Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

woensdag 24 oktober 2018 om 17:06
Doubletree heel veel sterkte de komende tijd hoor!!Doubletree20 schreef: ↑24-10-2018 16:24Ik wil er trouwens graag een kat bij maar dat kan ik Poes niet aandoen. Die gaat los op andere katten en ik wil haar geen stress bezorgen, zeker nu niet.
Maar als Poes er ooit niet meer is (en ik hoop dat dat nog heel lang duurt!!!) wil ik er wel 2 tegelijk uit het asiel halen.
En nee, geen enkel dier is vervangbaar. Als je hart echter weer openstaat is het zo fijn andere kattenzieltjes gelukkig te maken. Zoveel katten die een goeie plek zoeken.
woensdag 24 oktober 2018 om 18:27
Ik kan ook niet zonder dieren, en speciaal niet zonder katten. En hoe moeilijk ook vlak na het overlijden van mijn laatste kat, ik heb toch weer 2 kittens genomen. Broer en zus, dat is altijd goed. Ook heb ik nog 4 kippen en een haan, mijn vorige kipjes zijn opgevroten doir een bunzing...een hennetje heeft het overleefd, die is al 10 jaar oud of zo. Het is wat dat beestenspul!

woensdag 24 oktober 2018 om 18:56
Heeft niemand van jullie gekozen voor een dieren(zorg)verzekering?Calamitycat schreef: ↑23-10-2018 21:52Ik bedenk altijd maar zo, ik heb liever een gezond en gelukkig huisdier dan nieuwe schoenen, een nieuwe winterjas etc.
Al was het vanochtend op de fiets naar mijn werk best koud zonder![]()
woensdag 24 oktober 2018 om 19:19
woensdag 24 oktober 2018 om 19:20
Ik niet. Vind ik voor drie katten te duur, ik spaar per maand zelf een x bedrag. Ik had vroeger een kat die bijna 21 jaar is geworden, het beest mankeerde echt nooit wat, dan vind ik een dierenverzekering weggegooid geld.Miss-Pippilotta schreef: ↑24-10-2018 18:56Heeft niemand van jullie gekozen voor een dieren(zorg)verzekering?
En natuurlijk deed het even pijn toen ik na 3 dagen spoedopname voor een van mijn katten 800 euro moest neertellen maar juist daar heb ik dat potje voor, bevalt prima.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

woensdag 24 oktober 2018 om 19:34
Dat klopt, ik zal nooit een dier laten lijden omdat ik er geen afstand van kan nemen. Maar het is zo’n moeilijke keuze, hoe weet je dat het genoeg is? Laten we het zo zeggen; ik zal er alles aan doen om haar zo lang mogelijk te laten leven zonder dat ze zelf lijdt of pijn heeft. Maar hopelijk kan de DA dat beter bepalen? Ze heeft nu nog genoeg levensvreugde als ik het zo zie. Ik hoop dat het mee valt vrijdag...Calamitycat schreef: ↑24-10-2018 19:19Doubletree, heel veel sterkte met zieke poes![]()
Hoe moeilijk ook, hou voor ogen dat als ze pijn heeft je niet te lang aan moet modderen omdat je haar niet kwijt wilt (been there, done that….) Houden van is helaas soms ook loslaten.

woensdag 24 oktober 2018 om 19:36
Ik twijfel wel eens maar je hoort best veel negatieve verhalen. Dat ze overal onderuit proberen te komen. Zelf ga ik best snel naar de DA, ik weet niet hoe hun daar over denken? Of hoe het zit met dieren met kanker?Miss-Pippilotta schreef: ↑24-10-2018 18:56Heeft niemand van jullie gekozen voor een dieren(zorg)verzekering?
woensdag 24 oktober 2018 om 19:41
Dat hoop ik ook Doubletree.
Hier is het eigenlijk altijd in nauw overleg met de dierenarts gegaan. Die is gelukkig heel eerlijk en geeft aan als het lijden wordt i.p.v. leven dus als het echt niet meer gaat. Meestal voelde ik dan zelf ook heel sterk dat het genoeg was...
In het verleden toen ik nog niet zoveel ervaring had met katten heb ik het te lang gerekt met een van mijn katers, dat beest betekende zoveel voor me dat ik hem niet wilde laten gaan en dat heeft dus te lang geduurd. Voel ik me tot op de dag van vandaag nog schuldig over terwijl het al heel lang geleden is. Ondanks dat afscheid moeten nemen iedere keer weer een groot tranendal is doe ik nu wel wat het beste is voor de kat en denk ik niet meer aan mezelf. Maar moeilijk blijft het natuurlijk altijd. Het liefste wil je ze bij je houden voor altijd.
Hier is het eigenlijk altijd in nauw overleg met de dierenarts gegaan. Die is gelukkig heel eerlijk en geeft aan als het lijden wordt i.p.v. leven dus als het echt niet meer gaat. Meestal voelde ik dan zelf ook heel sterk dat het genoeg was...
In het verleden toen ik nog niet zoveel ervaring had met katten heb ik het te lang gerekt met een van mijn katers, dat beest betekende zoveel voor me dat ik hem niet wilde laten gaan en dat heeft dus te lang geduurd. Voel ik me tot op de dag van vandaag nog schuldig over terwijl het al heel lang geleden is. Ondanks dat afscheid moeten nemen iedere keer weer een groot tranendal is doe ik nu wel wat het beste is voor de kat en denk ik niet meer aan mezelf. Maar moeilijk blijft het natuurlijk altijd. Het liefste wil je ze bij je houden voor altijd.
Dierproeven.

woensdag 24 oktober 2018 om 19:42
Ja, ik weet het... Daarom heb ik ook heel lang zitten twijfelen. Bij elke dierenverzekering lees je toch ook (te)veel negatieve reacties over de vergoedingen..Doubletree20 schreef: ↑24-10-2018 19:36Ik twijfel wel eens maar je hoort best veel negatieve verhalen. Dat ze overal onderuit proberen te komen. Zelf ga ik best snel naar de DA, ik weet niet hoe hun daar over denken? Of hoe het zit met dieren met kanker?
De reguliere kosten zijn prima te betalen, maar als er echt iets ergs aan de hand is en je krijgt een rekening van 1500 euro, dat is toch heel erg veel geld. Ik wilde gewoon niet ooit in de situatie komen dat je de afweging moet maken om niet te behandelen vanwege de prijs.
Maar ik snap je heel goed.

woensdag 24 oktober 2018 om 19:53
Ik zal me er nog eens in verdiepen voor toekomstige katten maar ik ben juist bang dat dure behandelingen niet vergoed worden. De medicijnen die Poes nu krijgt tegen de kanker is officieel voor honden, best kans dat ze bijvoorbeeld over zoiets ook moeilijk doen. Het zijn niet bepaald de goedkoopste medicijnen (5 euro voor een pilletjeMiss-Pippilotta schreef: ↑24-10-2018 19:42Ja, ik weet het... Daarom heb ik ook heel lang zitten twijfelen. Bij elke dierenverzekering lees je toch ook (te)veel negatieve reacties over de vergoedingen..
De reguliere kosten zijn prima te betalen, maar als er echt iets ergs aan de hand is en je krijgt een rekening van 1500 euro, dat is toch heel erg veel geld. Ik wilde gewoon niet ooit in de situatie komen dat je de afweging moet maken om niet te behandelen vanwege de prijs.
Maar ik snap je heel goed.

woensdag 24 oktober 2018 om 20:01
Jazeker wel. Voor Henk heb ik een verzekering bij de Ohra, waar ik o zo blij mee ben. Ze vergoeden zo ongeveer alles min 20%, behalve ontvlooien en ontwormen. Toen Henk heel ziek was en allerlei onderzoeken moest in Utrecht, heb ik hun gebeld over wat ze wel en niet zouden vergoeden: ze vergoeden alles tot ongeveer 2500.Miss-Pippilotta schreef: ↑24-10-2018 18:56Heeft niemand van jullie gekozen voor een dieren(zorg)verzekering?
Dat traject was erg duur, de medicijnen ook, en ze hebben alles vergoed. En snel ook: declareren en binnen paar dagen werd het teruggestort.
Ik ben érg blij met hun.
Ook met hun helpdesk, ik was allemaal heel verdrietig want Henk ziek, maar had zulke lieve en meevoelende mensen aan de telefoon, voelde erg fijn en troostrijk.

donderdag 25 oktober 2018 om 10:35
Wat bestellen jullie graag mee bij Zooplus? Het is weer tijd om kattenbakvulling en voer te bestellen, dus ik ben benieuwd of jullie nog andere aanraders hebben (speeltjes, snacks, knuffelholletjes, alles mag!). Ik vind de site erg onoverzichtelijk als je gewoon "iets leuks" zoekt in plaats van iets in een specifieke categorie.
Laatste keer heb ik cosma snackies meebesteld. Dat zijn kleine blokjes gevriesdroogd vlees/vis. Poes vindt die echt ge-wel-dig! Toen heb ik ook het natvoer een keer meebesteld, zo'n box met 14 verschillende smaken, maar dat vindt ze dan weer niks
Laatste keer heb ik cosma snackies meebesteld. Dat zijn kleine blokjes gevriesdroogd vlees/vis. Poes vindt die echt ge-wel-dig! Toen heb ik ook het natvoer een keer meebesteld, zo'n box met 14 verschillende smaken, maar dat vindt ze dan weer niks

donderdag 25 oktober 2018 om 10:44
Ik had deze laatst bij mijn enorme voorraad eten meebesteld:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cat/607017
Niet heel duur en wist ook niet of ze het zouden lusten. Het bijkt een groot succes te zijn, want beide katten zijn helemaal door het dollen heen als ze alleen al het plastic horen. Die met bosbes vinden ze ook net zo geweldig.
Ik had er ook eentje meegenomen voor de kat van mijn moeder en ook hij reageerden heel enthousiast.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cat/607017
Niet heel duur en wist ook niet of ze het zouden lusten. Het bijkt een groot succes te zijn, want beide katten zijn helemaal door het dollen heen als ze alleen al het plastic horen. Die met bosbes vinden ze ook net zo geweldig.
Ik had er ook eentje meegenomen voor de kat van mijn moeder en ook hij reageerden heel enthousiast.

donderdag 25 oktober 2018 om 10:59
Voor Poes bestel ik eigenlijk alleen brokjes. De blikjes die ze krijgt verkopen ze alleen bij de dierenwinkel en dierenarts. Spelen doet ze met 2 speeltjes af en toe, ze geeft daar niet echt om.
Ik kan jullie ook huisdierplein.nl aanraden. Ik ben niet zeker of het assortiment voor katten hier groter is als op Zooplus maar voor konijnen zeker wel. Hele dozen worden hier maandelijks besteld.
Ik kan jullie ook huisdierplein.nl aanraden. Ik ben niet zeker of het assortiment voor katten hier groter is als op Zooplus maar voor konijnen zeker wel. Hele dozen worden hier maandelijks besteld.

donderdag 25 oktober 2018 om 11:14
Mijn lijstje cq winkelwagen moet nog de deur uit maar toevallig was ik hier gisteravond mee bezig. De wintermaanden staan voor de deur en ik zocht wat speelgoed tegen verveling. O.a. staan op het lijstje de Bugs en het bewegende veertje. Weet niet meer hoe het officieel heet.Komkommerig schreef: ↑25-10-2018 10:35Wat bestellen jullie graag mee bij Zooplus? Het is weer tijd om kattenbakvulling en voer te bestellen, dus ik ben benieuwd of jullie nog andere aanraders hebben (speeltjes, snacks, knuffelholletjes, alles mag!). Ik vind de site erg onoverzichtelijk als je gewoon "iets leuks" zoekt in plaats van iets in een specifieke categorie.
Laatste keer heb ik cosma snackies meebesteld. Dat zijn kleine blokjes gevriesdroogd vlees/vis. Poes vindt die echt ge-wel-dig! Toen heb ik ook het natvoer een keer meebesteld, zo'n box met 14 verschillende smaken, maar dat vindt ze dan weer niks![]()

donderdag 25 oktober 2018 om 11:17

vrijdag 26 oktober 2018 om 08:25
Pfff, ik ben zo zenuwachtig als wat. Ik moet om 9:15 bij de DA zijn met Poes. Ik ben bang omdat ze onder narcose moet, ze komt daar telkens zo slecht uit. De 1 na laatste keer had ze 's middags een CT-scan gehad en dus ook onder narcose. 's Avonds ben ik met spoed met haar naar de DA gegaan omdat ze heel raar deed, in elkaar zakken, niet op poten kunnen staan. Bij de DA aangekomen ging het opeens weer veel beter (zul je net zien maar goed ik was blij dat het weer beter ging)
Het bangst ben ik voor de uitslag... Het lijkt wel of ze nog meer mank loopt dan eerst. Ik hoop zo dat het toch iets is wat niet met de tumoren te maken heeft. Ik weet niet wat ik moet doen als er uitzaaiingen zijn. Duim voor Poes!
Het bangst ben ik voor de uitslag... Het lijkt wel of ze nog meer mank loopt dan eerst. Ik hoop zo dat het toch iets is wat niet met de tumoren te maken heeft. Ik weet niet wat ik moet doen als er uitzaaiingen zijn. Duim voor Poes!

vrijdag 26 oktober 2018 om 12:29
Ik ben net terug van de DA, goed en slechter nieuws. De tumoren zijn niet gegroeid en geen uitzaaiingen. Wel een verdikking op haar bot in pootje maar heel klein en dit kon van alles zijn. Wel heeft ze heel veel artrose. Ze moet metacam slikken en ze adviseerde CBD olie. Ik ben toch enigszins opgelucht al zit ik wel met die artrose in m’n maag.

vrijdag 26 oktober 2018 om 12:37
In elk geval goed nieuws dat de tumoren stabiel zijn en er geen uitzaaingen zijn. Wat de artrose betreft, met metacam kan het voor de kat nog lang draaglijk zijn. Veel katten hebben artrose, onze overleden kater heeft jaren met artrose rondgelopen met pijnstilling. Hij oogde best happy.
Al met al had het slechter nieuws kunnen zijn toch?
Sterkte met poes!
Al met al had het slechter nieuws kunnen zijn toch?
Sterkte met poes!