Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zou ook zeker niet weer van voer wisselen. Dat is teveel. De ontstekingswaarde is licht verhoogd zeg je? Ik ben geen dierenarts maar om daar al gelijk een ab kuur voor 10 dagen voor te geven...

Ik zou ook zeker je gevoel volgen en eerst dit voer aankijken. Het gaat tot nu toe zo goed. De licht verhoogde ontstekingswaarde kan wel een een infectie op zijn retour zijn. Het lichaam kan het dan waarschijnlijk zelf wel aan. Je kan altijd nog een keer bloed af laten nemen en de ontstekingswaarde vervolgen.

Komt wel goed met poes. :)
Jake99 schreef:
23-10-2018 11:02
Ik zou ook zeker niet weer van voer wisselen. Dat is teveel. De ontstekingswaarde is licht verhoogd zeg je? Ik ben geen dierenarts maar om daar al gelijk een ab kuur voor 10 dagen voor te geven...

Ik zou ook zeker je gevoel volgen en eerst dit voer aankijken. Het gaat tot nu toe zo goed. De licht verhoogde ontstekingswaarde kan wel een een infectie op zijn retour zijn. Het lichaam kan het dan waarschijnlijk zelf wel aan. Je kan altijd nog een keer bloed af laten nemen en de ontstekingswaarde vervolgen.

Komt wel goed met poes. :)
Dankjewel... Daarom voelde het voor mij ook niet echt goed. 10 dagen AB voor een licht verhoogde ontstekingswaarde... Ik ben ook geen dierenarts, maar leek mij ook een beetje veel van het goede. En dan ook nog 14 dagen antibraakmiddel, ondanks dat ik aangaf dat ze nog maar één keer gespuugd had sinds donderdag. Ik kan zo in ieder geval met een gerust hart aan het werk. Ze ligt lekker te ronken op de slaapkamer ;-)
Lily1504 schreef:
23-10-2018 11:10
Dankjewel... Daarom voelde het voor mij ook niet echt goed. 10 dagen AB voor een licht verhoogde ontstekingswaarde... Ik ben ook geen dierenarts, maar leek mij ook een beetje veel van het goede. En dan ook nog 14 dagen antibraakmiddel, ondanks dat ik aangaf dat ze nog maar één keer gespuugd had sinds donderdag. Ik kan zo in ieder geval met een gerust hart aan het werk. Ze ligt lekker te ronken op de slaapkamer ;-)
Als het voor een mogelijke nier- ontsteking is begrijp ik het wel omdat zoiets gemakkelijk kan ontaarden en schade kan toebrengen.
Het anti braakmiddel kun je achter de hand houden voor als het zich voordoet. Nierproblemen veroorzaken misselijkheid en veroorzaken ook gebrek aan eetlust.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic, ik sluit me graag aan! Ik ben de trotse butler van Sam (poes, 6 maanden) en Moos (kater, 4 jaar). Moos heb ik een jaar geleden uit het asiel gehaald. Bij binnenkomst kwam hij vrolijk aangesjokt (het is niet de meeste snelle kat :lol: ) en tevreden sprong hij op mijn schoot. Vanaf dat moment was het Moos en ik, ik en Moos. Een maatje voor hem erbij leek me wel gezellig, dus ik naar een kattenopvang in de buurt. En daar zat Sam, de laatste van een hele reeks poezen en katers uit Bulgarije. Ze had nog geen huisje, en ze keek zo lief... dus ja, toen had ik ineens twee katten :heart: Overigens niet bewust gekozen voor een buitenlandse kat, zij zat daar toevallig. Op het moment is ze aan het voetballen met haar brokjes om ze vervolgens op te eten. Moos leeft helemaal op nu zij er is, zo leuk om te zien. Samen slapen, samen spelen, samen een krabpaal delen... yep, goede match! Heerlijke beessies!
Britt_88 schreef:
23-10-2018 12:51
Wat een heerlijk topic, ik sluit me graag aan! Ik ben de trotse butler van Sam (poes, 6 maanden) en Moos (kater, 4 jaar). Moos heb ik een jaar geleden uit het asiel gehaald. Bij binnenkomst kwam hij vrolijk aangesjokt (het is niet de meeste snelle kat :lol: ) en tevreden sprong hij op mijn schoot. Vanaf dat moment was het Moos en ik, ik en Moos. Een maatje voor hem erbij leek me wel gezellig, dus ik naar een kattenopvang in de buurt. En daar zat Sam, de laatste van een hele reeks poezen en katers uit Bulgarije. Ze had nog geen huisje, en ze keek zo lief... dus ja, toen had ik ineens twee katten :heart: Overigens niet bewust gekozen voor een buitenlandse kat, zij zat daar toevallig. Op het moment is ze aan het voetballen met haar brokjes om ze vervolgens op te eten. Moos leeft helemaal op nu zij er is, zo leuk om te zien. Samen slapen, samen spelen, samen een krabpaal delen... yep, goede match! Heerlijke beessies!
Die arme beesten uit Bulgarije. Wat fijn dat Sam bij jou een goede plek heeft!
Poeh..net een afspraak gemaakt voor de enting van de 2 mormels. Omdat de rooie helemaal over de zeik is tijdens de reis naar de da een afspraak voor een thuisbezoek. Dat kost ruim 20 euro meer. Maarja..
miekemv schreef:
23-10-2018 12:36
Als het voor een mogelijke nier- ontsteking is begrijp ik het wel omdat zoiets gemakkelijk kan ontaarden en schade kan toebrengen.
Het anti braakmiddel kun je achter de hand houden voor als het zich voordoet. Nierproblemen veroorzaken misselijkheid en veroorzaken ook gebrek aan eetlust.

Dan zie je dat ook weer terug in de creatinine waarde in het bloedonderzoek. Wanneer er een ontsteking zit, vermindert de werking van de nier waardoor creatinine vrijkomt.

Geen creatinine en een gezonde eetlust (begrepen uit eerdere post) dus geen nierproblemen ondanks dat een niertje wat opgezet aanvoelde. Waarschijnlijk was die wat gestuwd op dat moment. Kan door een steentje komen. Wie weet.

Vroeger had een kat van mij ernstige blaasgruis en ellende met gestuwde nieren maar geen afwijkend bloedbeeld. Alles kan..
Jake99 schreef:
23-10-2018 17:21
Dan zie je dat ook weer terug in de creatinine waarde in het bloedonderzoek. Wanneer er een ontsteking zit, vermindert de werking van de nier waardoor creatinine vrijkomt.

Geen creatinine en een gezonde eetlust (begrepen uit eerdere post) dus geen nierproblemen ondanks dat een niertje wat opgezet aanvoelde. Waarschijnlijk was die wat gestuwd op dat moment. Kan door een steentje komen. Wie weet.

Vroeger had een kat van mij ernstige blaasgruis en ellende met gestuwde nieren maar geen afwijkend bloedbeeld. Alles kan..
Ja dat is zeker een ellende. Ik ben de afgelopen jaren 4 katten kwijtgeraakt aan nierproblemen waarvan elk zijn eigen problematiek en oorzaak. Geen enkel geval was gelijk, er zat zelfs een plotsklapse nierinfectie tussen tgv vermoedelijk droge FIP. Maar ontstekingscellen ook niet in lichte vorm horen thuis in het bloed van een kat en zou ik mede daarom doorgaan met antibiotica. De enige aanwijzing is die nier endaar wil je liever geen problemen mee.
De trotse butler.... :bonk:

Maar goed. Ik heb ook weer een afgang ondergaan.. ahum.

IK vond Phoebe wat dik. Dikker dan Loki. Ik denk "ik zal toch geen krolsheid gemist hebben...". Ik naar de dierenarts om te laten voelen.

Nou, hier komt ie...…. Phoebe is helemaal geen poes!

:-$

Ze zeiden tegen mij dat ze een poes was, en ik heb nooit gecontroleerd en ik heb ook nooit meer het achterkantje bekeken..... En nu blijkt zij een hij.
En hij heeft zo'n leuke naam... ik denk dat ik het er maar bij laat. Zo'n kat weet toch niets van meisjes of jongensnamen.
iones schreef:
23-10-2018 20:07
De trotse butler.... :bonk:

Maar goed. Ik heb ook weer een afgang ondergaan.. ahum.

IK vond Phoebe wat dik. Dikker dan Loki. Ik denk "ik zal toch geen krolsheid gemist hebben...". Ik naar de dierenarts om te laten voelen.

Nou, hier komt ie...…. Phoebe is helemaal geen poes!

:-$

Ze zeiden tegen mij dat ze een poes was, en ik heb nooit gecontroleerd en ik heb ook nooit meer het achterkantje bekeken..... En nu blijkt zij een hij.
En hij heeft zo'n leuke naam... ik denk dat ik het er maar bij laat. Zo'n kat weet toch niets van meisjes of jongensnamen.
Haha ja hoor ik niet voor het eerst.
Ik had het natuurlijk zelf wel kunnen zien, als ik de moeite genomen had om eens een kijkje te nemen. Maar ik vind Phoebe ook een echt poezengezichtje hebben.
miekemv schreef:
23-10-2018 12:36
Excuus voor mijn late reactie, maar heb de hele dag gewerkt. Zoals Jake later ook aangeeft in zijn antwoord, er zijn inderdaad geen nierproblemen geconstateerd. Alle bloedwaarden zijn goed: nieren, lever, schildklier en geen suikerziekte (?) en verder nog een paar dingen. Enige wat naar voren is gekomen, is dus een licht verhoogde ontstekingswaarde. Ik ben nu dus een paar dagen bezig met nieuw voer, lijkt goed te gaan. En wilde eerst dit nu even de tijd geven, want ik meng nog met de andere brokjes. En als er dan niets verandert, ga ik uiteraard alsnog starten met de kuur, wetende dat dat weer een enorme strijd gaat worden ;-)

Oh, en gebrek aan eetlust heeft ze ook zeker niet. Lijkt wel een dokwerker... Als ik 's morgens brokjes geef, dan zou je bijna zeggen dat ze nooit te eten krijgt, haha! En verder, als ze wel spuugt, vliegt ze daarna vrolijk naar beneden om lekker te gaan eten en wat te drinken.
miekemv schreef:
23-10-2018 18:17
Ja dat is zeker een ellende. Ik ben de afgelopen jaren 4 katten kwijtgeraakt aan nierproblemen waarvan elk zijn eigen problematiek en oorzaak. Geen enkel geval was gelijk, er zat zelfs een plotsklapse nierinfectie tussen tgv vermoedelijk droge FIP. Maar ontstekingscellen ook niet in lichte vorm horen thuis in het bloed van een kat en zou ik mede daarom doorgaan met antibiotica. De enige aanwijzing is die nier endaar wil je liever geen problemen mee.
Pfff, 4 katten...wat verschrikkelijk en verdrietig. :(

Nee klopt, ontstekingscellen horen niet in het bloed maar doordat het zo licht verhoogd is weet je niet of het een infectie op zijn retour is of een beginnende infectie. Ik zou liever een extra bloedonderzoek doen om te kijken wat er gebeurt en dan zo nodig alsnog starten met antibiotica. Ik ben niet zo voor het geven van antibiotica ivm resistentie.

Voor alles is wat te zeggen...
Lily1504 schreef:
23-10-2018 20:51
Excuus voor mijn late reactie, maar heb de hele dag gewerkt. Zoals Jake later ook aangeeft in zijn antwoord, er zijn inderdaad geen nierproblemen geconstateerd. Alle bloedwaarden zijn goed: nieren, lever, schildklier en geen suikerziekte (?) en verder nog een paar dingen. Enige wat naar voren is gekomen, is dus een licht verhoogde ontstekingswaarde. Ik ben nu dus een paar dagen bezig met nieuw voer, lijkt goed te gaan. En wilde eerst dit nu even de tijd geven, want ik meng nog met de andere brokjes. En als er dan niets verandert, ga ik uiteraard alsnog starten met de kuur, wetende dat dat weer een enorme strijd gaat worden ;-)

Oh, en gebrek aan eetlust heeft ze ook zeker niet. Lijkt wel een dokwerker... Als ik 's morgens brokjes geef, dan zou je bijna zeggen dat ze nooit te eten krijgt, haha! En verder, als ze wel spuugt, vliegt ze daarna vrolijk naar beneden om lekker te gaan eten en wat te drinken.

Ik ben een vrouw ;p hahahah
RockOla schreef:
23-10-2018 15:10
Poeh..net een afspraak gemaakt voor de enting van de 2 mormels. Omdat de rooie helemaal over de zeik is tijdens de reis naar de da een afspraak voor een thuisbezoek. Dat kost ruim 20 euro meer. Maarja..

Ruim 20 euro meer, pff best veel. Maar het scheelt een hoop stress en ellende voor de rooie. Dat maakt het allemaal meer dan waard, denk ik zo. :)
miekemv schreef:
23-10-2018 18:17
Dat vind ik echt oprecht heel erg voor je! Moet er niet aan denken! En ik wil ook helemaal niet in discussie hierover, maar ik heb hier een hele hongerige en actieve poezendame naast me liggen. Ze zit keurig in haar vacht, glanst als een malle, geen rare plassen op de bak, geen koorts enz. Ook de dierenarts zei toen ik vertelde dat ze de afgelopen dagen maar éénmaal heeft gespuugd om het aan te kijken. En geloof me, als het volgende week niet is verbeterd, ga ik alsnog starten hoor. Ze krijgt de zorg die ze verdient, maar net als Jake ben ik geen voorstander van antibiotica, zeker niet bij een licht verhoogde waarde.
Lily1504 schreef:
23-10-2018 20:51

Ah oke ik dacht dat ik ergens iets had gelezen over een nier wat iets groter was.

Soms krijg je ook wel overbodige middelen. Toen de niesziekte bij mij rondwaarde was trouwens de eerste vraag of ik rookte. Vervolgens kreeg mijn jongste niezende telg een injectie tegen allergie want hij had verder geen symptomen. Voor het geval dat en de volgende niezend exemplaar waar je niks aan zag bleek toch een temp te hebben van 38.9. Oke toch een virusinfectie. Wel jammer van die spuit tegen een evt allergie waar ik voor moet betalen.
Jake99 schreef:
23-10-2018 17:21

Overigens had ze het bij het eerste consult over een iets opgezette, geïrriteerde maag. Ik ben niet bekend met de anatomie van katten en of maag en nier vlak bij elkaar liggen... En wellicht moet het niet meetellen, maar ik had ook niet echt een lekker gevoel bij deze dierenarts.
miekemv schreef:
23-10-2018 21:08
Ah oke ik dacht dat ik ergens iets had gelezen over een nier wat iets groter was.

Soms krijg je ook wel overbodige middelen. Toen de niesziekte bij mij rondwaarde was trouwens de eerste vraag of ik rookte. Vervolgens kreeg mijn jongste niezende telg een injectie tegen allergie want hij had verder geen symptomen. Voor het geval dat en de volgende niezend exemplaar waar je niks aan zag bleek toch een temp te hebben van 38.9. Oke toch een virusinfectie. Wel jammer van die spuit tegen een evt allergie waar ik voor moet betalen.
Ja, klopt. Maar zie mijn antwoord van twee seconden geleden ;-) Twee weken daarvoor was het nog een opgezette, geïrriteerde maag.

Ik heb al allemaal troep van haar moeten geven aan beide (!) katten, ter uitsluiting van van alles. Kreeg een beetje het gevoel alsof ik hun bankrekening aan het spekken was. Dus nu even niet meer. En wellicht dat ik ook niet weer naar deze praktijk ga. Niet zo'n leuk gevoel. Kent iemand dat?
Jake99 schreef:
23-10-2018 21:02
Ik ben een vrouw ;p hahahah
SORRYYYYYYYY! :-$
Lily1504 schreef:
23-10-2018 21:10
Overigens had ze het bij het eerste consult over een iets opgezette, geïrriteerde maag. Ik ben niet bekend met de anatomie van katten en of maag en nier vlak bij elkaar liggen... En wellicht moet het niet meetellen, maar ik had ook niet echt een lekker gevoel bij deze dierenarts.

Bij het lichamelijk onderzoek wordt de buik gepalpeerd (gevoeld). Vooral als het om braken gaat is dit nuttig. Zo kan je voelen of de maag opgezet is, of die vol is of leeg. Maar ook de lever kan je voelen, de darmen, baarmoeder en ook de nieren. Milt wat moeilijker. De ligging van de organen maakt niet uit. De da gaat alles langs. Maag en nieren liggen niet naast elkaar en niet in dezelfde holte. De maag ligt binnen het buikvlies en de nieren erbuiten. :)
Lily1504 schreef:
23-10-2018 21:16
SORRYYYYYYYY! :-$

Geeft niks hahaha. Kon je niet weten. Ik ben net zo irritant als Jake Peralta van Brooklyn99 (serie). Vandaar mijn nickname. Ergens vind ik het hilarisch als mensen denken dat ik een man van 19 jaar ben hahaha.
Hallo!

Leuk topic! Ik heb nog lang niet alles gelezen en heb (nog) niet echt een vraag maar wil wel graag delen dat ik hier heerlijk op de bank lig met mn 'nieuwe' dames.

2 weken geleden heb ik een (nu 15 wkn) oude kitten uit een gastgezin opgehaald. Ik heb een kindje van 4 maar merkte toch dat ze (de kitten ;) ) toch wel meer behoefte had aan een maatje. Ik vond het zelf vooral zielig als ik al even boven bezig was. Ze slaapt beneden.
Daarom heb ik vandaag een 17 wkn oude kitten opgehaald die niet overweg kon met de al volwassen kat waar ze bij was komen wonen.

Het was voor beide even wennen vandaag, beetje blazen en 'slaan' maar de rollen waren goed verdeeld zal ik maar zeggen. Na een paar uur waren ze elkaar om de beurt achterna aan het rennen :)

Nu ligt de jongste lekker bij me op schoot en mn nieuwe poesje zo'n halve meter naast me op de rugleuning.
Ik ben vooral blij dat ze het allebei helemaal prima lijken te vinden zo! Volgens mij is dit positief? (Toch nog een vraag).
greenmoustache wijzigde dit bericht op 23-10-2018 21:24
0.20% gewijzigd
Jake99 schreef:
23-10-2018 21:20
Bij het lichamelijk onderzoek wordt de buik gepalpeerd (gevoeld). Vooral als het om braken gaat is dit nuttig. Zo kan je voelen of de maag opgezet is, of die vol is of leeg. Maar ook de lever kan je voelen, de darmen, baarmoeder en ook de nieren. Milt wat moeilijker. De ligging van de organen maakt niet uit. De da gaat alles langs. Maag en nieren liggen niet naast elkaar en niet in dezelfde holte. De maag ligt binnen het buikvlies en de nieren erbuiten. :)
Bedankt! Weet ik dat ook weer... Je hebt er wel veel verstand van zeg! Nou ja, ik hoop dat de dame vannacht weer lekker doorslaapt... Blijf het raar vinden, elke keer rond hetzelfde tijdstip. Maar dat terzijde ;-)
Als een dierenarts veel twijfelt wekt dat geen vertrouwen. Ik zie best wel vaak miskleunen en ik blijf daar wel gezien de afstand en als ik weer een miskleun vermoed ga ik naar mijn escape topdierenartsen ( een echtpaar) op hoge leeftijd met een 100 procent score wat diagnoses betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven