Ervaringen slimme meter?

20-10-2018 11:10 208 berichten
Ha allemaal,

Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes
Ik vind dat privacygebabbel hier op Viva wel grappig.
Nu heb ik de app adblock+ en die geeft een paar adverteerders aan, maar toen ik nog Ghostery had werden er een paar honderd volgers gemeld, dus als je denkt enige privacy te hebben hier, vergeet het dan maar, want wat hier gebeurt, daar kan die slimme meter in geen miljoen jaar tegenop.
Cateautje schreef:
21-10-2018 17:05
Nu heb ik de app adblock+ en die geeft een paar adverteerders aan, maar toen ik nog Ghostery had werden er een paar honderd volgers gemeld, dus als je denkt enige privacy te hebben hier, vergeet het dan maar, want wat hier gebeurt, daar kan die slimme meter in geen miljoen jaar tegenop.

Je hebt de essentie van de discussie niet meegekregen.
Er is een verschil tussen zelf kiezen een deel of zo weinig mogelijk van je privacy op te geven of geen keuze hierin krijgen.
Hetvrijewoord schreef:
21-10-2018 17:31
Je hebt de essentie van de discussie niet meegekregen.
Er is een verschil tussen zelf kiezen een deel of zo weinig mogelijk van je privacy op te geven of geen keuze hierin krijgen.
Die essentie heb ik wel meegekregen, maar waar het mij om gaat is dat je altijd keuze hebt, tot nu toe en wat me opvalt is dat de grootste schreeuwers waar het daarom gaat, hier hun hele hebben en houwen aan het net geven, zonder er ook maar een seconde bij stil te staan en dan moeilijk doen over energieverbruiksgegevens. Kom op hoor.
Cateautje schreef:
21-10-2018 17:36
Die essentie heb ik wel meegekregen, maar waar het mij om gaat is dat je altijd keuze hebt, tot nu toe en wat me opvalt is dat de grootste schreeuwers waar het daarom gaat, hier hun hele hebben en houwen aan het net geven, zonder er ook maar een seconde bij stil te staan en dan moeilijk doen over energieverbruiksgegevens. Kom op hoor.

Grootste schreeuwers? Hun hele hebben en houwen? Zonder er een seconde bij stil te staan?
Een hoop aannames in één alinea, gebaseerd waarop?

Verder komt uit je post naar voren dat je je niet zo erg hebt verdiept data, databases koppelen en hoe dit gebruikt kan worden. Uiteindelijk niet in het voordeel van consument of burger overigens, al wordt dat uiteraard wel zo gebracht (gemak, fraudebestrijding, terrorisme etc.).

Het is goed dat er mensen en instanties zijn die wel kritisch blijven, zodat anderen dat niet hoeven.

https://www.privacybarometer.nl
Hetvrijewoord schreef:
21-10-2018 17:55
Grootste schreeuwers? Hun hele hebben en houwen? Zonder er een seconde bij stil te staan?
Een hoop aannames in één alinea, gebaseerd waarop?

Verder komt uit je post naar voren dat je je niet zo erg hebt verdiept data, databases koppelen en hoe dit gebruikt kan worden. Uiteindelijk niet in het voordeel van consument of burger overigens, al wordt dat uiteraard wel zo gebracht (gemak, fraudebestrijding, terrorisme etc.).

Het is goed dat er mensen en instanties zijn die wel kritisch blijven, zodat anderen dat niet hoeven.

https://www.privacybarometer.nl
Je leest maar slecht en kijkt gemakshalve heen over de paar honderd volgers die Viva heeft en waar je je tegen kunt beschermen, maar niet doet. Die volgers koppelen alles! Het is bekend wat en waar je koopt en hoeveel het heeft gekost, hoe vaak je dit doet en zo krijgen ze langzamerhand een perfect beeld van je inkomen, je voorkeuren, je locatie, je gezinssamenstelling etc. etc., want dit gebeurt natuurlijk niet alleen bij Viva, maar overal waar je komt, maar fijn hoor voor jullie allemaal, dat ze niet te weten komen wat je verstookt, maar niet heus.
Cateautje schreef:
21-10-2018 18:03
Je leest maar slecht en kijkt gemakshalve heen over de paar honderd volgers die Viva heeft en waar je je tegen kunt beschermen, maar niet doet. Die volgers koppelen alles! Het is bekend wat en waar je koopt en hoeveel het heeft gekost, hoe vaak je dit doet en zo krijgen ze langzamerhand een perfect beeld van je inkomen, je voorkeuren, je locatie, je gezinssamenstelling etc. etc., want dit gebeurt natuurlijk niet alleen bij Viva, maar overal waar je komt, maar fijn hoor voor jullie allemaal, dat ze niet te weten komen wat je verstookt, maar niet heus.

Nogmaals aannames. Wat anderen wel of niet doen is zegt niets over mij of anderen in dit topic.
Wat jij wilt hoor jongen. :)
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
20-10-2018 19:37
Kleppeboxx, dat afsluiten kunnen ze ook slimme meter toch? Waar staat in hun voorwaarden dat ze mogen afsluiten als de betalingstermijn met 1 dag wordt overschreden?

Dit idd. Ik heb bij de netbeheerder gewerkt en afsluiten mag echt niet zomaar. En idd, na 1 keer een dag te laat betalen gebeurt dat niet. Dan treed eerst het normale herinnerings en aanmaningsproces in werking (bij de leverancier). Pas als dat is doorlopen mag een leverancier een einde levering in schieten en dan pas komt de netbeheerder in actie. Die stuurt dan ook eerst nog eens een brief. Wil de netbeheerder op afstand aflsuiten dan gaat daar eerst een hoop rompslomp en post overheen voordat ze dat mogen. En idd afsluiten kunnen ze ook zonder slimme meter. Maar daarvoor moet de bewoner wel de deur open doen. Uiteindelijk gaan ze wel graven, maar dat gebeurt niet direct vanwege de veel hogere kosten van buiten afsluiten
wilma36 schreef:
22-10-2018 07:52
Dit idd. Ik heb bij de netbeheerder gewerkt en afsluiten mag echt niet zomaar. En idd, na 1 keer een dag te laat betalen gebeurt dat niet. Dan treed eerst het normale herinnerings en aanmaningsproces in werking (bij de leverancier). Pas als dat is doorlopen mag een leverancier een einde levering in schieten en dan pas komt de netbeheerder in actie. Die stuurt dan ook eerst nog eens een brief. Wil de netbeheerder op afstand aflsuiten dan gaat daar eerst een hoop rompslomp en post overheen voordat ze dat mogen. En idd afsluiten kunnen ze ook zonder slimme meter. Maar daarvoor moet de bewoner wel de deur open doen. Uiteindelijk gaan ze wel graven, maar dat gebeurt niet direct vanwege de veel hogere kosten van buiten afsluiten
Wilma dan weet je misschien wel de meerwaarde van een slimme meter behalve de Europeze richthtlijnen.
miekemv schreef:
22-10-2018 09:21
Wilma dan weet je misschien wel de meerwaarde van een slimme meter behalve de Europeze richthtlijnen.
Sorry, dat is dan wel allemaal weer te lang geleden. Toen ik er werkte stond de slimme meter nog in de kinderschoenen. Er werden zeker niet standaard slimme meters geplaatst, alleen op verzoek van de klant (oxxio bood klanten destijds al een slimme meter aan) en bij vervanging tbv teruglevering. Maar ook die vervanging was alleen als de eigenaar van de woning dat wilde. Als hij bijvoorbeeld een ouderwetse meter had die kon terugdraaien was het alleen als klant dat echt wilde (en niet alle draaischijfmeters kunnen terugdraaien en er zijn ook 'domme' digitale meters die geen teruglevering kunnen registreren). Er was toen ook wel sprake van verplichting van de slimme meter, maar dat is toen eerst uitgesteld omdat inderdaad de regelgeving ed niet optimaal was en er te veel onduidelijk was.
miekemv schreef:
22-10-2018 09:21

De enige meerwaarde is dat je geen meterstanden meer hoeft door te geven.
Magister schreef:
20-10-2018 18:01
Nog zacht uitgedrukt. Men weet namelijk niet eens wát men inlevert en wat er mee gebeurt. Het zou al een stuk, schelen als mensen dat zelf konden bepalen en ook ervoor betaald werden...
Precies. Bedrijven en overheden willen al die data dolgraag hebben. Wij geven alles gratis weg want we hebben niets te verbergen en het is zo (ik zeg het nog een keer) makkelijkkkkkk.

Maar het zijn ónze gegevens waar wij voor betaald zouden kunnen worden als we zelf de controle over al die data hadden. Staks hebben wij door onze eigen onverschilligheid en dommigheid (sorry) helemaal niets meer te zeggen over onze gegevens en wat ermee gebeurd, laat staan dat we ervoor betaald zouden worden.
Cateautje schreef:
21-10-2018 17:05
Wat dacht je dat adblock en ghostery doen? Juist, ze verkopen net zo goed info door aan derden...
Magister schreef:
22-10-2018 11:11
Wat dacht je dat adblock en ghostery doen? Juist, ze verkopen net zo goed info door aan derden...
Kijk eens aan, dat wist ik dan weer niet. Weer wat geleerd op een mooie maandagmorgen.
Kan je nagaan, dat je info nergens veilig is en je maar het best weer op kolen kan gaan stoken.
Hetvrijewoord schreef:
22-10-2018 10:33
De enige meerwaarde is dat je geen meterstanden meer hoeft door te geven.
Vanuit het bedrijf gezien bedoelde ik.
Of je nu de meterstanden zelf doorgeeft, of dat ze via een verbinding verzonden worden maakt natuurlijk helemaal niets uit.
Zeker niet voor jou als afnemer van energie. Sterker nog, het levert je alleen maar voordelen op.

De meter in je huis is niet jouw eigendom.
|Courage| schreef:
20-10-2018 11:32
.
Ik heb hem ook geweigerd. Inderdaad omdat ik het niet nodig vind dat iemand bij Enexis live mijn gebruik kan meekijken.
En ja dat kan uitgezet worden. Maar ook - op afstand! - weer aan. No thank you.
Ik heb hem om deze reden ook geweigerd. Wil niet dat mensen op afstand mijn verbruik kunnen zien en dus ook kunnen zien wanneer ik weg ben.
En vooral de vraag (die ik mijzelf altijd stel): had ik een probleem, was er een behoefte, maakt dit de situatie beter, heb ik er echt baat bij, etc.?

Doorgaans blijkt dan dat het vooral in het voordeel van iets of iemand anders is als ik zaken anders ga doen. Met voor mij soms zelfs alleen maar mogelijk nadeel.

Maar het argument van 'gemak' gaat er blijkbaar bij de meeste mensen in als koek.
...en dan straks weer obesitas programma's en subsidies, "want de mensen zijn te gemakzuchtig geworden; ze zijn nog te beroerd om één keer per jaar naar de meterkast toe te lopen en een paar cijfertjes op te schrijven".
Dus daar zal dan wel een kastje of een implantaat voor uitgevonden worden?

Sinds Nederland steeds minder werkgelegenheid heeft in de industrie, landbouw, veeteelt, e.d., moet er tenslotte toch steeds iets nieuws verzonnen worden zodat steeds meer mensen zich in betaalde banen met elkaar bezig houden en die elkaars handelen en financiën allemaal volgen via excelletjes zodat 'we' het economisch goed doen...?!

Je gaat je gewoon nog bijna afvragen hoe die huisvrouwen (met vaak alleen maar huishoudschool) dat zo’n 40 jaar geleden toch deden zonder al die regie en ‘gemaks’bemoeienis? :-P
FiIee schreef:
22-10-2018 15:51
Ik heb hem om deze reden ook geweigerd. Wil niet dat mensen op afstand mijn verbruik kunnen zien en dus ook kunnen zien wanneer ik weg ben.
Dit was het enige negatieve waar ik aan dacht toen ze bij mij dat ding kwamen vervangen. Ik heb 'm nu 1,5 maand ofzo.

Over straling maak ik me niet druk, ik slaap met m'n mobiel naast me dus ik leef continu in de wifi.
Cateautje schreef:
22-10-2018 11:33
Kijk eens aan, dat wist ik dan weer niet. Weer wat geleerd op een mooie maandagmorgen.
Kan je nagaan, dat je info nergens veilig is en je maar het best weer op kolen kan gaan stoken.
Ik ben zelf geen anti-alles (eerder een power user en internet gebruiker van 't eerste uur) maar gebruik de minst erge apps, goede firewall en VPN... Ik ben wel anti-onwetendheid cq rechtpraterij...
Voorbeeld : ik heb een robot stofzuiger die te hacken is. Heb ik dus zelf gehackt (en afgeschermd). Ik kan hem nu niet alleen op afstand bedienen, maar ook de camera's die erop zitten livestreamen of de ruimte zien die hij in kaart heeft gebracht...
Mocht ik gedwongen worden, want daar gaat het wel naartoe, een smart meter te nemen, dan zal ik hem zeker 'wat modificeren'...
Magister schreef:
23-10-2018 10:03
Ik ben zelf geen anti-alles (eerder een power user en internet gebruiker van 't eerste uur) maar gebruik de minst erge apps, goede firewall en VPN... Ik ben wel anti-onwetendheid cq rechtpraterij...
Voorbeeld : ik heb een robot stofzuiger die te hacken is. Heb ik dus zelf gehackt (en afgeschermd). Ik kan hem nu niet alleen op afstand bedienen, maar ook de camera's die erop zitten livestreamen of de ruimte zien die hij in kaart heeft gebracht...
Mocht ik gedwongen worden, want daar gaat het wel naartoe, een smart meter te nemen, dan zal ik hem zeker 'wat modificeren'...
Een slimme meter is niet van jou, het is niet jouw eigendom. Het is onderdeel van de overeenkomst om energie af te nemen. Waarom zou je die dan gaan hacken?
Magister schreef:
23-10-2018 10:03

Daarom zou men als men ècht de keuze wil overlaten aan de consument er natuurlijk gewoon een knop op moeten zitten die het versturen van data daadwerkelijk uitzet in plaats van een administratieve handeling aan de kant van de energie maatschappij.
Hetvrijewoord schreef:
23-10-2018 11:23
Daarom zou men als men ècht de keuze wil overlaten aan de consument er natuurlijk gewoon een knop op moeten zitten die het versturen van data daadwerkelijk uitzet in plaats van een administratieve handeling aan de kant van de energie maatschappij.
Daar zit em de kneep. Overal kun je zgn privacyinstellingen instellen, fb, whatsapp,etc. Bij smartmeters kun je zgn automatisch info verzenden uitzetten. Dus soort van offline. Das wel een beetje vreemd dat men een peperdure smart meter terug kan brengen tot een meter. Makes no sense. Placebo's in mijn optiek, net als knopjes op stoplichten... Mensen hoeven helemaal geen controle te hebben. Het gevoel/idee dat ze controle hebben is al genoeg...
Tijdschriftenverslindster schreef:
20-10-2018 23:58
Hier ook een slimme meter (huurhuis en meter moest vervangen worden). Nog nooit zo'n hoge rekening gehad. Van mensen uit de straat hoorde ik exact hetzelfde.
Is alleen de rekening hoger of het verbruik ook?

Misschien een flauwe reactie, maar de meeste mensen zullen 'nog nooit zo'n hoge rekening' gehad hebben. De laatste jaren zijn de belastingen etc. alleen maar gestegen. Met een gelijk verbruik ben je nu in 2018 ook veel meer kwijt dan bijv. 2-3 jaar geleden.

Anyway, wij hebben nu bijna een jaar een slimme meter en ik heb geen klachten. Het werkt prima allemaal, het verbruik is niet hoger ofzo én iedere maand leest de energiemaatschappij automatisch de meterstand af. Het enige wat ik zelf jammer vind is dat ik nu niet meer zelf de meterstanden nog tussendoor door kan geven bij Essent. Ik deed dat voorheen iedere week, maar dat ligt misschien wel aan Essent ook, geen idee.
stripverhaal schreef:
20-10-2018 13:33
Maar hoe kom je erbij dat het 10 euro per maand is????
Het is 4,50.
Als je iets roept om mensen te overtuigen zorg dan dat het klopt, anders wordt je juist minder serieus genomen.

Geen reactie op je post, maar Stripverhaal, je hebt een pb, over een ander topic, wat inmiddels is verwijderd. Het moet maar even zo.
Sorry, mensen voor de off-topic.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven