Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Oudblond schreef:
21-10-2018 18:56
Onze 'oude overleden' dames waren heel gevoelig voor de modus in huis. Hadden man en ik een akkefietje, dan plaste de oudste ergens waar het niet de bedoeling was. De jongste ging aan de bank krabben. En dat deden ze niet als tussen en bij ons alles gewoon lekker liep.
De nieuwe heertjes zijn ook gevoelig voor onze modus maar vertonen geen negatief gedrag. Ze trekken zich dan met z'n tweetjes terug. Ik denk dat dat komt omdat deze broertjes zijn en de vorige dames niet samen bij ons in huis kwamen.
Ik ervaar dat poezen sensitiever zijn dan de katers en gemakkelijker gevoelens oppikken. Mijn band met hen is dan ook wat dieper, bijvoorbeeld omdat ze reageren op menselijke emoties.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
21-10-2018 21:29
Ik ervaar dat poezen sensitiever zijn dan de katers en gemakkelijker gevoelens oppikken. Mijn band met hen is dan ook wat dieper, bijvoorbeeld omdat ze reageren op menselijke emoties.
Wat ik hoor, is dat katers vaak juist aanhankelijker zijn en poezen wat eigenzinniger. Mijn poes is ook wat ondernemender dan mijn kater. En ik hoor ook, dat poezen betere jagers zijn. Dat is wat mij verteld is.
Maar hier zijn misschien mensen met andere meningen. Ik weet het nog niet. Heb nog geen eigen ervaringen. Ik kan moeilijk afgaan op slechts 2 individuen.
miekemv schreef:
Deze ervaring heb ik juist met mijn katers :) Die pikken feilloos op hoe ik me voel en reageren daar ook op. Poes is nogal op zichzelf en soms een beetje pinnig maar kan misschien ook komen omdat het een lapje is?
Ondanks dat ik haar heel lief en leuk vind, is de band met mijn twee katers toch beter en dieper.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
iones schreef:
21-10-2018 21:31
Wat ik hoor, is dat katers vaak juist aanhankelijker zijn en poezen wat eigenzinniger. Mijn poes is ook wat ondernemender dan mijn kater. En ik hoor ook, dat poezen betere jagers zijn. Dat is wat mij verteld is.
Maar hier zijn misschien mensen met andere meningen. Ik weet het nog niet. Heb nog geen eigen ervaringen. Ik kan moeilijk afgaan op slechts 2 individuen.
Aanhankelijk is niet hetzelfde als sensitief en het reageren op emotie. Ik heb hier werkelijk een heel gevoelig en zachtaardig katertje. Bijzonder aanhankelijk en van buiten naar binnen loopt om even tegen " zijn mama" ik dus, aan te hangen. Zou hij reageren op eeen huilbui van mijn kant? Ik denk het niet hij zou daar hoogstens van in de war raken. Mijn wilde kat daarentegen drukte stijf haar neusje mijn oogbol in toen ik zat te snotteren om het verlies van onze wederzijdse vriend kater van 20 jaar.
En zo gaat het al 30 jaar kattenbezit.
Wat een fantastisch topic! Ik hou zo veel van mijn kat. Als ik naar hem kijk ontploft mijn hart, haha!❤️
Ik weet het niet. Ik dacht het te weten van honden. Dat teefjes aanhankelijker waren dan reuen. Maar ik weet het niet meer. De enige reden voor mij om alleen teefjes te willen, is dat reuen overal hun poot tegen lichten. Daar heb ik een hekel aan. Ik wil met mijn honden overal kunnen kopen zonder dat ze hun poot ergens lichten en er pissen. Het kan natuurlijk aan hun baasjes liggen, dat die niet capabel zijn om hun reu dat afleren. En mogelijk ben ik dat wel. Maar vooralsnog willen wij dus hier alleen teefjes. En alleen om die reden. Want ik heb van reuen gezien dat zij net zo goed lief en aanhankelijk zijn en trouw.
miekemv schreef:
Ik begrijp je post niet goed. Zeg je dat kattinnen meer oppikken en dat jij daardoor een betere band hebt?
Ik heb altijd katinnen gehad en nu voor het eerst broer-katertjes. en raskatjes. Die te boek staan als heel lief. Maar ook zij pikken onze stres op. Net (en nu ga ik ver) kinderen naadloos aanvoelen dat je 'normaal' tegen hen doet maar je je eigenlijk zelf niet 'normaal' voelt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
21-10-2018 21:45
Ik begrijp je post niet goed. Zeg je dat kattinnen meer oppikken en dat jij daardoor een betere band hebt?
Ik heb altijd katinnen gehad en nu voor het eerst broer-katertjes. en raskatjes. Die te boek staan als heel lief. Maar ook zij pikken onze stres op. Net (en nu ga ik ver) kinderen naadloos aanvoelen dat je 'normaal' tegen hen doet maar je je eigenlijk zelf niet 'normaal' voelt.
Alle dieren zijn gevoelig voor stress maar mijn ervaring met poezen is dat je van hen daardoor en meestal onverwacht een concrete reactie kunt krijgen. Sta je even op gelijk niveau.
iones schreef:
21-10-2018 21:31
Qua jagen zie ik geen verschil. Het is natuurlijk zo als een poes moeder is en vooral op zichzelf is aangewezen er wel eten moet komen maar de gemiddelde huiskat. Ik zie bij mij poezen die nooit iets vangen en katers die het niet kunnen laten. Vooral muizen zijn hier de klos.
miekemv schreef:
21-10-2018 22:13
Qua jagen zie ik geen verschil. Het is natuurlijk zo als een poes moeder is en vooral op zichzelf is aangewezen er wel eten moet komen maar de gemiddelde huiskat. Ik zie bij mij poezen die nooit iets vangen en katers die het niet kunnen laten. Vooral muizen zijn hier de klos.
Hier 3 htk katten en een BK.
De laatste is te slim om te jagen, hij weet dat hij toch wel eten krijgt. :biggrin:
Hij kan wel heel erg leuk in de weer zijn met wegwaaiende blaadjes, elastiekjes en takjes in de tuin.
Dan een schildpadpoes die heel knuffelig is en een heel goede jager die regelmatig iets meeneemt.
Een kater die andere prooien thuis brengt. Denk aan: rietjes, mascaraborsteltjes, repen oude siliconenkit die uit beglazing zijn gehaald, plastic verpakkingen van snoep. De laatste prooi was een broodzak met 4 boterhammen. (het is een dief)
Dan nog een poes, die speelt erg graag met boinks en proppen alu folie en is te onhandig om iets te vangen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
21-10-2018 22:23
Hier 3 htk katten en een BK.
De laatste is te slim om te jagen, hij weet dat hij toch wel eten krijgt. :biggrin:
Hij kan wel heel erg leuk in de weer zijn met wegwaaiende blaadjes, elastiekjes en takjes in de tuin.
Dan een schildpadpoes die heel knuffelig is en een heel goede jager die regelmatig iets meeneemt.
Een kater die andere prooien thuis brengt. Denk aan: rietjes, mascaraborsteltjes, repen oude siliconenkit die uit beglazing zijn gehaald, plastic verpakkingen van snoep. De laatste prooi was een broodzak met 4 boterhammen. (het is een dief)
Dan nog een poes, die speelt erg graag met boinks en proppen alu folie en is te onhandig om iets te vangen.
Oh nee een dief. En die broodzak kwam van buiten?
Leuke kater Tickel :D

Hier heeft de dikke rooie vannacht een gebiedsverbod voor de slaapkamer. Hij kwam net al klagelijk miauwend binnen en ziet eruit alsof hij een rondje in de moddersloot heeft gezwommen. Buik, achterlijf, achterpoten en staart zeiknat en zwart van de prut.
Ik heb zo goed en kwaad als het ging hem met een washandje schoongemaakt en de rest mag hij zelf doen. Beneden wel te verstaan ;-D
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
iones schreef:
21-10-2018 16:44
Het betekent dat mensen die gemakkelijke paarden hebben, kennelijk er goed mee om kunnen gaan. En mensen die moeilijke paarden hebben, die kunnen er niet mee omgaan.

Ik heb ook altijd gemakkelijke honden waar ik overal mee kan komen. Mijn zus kan niets met haar hond. Zij doet er niets mee want dat is veel werk. Zij is zelf moeilijk, haar hond is ook moeilijk, weinig flexibel. Maar ook hopeloos onzeker omdat zij niet met honden om kan gaan, hoewel ze er mee is opgegroeid.

Dus het was niet sarcastisch bedoeld maar serieus.
Ach so, op die manier. Nou dan kan ik blijkbaar goed katten opvoeden want nooit geen problemen hier. Ik zie bij mijn dochter ook wel dingen die er fout gaan maarja je wilt ook weer niet te veel commentaar geven of ze nemen niks van mij aan.
Ik heb poezen en katers gehad en ik vind katers (gecastreerd) liever dan poezen. Poezen kunnen dikke kattekoppen zijn. Net als kleine meisjes :)
Hier altijd katers en poezen bij elkaar gehad. Altijd broer en zus en wat aanlopertjes erbij. De katers zijn hier altijd de aandoenlijkste, aanhaligste, en eigenlijk kleine slapjanusjes :biggrin: geen een uitgezonderd enorme kleffe vrijdozen. De poezen veel meer eigengereid. Die zijn altijd lief, maar anders, meer wanneer het hun uitkomt. De dametjes zijn hier ook altijd stoerder...tegen vreemde katten, bij de dierenarts. En na een operatie zijn de katers nog lang zielig terwijl de poezen allang weer op muizenjacht zijn. Net al in de mensenwereld eigenlijk. :wtf: :rofl:
Calamitycat schreef:
21-10-2018 23:16
Leuke kater Tickel :D

Hier heeft de dikke rooie vannacht een gebiedsverbod voor de slaapkamer. Hij kwam net al klagelijk miauwend binnen en ziet eruit alsof hij een rondje in de moddersloot heeft gezwommen. Buik, achterlijf, achterpoten en staart zeiknat en zwart van de prut.
Ik heb zo goed en kwaad als het ging hem met een washandje schoongemaakt en de rest mag hij zelf doen. Beneden wel te verstaan ;-D
:rofl: :rofl: en dikke rooie weer netjes eh de rest van je huis?
RockOla schreef:
22-10-2018 06:49
Hier altijd katers en poezen bij elkaar gehad. Altijd broer en zus en wat aanlopertjes erbij. De katers zijn hier altijd de aandoenlijkste, aanhaligste, en eigenlijk kleine slapjanusjes :biggrin: geen een uitgezonderd enorme kleffe vrijdozen. De poezen veel meer eigengereid. Die zijn altijd lief, maar anders, meer wanneer het hun uitkomt. De dametjes zijn hier ook altijd stoerder...tegen vreemde katten, bij de dierenarts. En na een operatie zijn de katers nog lang zielig terwijl de poezen allang weer op muizenjacht zijn. Net al in de mensenwereld eigenlijk. :wtf: :rofl:
Dat is ook mijn ervaring met katers en poezen. Al heb ik altijd katers gehad. Ik kende wel mensen met poezen ( waaronder mijn ex schoonmoeder en mijn tante ) en die waren toch altijd wat pittiger dan de katers. De katers wat sukkeliger, wat meer als de grote rooie uit Jan Jans en de kinderen. Slapjanusjes inderdaad.
Mijn ex -schoonma had 2 poezen, waarvan er een super lief was en eentje bijna psychotisch. Dat was zo'n eng beest. Half wild. Die sprong zonder waarschuwing zomaar met haar nagels in je been. Terwijl het mannetje lag te snurken in de vensterbank en af en toe op je schoot plofte. Die deed geen vlieg kwaad.

De poezen van mijn tante waren soms ook wat onvoorspelbaar en vals. Daarom wilde ik altijd per se katers. Met mijn ex had ik er 2, die deden ook geen vlieg kwaad. Hebben ons nooit gebeten, we werden overladen met knuffels en het brak mijn hart om ze achter te moeten laten. En nu ik eindelijk op mezelf woon, wilde ik per se een kater. Nu bijt mijne soms wel eens tijdens het spelen of als ik op zijn buikje aai, maar dat zijn liefdesbeetjes. En verder is hij zoooo lief.
Ik kwam mijn buuf tegen in de supermarkt gisteren en die zei ook weer dat ze het zo'n prachtige, lieve kat vindt, dat ze hem mag aaien en dat hij dan zo lekker kroelt bij haar.
Dat haar eigen poes dat amper doet. Mijn kater is echt zo'n lieverd. Iedereen die hem ontmoet is gek op hem. Het is zo jammer dat hij nog niet op schoot wil maar verder is het de liefste schat die er is.
Ik werd vanochtend weer wakker gemaakt met zachte pootjes op mijn wangen en die warme kop tegen mijn voorhoofd. Nou dan is mijn dag al goed. :love:

Ik blijf wel altijd een lichte voorkeur hebben naar katers maar ik ken ook lieve poezen. Maar zou toch altijd een stel broertjes verkiezen boven een stel zusjes.

Oh en ik zeg nooit dat ik mijn kat's personeel ben hoor. Dat ben ik ook niet. We hebben een gelijkwaardige relatie. Hij is gek op mij en ik op hem. En als hij iets niet mag dan krijgt hij het ook gewoon niet. Simpel.
Op het aanrecht springen zou ik echt smerig vinden maar dat doet hij uit zichzelf dus al nooit. Maar mocht hij dat wel gedaan hebben zou ik hem dat afleren, zoals ik hem wel meer dingen af en aan geleerd heb. Hij luistert goed hier. Dat valt visite van me ook altijd op. En ik heb hem volwassen gekregen dus niet opgevoed vanaf kitten's af aan.
miekemv schreef:
21-10-2018 23:09
Oh nee een dief. En die broodzak kwam van buiten?
Ik denk uit iemands keuken :-$
Tickel schreef:
22-10-2018 08:54
Ik denk uit iemands keuken :-$
:rofl:

Geweldig.
miekemv schreef:
22-10-2018 09:08
:rofl:

Geweldig.
Ze eten het wel op, voor zover de trek hebben.
Dit was ooit mijn lunch wat lag te ontdooien op het aanrecht.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5C4A2F56
Ik heb nu een broer en zus. Broertje was altijd heel aanhankelijk en zusje wat meer op zichzelf. Toen ze 6 maanden waren, heb ik ze laten castreren. Poes is als een blad aan de boom omgedraaid. Kom ik thuis, dan komt ze met haar luide prrr prrr aanlopen om zich voor mijn voeten neer te gooien om te knuffelen. Kater ook hoor, het zijn allebei echt 2 grote knuffelkonten.
Wij wilden eigenlijk ook 2 mannetjes omdat wij ook de ervaring hadden dat die liever zijn. Maar poes was zo mooi en klom met 4 weken oud meteen op mijn schoot en ging daar liggen slapen.
Beide liggen op bed ook altijd tussen ons in en tegen een van ons aan.
BabyGroot schreef:
22-10-2018 09:36
Ik heb nu een broer en zus. Broertje was altijd heel aanhankelijk en zusje wat meer op zichzelf. Toen ze 6 maanden waren, heb ik ze laten castreren. Poes is als een blad aan de boom omgedraaid. Kom ik thuis, dan komt ze met haar luide prrr prrr aanlopen om zich voor mijn voeten neer te gooien om te knuffelen. Kater ook hoor, het zijn allebei echt 2 grote knuffelkonten.
Wij wilden eigenlijk ook 2 mannetjes omdat wij ook de ervaring hadden dat die liever zijn. Maar poes was zo mooi en klom met 4 weken oud meteen op mijn schoot en ging daar liggen slapen.
Beide liggen op bed ook altijd tussen ons in en tegen een van ons aan.
Ah dat klinkt zo schattig. En ik kan het me ook wel voorstellen hoor, het gaat toch uiteindelijk om de klik tussen jou en je dier. Geslacht doet er dan niet echt toe vind ik. Als mijn kat komt te overlijden en ik ga naar het asiel voor een nieuwe en ik word helemaal verliefd op een oudere dame dan aarzel ik ook niet hoor. :love:

Al vind ik al die kittenverhalen ook wel leuk, dat je dan echt een diepe band met je kat ontwikkeld vanaf jongs af aan, dat ze dan bij je komen slapen enzo. Ik had in Ierland bij een gastgezin ook twee kittens die niet bij me weg te slaan waren. Dat was zo leuk. :heart:
Ze waren ook erg druk maar je kan ze wel vormen zoals je wil inderdaad ( voor zover dat kan met een kat ). Maar ja ik vind het ook weer zo fijn om een oudje een goed tehuis te geven. Nou ja voorlopig hoef ik er nog niet over na te denken want ik hoop dat mijn kat nog twintig jaar mee gaat. :$
Let wel, ik zeg niet dat poezen liever zijn als katers. Mijn ervaring is zelfs dat poezen als ze toch moeten samenwonen met soortgenoten ze de voorkeur geven aan een zachtaardige gecastreerde kater of in elk geval een conflictvermijdende kat. Wat ik zeg is als je in een goede band investeert met een poes je empatisch vermogen terugziet bij die poes. Poezen in familiair verband werken vaak ook samen en zien ze ons als een soort grote katten, wellicht komt het daardoor. Volgens anderen heb ik zelf het karakter van een kat dat kan natuurlijk ook mijn beeld bevestigen en dat van de kat. Dan lees je elkaar gemakkelijker.
Calamitycat schreef:
21-10-2018 21:33
Deze ervaring heb ik juist met mijn katers :) Die pikken feilloos op hoe ik me voel en reageren daar ook op. Poes is nogal op zichzelf en soms een beetje pinnig maar kan misschien ook komen omdat het een lapje is?
Ondanks dat ik haar heel lief en leuk vind, is de band met mijn twee katers toch beter en dieper.
Wat is er met lapjes dan?
Ik heb twee dames. En ze verschillen als dag en nacht. De ene is heel aanhankelijk en ligt meestal de hele avond naast me op de bank (gelukkig niet op schoot). De andere komt soms een aai halen en ligt wel bij me, maar dan op de grond voor de bank. De aanhankelijke dame ligt ook regelmatig bij mij op mijn hoofdkussen of strak tegen me aan op bed. De aanhankelijke dame is geboren in huiselijke kring, de andere lag samen met haar broertjes en zusjes ergens in een krat in een schuur op een boerderij. Geen idee of het verschil maakt of dat het toeval is... Maar ik ben op beiden even gek, want de niet zo aanhankelijke is de ultieme, praatzieke clown in huis. Zou zo graag weten wat er in haar kop omgaat, haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven