Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
iones schreef:
22-10-2018 19:59
Als ik jullie zo hoor, valt er geen peil op te trekken. Mijn man is vooral bang voor de vogels. Ik ook. Ik hou ook van vogels. Ik heb ze alleen tegen het ongedierte en daar vallen vogels niet onder.
Belletje om doen?
Alle reacties Link kopieren
We hebben hier steenmarters en vossen. Soms ben ik wel eens bang dat een van mijn katten in de klauwen van zo'n dier valt. Tegen een steenmarter zijn ze niet opgewassen, en ze zitten hier, want ik hoor ze wel eens. Mijn konijnen zijn best goed beschermd, maar mijn kippen daar zouden ze bij kunnen komen als ze zouden willen.
Een afschuwelijk verhaal van dit voorjaar maar bij mijn buurvrouw twee poezen met allebei vreselijke happen uit het gezicht. Een poes kon worden gered, het andere hoogzwanger niet. Daarvoor zou ze huidtransplantaties moeten ondergaan. Wij denken dus aan een marterachtig beest, de dierenarts wist het ook niet zeker. Een hond was het in elk geval niet.
Dat is niet geruststellend!
iones schreef:
22-10-2018 20:29
Dat is niet geruststellend!
Ik heb hier wel eens oog in oog gestaan met een voor mij onbekend beest wat later een wasbeerhond bleek te zijn. Dat is wel al jaren geleden.
Die zijn niet inheems. Dus ik verwacht niet die een tegen te komen. En ik denk ook niet dat zij echt een gevaar vormen voor onze huisdieren. Maar steenmarters doen dat wel.
Piratesse schreef:
22-10-2018 20:13
Belletje om doen?
Hier hebben ze allemaal een belletje en muizen worden nog steeds gevangen.
Heel soms een vogeltje, maar dan is iets mee aan de hand.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Een belletje moet aan een halsbandje. Ik durf ze die niet om te doen. Ik ben te bang dat ze ergens aan of achter blijven hangen en dan stikken.
Piratesse schreef:
22-10-2018 20:13
Belletje om doen?
Zelf ooit wel eens hele dagen met een belletje om gelopen?
Ik vind dat zooo zielig voor de katten hun gehoor is veel beter dan de mens en moeten dan dag in dag uit met dat geluid dealen.
Onze oude kat had een soort elastieken halsband, die makkelijk loslaat mocht hij ergens achter blijven haken (aldus de dierenwinkel). En dat bleek wel, want na een week was hij het halsbandje weer kwijt :D. Daarna ook geen meer omgedaan, vonden we toch te riskant.

ik heb begrepen dat een belletje ook niet helpt tegen het jagen/voor het afschrikken van prooien. Katten kunnen blijkbaar leren om zo te bewegen dat het belletje geen geluid maakt, waardoor je dus onbedoeld een hele goede jager creeërt.
iones schreef:
22-10-2018 20:46
Die zijn niet inheems. Dus ik verwacht niet die een tegen te komen. En ik denk ook niet dat zij echt een gevaar vormen voor onze huisdieren. Maar steenmarters doen dat wel.
Komen steeds meer voor in Nederland en zijn gevaarlijk voor katten. Steenmarters ook als ze zich bedreigd voelen is nu het verhaal. De andere heeft ze graag als lunch.
Met ons katje gaat het steeds een beetje beter. Hij kan sinds een paar dagen heel heftig spelen met van dei hengel speeltjes, en speelt soms ook zelf met balletjes :) wij mogen nog niet aaien, maar ik mocht wel zn pootjes aanraken dus dat kruipt ook de goede kant op.

Helaas denk ik dat we binnenkort weer met hem naar de dierenarts moeten :( heb vandaag al twee diarree achtige drollen weggeschept én hij heeft plekjes rond zijn mond (vriend dacht pigmentvlekken, ik dacht aan iets van uitslag/wondje/eczeem). De combi van die twee vertrouw ik niet helemaal. Hij lijkt verder niet ziek te zijn en eet en drinkt goed, plekjes bij de mond lijken ook niet te jeuken en geen pijn te doen. Dus dat stelt wel wat gerust.
Misschien een allergie ofzo op het voer? Maar zou dat dan niet twee weken geleden ook al naar voren moeten zijn gekomen?
Polarvide schreef:
22-10-2018 21:46
Met ons katje gaat het steeds een beetje beter. Hij kan sinds een paar dagen heel heftig spelen met van dei hengel speeltjes, en speelt soms ook zelf met balletjes :) wij mogen nog niet aaien, maar ik mocht wel zn pootjes aanraken dus dat kruipt ook de goede kant op.

Helaas denk ik dat we binnenkort weer met hem naar de dierenarts moeten :( heb vandaag al twee diarree achtige drollen weggeschept én hij heeft plekjes rond zijn mond (vriend dacht pigmentvlekken, ik dacht aan iets van uitslag/wondje/eczeem). De combi van die twee vertrouw ik niet helemaal. Hij lijkt verder niet ziek te zijn en eet en drinkt goed, plekjes bij de mond lijken ook niet te jeuken en geen pijn te doen. Dus dat stelt wel wat gerust.
Misschien een allergie ofzo op het voer? Maar zou dat dan niet twee weken geleden ook al naar voren moeten zijn gekomen?
Plekjes zwart korrelig? Bij een slechte weerstand of ondervoeding krijgen ze soms wat ze in de kattenopvang krentenbaard noemen.
Andere katjes zijn soms weer overgevoelig voor bijvoorbeeld plastic etensbakjes.
Als ik google op krentenbaard kat ziet dat er toch iets anders uit denk ik..
Het zit ook meer op zijn onderlip dan op zijn kin, in het "natte" haarloze gedeelte zegmaar. Ik dacht eerst dat het etensresten waren, maar bij nadere inspectie leek het op een licht geïrriteerde huid, met wel iets van korstvorming.
Maar het was lastig om goed te kijken, want de kat was het duidelijk niet eens met dat we hem oppakten :-( Volgens mij niet van pijn, maar "gewoon" angst.

Ik wacht morgen nog even af wat hij met ontlasting doet en goed opletten of hij blijft eten en drinken, en anders maar gewoon even DA bellen.

Ik had na wat research al wat verschillende proefpakken voer van diverse merken in mijn winkelwagen bij zooplus gegooid, maar wacht nu toch maar even af of de DA niet eventueel speciaal voer voor gaat schrijven.
iones schreef:
22-10-2018 17:14
Oke. Ik hoop dat die van mij wel voornamelijk op jacht gaan naar ratten en muizen. Duiven mogen er van mij wel zijn. Daar heb ik geen last van. Alleen van een knal af en toe tegen het raam, omdat zo'n duif niet oplet......
weet niet hoe oud je katten zijn, van mij is al een oudje dus hij al jong geholpen. maar het is nog steeds een jager, heeft bergen energie
Relax we're all crazy, it's not a competition
Mijn rooie heeft soms precies hetzelfde wat jij omschrijft Polarvide. Ik heb de dierenarts er naar laten kijken en die zegt dat het acne is. Geen idee dat katten ook kunnen hebben maar blijkbaar wel. Is gelukkig verder onschuldig.
Zou de dierenarts wel even goed laten checken want ik weet natuurlijk niet of het bij jouw kat hetzelfde is.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Feline acne heb ik gevonden. https://www.kalumi.nl/acne-bij-katten/
Ziet er wel sneu uit.
Polarvide schreef:
22-10-2018 22:26
Als ik google op krentenbaard kat ziet dat er toch iets anders uit denk ik..
Het zit ook meer op zijn onderlip dan op zijn kin, in het "natte" haarloze gedeelte zegmaar. Ik dacht eerst dat het etensresten waren, maar bij nadere inspectie leek het op een licht geïrriteerde huid, met wel iets van korstvorming.
Maar het was lastig om goed te kijken, want de kat was het duidelijk niet eens met dat we hem oppakten :-( Volgens mij niet van pijn, maar "gewoon" angst.

Ik wacht morgen nog even af wat hij met ontlasting doet en goed opletten of hij blijft eten en drinken, en anders maar gewoon even DA bellen.

Ik had na wat research al wat verschillende proefpakken voer van diverse merken in mijn winkelwagen bij zooplus gegooid, maar wacht nu toch maar even af of de DA niet eventueel speciaal voer voor gaat schrijven.
Ik heb een zwerfpoes gehad met dit:

http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/k ... om-complex
Ja precies, dat is het. En soms raken die zwarte puntjes ontstoken en dan komen er korstjes op.
Dierproeven.
Even gegoogled op feline acne, en denk dat het dat wel kan zijn ja.. wat onze kat heeft lijkt nog het meest op dit plaatje denk ik:

https://www.pinterest.se/pin/388365167849514821/
Hier had mijn rooie (wanna be puber :biggrin: )een opvlamming

Afbeelding
Dierproeven.
Het zit alleen op zijn onderlip en op zijn kin.

Die witte blaasjes van jouw foto heb ik overigens bij de rooie niet gezien.
Dierproeven.
Hier ook die zwarte puntjes gehad op de kin bleek door het plastic bakje te komen
Wat een knapperd calamitycat!
Zojuist bericht gehad van de dierenarts (zie bericht 18 oktober). Alle waarden zijn goed, ze heeft alleen een heel iets verhoogde ontstekingswaarde. Nu wil de dierenarts haar aan 10 dagen antibiotica en 14 dagen antibraakmiddel. Daarnaast (uiteraard op het door hen verkochte) Royal Canin speciaalvoer. Ik heb vorige week speciaalvoer gekocht, ze vindt het heerlijk en heeft sinds vorige week donderdag nog maar één keer gespuugd * afkloppen *. Ik heb aangegeven dat ik even wil aankijken hoe ze reageert op dit voer, maar het lijkt dus goed te gaan. Ik wil van alles voor mijn kat doen, maar wat ze nu adviseerde, voelt voor mij niet goed.

Zoals gezegd afgesproken dat ik het even aankijk en volgende week een belletje doe het het met haar gaat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven