Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
maandag 22 oktober 2018 om 10:09
Vroeger had ik ook een broertje en zusje, een rooie en een cyperse met rood. De kater was de liefste kat ooit. Hij sloeg zijn armpjes (mijn man vindt het vreselijk als ik het zo zeg
)gewoon om je hals als je hem optilde en kroop je helemaal aan met kusjes en natte neusjes
Ik word nog steeds emotioneel als ik aan hem denk, al is hij al wel 10 jaar dood. Zijn zusje was ook erg lief, maar die was soms zomaar een paar weken de hort op. Je kon wel alles met haar doen, ze ging gewoon op een stoel zitten in de wachtkamer bij de dierenarts. Al zat er een dikke hond, ze was voor niets en niemand bang! Zo'n stoer katje heb ik nog nooit gehad.
Ik kan een boek schrijven over mijn katten uit het verleden, maar als ik dat doe jank ik mezelf dood denk ik...

Ik kan een boek schrijven over mijn katten uit het verleden, maar als ik dat doe jank ik mezelf dood denk ik...

maandag 22 oktober 2018 om 11:19
Hier moest ik heel hard om lachenmiekemv schreef: ↑22-10-2018 10:01Let wel, ik zeg niet dat poezen liever zijn als katers. Mijn ervaring is zelfs dat poezen als ze toch moeten samenwonen met soortgenoten ze de voorkeur geven aan een zachtaardige gecastreerde kater of in elk geval een conflictvermijdende kat. Wat ik zeg is als je in een goede band investeert met een poes je empatisch vermogen terugziet bij die poes. Poezen in familiair verband werken vaak ook samen en zien ze ons als een soort grote katten, wellicht komt het daardoor. Volgens anderen heb ik zelf het karakter van een kat dat kan natuurlijk ook mijn beeld bevestigen en dat van de kat. Dan lees je elkaar gemakkelijker.

Met katers heb ik geen persoonlijke ervaring, maar wij wonen aan een binnentuin met een hele hoop katten van andere bewoners (+- 10? niet altijd tegelijk buiten). Het zijn bijna allemaal poezen, maar de kater is degene die alle ruzies aan het sussen is. Zodra er ergens geblazen wordt rent hij er tussendoor, haha!
maandag 22 oktober 2018 om 13:54
Ik heb van beide gehad, en het waren allemaal aparte karakters, allemaal heel lief ook. Maar er was er eentje een excellente jager. Ze was dan ook vaak lang van huis dus ze at wat ze gevangen had. Op een zomeravond herinner ik me nog dat ze om het kwartier met muizen aan kwam draven. Onder luid gehuil. Dan moest ze even een aai en ging weer op pad. Er lagen wel 8 muizen voor ons klaar.

maandag 22 oktober 2018 om 17:05
wel of niet geholpen..?
mijn kat is ''geholpen'' maar het is nog steeds een moordmachine denk als hij naar buiten kon zou hij elke dag thuis komen met een duif
Relax we're all crazy, it's not a competition
maandag 22 oktober 2018 om 17:14
Oke. Ik hoop dat die van mij wel voornamelijk op jacht gaan naar ratten en muizen. Duiven mogen er van mij wel zijn. Daar heb ik geen last van. Alleen van een knal af en toe tegen het raam, omdat zo'n duif niet oplet......
maandag 22 oktober 2018 om 17:38
Ze zeggen vaak dat katten dan luier worden na castratie. Maar ook dat wisselt van kat tot kat. Als er een jager in de kat zit komt die er uit of die nu wel of niet gecastreerd is.
Let wel niet iedere kat jaagt op alles. Hier vangt kleine rooie b.v alleen vliegjes terwijl die een wilde pappa heeft die terug uit gezet is bij een boerderij omdat doe te wild was.
Mijn oudste weet ik niks van de ouders maar die vangt van alles wat vliegt incl vleermuizen
Let wel niet iedere kat jaagt op alles. Hier vangt kleine rooie b.v alleen vliegjes terwijl die een wilde pappa heeft die terug uit gezet is bij een boerderij omdat doe te wild was.
Mijn oudste weet ik niks van de ouders maar die vangt van alles wat vliegt incl vleermuizen

maandag 22 oktober 2018 om 17:39
Uit mijn ervaring verandert er niets, maar goed, dat is geen werkelijk onderzoek natuurlijk.

maandag 22 oktober 2018 om 17:43
Katers blijven ( of worden) na castratie meer kitten. Als je een kattenbak gebruikt ruikt hun plas minder sterk, minder kans op sproeien en ver weg van huis gaan. Bij poezen zijn de verschillen minder groot, wel fijn dat zich geen krolsheid voordoet.

maandag 22 oktober 2018 om 19:00
Gisterenavond heb ik nog even snel een rondje achter hem aan gedweild, het was laat en ik wilde naar bed, en vervolgens vanochtend vroeg het resterende zand opgezogen. Rooie zag er weer piekfijn uit toen ik beneden kwam

calamitycat wijzigde dit bericht op 22-10-2018 19:01
1.20% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
maandag 22 oktober 2018 om 19:24
Maar de gezamenlijke ervaringen van mensen hier in dit topic, daar hecht ik wel degelijk waarde aan! En jouw ervaringen maken daar deel van uit.
Dat zijn alleen maar voordelen!
Dat zullen we nooit weten.derooiekater schreef: ↑22-10-2018 17:51Zijn dan ook de voor ouders echte jagers of alleen de ouders?
Voor zover ik weet is dat op de boerderij waar ze geboren zijn, de mensen oorspronkelijk geen kattenliefhebbers waren. Maar op een dag trokken daar gewoon katten in op de boerderij en zij gingen die voeren. Die katten waren soort van zwerfkatten. Mogelijk verderop geboren, mogelijk op een boerderij. En deze katten hebben daar ook weer jongen gekregen en daar heb ik er nu 2 van.
maandag 22 oktober 2018 om 19:31
Mijn lapjespoes jaagt overigens niet meer, ze is al 14. Ze was nooit een jager eigenlijk, alleen toen ze nog jong was kwam ze wel eens met diepvriespatatjes thuis, die jatte ze bij de buren.
Dikke rooie heeft het te druk met alles gadeslaan, die is te dromerig om te jagen. Mijn zwartwitte kater is wel een uitstekende jager maar vangt voornamelijk muisjes (en laat ze vervolgens op het gazon liggen en dan gaat de rooie ermee spelen). Toen hij nog heel jong was heeft hij wel eens een musje in volle vlucht uit de lucht gemept maar daarna gelukkig nooit meer. Ik vind vogels zelf heel erg leuk dus word er altijd verdrietig van als ze prooi worden van een kat.
Een van mijn inmiddels overleden katers heeft wel eens een ekster door het kattenluikje naar binnen gesleept en onder de bank in stukjes achtergelaten. En wij ons maar afvragen wat die vreemde lucht in huis toch was nadat we een lang weekend weg waren geweest...
Dikke rooie heeft het te druk met alles gadeslaan, die is te dromerig om te jagen. Mijn zwartwitte kater is wel een uitstekende jager maar vangt voornamelijk muisjes (en laat ze vervolgens op het gazon liggen en dan gaat de rooie ermee spelen). Toen hij nog heel jong was heeft hij wel eens een musje in volle vlucht uit de lucht gemept maar daarna gelukkig nooit meer. Ik vind vogels zelf heel erg leuk dus word er altijd verdrietig van als ze prooi worden van een kat.
Een van mijn inmiddels overleden katers heeft wel eens een ekster door het kattenluikje naar binnen gesleept en onder de bank in stukjes achtergelaten. En wij ons maar afvragen wat die vreemde lucht in huis toch was nadat we een lang weekend weg waren geweest...
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

maandag 22 oktober 2018 om 19:45
Ok
.
Het katertje van ex-man (overigens, zijn mama was wild, hij en zijn zusje kwamen bij ons toen ze...ik denk 10 weken waren, jonger kan ook, lastig in te schatten toe), is een enorme jager, echt énorm. Alles kwam mee naar huis. Ook na 't castreren bleef hij jagen als een malle.
Zijn zusje keek er alleen naar. Ook na de sterilisatie was er op dat vlak geen beweging in te krijgen.
Ze hebben dezelfde mama, die we toentertijd vaak zagen rondlopen met prooi voor de kittens.
Allebei op hun eigen manier erg lief en aanhankelijk gebleven. De krolsheid zijn we net voor geweest.
Henk komt uit het asiel, hij was toen al gecastreerd. Jagen doet hij vooral op vliegen, bijen, motten, schuifspeldjes. Hij heeft wel paar keer een muis meegenomen naar huis, maar ik denk dat hij die gewoon ergens had gevonden en goede sier wilde maken thuis.
Ik blijf het apart vinden dat die schattige knuffelpluisdiertjes evengoed ontzettende bloeddorstige moordenaars zijn. Ik bedoel, ze moorden lang niet altijd voor het eten.

Het katertje van ex-man (overigens, zijn mama was wild, hij en zijn zusje kwamen bij ons toen ze...ik denk 10 weken waren, jonger kan ook, lastig in te schatten toe), is een enorme jager, echt énorm. Alles kwam mee naar huis. Ook na 't castreren bleef hij jagen als een malle.
Zijn zusje keek er alleen naar. Ook na de sterilisatie was er op dat vlak geen beweging in te krijgen.
Ze hebben dezelfde mama, die we toentertijd vaak zagen rondlopen met prooi voor de kittens.
Allebei op hun eigen manier erg lief en aanhankelijk gebleven. De krolsheid zijn we net voor geweest.
Henk komt uit het asiel, hij was toen al gecastreerd. Jagen doet hij vooral op vliegen, bijen, motten, schuifspeldjes. Hij heeft wel paar keer een muis meegenomen naar huis, maar ik denk dat hij die gewoon ergens had gevonden en goede sier wilde maken thuis.
Ik blijf het apart vinden dat die schattige knuffelpluisdiertjes evengoed ontzettende bloeddorstige moordenaars zijn. Ik bedoel, ze moorden lang niet altijd voor het eten.

maandag 22 oktober 2018 om 20:09
In al die jaren met katten vind ik het heel erg meevallen. Ik zit dan ook nog in een vogelrijk gebied. Wat ik gezien heb is dat een enkeling ze vangt en dan vooral bij het uitvliegen. Daarna bij het ouder worden doofde de behoefte uit. Ik maak me hier dan ook meer zorgen over de marterachtigen.