.
Waar lees je dat, dat je denkt dat het relevant is in de discussie over big data?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
zaterdag 20 oktober 2018 om 17:12
Ben toch wel nieuwsgierig geworden, met name naar dat onbewuste.
Nu zou het een beetje flauw zijn om te vragen om een hele lijst, dus daarom alvast mijn eigen inventarisatie:
Een PC t.b.v. internet (via een vaste kabel)
Géén smartphone, geen tablet, laptop is niet verbonden met internet
Geen slimme meter.
Gewone klokken/wekkers/horloges (op batterijen)
Internetbankieren: alleen hoogst noodzakelijk c.q. onvermijdelijk (via vaste PC)
Geld: contant geld pinnen en vervolgens alles contant betalen (één bankpasje waar wat geld op staat 'voor het geval dat')
Géén app's voor bijvoorbeeld parkeren (consequenties is inderdaad dat ik soms dus niet kan parkeren op plek X), geen tikkie en zo, geen marktplaats, Facebook, instagram etc.
Voor mijn gevoel bespaart mij dat een heleboel gedoe: beveiliging, codes, advertenties blokkeren e.d.
Ik vind het prettiger om zelf bij de les te blijven, vind het niet erg om even op te staan om de verwarming hoger te zetten, heb minder gasverbruik doordat ik niet onderweg al via de smartphone de CV opstook, enz.
Maar de vraag is: welke apparatuur heb ik in huis waar ik -bewust of onbewust- met de hele wereld communiceer?
Of nog beter, waar moe ik op letten als ik apparatuur ga vervangen (zoals bijvoorbeeld een smart-TV - die ik absoluut niet wil hebben)

zaterdag 20 oktober 2018 om 17:12
Zijn er nog zoveel gebruikers van dubbele meters dan?
Met alle apparaten die de hele dag aan staan loont een dubbele meter vrijwel niet meer. Als je er veel rekening mee houdt en dus alleen 's nachts of in het weekend de was doet, de droger gebruikt en de vaatwasser, aanzet en telefoons en tablets en laptops pas na 23u aan de oplader, etc etc dan kun je er ongeveer een tientje mee besparen volgens gaslicht https://www.gaslicht.com/nieuws/enkelta ... oordeliger

zaterdag 20 oktober 2018 om 17:22
Marana-- schreef: ↑20-10-2018 17:12Zijn er nog zoveel gebruikers van dubbele meters dan?
Met alle apparaten die de hele dag aan staan loont een dubbele meter vrijwel niet meer. Als je er veel rekening mee houdt en dus alleen 's nachts of in het weekend de was doet, de droger gebruikt en de vaatwasser, aanzet en telefoons en tablets en laptops pas na 23u aan de oplader, etc etc dan kun je er ongeveer een tientje mee besparen volgens gaslicht https://www.gaslicht.com/nieuws/enkelta ... oordeliger
Dit vroeg ik mij ook al af.
Wij hebben het om die reden nooit gehad.

zaterdag 20 oktober 2018 om 17:39
Helemaal eens.Hetvrijewoord schreef: ↑20-10-2018 16:50Volgens mij niet.
Ik ga daar redelijk principieel mee om, wetende dat het een soort 'vechten tegen de bierkaai' is.
De grap is dat het leven er wel goedkoper op wordt en dat je veel tijd wint.
Alles waar je alleen aan mee kan doen wanneer je je identiteit (BSN, mobiele nummer, banknummer) opgeeft, laat ik links liggen.
Dus geen sportschool, maar buiten wandelen. Geen theater of bioscoop maar tentje met vrienden thuis.
Ik wil best ergens klant zijn, maar niet als de leverancier met mijn gegevens aan de haal kan gaan.
En een TV programma dat "verder gaat op onze Facebookpagina" zal ik ook nooit zien (scheelt tijd).
De gemeente en de overheid die communiceren via Facebook, Twitter, etc....ook geen last van; ik zie alleen de officiële site.
Dus ik heb ook geen last van nepnieuws (waar de overheid zo voor waarschuwt), want dat komt blijkbaar vooral via dat soort commerciële kanalen binnen.
zaterdag 20 oktober 2018 om 17:57
We gaan een beetje off topic, maar vind ik niet erg.
@ Gebruna; ik kan een eind met je meegaan, maar niet zo ver als jij. Nieuwsgierig: hoezo moet je persoonlijke gegevens 'afstaan' als je naar het theater of de bioscoop gaat?
@ Gebruna; ik kan een eind met je meegaan, maar niet zo ver als jij. Nieuwsgierig: hoezo moet je persoonlijke gegevens 'afstaan' als je naar het theater of de bioscoop gaat?
anoniem_370003 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 18:25
0.66% gewijzigd
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today

zaterdag 20 oktober 2018 om 18:01
Nog zacht uitgedrukt. Men weet namelijk niet eens wát men inlevert en wat er mee gebeurt. Het zou al een stuk, schelen als mensen dat zelf konden bepalen en ook ervoor betaald werden...Hetvrijewoord schreef: ↑20-10-2018 16:50Volgens mij niet.
zaterdag 20 oktober 2018 om 18:08
Je hebt gelijk hoor, ik heb uiteraard wel een laptop en een smartfoon. Maar die kan ik uitzetten en dan doen ze het niet meer. Ik kan ze elders parkeren en dan zijn ze weg. Mijn controle over deze apparaten is veel groter dan over apparaten die niet van mij zijn, vast zitten aan de woning en die per definitie al ontworpen zijn om door anderen van een afstand te worden bezien en gebruikt. Ik wil zelf bepalen met wie ik informatie deel, en zolang ik nog kan weigeren doe ik dat.
zaterdag 20 oktober 2018 om 18:11

zaterdag 20 oktober 2018 om 18:14
Yup. En dan nog is het sceptisch blijven: men wil nogal eens niet helemaal de regeltjes volgen, zie alle schandalen de afgelopen jaren. Of men weet niet hoe men data goed beveiligt zie alle data breaches van afgelopen jaren en informatie van overheden die op 'straat' ligt.
Je tweede punt: voor veel mensen blijkt het echt niets uit te maken dat, of ze willen zich niet informeren. Da's jammer.
zaterdag 20 oktober 2018 om 18:25
.
Mijn vraag was eigenlijk aan Gebruna...
Maar voor de bioscoop hoef je geen kaartjes te bestellen. Bij theater zijn er denk ik ook wel mogelijkheden om aan de kassa te betalen en/of met een verzonnen achternaam te bestellen.

zaterdag 20 oktober 2018 om 18:52
Pandax schreef: ↑20-10-2018 18:08Je hebt gelijk hoor, ik heb uiteraard wel een laptop en een smartfoon. Maar die kan ik uitzetten en dan doen ze het niet meer. Ik kan ze elders parkeren en dan zijn ze weg. Mijn controle over deze apparaten is veel groter dan over apparaten die niet van mij zijn, vast zitten aan de woning en die per definitie al ontworpen zijn om door anderen van een afstand te worden bezien en gebruikt. Ik wil zelf bepalen met wie ik informatie deel, en zolang ik nog kan weigeren doe ik dat.
Ik snap dat het zo voelt maar in praktijk is de controle over die apparaten erg beperkt. De vraag is sowieso hoe vaak je ze uit zet. En zet je ze dan uit of standby? Bijna niemand zet z'n telefoon echt uit (zodat je bijvoorbeeld ook niet meer gebeld kan worden) en de data die een telefoon 'lekt' als ie niet uit staat is nog aanzienlijk (en waarschijnlijk zelf dan meer dan die van een slimme meter). Plus de data die je onbewust uitzend als je 'm wel aan hebt staan is waarschijnlijk meer in 1 dag dan een slimme meter in 50 jaar uitzend.
En denk dan bijvoorbeeld ook aan je modem/wifi/televisie. Dat zijn allemaal apparaten die je niet uit zet en die constant data versturen, meer dan een slimme meter.
Ik heb er geen cijfers van dus absolute getallen durf ik er ook niet aan te hangen. Maar ik denk wel dat we al lang het stadium voorbij zijn dat je data-uitgifte nog kan tegenhouden. Ik denk dat je niet naar apparaten moet kijken maar specifiek naar de data/gegevens die je perse privé wil houden. De rest ligt ergens min of meer op straat. Het zal op een bepaald moment ook niet anders zijn dan huizen die ramen hebben waardoor je naar buiten en naar binnen kan kijken.
zaterdag 20 oktober 2018 om 18:54
Kaartjes bestellen voor de bioscoop: je kunt niet bellen of zo en dan kaartjes reserveren die je vóór de film kunt afrekenen aan de kassa.
Kijk maar op zo'n site: mailadres, privacystatement, akkoord geen op algemene voorwaarden, account aanmaken, de bestelde tickets worden in je profiel opgeslagen...etc. "betalen zonder in te loggen?"...is: account aanmaken, voor+achternaam, geboortedatum, mailadres, wachtwoord, etc.
Nou, dan hoeft het voor mij al niet meer. Enige mogelijkheid is dan nog op de avond zelf naar de bios gaan en ter plaatse alsnog kaartjes kopen (als dat kan, maar daarover staat niets vermeld, dus die gok neem ik niet - dan heb ik al iets anders bedacht om te gaan doen).
Theater: idem. Zij willen het allemaal op manier X of Y. Betalen met een creditcart kost 3,50 extra. Vervolgens kun je kiezen voor "print at home" en dat is dan gratis (alsof je een geweldig cadeau krijgt) of voor een hardticket per post, dat is 3,- extra.
Maar niets zonder minimaal je mailadres natuurlijk.
En dan, als je alles zelf hebt moeten doen, printen, etc., komt er tenslotte nog 2,50 'administratiekosten' bij.
Uiteraard vind ik het allemaal prima. Blijkbaar zijn er mensen genoeg die op een maandagavond zo al 65,- willen betalen voor twee kaartjes toneelvoorstelling, exclusief garderobe, drankjes, parkeerkosten. Dus dat theater zal het wel zo blijven doen.
Maar ik krijg zelf altijd het gevoel dat ik een sukkel zou zijn als ik én heel veel betaal, én zelf alles moet doen/administreren, én dan ook nog eens hun gegevensbestand moet vullen met mijn persoonlijke gegevens. "Laat dan maar zitten".